[verzameltopic] De beste van 2012

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

In navolging van voorgaande jaren is het weer tijd geworden voor de toppertjes van het jaar 2012.

Voor de overige jaargangen:
2011
2010
2009
2008
2007
2006

Ik stel voor dat we dezelfde spelregels aanhouden als voorheen. Te weten:

- De foto moet dit jaar gemaakt zijn; 2012.
- Plaats twee foto's, dus niet 1 en niet 3, maar 2.
- Zet de foto's in je album, als je ze zelf host en je verwijderd ze dan vallen er gaten.
- Ondanks verschillen in niveau's mag je gewoon foto's plaatsen. Maar zorg wel voor showcasewaardige foto's
- Plaats foto's van een fatsoenlijk formaat. 600 pixels is het minimum (maar niet groter dan 900 natuurlijk)
- Er is één kleine wijziging, in tegenstelling tot voorgaande edities nu geen apart commentaren-topic.

Mag ik weer aftrappen?

Ik heb dit jaar honderduizenden foto's gemaakt. Dat lieg ik; het waren er miljoenen. Waarvan het gros met high-speed-camera's. Dan maak je er 1000 in een seconde, dus dat tikt aan. Helaas valt dat allemaal onder geheimhouding, dus ik kan daar niets van laten zien. Wel wat ik in mijn vrije tijd gemaakt heb.

34843

Voor een project dit jaar naar Noorwegen geweest. Twee weken hard doorwerken en veel te weinig tijd om voor mezelf foto's te kunnen maken. In de tweede week zaten we te eten bij het hotel en zag ik hoe mooi het licht buiten was. Ik voelde fotomomenten opkomen, heb mezelf ge-excuseerd, ben naar boven gerend voor een camera en weer naar buiten.
Ik had wel gelijk. Op het fjord was het nat en boven het hotel droog. Gegarandeerd schitterende regenbogen. Nu had ik daar een foto van kunnen tonen, maar deze visser vond ik toch veel meer uitstralen.

34844

Dit jaar ook redelijk wat in de studio gezeten. Het was een van de goede voornemens en het kwam uit. Eind dit jaar wel de studio op moeten geven, maar bij mijn nieuwe werkgever een mooie studio als alternatief gevonden.
Ik begon in de zomer van 2012 wat serieuzer met modellen. Ik stopte met voetbal dus hield wat tijd over en die wilde ik spenderen aan foto's zoals ik ze voor ogen had (dus niet meer verteld krijgen wat je moet maken, ja fotograaf zijn is niet altijd alleen doen wat je zelf wilt, je hebt te maken met je klanten)
maar in 2012 heb ik denk ik een shoot of 10 gedaan. Ik kwam erachter dat ik het ook leuk vind om ze voor te bereiden, maar dan wel wat uitgebreider dan gemiddeld. (hoe ik dat doe kun je hier lezen
Ik merk dat de fashionhoek voor mij het prettigste is. Het is net iets meer dan gewone portretten.
2013 zal zeker meer brengen. Ik heb al wat ideetjes die ik aan het uitwerken ben.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Laat ik ook eens gek doen. Geen geregiseerde foto's, geen plaatjes waarbij er veel aandacht was voor compositie of andere kunstzinnige zaken. Sterker nog; ze zijn niet eens gemaakt met mijn 20D maar met m'n Pentax Optio W60 die ik eigenlijk altijd bij me heb. Maar wel twee foto's die bij mij de mooiste herinnering van 2012 naar boven halen. Beide platen zijn gemaakt tijdens mijn vistrip in Chileens en Argentijns Patagonië afgelopen februari/maart.

34846

Bovenstaande foto maakte ik toen ik terug liep naar ons hutje in 'the middle of nowhere' aan de rand van Lago Tres in de buurt van het bijna onvindbare Rio Pico. We hadden net een band van onze pick-up lek gereden en kregen het reservewiel niet los. Ik ging mijn reisgenoten even melden dat we een probleem hadden...
De aanblik over het zonovergoten meer met een strakke regenboog op de achtergrond maakte 'het probleem' op dat moment iets minder problematisch...

34847

De tweede foto is gemaakt tijdens dezelfde trip. We waren onderweg naar één van de mooiste rivieren waar ik ooit heb mogen vissen. Op de foto lopen vier van mijn dierbaarste vismaten waarvan er één helaas ernstig ziek is en waarvoor het nog maar de vraag is of hij ooit nog in staat is om in de toekomst dit soort trips te maken. Op de achtergrond het Andes gebergte gezien vanaf de Argentijnse kant.

Al met al was het een onvergetelijke reis door Patagonia met veel goede herinnering.

Groet,
Dward
Anoniem 3

Voor mij een jaar van tegenstellingen.
Schoonmoeder werd 90 en werd totaal verrast door haar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen.
Ze zit er als een 'queen' bij en genoot met volle teugen.

34848

Daar haaks op staan de ervaringen van onze buurt met een JOP (Jeugd-Ontmoetings-Plaats) bijna in onze achtertuin. Constant herrie, kapot gegooide flessen, dronken pubers en grote bekken tot bedreigingen aan toe. Ik heb er al eens over geschreven.
De wijkagenten houden zich op de achtergrond met
DIT:

34849

als een van de gevolgen.

Klagen helpt niet. Je krijgt alleen een klaagzang van de agent terug dat-ie het zo druk heeft en ook niet op 20 plaatsen tegelijk kan zijn en zijn taken ook niet meer kan doen en zijn bazen meer verdienen dan hij en....
Kortom: een lopende burn-out.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Lastig kiezen, maar deze twee zijn het geworden..... :wink:

Eentje van het begin van het jaar.
De foto is gemaakt tijdens een wandeling door de AWD. Tijdens een sneeuwbui liepen we langs deze damherten. Ze bleven gelukkig staan, de sneeuw gaf de foto iets schilderachtigs.

34857


En eentje uit oktober, gemaakt tijdens onze vakantie in Toscane.
Het is een bekend en veel gefotografeerd bosje Cipressen in Val d'Orcia, maar ondanks dat wilde ik dit toch graag fotograferen.
Een dag eerder had ik er al een foto van gemaakt, maar daar was ik niet tevreden over. Was van midden op de dag en half tegen de zon in. De volgende dag dus terug tijdens het late middagzonnetje. Door dit warmere licht, een ander standpunt en de mooie wolken, was de foto meer naar wens...... 8)

34858

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Voor mij zijn deze twee foto's een opsomming van het jaar.

De eerste is een goede vriendin van me. Aan het begin van het jaar kende ik haar nog niet. Zij was mijn verpleegster toen ik in het ziekenhuis lag nadat er in Januari kwaadaardige kanker bij me was geconstateerd, ik lag in Maart in het ziekenhuis na twee operaties, waarbij de helft van mijn rechterduim geamputeerd werd.
Met haar aan de praat geraakt, en ze bleek zangeres te zijn van een metalband. Nou hou ik wel van stevige rock en metal, dus ik werd uitgenodigd bij een optreden.
Sindsdien ben ik bij 8 optredens geweest, en hun vaste "concertfotograaf" geworden.
Zij en haar man zijn goede vrienden van me geworden (haar man heeft me inmiddels ook een paar leuke tattoos aangemeten...)

Afbeelding



En de tweede foto is van mijn vakantie van de zomer naar Rome.
Het is het dak van het Pantheon, met een straal zonlicht die door de opening naar binnen komt.
Veel gefotografeerd, maar ik ben zeer tevreden met de uitwerking van deze foto.

Afbeelding
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik heb naar mijn mening zoveel goede foto's gemaakt dit jaar, dat ik wel van een topjaar mag spreken, maar als ik dan toch moet kiezen:

Isaiah slaapt
Het is een kereltje energierijk en speels, maar soms moet er toch een batterijtje opgeladen worden, alleen wanneer heb je niet altijd zelf in de hand.

32477

Paige in Ikea
Volgens mij heeft ze het gewoon, van een gewone foto iets bijzonders maken, de 5D mk I met een 85mm f1.8 doet de rest. Leuke bijkomstigheid is dat ze geboren is
in Ikeja.

34866

Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Toch een leuk terugkerend topic dit, met mooie beelden.
Zo vind ik de 'Visserman' van Jeroen een hele mooie sfeer hebben en de 'Regenboog' van Dward is ook heel speciaal. De jarige 'Oma' van Gabriël is mooi spontaan gefotografeerd. De 'Damhertjes' van Bart brengen je (weer) even in een sprookjeswereld. Overigens heeft de 'Lichtstraal' van Kenji ook iets bovennatuurlijke. 'Isaiah' van PanzerFaustNL tovert een glimlach op je gezicht.



Zelf moet ik de beste van 2012 nog steeds maken, maar ik kan wel precies 2 foto's van bijzonder mooie momenten uit 2012 laten zien.

In september kregen we een prachtig gezond 2e kleinkindje. Lilja is haar naam en onderstaand is een gedeelte van het geboortekaartje wat ik voor haar mocht maken:

33098


In november werd ons derde kleinkindje geboren. Véél te vroeg, hij werd pas halverwege januari 2013 verwacht.
Met 1600 gram lag Roan uiteraard de eerste weken in de couveuse en omdat ik steeds verkouden was kon ik helaas nooit naar hem toe.
Pas in december kon ik met de nodige voorzorgsmaatregelen eindelijk onze dappere kleinzoon bewonderen en begroeten!

34867

Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Voor mij zonder twijfel 2 bijzondere momenten.

April 2012
Samen met m'n broer - die behoorlijk Parkinson heeft - naar "onze" roots in Italie.
8 Dagen genieten en herinneringen ophalen. Zolang het nog kan......

34869

Heel 2012
Rondstruinen in "mijn" polder, Het Bossche Broek.
Een gebied met vele gezichten en een ongekende variatie aan flora en fauna.
Loop daar al ruim 50 jaar. En ken er echt elke vierkante meter.
Maar telkens weer is het een ontdekkingsreis met het gevoel van thuis komen.

34870

As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
kruwt
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 14:33
WoonplaatsCOLON Urk
CONTACTCOLON

Mijn twee foto's:

De eerste gemaakt afgelopen winter op het kruiend ijs bij Urk. Dit groepje kinderen was bereid om even voor me te poseren

34878

De tweede gemaakt langs de Moezel in Duitsland. Op een prachtig plekje een paar uur heerlijk in het zonnetje treinen spotten. En uiteraard ook fotograferen.

34879

Mijn website www.kruwt.nl. Meer doen met je foto's. Informatie over stockfotografie en mijn eigen ervaringen daarin. 
Gebruikers-avatar
Etienne Jong
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 10:14
WoonplaatsCOLON 't Zand (NH)
CONTACTCOLON

Nieuw fenomeen vanaf 1 augustus 2012 Airbus A380. Hier ergens boven Graft.

Afbeelding

Freerunner Peter Spoelma promotieactie bij KEUKENLOODS XXL in Zaandam.

Afbeelding
http://www.airliners.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Mijn passie van mij kennen jullie.
Een foto daarvan zou van mezelf hier ook niet mogen ontbreken.
Ik heb echter gezocht naar twee foto's die minder herkenbaar zijn als: "door mij gemaakt!"
Dat heeft geresulteerd in deze twee:

1. Een paardenbloempluis vol druppels

34898





2. Mijn trouwe viervoeter Falco. Zelf ben ik wel trots op het totaalplaatje waarbij enig, voor mij verbluffend, shopwerk mijn hartje sneller deed kloppen..... :lol:

34899


Groet,

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Paar leuke platen heb ik hierboven gezien. Mijn twee belangrijkste bezigheden zijn Concert- en productfotografie. Daarom hier een plaatjes van een concert en een landschap (;)), een nachtelijk landschap, ik fotografeer nu eenmaal graag als het buiten donker is :)

Afbeelding
Kampfar by Marc Koetse, on Flickr

Afbeelding
Melkweg boven Radio Kootwijk by Marc Koetse, on Flickr
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Genk:

Afbeelding

Barcelona:

Afbeelding
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Dit zijn mijn inzendingen voor dit jaar.
#1

32463


#2

34901

Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Wat een prachtige foto's staan hierboven...ga ze niet allemaal opnoemen maar o.a. de "kerstkaart" van Bart vind ik toch echt een toppertje.

Ik heb gekozen voor twee dierenportretjes. Waarom...omdat ik graag dieren zie. De eerste is een portretje van een aalscholver, welliswaar gemaakt in een dierentuin, maar ik vind 'm toch heel geslaagd. Het zeehondje is, hoe kan het ook anders, geschoten op Dune.

34908

34909

Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Wat een geweldige platen komen hier weer voorbij! Ik heb dit keer gekozen voor twee foto's uit een genre waarmee ik nog niet zo lang bezig ben, namelijk landschappen.

De foto waar ik zelf het meest blij van wordt (wil niet zeggen dat dat ook voor jullie geldt natuurlijk :D ) is onderstaande typisch Zeeuwse plaat. Ik wordt telkens weer blij van die plaat, dusdanig dat ik overweeg om 'm op mijn garage achter in de tuin op te hangen.

Afbeelding
IMG_5849B by marcoeoscanon, on Flickr

Mijn tweede keus is een foto is van een heel ander landschap, namelijk het Leersumse Veld. Deze foto geeft voor mij precies de sfeer weer die ervoor zorgt dat ik daar zo graag kom.

Afbeelding
IMG_6787A by marcoeoscanon, on Flickr

Dat waren de mijne, ik ben benieuwd naar nog meer "best-of"- foto's!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Hoewel, of beter omdat niet iedereen zich helemaal aan de spelregels houdt, durf ik ook wel iets neer te zetten.
Misschien niet echt showcasewaardig, maar voor mij bijzonder en (mede) daarom de beste van 2012.

De eerste foto gemaakt in een leeg landschap, waar plotseling leven opduikt, met redelijk zacht licht.
Had misschien beter gekund, maar toch word ik opnieuw een beetje stil bij deze plaat:

35030


Dit jaar heb ik door allerlei omstandigheden weinig kunnen fotograferen, waarbij vooral modellenshoots uitbleven.
Bij een shoot lukte het wel, los van het geplande werk, iets anders dan anders te doen. Volgens mij het aanzien waard:

35031


Hopelijk word 2013 voor iedereen een goed (en voor mij beter) fotojaar.
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Charlie.P
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 451
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2008 17:42
WoonplaatsCOLON Hasselt (NL)
CONTACTCOLON

Hierbij 2 van mij van vorig jaar.
De eerste foto is één van de eerste foto's gemaakt net buiten Den Ham met m'n nieuwe Canon 70-200. Dit was meteen al een behoorlijke goedmaker, aangezien op m'n 2e hands 5DII, geen fatsoenlijke foto te maken was met m'n 'oude' sigma 70-200, en al helemaal niet op f2.8.

36075

De 2e foto is er een van een vliegshow tijdens onze vakantie in Frankrijk van 'Patrouille de France'. Ik heb dik anderhalf uur zitten te wachten voor dat ze kwamen. Ik zat op het puntje van een rots boven de zee, eerst was het zwaar bewolkt met buien, totdat het later helemaal opentrok en er een prachtige blauwe lucht te voorschijn kwam. Vlak voor mijn neus speelde zich dit tafereel af. Ik heb genoten.

36076

Groeten, Karel
_________________

Website : www.KPOfotografie.nl
Facebook : www.facebook.com/KarelPops
Gebruikers-avatar
LBtmff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 158
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 20:41
WoonplaatsCOLON Westerkwartier

De "Water-kalmering-paaltjes":

Afbeelding
  • Techniek: Canon 60D op 55,0mm (Canon EF-s 18-55mm F/3.5-5.6 IS II),
    1/640 sec. sluitertijd, F/4.5, ISO100
Paddestoel:

Afbeelding
  • Techniek: Canon 60D op 100,0mm (Canon EF 100mm F/2.8L Macro IS USM),
    1/15 sec. sluitertijd, F/5.0, ISO100 (Plat op de grond)

M.v.g.,
LBtmff
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar