Hey jonges
Hier paar fotos van Schiphol hoop dat jullie ze iets vinden!
(doe ze ff via a.net wat zit bij iemand anders op z''n comp)
http://www.airliners.net/open.file/725519/L/
http://www.airliners.net/open.file/725520/L/
wat vinden jullie er van?
Groet
Nick
2 fotos van Schiphol met mooi herfst licht
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
Nick de Jonge
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3420
- GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
- WoonplaatsCOLON Nunspeet
- CONTACTCOLON
De foto met de Martinair kist is leuk met die Vortex, de Northwest is minder bijzonder.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
ehm, klaas, welke vortex? of bedoel je lagedruk boven de vleugels?Klaas schreefCOLONDe foto met de Martinair kist is leuk met die Vortex, de Northwest is minder bijzonder.
Canon EOS 300D Black :: Canon EF-S 18-55 USM kit lens :: Marumi UV haze filter (en te weinig CF kaartjes :):))
- maartenw
- Memoriam
- BerichtenCOLON 1719
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
lage druk boven de staart is wel degelijk een vortex, vooral bij dc-10 en md-11. Condens op hoogte uit de motoren noemen we contrails.kuperus schreefCOLONehm, klaas, welke vortex? of bedoel je lagedruk boven de vleugels?Klaas schreefCOLONDe foto met de Martinair kist is leuk met die Vortex, de Northwest is minder bijzonder.
www.studio111.nl
maartenw
tip: plaats je foto's ten alle tijden met een afmeting van 3:2 op a.net, staat o zo mooi
Wat bedoel je precies? 1024x? of 1200x?
Nick
tip: plaats je foto's ten alle tijden met een afmeting van 3:2 op a.net, staat o zo mooi
Wat bedoel je precies? 1024x? of 1200x?
Nick
Nick de Jonge
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- maartenw
- Memoriam
- BerichtenCOLON 1719
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
- WoonplaatsCOLON Eindhoven
- CONTACTCOLON
hiermee bedoel ik de verhouding. mooie gallery op a.net met altijd exact dezelfde thumbnails ziet er gelikt uit.
3:2 is de cam, wat uitkomt op:
1200*800
1024*683
800*533
het gaat hier ook echt om de exacte hoogte en breedte van een plaatje.
1200*800 ideaal formaat voor a.net
800*533 leuk formaat voor www.airfleets.net
3:2 is de cam, wat uitkomt op:
1200*800
1024*683
800*533
het gaat hier ook echt om de exacte hoogte en breedte van een plaatje.
1200*800 ideaal formaat voor a.net
800*533 leuk formaat voor www.airfleets.net
www.studio111.nl
aah okee,
al mijn fotos zijn 1024x en boven, maar vergeet niet vanaf Augustus dit jaar heb ik pas mijn 300D al die andere fotoszijn met een Nikon FM10 genomen...film dus en lang niet zo mooi en erg moeilijk om op die site te krijgen (nog steeds)
Nick
al mijn fotos zijn 1024x en boven, maar vergeet niet vanaf Augustus dit jaar heb ik pas mijn 300D al die andere fotoszijn met een Nikon FM10 genomen...film dus en lang niet zo mooi en erg moeilijk om op die site te krijgen (nog steeds)
Nick
Nick de Jonge
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
maartenw schreefCOLONlage druk boven de staart is wel degelijk een vortex, vooral bij dc-10 en md-11. Condens op hoogte uit de motoren noemen we contrails.kuperus schreefCOLONehm, klaas, welke vortex? of bedoel je lagedruk boven de vleugels?Klaas schreefCOLONDe foto met de Martinair kist is leuk met die Vortex, de Northwest is minder bijzonder.
oi, ik zie nu pas de kleine vortex naar achter ... maar vind de condens boven de vleugels eigenlijk ook mooi gezicht
Canon EOS 300D Black :: Canon EF-S 18-55 USM kit lens :: Marumi UV haze filter (en te weinig CF kaartjes :):))
-
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3420
- GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
- WoonplaatsCOLON Nunspeet
- CONTACTCOLON
Raad eens wat die condens boven de vleugels veroorzaakt? Antwoord: De vortex boven de vleugels...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
haha juist
Omdat er beetje mist op de grond kwam, kwam er condens op de vleugel. Maar 5 seconden daarna was het weer weg
heb nog een paar van die zelfde dag, maar ik moet ze eerste even editen
Nick
Omdat er beetje mist op de grond kwam, kwam er condens op de vleugel. Maar 5 seconden daarna was het weer weg
heb nog een paar van die zelfde dag, maar ik moet ze eerste even editen
Nick
Nick de Jonge
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
The Netherlands
http://www.skeyesphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaas schreefCOLONRaad eens wat die condens boven de vleugels veroorzaakt? Antwoord: De vortex boven de vleugels...
ehm... vind ik een hele mooie uitleg... maar ehm... volgens mij is het het extreme drukverlaging boven de vleugels die er voor zorgt dat waterdamp condenseert... die vortex zijn weer productie van hoge lift productie van de vleugels... maar kan me daar sterk in vergissen?
Canon EOS 300D Black :: Canon EF-S 18-55 USM kit lens :: Marumi UV haze filter (en te weinig CF kaartjes :):))
-
- Canon shooter pro+
- BerichtenCOLON 3420
- GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
- WoonplaatsCOLON Nunspeet
- CONTACTCOLON
Vortex oftewel een turbulente stroming i.p.v. een laminaire stroming ontstaat bij grote invalshoeken. Hier zo vlak voor de landing heb je die ook. Een lage snelheid (bijna stall snelheid) en een hoge invalshoek. Daardoor laat de stroming wat los. Die condensatie komt inderdaad door de drukverlaging, maar door de turbulente stroming is die nog wat groter. En zo hier vlak voor de landing groot genoeg om dit te veroorzaken. Als deze kist hier op dezelfde plek veel sneller zou hebben gevlogen en zijn invalshoek niet zo groot had gemaakt dan had je dat hier nooit gezien.
Oftewel de vortex helpt mee om de drukverlaging zo ver te krijgen als hij hier gebeurt. En die drukverlaging geeft hier inderdaad condensatie. Maar aan het patroon kun je ook al wat loslaten zien. Nog mooier zie je het vaak aan de vleugeltippen waar je rondjes ziet draaien van gecondenseerd vocht in de lucht. Ook dat is vortex. Maar het voert hier te ver en is teveel off-topic om de hele aerodynamica van een vliegtuig te gaan beschrijven.
Kuperus je hebt dus gelijk als je zegt dat het komt door de drukverlaging. Maar als dat voldoende zou zijn dan zou je dit verschijnsel ook op andere hoogtes tegenkomen. Zeker daar waar we contrails hebben. Maar het hoe en waarom van die drukverlaging zit behoorlijk ingewikkeld als je in detail gaat kijken.
Oftewel de vortex helpt mee om de drukverlaging zo ver te krijgen als hij hier gebeurt. En die drukverlaging geeft hier inderdaad condensatie. Maar aan het patroon kun je ook al wat loslaten zien. Nog mooier zie je het vaak aan de vleugeltippen waar je rondjes ziet draaien van gecondenseerd vocht in de lucht. Ook dat is vortex. Maar het voert hier te ver en is teveel off-topic om de hele aerodynamica van een vliegtuig te gaan beschrijven.
Kuperus je hebt dus gelijk als je zegt dat het komt door de drukverlaging. Maar als dat voldoende zou zijn dan zou je dit verschijnsel ook op andere hoogtes tegenkomen. Zeker daar waar we contrails hebben. Maar het hoe en waarom van die drukverlaging zit behoorlijk ingewikkeld als je in detail gaat kijken.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]