[verzameltopic] long exposure foto's (met ND filters)

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Ik kijk eerst in AV of ik hoger moet dan 30s en als dat het geval is gok ik gewoon maar. Als er dan een onderbelichte foto uit komt belicht ik gewoon 30s langer :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

dtmn schreefCOLONWat ik zelf het meest handige vind is eerst zonder filter belichten op av-stand, settings onthouden. Schakelen naar m-stand, lens op manuele focus, filter opschroeven, diafragma instellen, sluitertijd instellen. Sluitertijd bepaal ik door de rekensom 1000 / normale belichtingstijd. Dit is bij benadering want in een paar minuten kan het licht nml flink veranderen.
Je moet toch de belichtingstijd toch juist vermenigvuldigen met factor 1000, in plaats van te delen? Stel dat je een normale belichtingstijd hebt van 2 seconden hebt, dan wordt de belichtingstijd met een 10 stops grijsfilter 1000 x 2= 2000 seconden. Dat in plaats van 1000/2.

Eigenlijk is het 2 tot de macht 10 (=1024). De belichtingstijd kun je dus herleiden door het aantal stops van een ND filter als exponent van 2 te nemen. En dat te vermenigvuldigen met de normale sluitertijd, zonder ND filter.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

BWK schreefCOLON
Voorbeeld
1/500
1/125
1/60
1/30
Best handig dat lijstje. Mist hier niet 1/250?
Hihi, inderdaad. Ik had 'm even snel ingetypt. In m'n eigen lijstje staat de 1/250 er wel bij :)
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Digilike schreefCOLON
dtmn schreefCOLONWat ik zelf het meest handige vind is eerst zonder filter belichten op av-stand, settings onthouden. Schakelen naar m-stand, lens op manuele focus, filter opschroeven, diafragma instellen, sluitertijd instellen. Sluitertijd bepaal ik door de rekensom 1000 / normale belichtingstijd. Dit is bij benadering want in een paar minuten kan het licht nml flink veranderen.
Je moet toch de belichtingstijd toch juist vermenigvuldigen met factor 1000, in plaats van te delen? Stel dat je een normale belichtingstijd hebt van 2 seconden hebt, dan wordt de belichtingstijd met een 10 stops grijsfilter 1000 x 2= 2000 seconden. Dat in plaats van 1000/2.

Eigenlijk is het 2 tot de macht 10 (=1024). De belichtingstijd kun je dus herleiden door het aantal stops van een ND filter als exponent van 2 te nemen. En dat te vermenigvuldigen met de normale sluitertijd, zonder ND filter.
Eensch, je heebt gelijk. Ik weet ook niet hoe ik erbij kwam om dit op te schrijven....
Een andere optie waarover ik weleens gelezen heb is met 30 kliks over te belichten (indien je camera zoals bij mij stapjes maakt van 1/3 stops... heb dit zelf echter nog niet geprobeerd.
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Hier een paar experimenten en ben benieuwd hoe dit over komt.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Mooie foto's!
Alleen vind ik 3 een beetje donker, maar dat kan aan mij liggen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Sorry - mij spreekt het niet aan. De techniek lijkt mij een beetje op een mengeling van hdr/tonemapping/tiltshift/long exposure waar ik een beetje war van wordt. De kleuren zijn me te bruin / grijs. In mijn visie ben je een beetje doorgeschoten de verkeerde kant op.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Je zou de kleuren ook naar B&W kunnen omzetten?
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

@Sugarman, de kleuren zijn mijn ook iets te grauw en het heeft een hoog HDR gehalte wat ik persoonlijk niet vind passen in combinatie met de lange sluitertijd.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rieva
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 93
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2010 19:21
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Peter,

ik mag het wel graag zien zo, de kleuren zijn voor mijn gevoel toch lekker om naar te kijken.

Groet Corné.
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Leuk om zoveel verschillende meningen te lezen :)
Ik zelf vind het ook wel wat hebben (zal het niet snel nog een keer doen) en wat ik al zei het was een experiment.
Het zijn HDR opnames van drie verschillende belichtingen en er zaten sluitertijden bij van 15 seconde.
De kleurtoning heb ik bewust zo toegepast en ZW zal zeker ook wat hebben.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Vandaag nog even naar Brouwersdam geweest, was wel rotweer, maar kwam 1 foto uit die voor mij voldoende was.

Afbeelding
Cloudy Ice by Rick van der Klooster, on Flickr
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Ja - zulk soort foto's bevallen mij stukken meer!
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Een mooie plaat!!
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

Dankjewel Sugarman en Viking,

Was zelf niet zo blij met de lucht, had met PS nog een andere lucht van die dag erin geplakt zag er mooi uit.
maar heb liever hoe het er was zoals ik het ook zag.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

@RickvdK Heel netjes! Je zult wel blij zijn met je nieuwe filter :)
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RickvdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2011 20:25
WoonplaatsCOLON Moriaanshoofd, Zeeland

the-essy schreefCOLON@RickvdK Heel netjes! Je zult wel blij zijn met je nieuwe filter :)
Zekers!! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

@Sugarman: lekker toning! Waar er veel beweging in die uitstoot is, word ik wel wat duizelig ;)

@Rick: mooie, mysterieuze plaat!

Hier ook eens een eerste long exposure van mijn hand. Gemaakt op Papagayo beach, Playa Blanca, Lanzarote :)

Afbeelding
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Lanzarote, ja dat kunnen alleen maar mooie platen gaan worden en dat is deze zeker :)
De horizonlijn wel te veel in het midden gezet maar dat maakt niet uit. Hij bijft mooi
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Bedankt voor je commentaar! Haha, ik zat wat te klooien met het statief en had ook de twijfel tussen de lucht benadrukken of juist het strand ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar