Interieur fotografie

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Hallo

Er is mij gevraagd of ik foto's wil maken van het interieur van een restaurant mijn vraag is of jullie misschien tips voor mij hebben. Het is een lang en donker gebouw met alleen daglicht wat door de pui komt en voor de rest is het meest kunstlicht. Ik heb een canon 60D met een reportageflitser en als lens denk ik de canon 15-85 3.5 te gaan gebruiken. Zelf zat ik te denken om de HDR techniek toe te passen maar omdat ik hier geen ervaring mee heb weet ik niet of dat wel zo slim is. Als jullie tips voor me hebben dan houd ik me warm aanbevolen.

Eduard
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Statief :)
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie Martijn, maar er zitten waarschijnlijk ook gasten in het restaurant krijg je dan geen bewegende figuren met een lange sluitertijd?
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

toch een statief, en dan iets snellere sluitertijden. Of je moet de flitser dusdanig onder controle hebben dat je kunt flitsen zonder sfeer te verliezen!
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hi edu,

Was gekscherend een beetje :D Sorry, was in zo'n bui.

Statief lijkt me verstandig. Flitsen, mwah. Denk inderdaad dat dat de sfeer verpest. Echte concrete tips heb ik niet voor je, sorry. Geen ervaring mee.
pinkmetalchick
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2014 12:03

hier wat tips die handig kunnen zijn

http://www.cursus-fotografie.nl/interieurfotografie.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Fotografie is spelen met licht, het componeren van een beeld, omgaan met techniek.
Fotografie is reizen, op bijzondere plekken komen, veel mensen ontmoeten.
Fotografie is communiceren.
Fotografie is prachtig.
Anoniem 3

Een reportage met gasten lijkt me moeilijk.
Je zult dan toch aan iedereen moeten vragen of hij/zij, wel/niet relatie en verzin nog maar wat problemen... op de foto wil.
Of je moet de zaak in scène gaan zetten met enthousiaste bekenden die (gratis) een hapje komen mee eten. Kun je ze meteen vragen om heeeeel stil te zitten.

Ik zou mezelf in ieder geval niet graag in een foldertje met één van mijn vriendinnen terug vinden. :mrgreen:
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Ik zou ook proberen de foto's te maken als er geen gasten zijn. Los van de toestemming lijkt het me ook storend voor de gasten als je er foto's aan het maken bent en haast het jou waarschijnlijk alleen maar op.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Verder nog als tips:
inderdaad statief,
zo groot mogelijke groothoek,
camera recht op het statief zetten (om vallende lijnen te voorkomen)

Hierbij nog twee filmpjes waar je wellicht iets aan hebt.
Dit filmpje is weliswaar niet binnen, maar de inflitstechniek kan leuke resultaten opleveren.

Deze gaat over het fotograferen van een hotelkamer en vond ik erg leerzaam.

Ik ben benieuwd naar de resultaten
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de reacties en tips, ik zal de resultaten hier laten zien.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Let op je WB!

De foto moet “warm“ zijn wanneer er een folder of dergelijks van gemaakt wordt!

Vr.gr.

Rioel J.
Gebruikers-avatar
laurenskoster
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 79
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2009 22:16
WoonplaatsCOLON utrecht

Ik denk dat wat bewegingsonscherpte bij de gasten juist bij kan dragen aan de plaat, als de rest maar scherp is. En goed belicht uiteraard. Die beweging maakt de plaat levendig. Misschien is dat wat Roel Janssen bedoelt met "warm".

Edit: dubbel woord verwijderd
Het gaat er niet om hoe duur 'ie is, maar om wat je ermee doet
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Een statief is goed advies.
Mensen op de foto moeten toestemming geven voor publicatie, dat kan op verschillende manieren. Geen groot probleem, maar daar moet je wel om denken. Ik zou zelf overigens daar niet voor kiezen, ik zou de foto's maken als het restaurant gesloten is met een aantal vrienden van de eigenaars als figuranten. Dat geeft je mogelijkheden om de figuranten zo te plaatsen dat het een leuke foto wordt, je kunt ze vragen om stil te zitten zodat je met 1/10s nog een foto kunt maken (voor folder of web lukt dat wel) en je kunt eventueel experimenteren met inflitsen.

Over flitsen gesproken, ik vermoed dat het hele restaurant op de foto moet, dat betekent dat het hele restaurant uitgelicht moet worden - dat gaat je niet lukken met een enkele reportage flitser.

HDR is niet mijn ding. Je geeft aan er geen ervaring er in te hebben, ik zou er niet op vertrouwen dan. Je zou er wat mee kunnen experimenteren, maar ik zou er voor zorgen dat ik voldoende goede gewone foto's had.

En ja, ik zie graag het resultaat!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar