Eerste foto bloem

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Heb de camera 1 dag en de tuin stond nog in bloei. Vraag? hoe krijg ik de randen van de blaadjes scherper?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1695[/img]
Rene Br.

JBWR12 schreefCOLONHeb de camera 1 dag en de tuin stond nog in bloei. Vraag? hoe krijg ik de randen van de blaadjes scherper?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1695[/img]
Welkom op het forum, en vwb de foto: De "kern" is mooi scherp hoor, nix mis mee.......
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

JBWR12 schreefCOLONHeb de camera 1 dag en de tuin stond nog in bloei. Vraag? hoe krijg ik de randen van de blaadjes scherper?

[plaatje]
Laten we om te beginnen eens vragen:
1. Met welk objectief is de foto genomen;
2. Met welke instellingen (stand, Av, Tv, ISO etc.) heb je de foto gemaakt.

Afhankelijk van deze info kunnen we je beter van dienst zijn.
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Met de 18-55 lens die stadaard bij de camera zit. De foto is genomen met de close up stand op de camera.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je kunt in diverse programma's de EXIF-info van de foto bekijken. Daarin staan de Tv, de Av etc. Dat is wel handig om te beoordelen hoe je de randen scherper krijgt.

Stel dat je fotografeert met een heel klein diafragmagetal (kleinste bij kitlens is F3.5). Dan heb je een hele grote opening. Dat resulteert in een hele korte scherpte-diepte. Oftewel, het punt waar je op scherpstelt is scherp, maar dingen ervoor en erachter zijn onscherp.

Het zou kunnen dat je zo gefotografeerd hebt, maar dat is dus niet zeker. Nou kan ik wel allerlei mogelijkheden gaan beschrijven, maar het is makkelijker als bekend is wat de instellingen waren. Dan kunnen we concreet over die instellingen praten. Vandaar dat ik ernaar vroeg. Dat de foto gemaakt is met de Macro-instelling is wel belangrijk, maar te weinig informatie om echt iets te kunnen zeggen.
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips. Hier heb ik in elk geval al wel iets aan. Kan ik verder mee experimenteren.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Als dit soort tips nieuw voor je zijn, dan is het wellicht handig om eens een boek over fotograferen door te nemen. Ik raad altijd Fotograferen onderweg van Frank Muller aan. Dun boekje, in 2 dagen door te nemen, met alle belangrijke info die je gebruiken kunt. Natuurlijk mag je ook hier op het forum je vragen stellen, maar ik begrijp eerlijk gezegd dat je nog echt een noob bent op het gebied van fotografie. Niet erg, zo zijn wij ook begonnen (en sommige zijn nog steeds zo bezig :)) maar juist daarom is het goed om je ook ergens ander te orienteren op fotografie.

Ik hoop dat je m'n tips op prijs stelt.

Succes
Bertus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2004 22:09
WoonplaatsCOLON Katwijk
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tip, ben ook pas bezig met fotografie en zocht nog een handig boekje met info.

Net besteld bij bol.com voor 14,95
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

En heeeeel veel foto's maken en experimenteren.
Dat is zo leuk aan digitaal fotograferen.
Experimenteren kost niks en je leert er heel veel van.
Maak die foto van die bloem maar eens met alle diafragma instellingen (Av standen). en kijk naar het effect.

Lex
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Ik hoop dat je m'n tips op prijs stelt.
Uiteraard stel ik je vragen op prijs. Zal het boek eens bekijken en dan waarschijnlijk bestellen. Zo'n forum als dit, is altijd prettig om je vragen kwijt te kunnen.
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Sorry, bedoel natuurlijk tips.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar