[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 10

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

peter1970 schreefCOLON
roelie-ulft
26664
Bij deze plaat heb ik erg hard lopen zoeken wat je nu eigenlijk wilt laten zien.
Het fietspad leid mijn oog naar de achtergrond, maar daar kan ik eigenlijk weinig aantrekkelijks vinden.
Een lekkere wolkenlucht had de foto een stuk aantrekkelijker gemaakt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw aansprak in deze foto.

De weg naar de oude fabriek.

Paul.
Wordt vervolgd.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Roelie-ulft

26666

Ik denk dat je het jezelf met deze foto een beetje moeilijk hebt gemaakt, want imho leent hij zich niet voor z/w.. Het is één grijs vlak... welliswaar met een verloop van licht naar donker, maar door het ontbreken van diepe zwarten en heldere witten een contrastloze plaat. De scherpte is wel ok aan de 11 te zien... maar verder oogt het nogal vlak en saai... (sorry)

26665

Met deze foto zet je een leuk tijdsbeeld neer.. Je wil alle details laten zien.. misschien geflitst in de auto of hetgeen je door de ramen ziet enigszins opgelicht in een bewerkingsprogramma?
In mijn ogen niet zo'n goede keuze... hierdoor is ook in deze foto het contrast (diepe zwarten en hooglichten) verdwenen. Je mag best een beetje overbelichte buiten hebben en het dak van het autointerieur mag best donkerder zijn... dat komt gelijk natuurlijker over...
De voorbank en het grijze buiten maken zo'n groot deel van de foto uit dat de foto "te grijs" wordt.
Het jasje heeft zo te zien nog wel enige diepe zwarten .. geeft een mooie glans...
Die zwarten en het witte van de ketting zouden we meer moeten zien....

26664

Voor deze plaat geldt een beetje hetzelfde... uit de serie die je deze x hebt laten zien blijkt dat je gaat voor veel detail in de foto... (denk ik) maar er mag best wat wegvallen door het verhogen van contrast
Het gebruik van een invoerende lijn is helemaal niet verkeerd, maar zou moeten leiden naar het onderwerp... In dit geval de huizenpartij met de reflectie denk ik....

Ik hoop dat je het niet ziet als kritiek... het is zoals ik fotografeer en kijk... misschien ook wel het een en ander op aan te merken..... succes
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Judithh

26669

Vliegtuigje in de lucht... op de juiste plaats in de foto... zwart wit omzetting ok... onderkant donker genoeg en een lichtrandje op de vleugels... netjes... de foto leent zich wel om er een z/w exemplaar van te maken...
Verbeterpunten? Ja... Ik zou geprobeerd hebben meer contrast in de lucht te brengen met behulp van een roodfilter.... (in photoshop ofzo) Je krijgt dan donkere lucht en mooit witte wolken..
Het kan te druk worden... maar is het overwegen waard.

26670

De spuitgasten.... contrastvol genoeg en hoewel ik geen details meer kan ontdekken in de romp van de spuitboot heb ik daar geen moeite mee... de waterstraal steekt al mooi af, maar wellicht had ook hier het roodfilter voor een iets donkerdere lucht gezorgd en daarmee leg je er nog meer de nadruk op.
Qua compositie iets minder sterk, want ik had graag de gehele straal gezien... Deze is in mijn ogen belangrijk genoeg om hem NIET af te snijden.

26671

De beste foto (volgens mij....) De lijnen contrasteren mooi met de achtergrond (ook hier experimenteren met het roodfilter) Het is alsof de heli door de draden van de brug heen komt vliegen... De heli zit er voor en door de wieken lijken erachter te zitten door de beweging...
Nou .. daar moet je het mee doen...
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

jongens door familie-omstandigheden heb ik niet veel tijd (en zin) gehad om iets te doen. Ik probeer deze week te posten.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Peter de Graaf schreefCOLONRoelie-ulft


26664
Het gebruik van een invoerende lijn is helemaal niet verkeerd, maar zou moeten leiden naar het onderwerp... In dit geval de huizenpartij met de reflectie denk ik....

Ik hoop dat je het niet ziet als kritiek... het is zoals ik fotografeer en kijk... misschien ook wel het een en ander op aan te merken..... succes

En de brug...........


Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zo, terug van een korte trip naar Finland (werk). Ik heb besloten om alleen zeer recente foto`s te plaatsen, dus... deze zijn alle afgelopen week in Finland gemaakt (vandaar de sneeuw) :wink:

1

26768

2

26769

3

26770

Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Roelie-ulft:

#1 26666
Qua compositie en omzetting naar zwart-wit een mooie foto, wat meer contrast zou hem sterker maken denk ik. Gezien het onderwerp wel een foto die in een bepaalde serie thuis hoort.

#2 26665
Goede compositie. Mooi ook dat je het lampje rechts bovenin een plaatsje hebt gegeven in de foto. Mooi plaatje!

#3 26664
Ik begrijp je bedoeling bij deze foto, en samen met de weerspiegeling van de bomen in het water had het een hele leuke plaat op kunnen leveren. Het grote nadeel vwb deze foto is voor mij de omzetting. Daarbij heb je helemaal niets in de lucht zitten, geen wolken, alleen maar grijs. Ik begrijp dat de omstandigheden qua weer niet te beinvloeden zijn, maar het maakt deze foto wat mij betreft de minste van je serie.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Judithh:

#1 26669
Leuke plaat! Goede compositie. Ik vind de foto alleen ietsje te donker. En wat meer beweging in de propellor had idd. fraaie geweest.

#2 26670
Ook bij deze foto vind ik het zwart wel erg donker. Het zou heel goed kunnen dat de helderheid van onze schermen niet gelijk staat (en ik durf ook niet met het hand op mijn hart te beweren dat de mijne perfect staat :wink: ). Mooie omzetting, compositie is niet heel spannend. Ik denk dat ik persoonlijk de boot meer ruimte zou geven, om enerzijds de waterstraal (praktisch)helemaal te laten zien, en anderzijds om de boot links meer ruimte te geven.

#3 26671
Ik vind dit een hele leuke plaat, met die draden achter de helicopter. En... mooie beweging in de propellors, top!
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@Sander..mijn mac is gekalibreerd met de Spyder pro..wellicht dat daar een verschil zit??
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@Juddith, zo als ik al zei... Ik durf echt niet met de hand op mijn hard te beweren dat mijn scherm qua helderheid perfect afgesteld is. Ik heb zelf een Eizo SX2262 welke zelf helderheid regelt (afhankelijk van omgevingslicht). Het viel mij bij de eerste 2 foto`s op, bij de derde niet.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Sander L

Toe maar voor de baas naar Finland en dan ook nog tijd hebben om foto's te maken.

26768
Wat mij betreft had deze een beetje lichter gemogen.

26769
Jammer van de overbelichte delen in deze foto. Met name het raam rechtsboven trekt veel aandacht weg.
Wel een mooie dieptewerking door de brug.

26770
Dit vind ik de beste uit je serie. Goed gewerkt met DOF.
Een foto die zich in mij ogen ook goed leent voor het omzetten naar zwart-wit.

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

26768

Ik denk dit wel te begrijpen... wat je gezien hebt en wilde vastleggen... ook ik wordt weleens gegrepen door het licht dat door de ramen op de grond valt en die mooi verlichte dagkanten... Het lastige is dan de sfeer te vangen...
Eén van de opmerkingen die voorbij kwamen luidde.. te donker.. Ik denk zelf juist dat als je de nadruk op het binnenvallende licht en de dagkanten van het raam wilt leggen je de rest juist wat donkerder moet maken (stenen en muur) Misschien had je de beschikking over meer groothoek of was een stapje achteruit mogelijk.... dan had het binnenvallende licht er in zijn geheel opgestaan....
Kortom leuke poging , maar er had (in mijn ogen tenminste) misschien wel wat meer in gezeten.

26769

Leuk opnamestandpunt, met iets van symmetrie die dan wel niet helemaal in het gebouw terugkomt , maar dat is verder geen bezwaar... Ik heb er eigenlijk niets op aan te merken... Zou niet weten waar de verbeterpunten zitten....

26770

Inderdaad door gebruik te maken van een kleine scherptediepte de aandacht naar Maria en Frank.
Maar dat maakt het nog geen pakkende z/w foto
Het ligt niet aan de z/w omzetting maar de foto zal niet echt geschikt zijn voor z/w.
Achterin worden sloten en hek een vrij grijs en contrastloos geheel en dat is jammer..

Door het perspectief en het gebruik van de kleine scherptediepte zit er wel weer diepte in de foto
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Sander

1 26768
Donker vind ik hem niet..wel sluit ik mezelf aan bij Peter de Graaf dat het mooier was geweest als de gehele lichtinval erop had gestaan.

2 26769
Mooie ZW omzetting en standpunt waar diepte in zit, weinig aan te merken op deze foto.

3 26770
Ook ik vind dit de sterkste foto uit de serie, omzetting mooi en het plaatje geeft je iets om over na te denken..waarom hangen die slotjes daar, wat is het idee erachter..gave plaat!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

als teken van verbondenheid? in italie heb je ook zo'n pad tussen 2 van de 5 plaatsjes in cinqueterre
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ai, wat geef ik een slecht voorbeeld maar goed als excuus kan ik aanvoeren; nieuwe Mac waar ik aan moet wennen, CS5 wat ik sinds kort heb dat is ook wennen, druk op het werk waar ik helaas al
aan gewend ben. :(
Ik hoop dat de kwaliteit een beetje goed is want het is niet de gebruikelijk manier waarop ik gewend (weer dat woord wennen, mijn stopwoordje deze post ;) ) te verkleinen.
Dus het is voor mij op meerdere manieren een test.

1.

26952

2.

26953

3.

26954

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Omdat ik toch thuis ben (ivm het nare weer hier, kan ik lekker thuis werken en ondertussen hier bezig zijn :wink: )
begin ik maar gelijk met mijn rijtje kritieken. :shock:

Peter de Graaf

26300
Wat een mooie rustgevende plaat. Echt een locatie voor een ND-filter. (moet ik ook maar eens heen gaan)
Klein puntje, die flares in de rechterbovenhoek en die streep eronder,het zal wel zonnestralen zijn maar hij is
te nadrukkelijk aanwezig.

26301
Wederom een supermooie foto. Alleen dat witte stipje boven de brug in het midden.

26302
Iets minder dan de vorige twee, wel een hele mooie dieptewerking. Ook hier weer zo'n wit stipje.
Had je last van vliegen? Heb ik ook weleens gehad, zeer irritant.

Verder complimenten voor je omzetting die is echt top. Daar kan ik nog wat van leren.


Peter1970

26413
Architectuur is wel aan jou besteed he Peter? ;)
Mooi lijnenspel, die zonweringen die uit staan. Toch vraag ik mij af of die niet mooier
was geweest als je er zelf recht voor stond?

26412
Mooie variatie van grijstinten, mooi gezien. Jammer dat de lucht zo saai is maar goed dat heb
je niet altijd in de hand.

26411
Wat een variatie aan vormen, die kubuswoningen, dat kegelgebouw en dan die ring.
Hoe zie je dat toch? :)


Roelie-Ulft

26666
Sorry Paul, ik vind 'm nogal saai. Het onderwerp is voor mij nietszeggend en ik kan er ook
niks zinnigs over zeggen.

26665
Jaaa, deze vind ik heel mooi. Ik weet niet wat voor omzetting je hebt gebruikt maar het doet
een beetje jaren 40/50 aan. Heel apart de omgeving waar je je model hebt neergezet.
Complimenten voor je originaliteit.

26664
Mooie dieptewerking met dat paadje wat "wegloopt".
De omzetting had misschien nog iets sterker gekund, meer contrast.


Judithh

26669
Je "oude" omzetting is gelukt hoor. Ik waande mij zo in 1945. :)
Mooie compositie en variatie in de lucht.

26670
Woow wat een wateractie hier. Het spat er letterlijk en figuurlijk vanaf.
Mooi ook hoe die boot eruit knalt, het zwart op de achtergrond is duidelijk minder aanwezig. Mooi gedaan.

26671
Deze is echt SUPER. Mooi gezien en op het juiste moment geklikt. Die lijnen aan de achterkant.


SanderL

26768
Mooie lichtwerking, jammer alleen dat op de rechterruit geschreven is. De omzetting had
misschien iets krachtiger gekund om de overgang van licht naar donker nog sterker te maken.

26769
WOOOW deze is echt gaaf. Een beetje spooky, in gedachten zie ik een spook voor de ramen. De
brug er naartoe doet het 'm. Had je alleen niet het licht uit kunnen doen in die kamer rechtsboven? ;)

26770
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken: Romantisch of juist triest?
Juist omdat het zulke emoties oproept is ie heel sterk. Ik vind hem echt heel mooi.
Maria en Frank knallen er echt uit waardoor ie nog sterker wordt.


Verhip ik ben er al.
Ik vond dit een hele mooie afwisselende ronde. Er zitten echt TOPPERS tussen.
Complimenten voor jullie allemaal.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

SanderL

26768
Weet het niet met deze foto. Ik kan er weinig in ontdekken. Misschien mooier geweest met een "voorbijganger" in de foto.

26769
Mooie foto, fijne compositie en diepte in de foto. Inderdaad het raam vraagt wel veel aandacht.

26770
De mooiste uit je serie. Ik ken het verhaal achter deze slotjes. In sommige Italiaanse plaatsen mag het al niet meer. Er zit een fijne diepte in de foto.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Thabita

26952 leuk 1 wit schaap tussen de zwarte. Was deze foto sterker geweest als je de foto liggend had genomen en dan wel de hoekpalen ook in het midden?

26953 Mooie omzetting naar zwart wit. Leuke vuurtoren, je was laatst op 1 v/d eilanden geweest?

26954 de sterkste uit je serie, alleen heb ik het idee dat de scherpte voor de ogen ligt, heb je hier een bedoeling mee??


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Grappig hoe iedereen anders naar een foto kijkt. Ik doe dit omdat ik het mooi vind hoe iedereen met zijn/haar ervaringen naar foto's kijkt.
Niet omdat ik het niet met de inhoud eens of oneens ben. Hopelijk begrijpt iedereen mijn bedoeling, er hoeft ook geen discussie te starten. Het viel me op.

Paul.

Peter de Graaf schreefCOLONRoelie-ulft
26665

Met deze foto zet je een leuk tijdsbeeld neer.. Je wil alle details laten zien.. misschien geflitst in de auto of hetgeen je door de ramen ziet enigszins opgelicht in een bewerkingsprogramma?
In mijn ogen niet zo'n goede keuze... hierdoor is ook in deze foto het contrast (diepe zwarten en hooglichten) verdwenen. Je mag best een beetje overbelichte buiten hebben en het dak van het autointerieur mag best donkerder zijn... dat komt gelijk natuurlijker over...
De voorbank en het grijze buiten maken zo'n groot deel van de foto uit dat de foto "te grijs" wordt.
Het jasje heeft zo te zien nog wel enige diepe zwarten .. geeft een mooie glans...
Die zwarten en het witte van de ketting zouden we meer moeten zien....
Judithh schreefCOLONroelie-ulft
2, Leuke plaat, omzetting vind ik ook mooi..wat ik wel mis is een echte jaren 60 uitsraling/kleding van het model.
26665
peter1970 schreefCOLON[roelie-ulft
26665
Dit vindt ik de mooiste uit je serie. Straalt een lekker oud sfeertje uit.
goede bijpassende zwart-wit omzetting, oude auto, aantrekkelijke dame om naar te kijken en een bijpassende achtergrond..
Thabita schreefCOLON Roelie-Ulft

26665
Jaaa, deze vind ik heel mooi. Ik weet niet wat voor omzetting je hebt gebruikt maar het doet
een beetje jaren 40/50 aan. Heel apart de omgeving waar je je model hebt neergezet.
Complimenten voor je originaliteit.
SanderL schreefCOLONRoelie-ulft:
#2 26665
Goede compositie. Mooi ook dat je het lampje rechts bovenin een plaatsje hebt gegeven in de foto. Mooi plaatje!
Wordt vervolgd.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

26952

Landschapje mooi belicht .. zowel de lucht als hetgeen eronder zit.. ik vermoed het gebruik van een ND filter dan wel een nd filter in photoshop aangebracht... in ieder geval smaakvol gedaan...
Minder aandacht is er uitgegaan naar de compositie.. (imho) Met name één van de schapen op de voorgrond afgesneden.. Hij is door zijn grootte best wel belangrijk in het beeld en om hem dan zo af te snijden ... da's jammer.. De schapen maken een wezelijk onderdeel uit van de foto namelijk. Mooie omzetting. Fijn contrastvol.

26953

Ook hier weer een mooie omzetting.. net als de vorige lekker contrastvol. Je onderwerp steekt lekker af tegen de lucht. Echter qua compositie niet zo lekker... Je kan moeilijk zo'n bos wegkappen, maar het blijft een feit dat ik eerst wat gras/helm tegenkom en dan een bos dat de onderkant van mijn onderwerp verbergt... In technisch opzicht is de foto best wel geslaagd, maar qua compositie laat hij te wensen over.

26954

Voor mij een lastig onderwerp, want portretjes doe ik eigenlijk nooit... Ik heb wel wat opmerkingen, maar ik kan niet aangeven wat je moet doen om dat te verbeteren.....
Nou ja, 1 puntje wel uiteraard... de scherpte lijkt wat naar voren te liggen.. (Haar op de schouder) terwijl de ogen zo te zien niet echt scherp en contrastvol genoeg zijn.
Qua belichting te zacht? Ik kan het niet precies aangeven... maar helemaal lekker kijkt het niet...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar