Foto's gecombineerd met 'Morning has broken'

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Eerder dit jaar maakte ik onderstaande compilatie.
Het nummer 'Morning has broken' van Cat Stevens zing ik al mijn hele leven naar hartelust mee (tot overmaat van ramp van degene die het hoort overigens :lol: ), het zingt heel vaak zachtjes door mijn hoofd wanneer ik foto's in de natuur maak en 's ochtends wanneer ik de vogeltjes hoor fluiten schiet het me onmiddellijk te binnen.
Hoewel mijn beelden niet kunnen tippen aan de kwaliteit van het prachtige nummer van Cat Stevens, sprak ik met mezelf af om toch ooit beide eens te combineren.

Het filmpje staat op het account van onze zoon bij Vimeo online, hieronder de link:


http://vimeo.com/87193852


Ik hoop dat jullie in ieder geval van de muziek kunnen genieten :wink: :D


Mocht dit in een verkeerde rubriek staan, dan hoop ik dat een moderator het op de juist plaats wil zetten.
Laatst gewijzigd door 3 op Ina, in totaal 29 keer gewijzigd.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Leuk ! Vrolijk... Je had ook Vivaldis 4 seizoenen kunnen nemen als ik het portfolio zo bekijk... :-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Hé goed idee, Wibo! Wel een beetje een lang muziekstuk, moet je héél veel foto's hebben :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Anoniem 3

Op zich een leuk idee Ina, maar voor mij stijgt het niet uit boven de gemiddelde PP-presentatie.
Helemaal jammer dat de technische kwaliteit van je foto's zo achteruit gaat.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Telescoop schreefCOLONOp zich een leuk idee Ina, maar voor mij stijgt het niet uit boven de gemiddelde PP-presentatie.
Helemaal jammer dat de technische kwaliteit van je foto’s zo achteruit gaat.
Ben het hier mee eens. En ik vraag me af wanneer men er een dia show van maakt met muziek erbij is dat kwalitatief niet beter?
Ik kan dit met Aperture of Apple TV doen en er zullen toch veel andere programma’s zijn die dit kunnen?

Toen ik het filmpje zag dacht ik ook wat leuk maar er was iets dat ik miste kon dat niet onder woorden brengen.
Maar Telescoop gaf me het zetje. Overigens de kwaliteit van de muziek was best goed! De overgangen vind ik minder.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Als je beelden op muziek zet, dan kan dat een heel mooi eindresultaat geven. Denk (niet geheel toevallig?) aan een commercial van het WNF waarin (weliswaar bewegende) beelden op dezelfde muziek neergezet worden. Dit filmpje echter is inderdaad niet meer dan een PP-presentatie.

Gebruik beeldvullend materiaal, luister naar de muziek en synchroniseer je beeldwisselingen op de muzieklijn, dat kijkt al een stuk fijner - nu zit je er te vaak net naast. Dan nog een link tussen de songtext en de beelden en je komt een heel stuk verder. Eigenlijk ben je bezig met het maken van een klank-diaserie en ik kan je uit ervaring vertellen: daar gaat heeel veel tijd in zitten om het goed te doen.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Vraag me ook af hoe het bij dit soort dingen zit met copyright van de muziek. Ik heb toen ik nog in de VS woonde tot tweemaal toe een wedstrijd gewonnen met een foto essay op muziek en alhoewel ik er best trots op ben, heb ik het nog niet aangedurfd de essays op bijv. Youtube te gooien, omdat ik niet weet hoe het met de copyright van de muziek zit (al zijn er natuurlijk legio voorbeelden te vinden van mensen die het er wel gewoon op zetten).

Maar als iemand een doortimmerd juridisch antwoord heeft, dan hou ik me aanbevolen. :)
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Op youtube worden videos met bekende muziek nog wel eens verwijderd of het geluid wordt er afgehaald. Dat is inderdaad niet voor niets; er zit inderdaad copyright op. Toch staat heel youtube vol met muziekvideos - google verwijdert pas videos als de belanghebbende officieel bezwaar maakt.

Terug naar "Morning is broken". Formeel is het copyright op de originele hymne inmiddels verstreken (70 jaar na dato, 1931). Maar... op de versie van Cat Stevens zijn ook de naburige rechten van de muzikant van toepassing. De uitvoering van Cat Stevens komt uit 1971 en voor zover ik weet leeft hij nog steeds (zij het onder een andere naam). Dat betekent dat er nog steeds copyright op van toepassing is (tot 70 jaar na zijn dood).

Als je een dergelijke klank-diaserie wil maken, kan je gebruik maken van rechtenvrije muziek. Youtube heeft een blibliotheek met zo'n 150 nummers en je kan ook terecht op bijvoorbeeld http://dig.ccmixter.org. Voor Ina's filmpje is dat natuurlijk niet van toepassing, het ging immers nu juist om de connectie met speciaal deze muziek.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie, jev. Dat gaat voor mij helaas ook niet werken omdat ik de essays specifiek op bepaalde nummers heb gemaakt (Tori Amos - Winter en Survivor - Eye of the Tiger). Bummer...
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Buma Stemra eens raadplegen?

www.bumastemra.nl

Vr. gr.

Roel J.
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 30 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Die boevenbende wil ik niks mee te maken hebben. Bovendien heb ik het gemaakt toen ik in de VS woonde en woon ik nu in Duitsland, dus Buma heeft er niks over te zeggen, gok ik (al is de Duitse "Buma" zo mogelijk nog een graadje erger :) ).
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Hartelijk dank voor jullie reacties heren! Ik leer er weer van :D

V.w.b. de muziek, deze heb ik eerst via internet gekocht en pas daarna gebruikt i.c.m. de foto's.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Net even gekeken op website en daar wordt duidelijk en wanneer het niet duidelijk is verwezen naar een e-mail adres of telefoon nummer voor contact..

PhotoKid,

Ik wil niets te maken hebben met de Belastingdienst, maar zij helaas wel met mij! :mrgreen:

Je moet je wel realiseren, dat beide uitvoerende instanties zijn! :wink:
Niet altijd even sympathiek maar ze zijn wel nodig!

Vr. gr.

Roel J. :wink:
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Ina, ik denk niet dat het voor dit gebruik uitmaakt dat je het nummer officieel hebt gekocht. Je gebruikt iemand anders zijn muziek in het publieke domein en normaal gesproken (voor zover ik kan nagaan met mijn beperkte kennis) moet je daar toestemming voor hebben van de rechthebbende. Ik denk overigens niet dat Cat Stevens (of Yusuf Islam of hoe hij zich nu ook mag noemen) je zal aanklagen ofzo maar officeel mag het volgens mij niet.

Roel (naamgenoot :) ), ik heb ook niks te maken met de NL belastingdienst, al kan ik je vertellen dat zeker de Amerikaanse (en waarschijnlijk de Duitse) niet veel beter zijn, hehe.

Ik snap ook wel dat Buma een uitvoerende instantie is, maar ze lopen zo enorm achter op de hedendaagse werkelijkheid en maken het niet alleen consumenten maar ook creatievelingen zo onnodig moeilijk dat ik niet denk dat de wereld er ook maar 1% slechter van zou worden als ze niet zouden bestaan.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Ina schreefCOLONV.w.b. de muziek, deze heb ik eerst via internet gekocht en pas daarna gebruikt i.c.m. de foto's.
Er is niemand die beweert dat je niet voor de muziek betaald hebt, maar dat geeft in Nederland (helaas?) nog steeds niet het recht te her-distribueren - daarvoor is een ander soort licentie nodig. Als ik een foto van je koop voor thuisgebruik en die vervolgens onder de scanner leg om er billboards van te maken ga je dat ook niet leuk vinden (en het is even zo *verboten* ).

Houd mij ten goede, het voorgaande is het formele verhaal. Laat je niet bang maken of tegenhouden hoor, zo is het niet bedoeld.

Los daarvan heb ik het ook altijd een mooi nummer gevonden dat regelmatig door mijn hoofd spookt. Wat je er hier mee wil en doet begrijp ik maar al te goed, ik ben jaren bezig geweest met klank-diaseries. Mijn ouders hadden een overvloei-installatie met automatische aansturing (op cassette), weken lang waren ze bezig met beelden selecteren, muziek uitzoeken en een show in elkaar zetten. Die shows waren razend populair in de fotoclub en een of andere Scandinavische vereniging waar ze lid van waren.

Ik vond al dat gedoe met administratie op papier en piepjes op bandjes maar onhandig en dacht dat het ook met de computer moest kunnen. Aansturen van de overvloei-installatie via de computer was toen nog een prijzige business (google maar eens naar Stumpfl Wings, kostte indertijd een klein fortuin). Van mijn foto's maakte ik dan ook video CD's en later DVD's volgens het zelfde principe waarvan een serie over de Canadese Chemainus murals zelfs ooit een prijs won in die fotoclub. Het blijft leuk om dit soort series te maken en te bekijken.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Wat een leuk verhaal Jeveos!
Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier mijn 'werk' van te maken. Ha, ha gelukkig niet; 'k vond dit al een heel gedoe :D
Dit was puur bedoeld om te probéren het gevoel wat ik zo vaak ervaar wanneer ik in de natuur ben, de natuur zie en de natuur fotografeer, m.b.v. deze muziek over te brengen.
Ik ben niet goed in zoiets, dat besef ik me terdege, hoeft ook niet omdat het niet een 'hoger doel' dient. Als het gevoel is overgekomen, dán ben ik tevreden :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Ina schreefCOLONAls het gevoel is overgekomen, dán ben ik tevreden :D
Nu ja, we zijn wel op een fotoforum bezig natuurlijk en dan mag het toch wel een tikje boven "een rijtje foto's en een liedje" uitsteken, toch? Als ik jou was (maar dat ben ik niet - haha!) zou ik toch even goed kijken naar volgorde, timing en tekst. Een paar voorbeelden:

00:22: "Blackbird has spoken"... en dan zien we een roodborstje.
00:30: "Praise for the singing"... euh, een takje i.p.v. een zangvogeltje
01:00: "Sunlit from heaven", maar een grijzig beeld van een ree in het hoge gras.
.
...en zo kan ik nog wel even doorgaan. De beelden matchen niet met de tekst en da's jammer. Probeer de beeldwisselingen ook eens op een nadruk in de melodie te krijgen. Op 1:39 bijvoorbeeld kan je prachtig infaden, maar het beeld blijft staan.

Als je meer nadruk legt op de beelden in combinatie met de muziek breng je het gevoel dat je hebt bij de muziek beter over op je publiek. En dat is toch de bedoeling van fotografie?
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Je gevoel is op mij in ieder geval overgekomen. Misschien helpt het dat ik ook altijd al een zwak heb gehad voor Morning has Broken. Dat maakt dat ik vooral van de muziek ga genieten en ineens een stuk minder kritisch naar de techniek en de foto's kijk. Dus vanuit sfeer-oogpunt zeg ik: geslaagd.

Tegelijk ben ik het eens met de reactie van Jev: als je er echt iets meer van wilt maken, zou ik zijn tips ter harte nemen. Maar dan moet je wel de tijd en zin hebben om ermee aan de slag te gaan ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar