Fotograveren van graven

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
S1991
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2014 14:29

Heren en dames,

Mijn vraag is wellicht ietwat apart voor sommige. Maar gezien mijn interesse in WOII en dan ook het herinneren van Amerikaanse soldaten, is het fotograveren van Amerikaanse graven in Europa een belangrijk punt.
Echter heb ik vaak tijdens het fotograveren van de graven (kruizen) dat de zon enigsinds fel op het kruis staat waardoor de tekst niet meer leesbaar is.

Wie heeft hier tips voor mij? Ik heb de camera al op een statief staan en ben aan het overwegen om een UV filter aan te schaffen. Echter weet ik niet of dit veel helpt om ook de glinsteringen er uit te krijgen?

Alvast dank voor jullie hulp!
Anoniem 3

Een UV filter helpt niet tegen glinsteringen.
Daarvoor moet je een polarisatiefilter, kortweg pola aanschaffen.
Beknibbel niet op de kosten. Een goed filter (bijv: B+W) kost nu eenmaal meer dan een filter van mindere kwaliteit.

Klik even HIER voor een goede uitleg.
Zelf even zoeken naar de prijzen....
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 3, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je camera kan een bepaald verschil tussen licht en donker vastleggen. Dit is niet iets wat onbeperkt doorgaat. Het menselijk oog ziet veel meer verschil tussen licht en donker. En dat is waar jij mee te maken hebt.

Wanneer de zon fel op een witte steen schijnt, dan kan het lastig zijn om de letters nog zichtbaar te houden. Je kunt korter belichten, dan is er vast wel een punt waarbij het goed komt. Maar het resulataat zal zijn dat de rest van je foto ook donkerder wordt. Misschien wel te donker.

Je zult dat verschil tussen licht (van de zerk) en donker (geen idee wat, de achtergrond?) kleiner moeten maken. Een filter zal dat niet zo snel oplossen omdat dat de hele foto verandert en niet alleen de lichte plekken.
Het enige wat me eigenlijk te binnen schiet is om de foto niet te maken op dat moment. En terug te gaan als het minder zonnig is. Dan heb je het hele probleem ondervangen.
Daarnaast zou je ook een HDR kunnen maken. Maar in ieder geval fotograferen met 'hoge lichten prioriteit'. En beter delen te donker dan te licht in de foto. Wat te licht is tover je niet terug. Wat te donker is, heeft vaak bij nabewerking toch nog verrassend veel detail.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je kan ook een reflectiescherm gebruiken en dan het diffusor deel. Dat plaats je tussen de zon en het onderwerp en dat blokkeert wat van het harde licht. Je heb w.s. wel even een assistent nodig :)
S1991
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2014 14:29

Dank voor de reacties. Enkel is het zo dat de begraafplaats in Frankrijk is en ik hier dus niet zomaar op en neer naar toe kan gaan i.v.m. de zon.
Ben hier al 2 jaar mee bezig, voorheen met andere camera en nu dan met een Canon EOS 550D. Tevens is het zo dat ik een kleine 483 foto's moet maken van de graven.
Dus nogmaals alle tips zijn welkom!
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Probeer eens je camera op spotmeting te zetten en te belichten op het kruis.. dat kan ook schelen.

Gr. Gaab
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar