Een ochtend mee op ganzenjacht.(Kan mogelijk schokkend zijn)

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Al een poosje volg ik met enig belangstelling de jacht. Tot op een gegeven ogenblik zich een kans voor deed om eens mee te gaan op een jacht. Na een aantal mailwisselingen mocht ik het afgelopen weekend mee met een groep jagers. De wekker op 4.15 gezet en slaapdronken wat proberen te eten. Ik moest om 5.30 verzamelen op een parkeerplaats en vandaar uit zouden we naar de lokatie rijden. En zo stond ik dan in het aller eerste licht naast een handvol jagers te wachten op de eerste ganzen. In het begin was het even afwachten en kijken hoe het werkte maar na verloop van tijd nam ik verschillende posities in om zo mijn shots te kunnen maken. Het viel mee en tegen. Vooral snel reageren met de camera en weten hoe die in gesteld moest worden vergde toch nog meer aandacht dan normaal. Zowel de 300 als de 70-200 met de flitser ging mee los in de hand mee. Echt veel ruimte om met statieven te werken was er niet en dat zou alleen maar meer lawaai maken. Zo door elkaar genomen ben ik redelijk tot best tevreden over de opnames. Er werden door verschillende jagers ganzen geschoten waarna de drijvers met hun honden de ganzen moesten ophalen. Uit privacy plaats ik alleen geen foto's van de jagers zelf. Enkel de acties van de honden wil ik graag laten zien.

Ik ben benieuwd.

1.
Een zeer vroege opname een van de eerste ganzen.

44326

2.
Uurtje nadat de zon was op gekomen.

44330

3.
De honden zijn opgeleid om de prooi zonder schade op te halen en af te leveren bij de drijver.

44331

4.
Deze is een mooie opname echter hij is denk ik wat flets.

44328

5.
Er heerst erg veel respect voor dieren. Zowel de jagers als de honden behandelen de gedoden dieren met veel respect. Iets wat mij goed opviel.

44325

6.
Veiligheid. De belangrijkste regel die er was. Iedere jager had een eigen sector waarin hij mocht schieten en daarbuiten kwam hij absoluut niet. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld met de wapens en jagers om mij heen.

44324

Na afloop was het de vangst van de dag bekijken en daarna gezamelijk een prima lunch genoten. Dit is zeker voor mij voor herhaling vatbaar.

Met vriendelijke groet,

Frans
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Een fotoserie van de ganzenjacht. Met dat idee loop ik ook al een tijdje rond. Die beesten vormen een plaag en er hangt vooral door toedoen van politieke activisten een raar imago aan de jacht. De jagers die ik ken werken zeer zorgvuldig maar zijn toch huiverig om aan zo'n serie mee te werken. Knap dat het jou gelukt is, jammer dat je jezelf zo beperkt hebt door geen jagers in beeld te brengen (maar dat begrijp ik goed). Heb je na de jacht nog ganzenborst mee gekregen? Dat is een erg lekker stukje vlees.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Leuke serie met name foto 3 heb je mooi ochtend licht te pakken, ik wil ook al lang een keer meegaan met de jacht, maar het is er nog niet van gekomen. En wat betreft die ganzenborst das inderdaad een aanrader :wink:
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Hallo,

Bedankt voor de complimenten.

Het was een vrij nieuw onderwerp en de nacht ervoor ook weinig geslapen. Er was redelijk veel spanning voor wat er komen zou. In het eerste uur was het vooral kijken en afwachten. Later ging het beter en begon ik mij wat meer over het veld te bewegen. Continue contact houden met de jagers om er zeker van te zijn dat ik niet verstoorde. En wat betreft het terughoudendheid is heel begrijpelijk. Een aantal mensen heeft weinig begrip voor jagers. Deze zullen een jacht ook zeker verstoren terwijl zij eerder aan een beheertaak bezig zijn. De eerste vraag die mij gesteld werd was dan ook:" vind je het niet zielig?" Nee, was mijn antwoord want denkende aan die slachtfabrieken vond ik het bij de jagers heel anders toegaan. Ze schoten niet in wedstrijdverband en er heerste respect voor dieren. De jagers lieten de dieren absoluut niet nodeloos lijden. Opmerkelijk.

Dit gaat zeker nog een vervolg krijgen en hou de contacten goed warm.

Groet,

Frans
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Frans,

Heel mooie serie en geeft een goed beeld van een jacht! Vooral de foto van het jacht geweer met de lopen boven elkaar spreekt me aan. Heb vroeger wel eens kleiduiven geschoten maar dan met een dubbelloops naast elkaar! In het verleden voor iemand gewerkt, die jager was! Weet precies wat je wel doet en wat je niet doet in dat metier!

Vr.gr

Roel J.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar