[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 11

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo allemaal,

We hebben weliswaar nog 2 dagen voor de vorige ronde maar er hoeft nog maar 1 iemand een kritiek te leveren
en wel op mijn foto's dus ach.... laat ik maar alvast de volgende ronde starten.
Ik ben benieuwd wat deze ronde gaat brengen, het vriest nog de winter is nog straf aanwezig maar aan het einde
van deze ronde is in maart, de maand van de lente. Ondanks de "Elfstedenkoorts" die er heerst heb ik best wel
zien in de lente.
Voor mijzelf hoop ik op een iets "rustiger" periode voor wat betreft familie op Ameland en dat ik mij wat actiever
kan gaan bemoeien met de ronde.
Nou jongens laten we van start gaan.
Hieronder volgen nog even de "regels":

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# roelie-ulft
# Juditth
# thabita
# Peter de Graaf
# Peter1970
# SanderL (doet deze ronde niet mee, wegens trip naar Indonesie :) )

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op Woensdag 7 MAART en de commentaren op VRIJDAG 14 MAART. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Laatst gewijzigd door 1 op Thabita, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik trap gelijk maar af met deze keer portret foto's mijn mijn vriendin en mijn kleine meid..

1.

27159

2.

27156

3.

27155

http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

GRRRR jij ben snel. ;)
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

1 verse en 2 foto's uit een recente post

1.

27164

2.

27165

3.

27166

Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Pfffffffffffffffff
Wordt vervolgd.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Kom Roelie..... je hebt een hele maand gehad om de fotootjes te maken ... :D :D
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Peter de Graaf schreefCOLONKom Roelie..... je hebt een hele maand gehad om de fotootjes te maken ... :D :D

Waarom dan deze haast, was het niet leuker geweest als je 2 nieuwe foto's had laten zien.

Paul.
Wordt vervolgd.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

geen haast hoor..... het principe was (meen ik) elke maand een nieuwe ronde ... en we hebben nog 3 weken... nu we begonnen zijn... dus neem je tijd.
de twee foto's uit een ander topic heb ik er bijgezet omdat ik wil weten wat we hier van de omzetting vinden...
groeten en succes

Peet
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hallo allemaal. Hier mijn bijdrage voor ronde 11. Ik heb geprobeerd om 3 foto's neer te zetten, met ieder een heel andere sfeer. Alle foto's zijn genomen rond de Wilhelminapier in Rotterdam.

#1

27457

#2

27458

#3

27459

Kijk ook eens op mijn Flickr
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

He Peter .... nr 2 .... Zwart wit? .....;-)
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Judith

27159

Omzetting is best in orde, naar mijn smaak een beetje hard , maar dat is m'n persoonlijke mening.
Belichting zou een 2/3 in de plus kunnen denk ik. De schaduw van de neus (zie ik nu) zou ook wat opgelicht kunnen worden met een schermpje of invulflits ....
Aparte foto met een eigen sfeer..

27156

Ook hier is de omzetting in mijn ogen prima ... qua licht gaat het hier juist een beetje de andere kant op.... nét wat te weinig schaduw in het gezicht waardoor een vlak gezicht ontstaat.. Pfff .. kan me voorstellen dat dit best een lastige discipline is om uit te oefenen..
Goed idee dus, maar kleine puntjes ter verbetering blijven...

27155

Eigenlijk het verhaal van foto 1... De belichting hoeft dan niet omhoog, maar de schaduwen zijn te hard en behoeven toch wel een beetje opgelicht te worden...

Wel een goede serie.. leuke ideeën maar aan de uitvoering kan nog wel wat gesleuteld worden.. (denk ik, want mijn discipline is dit niet dus sowieso "respect")

Peter1970

27457

Dit idee ken ik van een foto die ik al eens gezien heb (van een andere lokatie) ... Origineel dat oude gebouw tegen het moderne afstekend.. Ik ga natuurlijk vergelijken met wat ik heb gezien... en dan denk ik dat je achtergrond belangrijk genoeg is om hem veeeel meer contrast te geven en wat onder te belichten zodat het wat meer mee gaat doen in de foto... nu doet het een beetje afbreuk (door de fletsigheid) aan een in beginsel erg goed idee...

27458

Leuk idee ook.. goed gezien... Ik moest wel 2x kijken om te zien of het nu om een reflectie van binnenuit of een doorkijkje naar binnen ging.. Geen symmetrie... kan ook niet want rechts krijgen we de gevel en bovendien zou een stuk van de trap wegvallen en dat zou jammer zijn..
Alleen nog ff in z/w

27459

Waar het de omzetting betreft mag er wellicht een beetje contrast worden toegevoegd.. meer niet...

Compositie etc... tjsa... Ik zie niet wat je wil laten zien... Fotograferen en gefotografeerd worden door de dame op het affiche? Dat had denk ik anders gekund.... IK zie het in ieder geval niet... Kan ook aan de beschouwer liggen.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Peter,

Bedankt voor je opmerkingen. Naar aanleiding van de je opmerking heb ik van foto #1 een nieuwe bewerking gemaakt.
27497.
Ben wel benieuwd hoe of die beter of juist minder bevalt bij jouw en de overige leden van de kritiekkring.

Voor wat betreft #2. Naar mijn mening is dit ook zwart-wit. Dat hij wat afwijkt van de standaard ben ik met je eens. Maar ik ben benieuwd hoe de anderen daar over denken :?:.

Met #3 wil ik een een straatbeeld laten zien van de Wilhelminakade.

gr Peter
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Peter.. leuk dat je op mijn commentaar ingaat... zo ontstaat er 's een beetje een discussie..

Je kadertjes vond en vind ik super... vandaar (dat zal je wel opgevallen zijn) dat je een op die van jou geïnspireerde bij mij ook hebt zien verschijnen in deze kritiekrondes... bedankt..

Je bewerking is niet helemaal wat ik voor ogen heb, ik doe er een (kleuren) voorbeeldje bij zodat een en ander wat duidelijker wordt... Beide elementen zijn even belangrijk... (Tenminste .... als je hetzelfde voor ogen hebt met je foto als ik) zowel voor als achtergrond . Hiermee zet het oude tegen het nieuwe als contrast tegen elkaar in beeld.
Wil je alleen je geveltje laten zien... dan begrijp ik je verkeerd en praten we langs elkaar heen...(zie verder het voorbeeldje ... nieuw tegen "oud")

Afbeelding

foto 2 ok... je zal monochroom bedoelen? ...

foto 3 ok ... Tsja... hm.. klinkt niet erg onderbouwd, maarreehh.. ik vind het gewoon niet zo mooi... (is smaak)
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie. Dat je kader een beetje op dat van mij lijkt vind ik geen probleem. Ook ik hen het weer ergens geleend en naar eigen wensen aangepast.
Er rusten geen copyright op. :wink:

Bij foto 1 is het mijn bedoeling dat de aandacht van de kijker in eerste instantie uit gaat naar het geveltje en dat pas daarna pas het contrast zit met moderne woontoren op de achtergrond opvalt. De woontoren moet zorgen voor een wat spannendere achtergrond, dan de grijze wolkenlucht waar ik op dat moment mee te maken had. Bij Jouw voorbeeld is er meer evenwicht tussen nieuw en oud. Dat was niet mijn bedoeling.

Foto 2. Monochroom, zwartwit, sepia. Het moet denk ik wel kunnen binnen deze kritiekkring. Maar ik weet niet hoe de anderen daar over denken.
Foto 3. Gelukkig maar dat smaken verschillen. Anders wordt het ook zo'n eenheidsworst. Wat mij betreft mag dat best gezegd worden hoeft dat ook niet (altijd) verder toegelicht te worden. Als ik een spijkerbroek koop, hoef ik bij de kassa toch ook niet uit te leggen, waarom ik die andere niet mooi vind.

gr Peter.
Kijk ook eens op mijn Flickr
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Judith

27159
Ik vind het een geslaagde foto en een geslaagde zwart-wit omzetting. De schaduw bij de neus is nog een klein verbeterpuntje. Ik vind dit de beste uit je serie.

27156
Ook dit is weer een geslaagde zwart-wit omzetting. Lekker dromerige blik. Die dingetjes op d'r vingertopjes storen mij wel een beetje.

27155
Jammer dat de linkerkant van haar gezicht wat onderbelicht is. Je gaat nu echt lopen zoeken naar het oog, wat zich daarin bevind. Wel een mooie zwarte achtergrond.


Peter de Graaf
Ook ik vind het wel een beetje jammer dat je met twee foto's komt die ik al een keer eerder op het forum heb zien staan. Ik kan je motivatie echter wel begrijpen

27164
Ik vind het een geslaagde foto. Mooie compositie, lekkere dieptewerking. Voetsporen doen het ook goed. Echt een foto waar je langer naar blijft kijken. Wat mij betreft ook een geslaagde omzetting naar zwart-wit. Ik vind dit de beste uit je serie.

27165
Het rode streepje in je kader trekt, waarschijnlijk onbedoeld veel aandacht. Dit omdat het 't enigste is wat kleur heeft in deze foto. De lucht komt op mij heel korrelig over. Waarschijnlijk omdat je het contrast flink heb opgeschroefd. wel een mooi standpunt en compositie

27166
Deze doet het bij mij niet echt. De vignettering is wat mij betreft veel te dominant aanwezig en valt voor een deel over het meest interessante deel van de foto heen.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Ben momenteel bezig met een documentaire serie van een boer uit de omgeving.
Dit zijn enkele momenten uit deze serie (let op de serie is nog niet compleet, de serie wordt de komende periode verder afgemaakt.)

1,

27579

2,

27580

3,

27581

een kusje.

Paul.
Wordt vervolgd.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Roelie Ulft

een leuke uitdaging heb je daar. De zwartbonte koeien zijn onderwerp wat zich goed leent om vast te leggen in zwart-wit.

27579
Een leuke foto, waarop een hoop te zien is.
Ik merk dat ik de foto van links naar rechts lees.
Dan kom ik als eerste de boer tegen als interessant onderwerp.
Die is volgens mij niet helemaal scherp. Pas daarna valt mijn oog pas op de hond vreemd genoeg.
Zwart-wit omzetting past goed bij de sfeer van de foto.

27580
Deze foto vind ik erg gaaf. Mooie lichtval. Sfeer past goed bij de oude, traditionele stal die we hier zien. De hond maakt het plaatjes helemaal af. Dit vind ik de beste foto uit je serie
prima zwart-wit omzetting

27581
Ook een leuke foto, maar van de 3 de minste. Het komt misschien, omdat de jongen er zo geposeerd bij zit. De foto was aantrekkelijker geweest als hij ergens mee bezig was geweest. De koeien aan het voeren of zo. De zwartwit omzetting komt wat vlak op mij over.

Je foto's maken me wel nieuwsgierig naar de rest van de foto's
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

peter1970 schreefCOLONRoelie Ulft27581
Ook een leuke foto, maar van de 3 de minste. Het komt misschien, omdat de jongen er zo geposeerd bij zit. De foto was aantrekkelijker geweest als hij ergens mee bezig was geweest. De koeien aan het voeren of zo.
Volgens mij is de jongen wel ergens mee bezig :oops:

p.s. zal v/h weekend op de foto's reageren.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik moet me voor deze ronde afmelden :cry: Ik heb het de afgelopen tijd te druk gehad. Dinsdag vlieg ik naar Indonesië, hartstikke leuk, maar ik moet alles nog pakken etc...

Volgende keer ben graag weer van de partij!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hai Sander, dank je wel voor je bericht. We zullen je deze ronde ontzien. ;)
Heel veel plezier in Indonesie, waarschijnlijk maak je daar genoeg foto's voor 2 rondes. :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar