pret met polarisatie

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Gisterenavond wat gehobbyd met het polarisatiefilter en de laptop, met deze psychedelische foto's als gevolg.

Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3


Bedankt voor het kijken. Opmerkingen en reageren mag, uiteraard.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Maurice1
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 22 Nov 2013 09:38

De foto's zien er prachtig uit.

M.v.g.
Maurice.
Brell

De laatste 2, met zeepsop?
Mooie kleuren.

Brell
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties.
De laatste twee foto's is olie in water. Er zit een klein beetje afwasmiddel in het water om de olie wat compacter te maken.

Foto 2 is, van boven naar onder: camera met pol-filter, bak met water en olie, doorzichtig plastic lepel, laptop scherm.
Foto 3 is, van boven naar onder: camera met pol-filter, doorzichtig plastic lepel, bak met water en olie, laptop scherm.

De plastic lepel vervormt het licht wat tussen de polarisatiefilter en laptopscherm is. Je kan, met de polaristiefilter, het licht wat van de laptop komt helemaal weg draaien. Met de kleuren heb ik verder niets gedaan.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

De kleuren van vooral foto 1 en 2 komen goed en ook scherp over. Mooi effect.
Foto 3 heeft een iets ander inslag qua kleur en lijkt minder 'scherp' of contrast te hebben.
Maar het is maar wat je zoekt.
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Wauw! Geweldig!! Wat een ongelooflijke kleuren.... ik vind dat bij die kleuren de strakke duidelijke lijnen van de eerste twee foto's het best passen.

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MaxBolt
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2013 11:48
WoonplaatsCOLON Hoofddorp

Heel mooi gedaan. Lekker creatief bezig geweest.
Foto 1 en 2 zijn echt toppers, ik zou alleen proberen die beschadigingen van de bak?? eruit proberen te shoppen.
5d mkIII | 24-70 2.8 II | 430ex II
http://www.maxboltendal.com
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

De eerste foto vind ik geweldig! Fpoto twee vind ik ook goed, maar ik zou wel voor een staande uitsnede hebben gekozen. De derde foto vind ik in deze serie te zwak overkomen.

Gr. Henriëtte
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Sis'ray schreefCOLONDe kleuren van vooral foto 1 en 2 komen goed en ook scherp over. Mooi effect.
Foto 3 heeft een iets ander inslag qua kleur en lijkt minder 'scherp' of contrast te hebben.
Maar het is maar wat je zoekt.
+1
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Lekker creatief. De 1e is mijn favoriet met dat bestel.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Alle 3 heel apart en vrolijk.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor alle reacties.
De bak (deksel van een ovenschaal) is niet beschadigd. Als je een "beschadiging" ziet, is het de laptop monitor. Ik had een wit scherm, maar waarschijnlijk een knopje op het toetsenbord geraakt, waardoor een paar dunne lijnen op het scherm kwamen. Ik zag het pas na de foto shoot.
Bij foto 3 heb ik een plastic lepel gebruikt als een filter. Dus vlak voor de lens. Het geeft heel veel vervorming in de scherpte, maar juist die vervorming geeft de kleuren. Het is maar waar je voor kiest. Mijn keuze viel op iets minder scherpte, maar wel mooie kleuren.
Bij foto 2 heb ik links en rechts van de bubbels ruimte gehouden om een beetje rust te creeëren. Ik denk dat een vertikale uitsnede te druk zal zijn. Ook hier een bewuste keuze, puur op gevoel.
Misschien is het wel leuk om een uitsnede te maken met alleen een paar bubbelrandjes. Rechts van de lepel als het ware. Ik zal eens kijken of het een mooi effect is.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Mooi Steven.
Wat een prachtig kleureffect levert het bestek op. Top.
Vraag: is het idee erachter dat je de laptop zowel als lichtbron en als kleurpalet gebruikt?

Gr Anita
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Heel creatief.
1 vind ik heel mooi.
Iets minder vork en meer lepel was misschien nog mooier geweest.
2 had ik graag meer beeldvullend gezien.
En 3 is vooral smaakkwestie idd maar niet de mijne.
Maar wel leuk bedacht.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

@anita2000: De laptop laat ik een geheel wit scherm tonen. Bijvoorbeeld een leeg vel in Word. Het scherm geeft gepolariseerd licht. Met een polarisatiefilter op de camera kan je het gepolariseerde licht beïnvloeden. Je kan het licht door laten of geheel blokkeren. (principe uitgelegd op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Polarisatiefilter)
Maar als je tussen de twee pol-filters een plastic doorschijnend voorwerp doet, verstrooit dit voorwerp het gepolariseerde licht. Met de tweede pol-filter (die op de camera zit) wordt deze verstrooiing zichtbaar. Dat levert de kleuren op.

@Frank64: Iets verder op de lepel zat een vuiltje. Een stofje of een haartje. Dit was heel hard belicht en door de kleuren kreeg ik het niet weggepoetst.

Ik denk dat ik binnenkort weer een poging ga wagen. Ik ben nog lang niet uitgespeeld met dit fenomeen. :)
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

leuk experiment Steven en wat kleurige plaatjes oplevert.
ik vind de eerste ook meteen de beste, had alleen, net als Frank, nog iets meer van de lepel willen zien.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar