Nieuwe op de site :)

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
HaZMaT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2004 13:56
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

dag allen,

ik wou me even voorstellen, ben matthew, hobby fotograaf die veel op dance feesten fotografeert (je rolt er gewoon in en komt er bijna niet uit) maar wil mijn stijl verbeteren. op deze site: http://www.digitalfrontier.nl/content/view/52/46/ staan een paar van mijn beste shots, hoewel ik er nog 4 nieuwe foto's van november er weer tussen moet gooien.

wat ik mis in mijn foto's is dat de scherpte niet ideaal is. ik begin langzaam over te stappen naar volledig manual, dus nu ook het scherpstellen, maar is dit de juiste truuk?

mijn spullen:
- canon 300d (met 10d firmware)
- 420ex flits
- sigma 24-70mm / 2.8 dg
- tamron 70-210mm / 2.8
- nog wat kleine spullen :)

ik krijg de scherpte maar niet op zijn best, ben ik blind dan :P geintje. maar alle tips zijn welkom. ook advies over boeken en of lenzen. zit te denken om de 12-24 van sigma te kopen maar las net dat de 10-24mm van canon in het land is, krijg je hier geen last van 'fish-eye' vervorming?

groeten,
matthew
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Een paar tips:

- Fotografie is een compromis. Zolang je voldoende licht hebt is er niets aan de hand. Anders moet je keuzes maken.
- Natuurlijk een voldoend klein diafragama voor voldoende scherptediepte.
- Gebruik een lens niet op z'n uiterste f-stand, knijp hem altijd een beeje, dat scheelt dramatich in de scherpte.
- Onscherpte kan ook door bewegingsonscherpte komen bij groot telebereik. Omdat ik geen EXIF info heb van je foto's kan ik dat niet beoordelen. Vuistregel is sluitertijd = 1/focus, dus 200 mm -> 1/200 of korter.
- Met een kortere flitstijd (1/200 kun je vast zetten in de Wasia firmware) kun je onderwerpen 'stilflitsen' en voorkom je bewegingsonscherpte.
- ISO omhoog gooien om meer lichtgevoeligheid te krijgen. Dit gaat ten koste van meer ruis. Met een (gratis) programma als NeatImage kun je dit weer enigszins wegwerken.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
HaZMaT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2004 13:56
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi Lex, bedankt daarvoor! Zeker die fuist regel in sluitertijd! Gelukkig heb ik er niet teveel last van in het donker.

Mijn exif gegevens zijn wel in het foto album terug te vinden bij elke foto. Houd ik niet geheim, iedereen moet van elkaar kunnen leren.

Met die f-stop, bedoel je dat ik niet altijd op 2.8 moet werken, maar eerder 2 stoppen terug naar 3.5 of zo?

Kortere flitstijd, hoe bedoel je dat precies? Ik zit veel met FEC te experimenteren en dat helpt mijn foto's enorm zonder overduidelijk te maken dat ik een flits gebruik.

Nogmaals bedankt, stel alle tips zeer op prijs!
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zal waarschijnlijk je foto's moeten downloaden voor EXIF data, mijn browsert laat het niet zien.
Het is inderdaad beter om bij een 2.8 lens naar 3.5 of 4 terug te gaan. Probeer het gewoon eens uit, liefst op statief. Pak een voorwerp met veel detail en schiet op elke f-stop (tot f11 of zo, daarna zie toch geen verschil meer).

FEC bepaalt de hoeveelheid licht.
Wat je ook kunt doen is (als je de gemodificeerde firmware versie 7.1 hebt), is de flitssynchronisatie bij Av voorkeur op 1/200 zetten. Dan in de Av stand je diafragma kiezen.
De flitser wordt dan automatisch op 1/200 gezet. Deze kort flits bevriest ahw een onderwerp. Werkt alleen als je vnl flitslicht hebt, bij veel omgevingslicht helpt het natuurlijk niet meer.
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
HaZMaT
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2004 13:56
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Lex, ik ga het zeker proberen :)
Nu het vroeg donker is, is het ideaal om thuis met de flits te stunten.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Lex, maar ik wil juist regelmatig vol open schieten om niet teveel scherpte te krijgen. Je moet natuurlijk eerst weten waar je naar op zoek bent. En zelfs met een vol open diafragma kan een foto heel erg scherp zijn zelfs op F1.8 kijk maar naar deze plaat.
Afbeelding

Maar ik heb het idee dat dit topic meer past in even voorstellen dan in foto's
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar