Paddo's

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2013 14:03

Je hebt ze in verschillende kleuren, maten en soorten. Vandaag in de bossen van Olterterp op zoek gegaan naar paddo's
Onderstaand een overzicht.

1

46594

2

46595

3

46596

4

46598

5

46599

6

46600

7

46601

8

46602

De voorbijganger met de hond zal wel gedacht hebben wat doet hij daar op zijn rug in de greppel :)

9

46603

10

46604

Alvast bedankt voor het kijken en reacties zijn welkom.
Romke.
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Gebruikers-avatar
henkdew
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010 09:58

De scherpte is in de meeste foto's niet om over naar huis te schrijven .
Als je een statief had gebruikt dan had je het diafragma best een aantal kliks kunnen dichtdraaien .

Henk
Canon 5DII / Canon 40D / Canon 70-200 F4 IS L / Canon 24-105 IS L / Canon EFS 18-200 / Canon 50mm I/II / Canon 28mm F2.8 / Tamron 70-300mm DI-VC-USD / canon speedlite 430EXII / Metz 54-4i / Panagor 50mm en 90mm .
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Eens met bovenstaande, kan wat scherper. Heb alleen zelf ook gemerkt dit weekend, dat ik meer profijt van de vuilniszak had,
waar ik dan lekker op kon liggen dan het statief, omdat het statief gewoon te hoog was.
Paul
70D
Gebruikers-avatar
henkdew
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2010 09:58

Paulmedusa schreefCOLONEens met bovenstaande, kan wat scherper. Heb alleen zelf ook gemerkt dit weekend, dat ik meer profijt van de vuilniszak had,
waar ik dan lekker op kon liggen dan het statief, omdat het statief gewoon te hoog was.
Paul
Van mijn statieven kan ik de middenzuil er uitnemen en er aan de onderkant weer insteken zodat het balhoofd of wat dan ook tussen de poten van het statief hangt .
De camera hangt dan wel op z'n kop maar het draaien van een foto op de computer is naar mijn idee voor een beetje fotograaf geen probleem ik heb het al vele keren zo gedaan .

Henk
Canon 5DII / Canon 40D / Canon 70-200 F4 IS L / Canon 24-105 IS L / Canon EFS 18-200 / Canon 50mm I/II / Canon 28mm F2.8 / Tamron 70-300mm DI-VC-USD / canon speedlite 430EXII / Metz 54-4i / Panagor 50mm en 90mm .
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Dit lijkt niet op bewegingsonscherpte, maar dat het focuspunt niet goed gekozen is door de automatische focuspunt voorkeuze ipv 1-puntsfocus.
Ik zie wel scherpe delen in de foto's.
Staat je camera ingesteld op 1-puntsfocus(middelste focuspunt)?

Het zou mooier zijn als je probeert de volgende keer de paddenstoelen meer te isoleren van de achtergrond, zodat het geheel wat rustiger oogt. Bij nr8 heb je wel een mooi standpunt gekozen.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

henkdew schreefCOLON
Paulmedusa schreefCOLONEens met bovenstaande, kan wat scherper. Heb alleen zelf ook gemerkt dit weekend, dat ik meer profijt van de vuilniszak had,
waar ik dan lekker op kon liggen dan het statief, omdat het statief gewoon te hoog was.
Paul
Van mijn statieven kan ik de middenzuil er uitnemen en er aan de onderkant weer insteken zodat het balhoofd of wat dan ook tussen de poten van het statief hangt .
De camera hangt dan wel op z'n kop maar het draaien van een foto op de computer is naar mijn idee voor een beetje fotograaf geen probleem ik heb het al vele keren zo gedaan .

Henk
Dat kan mijn gewone statief ook, maar ik had mijn reis-statiefje bij me, en die kan min. 30cm. Dus vandaar op de plastic vuilniszak gelegen.
Paul :)
70D
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

De scherpte is idd niet super maar het had mogelijk wel iets subtieler geformuleerd mogen worden.
Statiefgebruik voor bodemorganismen???: Ik gebruik bij al mijn macro's(ook insecten) NOOIT een statief. Het is eerder een belemmering...........
Ik vind trouwens foto 8 wel een mooie met dat standpunt en dat licht!!!
Ik kan me overigens voor de rest heel goed vinden in de reactie van Jeffry!!!!

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Volgens mij ook meer een kwestie van het juiste scherpstelpunt kiezen. Er zitten inderdaad scherpe delen in. Bij nr 6 had ik bijv de scherpte op de hoed(rand) gekozen ipv de steel.
Een statief gebruiken voor dit macrowerk is erg persoonlijk. De 1 zweert erbij, de ander vindt het omslachtig.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Romke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2013 14:03

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb gewerkt met statief. Mijn scherpstelpunt is wel 1-punts (middelste)
Bij foto 8 moest ik inderdaad wel wat toeren uithalen. Ik ben ook behoorlijk lek gestoken door de muggen, maar ben zelf ook heel tevreden over de foto.
De paddenstoel stond ca 20 cm onder de bovenrand van een greppel. ik ben op mijn rug op de greppel gaan liggen en de camera op statief en met live-view proberen scherp te stellen. ik kon echter het beeld niet volledig zien, omdat ik niet met hoofd ook nog eens volledig onder de camera kon komen. En dus ook een beetje op gevoel voorzover ik het beeld via live-view kon zien.

@henkdew, met dichtdraaien bedoel je dan een kleiner f-getal? Ik heb daar inderdaad niet altijd goed opgelet.

Ook wat betreft de achtergronden. Een aantal paddo's zat toch iedere keer dusdanig in een hoek dat de achtergrond altijd relatief dichtbij was.
Wat betreft statief ik heb de Manfrotto 055XPROB, waarbij ik dus ook de middenzuil uit kan nemen en weer horizontaal kan insteken en dat gekoppeld met een balhoofd Manfrotto 498RC2 kan ik de camera in vele standen en hoeken krijgen.

Wat is in een relatief donkere omgeving (bos) en met wat bewolkt weer dan ongeveer de beste instellingen om paddo's er mooi goed op te krijgen? Wat wordt over het algemeen als scherpstelpunt gebruikt? De rand, de steel, of het midden van de paddo. Of is dat aan de artistieke kant van de fotograaf?
Tips zijn wat dat betreft welkom.
Even een heel verhaal, maar mocht je verder reageren, dan alvast dank.
Romke.
http://www.romkevisser.nl
Canon EOD 7D / 15-85/f3.5-5.6 / 70-200/f2.8 / Tokina AT-X 80-400'/f4.5-5.6
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Je kan gebruik maken van Focus stacking.
Dan heb je meer DOF waar u dat wil.
Er bestaan programma's voor maar je kan het ook in photoshop.
OP youtube vind je daar wel meer informatie over.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar