Fotoketting

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Ja hier is hij dan de foto ketting met dank aan de volgende mensen:
mark.beniers, RienW, staartjager, DavevdrH, Steven l, jichem, Ericszn, jev, mgifotografie, Rijk, Rianne L, PanzerFaustNL, wibo53, karin115

#1

46579

Ik zou dus beginnen met de foto ketting en dan vind ik dat je dan ook goed moet doen,
Ik had al vrij vlug het idee om iets met een foto te doen, dat is namelijk wat ons hier allemaal bindt.
Toen heb ik ook zitten denken aan een ketting.
Een opvolging van in elkaar zitten schakels en toen had ik het wat is de opvolging van hoe we vroeger foto's maken maar nog veel belangrijker hoe kijken we nu naar een foto.
Vroeger gebeurde dat door negatieve te laten ontwikkelen en daarna in een boek te plakken die bij de meeste mensen in de kast verdwijnt.
Tegenwoordig is het allemaal digitaal en hoeveel wordt er nog afgedrukt?
Vandaar het fotoboek met de negatieven en de tablet met een geheugenkaartje.


#2

46580

Mijn complimenten voor je eerste foto. Heel toepasselijk voor ons, de aanbidders van het beeld.
Uit jouw foto heb ik een thema genomen: beeld.
Maar laten we niet vergeten, dat alles begonnen is bij een (on)bewuste veeg op een steen door onze voorouders.
De ontwikkeling van de mens liep parallel met de wens om beelden vast te kunnen houden en elkaar berichten te geven.
Voordat ik met een camera begon te spelen, had ik reeds schilderijen gemaakt als kleutertje, van een afdruk van mijn handje tot een serieuze poging om de kat te vereeuwigen.
Tussen mijn kleuterjaren en nu zit een ook een lange periode van schilderen.
Net als de mogelijkheden huidige digitale fotografie, heb ik bijna alle facetten van de schilderkunst doorlopen en op de bijgaande foto bijna alle typen verf samengebracht, zoals water-, olie-, en acrylverf.
Van de hele mooie Rembrandt olieverven tot de moderne versies van o.a. Bob Ross.
Zoek geen samenhang in de inhoud van mijn schilderkoffer, omdat ik van alles en nog wat er in gedaan heb.
Ik heb geen flitslicht toegepast, maar uitsluiten het bestaande licht, dat door de lamellen scheen.
Schilderen doe je ook niet bij flitslicht.
De lichtstralen moesten even sterk aanwezig zijn als de rekwisieten.
In de studio wil je liefst alle licht van buiten mijden, dus heb ik het in dit geval juist wel laten binnenvallen.


#3

46581

Van RienW kreeg ik een prachtige, sfeervolle foto van een schilderspalet, met de nodige soorten verf, kwastjes
(totaal offtopic: ik werd helemaal vrolijk van de Hurtigruten mok waar die in stonden!) en een klein voorbeeld van het melkmeisje van Vermeer.
Naast de inhoud viel vooral ook de mooie lichtinval me op in deze foto.
Het duurde even voor ik mijn aanknopingspunt had, ik wilde iets met het licht en wilde toch ook aanknopen op het schilderen.
Opeens kwam ik op het idee: lightpainting! Licht en schilderen, maar dan op een totaal andere manier, niet figuratief maar juist heel abstract.
Uiteindelijk ben ik dus in het donker met een lange sluitertijd en sterretjes aan de slag gegaan, met deze foto als resultaat.


#5

46582

Mijn foto is wellicht voor sommige mensen wat controversieel, maar ik hoop dat onze leden daar doorheen kunnen prikken.
Graffiti is een kunstvorm van alle tijden, te lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Graffiti
Deze is gemaakt op een plaats in Den Bosch waar dit toegestaan is (overigens niet door mij hoor).
Ik heb hier d.m.v. een zaklamp en gekleurd plastic (rood,blauw,geel en groen) de kleuren effecten bij gemaakt.
Dit wordt ook wel "Lightbrush"-techniek genoemd.


#6

46583

De foto van Jichem was graffiti van een (voor mij) onleesbare tekst.
Abstract met mooie kleuren.
Dat was mijn inspiratie voor mijn foto van een cd-doosje. Abstract, maar toch herkenbaar.


#7

46584

Op de foto van Steven zag ik een CD/DVD.
Ik dacht meteen aan 'het opslaan van gegevens'.
Een andere manier om gegevens op te slaan is door het op te schrijven of te tekenen.
Doordat er veel verschillende kleuren in de foto naar voren kwamen, heb ik gekozen om kleurpotloden te gebruiken.
Door deze in een cirkel neer te leggen, komt de vorm van de CD/DVD ook in deze foto weer terug.


#8

46585

Ik kreeg een foto van de inhoud van een goed gevulde kleurpotlodendoos.
Daarbij staken de punten van de kleurpotloden naar binnen, waarbij een cirkel gevormd werd.
Een creatieve en kleurrijke foto!
Waar mij vooral aansprak was de diversiteit van de kleurpotloden.
Ik dacht daarom; ik moet gaan voor iets kleurrijks!
Vandaag had ik op de planning staan om een dagje uit te gaan met mijn gezin naar de dierentuin (Ouwehand).
Iets kleurrijks moet ik in de dierentuin toch wel kunnen vinden?
Toen ik daar in de dierentuin zo rond liep en de plattegrond van de dierentuin nog eens doornam, kwam ik terecht bij de kleurrijke papegaai.
Hoewel ik niet geheel tevreden ben over de kwaliteit van de foto, lijkt me dit toch wel een mooie schakel in de fotoketting.


#9

46586

Ik kreeg een foto van een papegaai.
Papegaaien staan er om bekend dat ze dingen na kunnen zeggen, ze kunnen dus eigenlijk fungeren als een menselijke echo.
Dit is mijn interpretatie van een visuele echo: het individu dat voor de spiegel zijn beeltenis gereflecteerd ziet.


#10

46587

De mooie foto van Joost heeft me aardig wat hoofdbrekens gekost.
Wat heeft hij bedoeld met zijn beeld? Uiteindelijk ben ik gaan kijken naar wat het bij mij opriep.
Wat mij erg aansprak in zijn foto was de elegantie van de houten beeldjes in de vorm van een soort dans en de sequentie, maar (in tegenstrijd daarmee) ook iets zwaarmoedigs door het lichtgebruik en de donkere achtergrond.
In antwoord daarop heb ik gezocht naar een andere vorm van elegantie en wat lichter.
Ik heb dit gevonden en uitgebeeld in een close up van een mooie bloem, min of meer high key uitgevoerd.


#11

46588

De foto doe ik kreeg was van een Lelie een bloem vol betekenis.
Eén van de betekenissen is vergankelijkheid.
Het verhaal achter mijn foto van het horloge is natuurlijk van de tijd die verbonden is met deze vergankelijkheid.
Het zakhorloge is een erfstuk binnen mijn familie, mij vader kreeg het van zijn vader en ik heb het jaren geleden op zijn sterfbed ook gekregen als oudste zoon in het gezin.
Dit horloge staat dus voor mij ook symbool voor vergankelijkheid in de meest pure vorm.


#12

46589

Ik zag een mooi zakhorloge, en wilde bij de tijd blijven ;).
Van klein naar groot was mijn gedachte.
Van zak formaat naar kerkformaat.
De lengte van de foto van Richard wilde ik mee nemen in mijn foto. E
n daarom de kerk toren van onder met groothoek genomen om de hoogte/lengte te benadrukken.


#13

46590


#14

46591

De foto van Marco laat een zwart paarden portret zien.
Daar kan je alle kanten mee op, wit paard, volledig paard...
Ik heb thuis een Friesche Stabij (hond)... met de beroemde zwarte kop... en dan is het vervolg dus snel gekozen...
Overigens best een uitdaging om zo'n zwarte kop in goed licht mooi scherp te vangen...


#15

46592

Ik kreeg van Wicher een prachtige portretfoto waarop een (zijn?) hond stond afgebeeld.
Het eerste dat me opviel was de weerspiegeling in de ogen van de hond en ik besloot dat dit mijn schakel ging worden.
Vandaag was het een prachtige najaarsdag en ik besloot om het avondlicht te benutten voor mij doel.
Jullie zien hier een opname van biezen die in het water groeien.
Deels zijn er rimpelingen te zien in het water en op de voorgrond (de weerspiegeling) staat het water mooi stil.
Heel bijzonder, zo ervaar ik mijn huidige levensfase ook.
Daarbij was het licht was erg mooi en geven de kleuren mij een beetje een melancholisch gevoel dat je zo kunt hebben aan het einde van de zomer, als de overgang naar de herfst begint.
Maar niet getreurd, elk seizoen heeft zijn eigen charmes.
Ik hoop dat dit een waardige afsluiter is van de fotoketting.
Ben blij dat ik de mogelijkheid heb gekregen om mijn bijdrage alsnog te leveren want het blijft ontzettend leuk om te doen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Een heel leuk resultaat, deze ketting. Met in het begin een duidelijke rode lijn (ahum) die allengs van het oorspronkelijke onderwerp af begint te slingeren. Leuk!
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Leuk om te lezen en te zien weer! Grappig ook dat aspecten zoals die potloden gewoon terugkomen!

Een volgende keer moet ik me écht eens aanmelden! :oops:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuk om het hele verloop nu te zien en de verhalen er achter te lezen. Grappig hoe een ketting zich zo vormt.

Zitten ook nog mooie foto's tussen :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Wat een creatieve fotoketting! Mijn complimenten aan mijn mede deelnemers. Mooie rode lijn, beeld, tijd, etc.
Ik heb met veel plezier de ketting bekeken.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ook ik ben verrast over het verloop van de ketting. Leuk om te zien hoe een ieder zich heeft laten inspireren door de foto van zijn/haar voorganger.
Er zitten een aantal prachtige schakels tussen en ook de uiteenzettingen, over hoe men tot een foto is gekomen zijn leuk.
Het blijft leuk om hieraan deel te nemen. Allemaal bedankt en Mark natuurlijk ook voor de organisatie.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Weer een mooie ketting.
Met leuke wendingen.
Ook niet voor de hand liggende wending dat je denk he hoe heeft die persoon deze link gelegd en dan lees je de uitleg( die overigens niet bij foto #13 staat) en denk je Oja.
Groetjes Rianne.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Het was echt heel leuk om te doen. En de lijn was echt verrassend, want ik had de eerdere foto's behalve de foto direct voor mij natuurlijk niet gezien.

#13
Afgelopen woensdag (26-9?) aan het werk geweest bij de Landbouwdag in Alkmaar, foto's gemaakt van de paardenkeuring op het Waagplein (trouwens blij dat ik een paar semi-pro camera's bij me had, de 5D en de D7100 konden beter tegen de regen dan ik).
Tussen twee keuringen door, liep ik achter bij de Friezen en zag ik dat één van de Friezen in lijn stond met de klok van de Waagtoren. Toen zag ik in één keer het verband, de eerdere foto staat tijd centraal en op mijn foto een dier waarvoor tijd geen rol speelt.
Dat was nog een hele klus om die foto te maken, want probeer maar eens genoeg afstand te nemen dat het hoofd er een beetje scherp op staat.

Leuk om te doen!
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Wat is een ketting toch leuk! Ben weer onder de indruk van de fotos en de wendingen ... Allemaal heel verklaarbaar als je de context ziet ... Mark bedankt voor de perfect organisatie !!
Apple fan, Canon volger...
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Het is weer een mooie ketting geworden met soms verrassende wendingen.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Was leuk om weer te doen.
Erg grappig hoe de schakel is gelopen.
Ieder toch zijn eigen "ding" erin gestopt met een hint naar de vorige, zoals de bedoeling is van zo'n ketting.

Leuk!

ps. Jichem? Zeg maar Dave hoor Steven :) En inderdaad moeilijk te lezen die "Byms".
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Prachtige en creatieve fotoketting!
Mooie schakels, gewoon leuk om te volgen :)

Mark, bedankt voor het organiseren!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Geweldig resultaat! Complimenten allemaal.
Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

@staartjager (off topic)
Ja Mirjam, als ik even tijd heb, ga ik Hurtigruten. De laatste keer was op de Trollfjord. Altijd heerlijk om te doen en met >1000 foto's thuis te komen. Tot de Lofoten uitrusten en dan echt genieten.
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

DavevdrH schreefCOLONWas leuk om weer te doen.
Erg grappig hoe de schakel is gelopen.
Ieder toch zijn eigen "ding" erin gestopt met een hint naar de vorige, zoals de bedoeling is van zo'n ketting.

Leuk!

ps. Jichem? Zeg maar Dave hoor Steven :) En inderdaad moeilijk te lezen die "Byms".
Mijn excuses Dave. :oops:
en Byms had ik er niet uit kunnen halen.

Mooie fotoketting weer!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar