De ABWC wedstrijden zijn weer begonnen.. Beeldverhaal gereed

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Daar ik helaas niet meer actief met de brandweer mee kan, ga ik maar iets meer met mijn hobby doen en ze vastleggen met de camera.
De wedstrijden zijn weer in volle gang en ga me er nu meer in verdiepen om ze goed op de plaat te krijgen.
Afgelopen zaterdag was mijn oude ploeg aan het spelen en heb er een paar met jullie gedeeld.. Laat maar weten wat jullie er van vinden...
Een team bestaat uit 6 man Bevelvoerder, pompbediende, en 4 manschappen 1-2-3-4 en zijn genummerd en worden apart beoordeeld.
Ik heb geprobeerd om het met een korte omschrijving een verslag te maken hoe zo'n wedstrijd eruit ziet, dmv foto's. Als er vragen zijn dan hoor ik het graag.

In dit object is rook gesignaleerd en er zouden 3 mensen in het pand zijn....
En dan begint de wedstrijd.

47836

De bevelvoeder krijgt de melding van de meldkamer van een brand in een woning met waarschijnlijk 3 slachtoffers. Daar gaat hij op inzetten...

47834

Rondom verkennen van het object, kijken of er deuren en andere toegangsmogelijkheden zijn.

47833

Gereed maken van de aanval straal..

47832

Brandwond van het slachtoffer wordt verzorgt door de pompbediende. Het eerste slachtoffer liep buiten en was tevens de melder.

47831

De waterstraal meenemen voor dat je het object van binnen gaat verkennen.

47830

Zeer belangrijk EIGEN VEILIGHEID.. Controle voordat men het object binnen gaat.

47829

De wedstrijden zijn zo realistisch mogelijk inclusief rook en vuur (als het object het toelaat).

47828

De pompbediende staat in contact met de bevelvoerder en de manschappen, hij regelt de druk van het water en zorgt voor voldoende aanvoer hiervan.

47827

De 2de straal (hogedruk waterstraal) klaar leggen voor de aanval.

47826

Controle op elkaar is zeer belangrijk, tijdens een binnen inzet waar vuur is. Handschoenen en "nekflappen" van de helm moeten op hun plaats zitten en het ademlucht-automaat moet vast zitten.

47825

Slachtofferoverdracht aan ambulancepersoneel.

47824

Onder controle houden van de vuurhaard, zodat er veilig het slachtoffer gered kan worden.

47823

Slachtoffer wordt uit de woning gehaald en overgedragen aan de ambulancemedewerkers.

47822

Alle ramen open zodat al de rookassen eruit kunnen.

47821

Het object wordt doorzocht of er nog ergens gevaar is en al het vuur gedoofd is. En de ruimtes worden gecontroleerd met een CO2 meting

47820

Het commando inpakken is gegeven, dan zo snel mogelijk alles opruimen zodat de wagen weer compleet is.

47819

2 de straal (slang) opruimen.

47818

Klaar met de inzet en einde oefening.

47817

Tijdens de nabespreking het vocht aanvullen want in de pakken is het erg warm en deze ventileren weinig.

47816

Nabespreking van de inzet, wat ging er goed en wat ging er fout.

47815


En na de inzet afwachten hoe de andere korpsen het hebben gedaan. Na alle inzetten worden de scores bekend gemaakt. Er spelen minimaal 7 ploegen mee aan zo'n wedstrijd en aan het eind van de dag volgt er een prijsuitreiking. Voor de nummer 1,2 en 3 is er een volgende wedstrijd...
Laatst gewijzigd door 3 op leike, in totaal 22 keer gewijzigd.
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Leike,
Ik vind het moeilijk... Jij ziet denk veel meer in deze fotos dan wij leken...
Voor,mij zijn het mannen in pakken die iets doen....
Kun je er een beeldverhaal van maken? Zodat ook zonder uitleg duidelijk wordt wat er gebeurd?
47801 vind ik heel mooi... Zou wel meneer rechts eraf croppen...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Dank je Wibo53 voor de tip.
Ik zal eens een beeldverhaal posten wat we zoal doen tijdens zo'n wedstrijd en welke vaardigheden er van je verwacht worden. Tijdens een wedstrijd wordt er "gespeeld" dat het om een echte inzet gaat en de mannen worden dan ook afzonderlijk beoordeeld... maar dat zal ik dan wel uitleggen in mijn verhaal, als er natuurlijk behoefte aan is. Als ik er aan begin zal het geen "korte" uitleg worden, want ik zal dan ook moeten beschrijven welke taken en functies de personen hebben.
Ik heb wel ideeën hoe ik dat ga aanpakken.

Leo
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

:wink: Leo, jouw skills zijn groot genoeg om er iets moois van te maken. Verras ons! :roll:
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

RienW schreefCOLON:wink: Leo, jouw skills zijn groot genoeg om er iets moois van te maken. Verras ons! :roll:
Ja hoor Rien.
Mijn probleem is dat ik dan erg diep inga hierop, maar ik ga jullie zeker verrassen... Komt goed!!
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Leuk, ik ben benieuwd! De Brandweer is interessant genoeg om een mooi verhaal van te maken. Ik wacht in spanning af ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Ik zal het begin verwijderen en alles opnieuw plaatsen.
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Je hebt het voordeel dat je goed in de materie kan inleven en de positie bepaling goed kan inschatten.
Moeilijkste is de compositie te bepalen waardoor wij ook een goede inkijk krijgen in jouw belevingswereld.
Op veel brandweerfoto's zie ik vaak emotie op de gezichten die geconcentreerd bezig zijn, dus close ups van de
gezichten (full frontals). Ook het hele plaatje (wide angle) om de hele beleving in beeld te krijgen.
Weet niet wat je mogelijkheden zijn om je te verplaatsen tijdens de oefening om verschillende posities te krijgen.
Worden er trouwens ook video-opnames gemaakt, voor de nabesprekingen/analyse?
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Nabesprekingen mogen niet door iedereen bijgewoond worden en filmen is toegestaan. Dat ga ik bij de volgende wedstrijd doen.
Beeldverhaal is gemaakt..

Wordt vervolg.....
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

evelakes schreefCOLONJe hebt het voordeel dat je goed in de materie kan inleven en de positie bepaling goed kan inschatten.
Moeilijkste is de compositie te bepalen waardoor wij ook een goede inkijk krijgen in jouw belevingswereld.
Op veel brandweerfoto's zie ik vaak emotie op de gezichten die geconcentreerd bezig zijn, dus close ups van de
gezichten (full frontals). Ook het hele plaatje (wide angle) om de hele beleving in beeld te krijgen.
Weet niet wat je mogelijkheden zijn om je te verplaatsen tijdens de oefening om verschillende posities te krijgen.
Worden er trouwens ook video-opnames gemaakt, voor de nabesprekingen/analyse?
Er zijn strikte regels tijdens zo'n inzet en als toeschouwer mag je alleen in afgezet gebied komen. Meestal loopt er een fotograaf mee van het organiserende korps, is dat niet zo dan vraag ik of ik dichter bij het object mag komen, wat dan ook mag (bekenden).
De regel voor het maken van de foto's is dan ook "niks publiceren voordat het laatste team gespeeld heeft". Dat zou niet eerlijk zijn voor de andere teams, voorkennis van het object e.d.
Als je een leuke video wilt zien van een nabespreking moet je deze even bekijken, hier heb ik zelf aan meegewerkt en ik landelijk gebruikt.
Een After Action Review. https://www.youtube.com/watch?v=nk2bRc8oQWE" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel..

Leo
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuke serie, geeft een goed beeld van de wedstrijd/actie. De update is zeker beter, hier zit meer lijn en verhaal in.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Deze vaardigheidstoets was een TS-HD (tankauto-Hogedruk) inzet, maar er is ook een 112, oppervlakte redding en een Hoofdklasse toets. Ik zal de volgende keer een andere inzet in beeld brengen. De hoofdklasse inzet is veel complexer en met een OVD (Officier Van Dienst). Dit zijn soms hele leuke scenario's..
Wordt vervolgt....
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

Met de beschrijvingen erbij veel meer één geheel geworden. Interessant om eens te zien hoe het er bij zo'n oefening aan toe gaat!!

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Helemaal top Leike mooie beeldlijn .
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Helaas is 3 weken geleden mijn grote vriend en bevelvoerder plotseling overleden, hij staat op de laatste foto en is tevens ook de laatste foto die er van hem gemaakt is.
RIP Ad.....
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat is geen fijn nieuws! Sterkte voor de mensen om hem heen!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

MarcoEOS550D schreefCOLONDat is geen fijn nieuws! Sterkte voor de mensen om hem heen!
Dank je... !!
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar