Kritiek gevraagd

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jeffrey-Jacobs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 23:14
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Beste fotograven alhier ik wist niet waar ik dit soort foto's kwijt kon dus vandaar maar hier.

Ik zal me in het kort even voorstellen :

Ben Jeffrey Jacobs, 18 jaar en kom uit Capelle aan den IJssel. Nieuw op dit forum hier. Nu iets meer als een half jaar de Canon EOS 350D in bezit met een 18-55 kit-lens. Ik maak foto's van vooral Incidenten waar hulpdiensten bij betrokken zijn. Ook maak ik foto's van objecten ED.

Nu mijn vraag ik zal een aantal foto's plaatsen en dan vragen of er op of aanmerkingen zijn en wat ik kan verbeteren.

Foto 1 :
Afbeelding

Foto 2 :
Afbeelding

Foto 3 :
Afbeelding

Foto 4 :
Afbeelding

Foto 5 :
Afbeelding

Foto 6 :
Afbeelding

Foto 7 :
Afbeelding

Foto 8 :
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Jeffrey Jacobs
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Eerste ding;
Doe iets aan het watermerk wat je voert.
Dit is niet meer van deze tijd en kan behoorlijk gestroomlijnd worden.

Ten tweede;
Bewerk je je foto's na?
Zo niet, richt je dan voorlopig even hier op. Er is dan nog wel meer uit te halen. Foto 4 en 6 staan bijvoorbeeld gruwlijk scheef.

Voor iemand die een half jaar fotografeert doe je het nog niet zo slecht. Besef dat het echter niet alleen op het knopje drukken is. De juiste nabewerking kan heel veel extra opleveren. Bij journalistieke foto's moet je wel opletten dat je niet te ver doorslaat. Maar spelen met contrasten kan altijd.

Fotograferen bestaat in mijn ogen uit meerdere facetten;

1 Beheersing van je spullen
2 Oog voor beeld dmv compositie-timing-whatever
3 Correcte nabewerking weten uit te voeren

Probeer eerst met deze drie dingen een beaapld niveau te creëren voordat je weer een niveautje hoger gaat.
Als ik zo in eerste instantie kijk, dan denk ik dat er op het gebied van nabewerking wel e.e.a. kan verbeteren.

Ik ga niet inhoudelijk in op de getoonde foto's, daar verschillen ze teveel voor.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik sluit mij bij de vorige spreker aan. Ik vind het wel een aardig thema!

( meervoud van fotograaf = fotografen) :idea:
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Allereerst welkom hier op EOS digitaal.

Ik zal foto 7 er uitpakken en [proberen] beoordelen:
Zoals dejong1racing al zij doe wat aan je stempel. Er zijn progjes als bordermaker waar je mooiere kaders kunt maken.
Hij is niet helemaal scherp, het scherpte punt moet op de 3 broeders liggen, maar nu ligt hij er net voor. [denk ik]
De agenten links storen het beeld deze zou ik eraf halen [croppen].

Verder (afgezien van de situatie waarin de patient zich bevind) is het, gezien de omstandigheden, geen onaardige foto geworden.
Ga zo door.

PS. Vraagje, mag je zomaar dit soort foto's op internet verspreiden?
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Jeffrey-Jacobs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 23:14
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ja hoor foto's zijn door mij zelf gemaakt : Iedereen mag buiten de afzetting foto's maken aangezien je op Openbaar grond gebied bent.

Ik zelf stond wel binnen de afzetting want had daar toestemming voor. Het enige waar je een beetje als fotograaf of kan letten dat je geen slachtoffers herkenbaar op de foto zet.

En ja de tips die er tot nu toe staan ga ik zeker meenemen. Weet iemand toevallig een site waar fotoshop word uitgelegd. Ik weet wel een beetje wat over Levels enzo.

Nog meer tips en opmerkingen altijd welkom:D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Als je even wat rondkijkt op Internet kom je heel veel tegen. Ik heb zelf al een dikke map afgedrukt van allemaal korte beschrijvingen en minicursusjes (gratis) van de diverse functies van Photoshop.
Gebruikers-avatar
jeroenjeroen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 372
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 22:25
WoonplaatsCOLON hardenberg

foto 4 zijn de slachtoffers toch wel redelijk herkenbaar als je het mij vraagt.... :?
10mm tot 500mm 1 en 3 poot 40D & 80D
Jeffrey-Jacobs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 23:14
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

jeroenjeroen schreefCOLONfoto 4 zijn de slachtoffers toch wel redelijk herkenbaar als je het mij vraagt.... :?
Klopt dit was een grote brand waar ongeveer 18 personen bij gewond/slachtoffer van zijn geworden. Op deze manier kan je de Emotie een beetje uitbeelden die er dan speelt. Persoon had dus geen verwondingen dat bedoelde ik ermee vertellen van slachtoffers :wink:
Robert Wagter
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2007 21:37
WoonplaatsCOLON Nijega, Friesland

Even over foto 6. Hele fraaie skyline. Ik zou teruggaan en lekker gaan experimenteren:
- linkerpijler van de brug meer naar links oftewel links een stukkie eraf snijden.
- skyline op 1/3 van de onderkant van de foto en 2/3e vullen met lucht
- kleiner diafragma voor meer scherpte, en/of statief gebruiken.
De locatie biedt namelijk wel mogelijkheden; wou dat dat hier in de buurt was!

Succes verder.

Robert
Canon EOS400D/kitlens/50 mm 1.8/Sigma 70-300 mm APO Macro DG
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Jeffrey-Jacobs schreefCOLON Persoon had dus geen verwondingen dat bedoelde ik ermee vertellen van slachtoffers :wink:
Ik snap wat je wilt bedoelen, maar vergeet niet dat lang niet alle slachtoffers bij een incident/drama verwondingen hoeven te hebben. Omstanders kunnen ook emotionele/psychische schade oplopen door het zien/beleven van het gebeurde en staan er niet altijd op te wachten herkenbaar in beeld te komen.

Ik wil niet zeggen dat dat in deze situatie zo was, maar let er wel op wanneer je hiermee bezig bent :!:
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hallo Jeffrey,

Welkom hier. Allereerst moet ik even verschil gaan maken tussen de foto's die interessant zijn voor je 112-website en hulpverleningsforum en een foto-forum waar wordt gekeken naar de foto zelf.
Ook ik wil even nog over foto 4 doorgaan. Als ik vanuit het opzicht op dit forum is de foto niet scherp, toont het weinig emotie (had je meer voor moeten inzoomen) en is het onderwerp (agent met slachtoffer) te centraal. Bovendien zie je ook niets van de brand zelf, of van de hectiek van de vele brandweerwagens bijvoorbeeld.
De locatie van deze brand was super, je had kunnen spelen met het prachtige Kasteel van Sparta en zo een heel mooi plaatje kunnen creeren. Ga vooral lekker door met foto's maken en hoop er meer van je te zien!
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

hoi Jeffrey,

welkom hier, als eerste, en persoonlijk heb ik het niet zo op ramptoeristen, ik weet dat dit ook een vorm van fotografie is maar toch.

Op zich vind ik foto 2 wel iets hebben, brandweer aktief op wat het lijkt een autosloop, aktie mooi vastlegd.

groeten
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Jeffrey-Jacobs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 23:14
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

ArieScanner schreefCOLONHallo Jeffrey,

De locatie van deze brand was super, je had kunnen spelen met het prachtige Kasteel van Sparta en zo een heel mooi plaatje kunnen creeren. Ga vooral lekker door met foto's maken en hoop er meer van je te zien!
Ja jammer genoeg was die combinatie niet mogelijk omdat het Ruimschoots afgezet was.... Ik beschik tot nu toe alleen nog over de 18-55mm lens. Vooraan stonden de voertuigen en de brand was vanaf achteren alleen te zien op een gesloten binnenplaats. Ik probeer het idd te combineren.

Nou heb ik nog een vraagje :

Ik wil nog een lens aanschaffen ik heb de keuze en het budget uit de volgende 3 :

Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 DG Macro 1:2 - Canon (EF / EF-S) €133,-
Tamron AF 70-300mm Di F/4.5-5.6 Macro 1:2 voor Canon €135,-
Tamron AF 55-200 4-5.6 Canon €95,-

Deze producten heb ik gezocht bij Kamera-Express omdat hier vlak in de buurt zit. Nu is mijn vraag welke van de drie zou 1 van de beste keuzes zijn. Als het gaat om incidenten fotografie. Wat ik eventueel ook wil gaan uitbreiden naar meer stadsfotografie en Evenementen.

Groeten

Jeffrey
Gebruikers-avatar
Designer
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 588
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 16:30
WoonplaatsCOLON Gaanderen
CONTACTCOLON

Jeffrey-Jacobs schreefCOLON Weet iemand toevallig een site waar fotoshop word uitgelegd. Ik weet wel een beetje wat over Levels enzo.
Van welke photoshop zoek je uitleg dan, of gewoon in het algemeen.
Ik heb van CS3 en Elements 6 een uitleg in PDF formaat.
(hoop niet dat ik nu weer op de klote krijg van een mod. :wink: )

Maar als je daar belangstelling bij hebt dan hoor ik het wel.

groeten edwin
40D | 24-105 | 70-200 | 430 EX | gereedschapskist |
Jeffrey-Jacobs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 23:14
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

heeft iemand nog een advies voor me of moet ik daarvoor even in een ander topic wezen
Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 DG Macro 1:2 - Canon (EF / EF-S) €133,-
Tamron AF 70-300mm Di F/4.5-5.6 Macro 1:2 voor Canon €135,-
Tamron AF 55-200 4-5.6 Canon €95,-
het word de Sigma denk ik hoor :lol:
Mijn nieuwe website www.focusonfoto.nl | Canon EOS 350D | Canon EOS 40D | kitlens : 18-55mm 3.5 ~ 5.6 | Canon EF-S 17-85 IS USM | Sigma 70-300mm 4.0 ~ 5.6 | Canon 430EX speedlite | Lowepro Minitrekker Classic black | Geheugenkaarten en wat losse rommel |
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Jeffrey-Jacobs schreefCOLONheeft iemand nog een advies voor me of moet ik daarvoor even in een ander topic wezen
Sigma 70-300mm F/4.0-5.6 DG Macro 1:2 - Canon (EF / EF-S) €133,-
Tamron AF 70-300mm Di F/4.5-5.6 Macro 1:2 voor Canon €135,-
Tamron AF 55-200 4-5.6 Canon €95,-
het word de Sigma denk ik hoor :lol:
Dan moet je even de zoekfunctie van het forum gebruiken, genoeg topics erover. Persoonlijk zou ik gaan voor de Sigma
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
Jeffrey-Jacobs
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2008 23:14
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Heb hem vandaag gehaald bij Kamera-Express had daar 1 of andere jonge dame die niet veel wist helaas over de camera's en stond ineens met een lens van 3x zo duur voor me:S Maargoed andere verkoper nam het over en heeft me prima geholpen. Het is dus de Sigma 70-300mm geweest.
Mijn nieuwe website www.focusonfoto.nl | Canon EOS 350D | Canon EOS 40D | kitlens : 18-55mm 3.5 ~ 5.6 | Canon EF-S 17-85 IS USM | Sigma 70-300mm 4.0 ~ 5.6 | Canon 430EX speedlite | Lowepro Minitrekker Classic black | Geheugenkaarten en wat losse rommel |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar