Lichtval

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Tigger
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 21:41
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Hieronder wat probeersels wat betreft lichtval.... vanuit een toevalstreffer een aantal andere foto's meer gemaakt

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

3:
Afbeelding

4:
Afbeelding



1-3 vorig jaar genomen met m'n 28-105mm in de Onze Lieve Vrouwenbasiliek in Maastricht en 4 deze zomer genomen in een kerkje in Pontorson (Frankrijk) met m'n 70-200mm (allen vanuit de hand)
Canon EOS 550D, BG-E8, 24-105mm f/4L IS USM, 70-200mm f/4L USM
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

door het plaatsen van de foto's ga ik er van uit dat je enige feedback wilt hebben.
bij #1 weet ik absoluut niet waar ik naar zit te kijken. Er is geen onderwerp, de linkerkant is onscherp
#2 vind ik dan nog de beste uit je serie, wel oogt hij met iets teveel ruis, mijns inziens komt dat omdat je een ISO van 2000 hebt gebruikt hiervoor Had je daar een speciale reden voor ?
#3 is het raam teveel overbelicht en staat de foto ook erg scheef. Ook veel ruis te zien maar dat is logisch met 6400 ISO.
#4 is wel aardig, staat wel scheef en je mist het bovenste stukje van het glas-in-lood raam.

Licht en tegenlicht is soms moeilijk te vangen. Probeer eens verschillende diafragma's en sluitertijden uit. Houdt rekening met de laagst bereikbare sluitertijd om vanuit de hand te schieten, en pas dan pas de ISO aan.
Houdt deze - in principe - zo laag mogelijk.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Tigger
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 21:41
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Klopt idd: door het plaatsen van de foto's hoop ik op opbouwende feedback, waarmee ik verder kan. Licht en tegenlicht is moeilijk, maar oefening baart kunst...en ik vind het scheef staan op zich helemaal niet erg....

In deze serie heb ik de ISO op automatisch laten staan, dus kan heel goed zijn dat de ISO aan de hoge kant is bij deze donkere omstandigheden...en daarmee dus ook meteen bedankt voor je tip ;-)
Canon EOS 550D, BG-E8, 24-105mm f/4L IS USM, 70-200mm f/4L USM
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

graag gedaan.
een scheve foto is niet erg, als het een doel dient..... (hier zie ik 'm eerlijk gezegd niet)
normaal gesproken kijkt een foto nu eenmaal lekkerder weg als de horizon rechts is en/of de lijnen van een gebouw rechtstaan.
en rechtzetten is met alle bewerkingssoftware een fluitje van een cent.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik ben het helemaal met de opmerkingen van Roland eens.
Verder: waarom alles uit de hand ? Gewoon een statief gebruiken voor dit soort foto's en heb je dat niet bij je zoek dan steun op een bankje, sokkel, muurtje od.

Jan
Canon materiaal
Sis'ray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2012 08:03
WoonplaatsCOLON Weert

De laatste foto vind ik best goed gelukt vooral door de kleuren van het glas en lood.
Jammer vind ik dat je het raam niet helemaal hebt gefotografeerd.
De andere foto's zeggen me niet zo veel maar zoals je zegt, het waren probeersels.
Grtz, Jack
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Foto 3 had wat mij betreft de meeste potentie, maar inderdaad door te hoge ISO helaas teveel ruis.
Statief zou enorm helpen, maar die moet je dan net bij je hebben.
Kan me best voorstellen dat je niet geheel toevallig je camera bij hebt, maar die lichtinval zal vast wel toevallig geweest zijn...

Volgende keer beter, toch?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Tigger
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2013 21:41
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Volgende keer beter ;-)

Oefening baart kunst, wordt toch gezegd? :)
Canon EOS 550D, BG-E8, 24-105mm f/4L IS USM, 70-200mm f/4L USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar