[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 9

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

peter1970

25605

z/w omzetting is best mooi.
Over het algemeen levert het juist genoeg laten zien van een onderwerp om te weten wat het is een aardig beeld op.... echter.... hier kijken we eigenlijk recht in het donkere gedeelte onder het loopgedeelte van de molen. Welliswaar zit daar de ondersteuning nog voor, maar in mijn ogen is het niet interessant genoeg. en da's jammer van de mooi omzetting.

25622

Mooie compositie door de telkens weer terugkerende trappen. Ook het licht maakt deze foto geschikt om een aangename z/w foto te bewerkstelligen. Tsja.... eigenlijk dik in orde

25603

Leuke compositie.. zorgvuldige uitsnede .
De omzetting kan (denk ik) beter.
De witten van de poten witter en de zwarten zwarter zodat er een mooier contrast ontstaat.

Alhoewel de bewerking (randen en teksttoevoeging) maakt dat een en ander er verzorgd uitziet neem ik dit niet mee in de beoordeling. Maar ik zie wel dat diezelfde aandacht is besteed aan de uitsnede van de foto's
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zo, eindelijk weekend, tijd om wat reacties/feedback te geven. Iedereen trouwens bedankt voor de eerlijke kritiek op mijn foto`s!

Peter de Graaf:
#1 25404
Sfeervolle plaat, mooi licht. Ik denk dat iets meer contrast deze foto goed zou doen. Verder is onscherpe paaltje in het midden van de foto wel storend aanwezig. ook de boom aan de linkerkant en het onscherpte gedeelte rechts onderin zijn misschien net iets te nadrukkelijk aanwezig.

#2 25405
Fraai strijklicht, mooie contrastrijke omzetting. Zonde van de zwarte rand onderin over de gehele breedte. Ik zou deze foto denk ik iets meer croppen, linkerzijde en donkere onderkant eraf, en het graf centraal in het midden (jawel :wink: ).

#3 25406
Dit vind ik de beste van je serie, mooi licht, mooie plaat! Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om een traditioneel formaat te nemen (2:3 oid).

Roelie-Ulft:
#1 25441
Leuke foto! Iets meer contrast misschien? De pose van de jonge dame oogt wat onnatuurlijk.

#2 25440
Alweer een leuke foto, wat een spontane blik heeft je model! Mooie omzetting naar zwartwit. Ik zou persoonlijk wel de onderkant links naast de stoel helemaal wit maken.

#3 25438
Beste foto van je serie, enige minpuntjes, misschien de ietwat verbaasde uitdrukking op haar gezicht en de duidelijk zichtbare horizontale streep links onderin.

Thabita (ik noem jouw foto`s 1, 2 en 3):
1. Dit is denk ik een foto die het beter zou doen in kleur. Je hebt hier wel lekker veel contrast in zitten, maar het wit zit wel tegen het uitgebeten/overbelichte aan.
2. Leuke plaat, misschien dat je deze iets donker kunt maken icm wat meer contrast. Verder zou ik de foto waarschijnlijk iets meer croppen. Dat kleine stukje nummerplaat eraf.
3. Hier heb ik eigenlijk niet zoveel opbouwende kritiek, mooie foto!

Judith:
#1 25599
Gave plaat! De foto is aan de linkerkant wel ietsje te donker, ook zou ik de halve letters op hout weggelaten hebben. Mooie zwart/wit omzetting!

#2 25602
Wederom een mooie zwart-wit omzetting, iets meer contrast zou de foto waarschijnlijk wel goed doen. Qua compositie oogt deze foto wat druk, de onscherpe kop voor de dame vind ik storend.

#3 25601
Prachtige plaat, mooie omzetting naar zwart-wit, veel details in het donkere gedeelte van de foto aanwezig. Ik zou persoonlijk wel geprobeerd hebben om de punten van haar diadeem (?) er helemaal op te zetten. Stapje naar achteren dus.


Peter1970
#1 25605
Een abstract plaatje van een ouderwetse molen. Eigenlijk zou ik hier een stapje naar voren gemaakt hebben. De foto zou wat contrastrijker mogen.

#2 25622
Fraaie compositie, mooie omzetting! Klein puntje, die vliegtuigstreep in de grijze lucht...

#3 25603
Mooie omzetting naar zwart/wit. Ook hier zou ik misschien meer contrast hebben toegevoegd. Verder een leuk abstract lijnenspel.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Zo, eindelijk tijd voor de kritiekkring.

Peter de Graaf.

Mooi onderwerp!
25404 Een onrustige beeld, door de linker en rechtzijde en het paaltje in het midden. Ik denk een stap naar voren dat je dan een mooiere beeld hebt.
25405 mooi beeld, mystiek beeld.
25406 Vind deze foto het mooiste uit je serie. fijne diepte in de foto. prima uitsnede van de foto.

Misschien heb je bewust 3 overzicht-foto's geplaatst, ik denk dat als je gekozen had voor 2 detail foto's( van b.v. een grafzerk) en 1 overzicht foto, je een sterkere serie had gehad.

Paul.
Laatst gewijzigd door 1 op roelie-ulft, in totaal 12 keer gewijzigd.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Thabita

nr 1, altijd "dapper" om bloemen in zwart wit te plaatsen. Prima gelukt. het blommetje zit wel tegen het randje. ja en centraal het onderwerp plaatsen, top!!!! (niet alles hoeft precies volgens de derden :mrgreen: )
nr 2 de auto (wat voor soort??) mooie omzetting in het zwart wit. De achtergrond zit niet altijd mee. misschien f2,8 de volgende keer?
nr 3 aparte stijl, een beetje rare houding van het hoofd. had je hier nog een idee bij of ..... Misschien in het vierkant uitsnijden?


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Sanderl.

25523 Prachtig, de zachtheid van de kleine straalt er van af. Had aan de rechterzijde iets meer ruimte mogen hebben.
25521 Mooi portret, heerlijk blik in de ogen. Trouwens lekker scherp op de juiste plek. Ook een andere uitsnede van een portret. Krijgt hierdoor wel een lang gerekt hoofd. Ook hier zou ik zeggen: vierkant :D
25522 Een hele ander materie. Prachtig hoe de weg zich door het beeld slingert.

Mooie zwart wit omzettingen.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Judithh

25599 prachtig onderwerp. mooi belicht. Ik zou een gedeelte van de lucht eraf halen.
25602 ook hier een prachtig onderwerp. fijne blik heeft de dame. ook leuk de doodshoofden. heb je nog een close up van het gezicht alleen?
25601 Schitterend!! mooi van zwart wit en ook in de zwarte partijen nog doortekeningen. alleen vraag ik me af of deze foto in landscape niet mooier is?


Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Peter 1970.
25605
Leuke opname van de molen, al je wel kunt afvragen of er niet iets spannender beeld te zien was.
25622
Het blijft lastig, als je niet de ruimte (afstand) hebt om een gebouw op de foto te zetten. Hier is dat voor mij niet zo probleem, vind het eigenlijk wel leuk dynamisch beeld opleveren. Jammer wel van de boom. Maar ja om die boom meteen om te zagen is ook :mrgreen:
25603
Prachtig, hoe de lijnen uit de hoeken komen! (weer een boom) :D


Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Bedankt voor jullie reacties.

Wat jullie eigenlijk allemaal wel opmerkt, zijn de houdingen van de modellen.
De dames stonden voor het eerst in spotlight. Aandachtspuntjes voor "wordt vervolgd"
Ook voor me was een tijd geleden dat ik studio werk had gemaakt.
Blijft toch lastiger dan je denkt.


Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Wat een super snelle ronde is dit, echt super. :D

Peter de Graaf
25404
Lekker duister, gothic, ik hou hier van. Alleen dat paaltje pal voor het graf had
ik weggeshopped.

25405
Wat kunnen begraafplaatsen mooi zijn. :) Iets minder dan de eerste, komt
waarschijnlijk door het gemis aan mist, dat gaf net dat extra sfeertje

25406
Jammer dat de bovenkant er niet helemaal op staat daardoor mis je denk ik
net die zonnestralen door die boom. Dat licht aan het einde is wel heel mooi
gezien, licht aan het einde van de "weg" . Heel symbolisch.


Roelie-Ulft

25441
Wat een mooie spontane meid. Ik had alleen bovenin iets minder ruimte gelaten.

25440
Ook een hele mooie meid. Haar handje "hangt" er alleen nu iets ongelukkig bij.

25438
Qua uitsnede vind ik dit de beste, ze kijkt alleen ietwat verschrikt.
Al met al een mooie serie, nodig ze vaker uit in je studio. En laat ze een keer "wegkijken", ze hoeven niet
altijd in de camera te kijken. ;)


SanderL

25523
Heel vertederend maar eerlijk gezegd een beetje "snapshot".

25521
Wat een bos haar heeft ze. Jammer dat ze wat ingedoken kijkt. Ik had er ook wat meer
contrast in gegooid.

25522
Deze vind ik heel mooi. 2 paden die allebei een andere kant opgaan en hoog en laag. Heel mooi.


Judithh

25599
Ik schrok mij een hoedje toen ik deze zag. Iets teveel ruimte aan de bovenkant.
Maar verder heel mooi gedaan, mooie omzetting.

25602
Ik vind deze iets te druk, zoveel details zijn er te zien. Omzetting is jouw wel
toevertrouwd. Top gedaan.

25601
GEWELDIG. Doordat het gezicht spierwit is en de rest donker knalt deze er lekker uit.
Heel mooi.


Peter1970

25605
Heel druk, het lijkt ook of hij scheef staat. Sorry ik vind hem niet zo lekker kijken.

25622
Trappen!! Daar ben ik gek op , hahaha
Mooi lijnenspel, de rechterkant is misschien iets te licht maar daardoor is het contrast
met de linkerkant wel weer goed aanwezig.

25603
Nog een trap, ik heb alleen de drang om mijn hoofd te draaien. Ik word een beetje
duizelig. :) Heel mooi hoe de trap naar het midden "wegloopt.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo Peter, Peter en Sander,
leuk dat jullie meedoen aan deze zwartwit kring en gelijk al mooie foto's hebben geplaatst. Ik kijk uit naar jullie bijdrages :D
Ik ga deze ronde weer proberen van de partij te zijn, herstel gaat langzaam :( maar mijn 'computertijd' is weer wat hoger :) dus moet lukken. Ik ga binnenkort weer wat plaatsen.
Groeten Irma
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

IrmaM schreefCOLONHallo Peter, Peter en Sander,
leuk dat jullie meedoen aan deze zwartwit kring en gelijk al mooie foto's hebben geplaatst. Ik kijk uit naar jullie bijdrages :D
Ik ga deze ronde weer proberen van de partij te zijn, herstel gaat langzaam :( maar mijn 'computertijd' is weer wat hoger :) dus moet lukken. Ik ga binnenkort weer wat plaatsen.
Groeten Irma
Blijft balen, sterkte verder.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

HEEEEE Irma,

Fijn dat het iets beter gaat, langzaam ok maar beter een half stapje vooruit dan 2 grote vooruit en 3 achteruit.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Hallo Irma... ik ben benieuwd naar de foto's... neem je tijd...

Ik weet niet wat gebruikelijk is, maar kennelijk was dit een snelle ronde.
Voor de volgende ronde ben ik, omdat dit "tempo" voor een beetje vlotte afhandeling wel gewenst is,al bezig met het vergaren van de foto's voor de volgende ronde....
Niets is leuker dan een vlot lopend tpoic... Ik hoop dat de rest zich hier ook in kan vinden.... Zou wel leuk zijn.... Succes allemaal....

Maaarreehh .... eerst de foto's van Irma natuurlijk.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hoi Irma,
Ik hoop dat je je weer snel de oude mag voelen.
Ben benieuwd naar je foto's

groet
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,
hier dan mijn bijdrage voor deze ronde. Het zijn nog foto's van mijn vakantie in Schotland. Mijn commentaar op alle foto's komt nog!

Foto 1

25943

Foto 2

25942

Foto 3

25940

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

IrmaM Welcome back :wink:

25943
Heel mooi, dieptewerking en met de omgekeerde driehoek in de lucht.

25942
Heee, bekende foto, die heb ik ergens anders ook gezien maar dan van
iemand anders. :) Mooi die steen zo op de voorgrond, jammer dat de steen
net het water onderbreekt.

25940
Wat is Schotland mooi. De heuvels lijken heel glad. Mooie omzetting.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Irmam

25943

aardig landschapje, leuk perspectief, De steen, zal een ieder begrijpen, zorgt voor diepte... is niet te veel aanwezig, maar dat is dan ook net.... z/w omzetting is wek ok.... maar ik ben benieuwd of de kleurenversie niet beter is....

25942

Deze foto zal qua omzetting niet veel anders behandeld behoeven te worden dan de eerste, maar de compositie is duidelijk minder.
We willen langs de steen, via het water naar de achtergrond... en daar ligt de steen wat in de weg.....
Echter.... Ik denk dat de fotograaf iets anders heeft gezien.... De steen en de indrukwekkende lucht... Dat zijn de onderwerpen.... Maar we zijn een beetje op het verkeerde been gezet.

25940

Mooie lucht... glooiend landschap... dat niet helemaal tot zijn recht komt... te weinig zichtbaar detail... of lichtspel in het landschap zouden de foto moeten afmaken....

Komend jaar ga ik ook naar Schotland... maar ik moet nog zien of ik de foto's WEL kan maken zoals ik nu aangeef.....
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Thabita schreefCOLONHeee, bekende foto, die heb ik ergens anders ook gezien maar dan van
iemand anders. :)
En in kleur :mrgreen:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

IrmaM,

Hopelijk gaat het momenteel wat wat beter.

25943
Mooie diepte in het beeld door de positie van de steen.

25942

Hier werkt de steen niet mee, jammer . Anders had je ook mooie diepte gehad.

25940

Hier mis ik een stukje voorgrond. wel een fraaie contrast in de foto.


Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Fijn dat het wat beter gaat Irma!

25943
Mooi foto en omzetting, ook de diepte zit er goed in.

25942
Ook ik vind de rots te prominent aanwezig, deze trekt teveel de aandacht. Omzetting is keurig.

25940
Zoals mijn voorganger al zegt zou het beeld denk ik mooier zijn met iets meer voorgrond, persoonlijk vind ik de lucht teveel aanwezig.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar