Bwegingsonscherpte 2

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Wat me nu overkwam.

Kijk maar

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=4055[/img]

origineel: http://84.104.23.132/MART/forum/IMG_2107.JPG

Schiet er maar op!!!
Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Allereerst, ik ben trots op je dat je zo'n mislukte plaat durft te plaatsen!

Duidelijk een bewogen plaat waar de fotograaf (bewust) de mist is in gegaan. Het kan zijn dat je geprobeerd hebt om bewust zo'n plaat te maken maar dat het mislukt is mogen we wel stellen.
Ik doe het ook wel eens voor de grap: tijdens het afdrukken de camera bewegen. Je krijgt er de meest vreemde platen mee en soms een heel leuk effect. De kunst is net genoeg te bewegen zodat datgene wat op de plaat staat er een tikkie bewogen op staat: bijv. een hoofd dat bewogen op de plaat staat maar het gezicht toch scherp.
Alleen moet je er dan wel voor zorgen dat er geen lampen in beeld komen want dan krijg je van die lelijke lichtsporen die de foto verstoren.
Het gelige op jouw foto komt volgens mij van het kunstlicht.

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over deze plaat? Instellingen, wel of niet bewust bewogen?
Dan pas kun je deze plaat beter "lezen".
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen dat 'bewogen' hier wel een understatement is. Volgens mij is de fotograaf vergeten dat er een lange sluitertijd was ingesteld en na de flits de camera op tafel gezet ofzo :)
fre
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2004 13:15
WoonplaatsCOLON DigiLand

met flits het beeld bevriezen, en dan de camera bewegen? mooi. ik heb nog een heel gaaf resultaat, wat ik binnenkort zal plaatsen. vooral in discotheken krijg je daarmee een mooi effect!
//Canon EOS 300d//Canon EF-S 18-55//
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

djc schreefCOLONAllereerst, ik ben trots op je dat je zo'n mislukte plaat durft te plaatsen!

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over deze plaat? Instellingen, wel of niet bewust bewogen?
Dan pas kun je deze plaat beter "lezen".
Ik moet er eerlijkheidshave bij vertellen dat deze foto mislukte omdat ik de de zelfonstspanner had aan staan en na het afdrukken ik heel verbouwereerd stond te wachten.
Ik nog heb gewacht tot ie afging, maar ik de klap van het spiegelgedeelte niet hoorde en wist dat de lens nog open stond.
Na ongeveer 18 sec, heb ik gekeken hoe het geheel stond en kwam er achter dat ik het toestel nog had ingesteld met de waarde van 20 seconden lens open houden. En toen sloot de lens:-)

Als je de link aan klikt kun je met het bijgeleverde programma van meneer Canon (FileViewerUtility) alle gegevens van de foto krijgen.
Maar voor deze ene keer.

File Name
IMG_2107.JPG
Camera Model Name
Canon EOS 300D DIGITAL
Shooting Date/Time
12-10-2004 6:35:07
Shooting Mode
Manual
Tv( Shutter Speed )
20
Av( Aperture Value )
5.6
Metering Mode
Center-weighted averaging
ISO Speed
100
Lens
18.0 - 55.0 mm
Focal Length
18.0 mm
Image Size
3072x2048
Image Quality
Fine
Flash
On
Flash Type
Built-In Flash
Flash Exposure Compensation
0
Red-eye Reduction
On
Shutter curtain sync
1st-curtain sync
White Balance
Auto
AF Mode
AI Focus AF
Parameters
Contrast +1
Sharpness +1
Color saturation +1
Color tone Normal
Color Space
sRGB
File Size
2281KB
Drive Mode
Single-frame shooting
Owner's Name
Mart Marbus
Laatst gewijzigd door 1 op martmarbus, in totaal 25 keer gewijzigd.
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Ik moet er eerlijkheidshave bij vertellen dat deze foto mislukte omdat ik de de zelfonstspanner had aan staan en na het afdrukken ik heel verbouwereerd stond te wachten.
Ik nog heb gewacht tot ie afging, maar ik de klap van het spiegengedeelte niet hoorde en wist dat de lens nog open stond.
Na ongeveer 18 sec, heb ik gekeken hoe het geheel stond en kwam er achter dat ik het toestel nog had ingesteld met de waarde van 20 seconden lens open houden. En toen sloot de lens:-)
Kijk, dat gebeurt mij nou ook regelmatig. De ene dag foto's gemaakt met de zelfontspanner en natuurlijk de camera niet terug gezet op bijv. de one shot stand. Dagje later moet je een foto maken van een moment, sta je daar met je goed fatsoen: effe wachten nog.......

Ik heb me aangeleerd om, voordat ik de camera opberg, de camerainstellingen alvast terug te zetten op die instellingen die ik daarna waarschijnlijk toch het meest gebruik (one shot, Av-mode, ISO 400 en zo). Maar soms......... :evil:
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

djc schreefCOLON
Kijk, dat gebeurt mij nou ook regelmatig. De ene dag foto's gemaakt met de zelfontspanner en natuurlijk de camera niet terug gezet op bijv. de one shot stand. Dagje later moet je een foto maken van een moment, sta je daar met je goed fatsoen: effe wachten nog.......

Ik heb me aangeleerd om, voordat ik de camera opberg, de camerainstellingen alvast terug te zetten op die instellingen die ik daarna waarschijnlijk toch het meest gebruik (one shot, Av-mode, ISO 400 en zo). Maar soms......... :evil:
Je kunt, als dit je gebeurt, ook het knopje waarmee je de sluiterinstelling bepaalt (dus die waarmee je de camera op zelfontspanner zet) nog een keer indrukken. Dan onderbreekt hij het aftellen, en hoef je niet 10-20 of misschien wel 30 sec te wachten.

Scheelt weer! Is trouwens vooral lekker als het op een stille plek gebeurt! Lampjes die knipperen, piepende caM..... :?
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Handig Jeroen!
Moet je natuurlijk niet in een situatie zitten dat je de foto niet meer over kunt doen (bijv. een bewegend onderwerp welke maar een keer langs komt zoals dat bij spotters vaak het geval is geloof ik (ben geen spotter, athans niet van vliegtuigen wel van mensen en in het bijzonder...... :lol: )).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar