[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 14

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ronde 14 alweer. Ik vind dat we met z'n allen goed de snelheid erin houden. :D
Vorige ronde heb ik ook een nieuw topic gestart voor diegene die dieper op de kritieken willen ingaan, hier
zijn al een paar keer door leden op gereageerd, ik denk dat het wel kan werken door dieper op je motivatie
in te gaan. Wat vinden jullie?


Hieronder nog even de regels:

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# Juditth
# thabita
# Peter de Graaf
# Peter1970
# SanderL

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiekkring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op maandag 9 JUNI en de commentaren op maandag 16 JUNI. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.[/quote]
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

29670

29671

29672

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Peter was mij net iets te snel af. ;)

29682

29683

29684

Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zo, 3 foto`s van mij, sorry dat het zo lang duurde! Het is absoluut geen serie, het zijn gewoon 3 losse foto`s :wink:

1.

30245

2.

30246

3.

30247

Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Eindelijk wat leven in de brouwerij... binnenkort ben ik niet in de gelegenheid om te reageren... dus nu even de foto's die tot heden voorbijgekomen zijn.

Thabita

29682

Fijne plaat ... beetje apart formaat, maar dat mag de pret niet drukken... Genoeg info om het dier te herkennen en ook de in het wit verdwijnende delen zijn mooi.

Ik heb nog geprobeerd iets meer zwart toe te voegen, maar dat bleek geen verbetering... Dus goed gedaan. Dat ik de nijging had om zwart toe te voegen geeft misschien aan dat dat wel een beetje ontbreekt?.. Ben benieuwd naar de andere meningen...

Goede plaat! Dat sowieso!

29683

Harde plaat , maar goed dat je een stukje achtergrond hebt laten zitten... (als contrast) Hij steekt er daardoor lekker tegen af... DOOR DE HARDE BEWERKING LIJKT HIJ EEN BEETJE OVERVERSCHERPT, MAAR DAT MAG HIJ WEL HEBBEN.. (Sorry ... CapsLock) Ik vraag me wel af of dit voor een leeuwenkop de fijnste bewerking/beeld is...

29684


Tjsa... een beetje een zoekplaatje... Niet echt geschikt voor z/w (naar mijn mening dan he)
Ik heb de foto zelf een beetje bewerkt ... zodat het aapje wat beter tot zijn recht komt... want nu valt hij een beetje teveel weg in het gebladerte.

Afbeelding


SanderL

30245

Aardige compositie, leuk gebruik van de scherptediepte en de herhaling van het onderwerp. De foto krijgt meer diepte als je de witte lucht weglaat.

(Was kort maar krachtig)

30246

Leuk tijdsbeeld zet je hier neer.. Het onderwerp prominent in beeld , maar de nostalgische achtergrond maakt het ook een beetje rommelig.. Omzetting ok..

30247

Aardige compositie... Steen wat erg prominent... een andere plaats rechts of links had de compositie beter/sterker gemaakt denk ik Iets langere sluitertijd had het water wat rustiger gemaakt .. Daar geef ikzelf dan meestal de voorkeur aan, maar hoeft niet jouw keuze t zijn. Leuke lokatie met iets meer potentie (Door mijn bril gezien dan)... Oh ja de omzetting... Ja met een goed gebruik van Nik exifpro (ofzoiets) kan er niet zoveel mis gaan. (Of heb IK het mis?)
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Belofte maakt schuld. Hier mijn bijdragen voor ronde 14.
Ik hoop dat ze smaken

30252

30256

30257

Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Beetje laat deze ronde, maar hierbij mijn bijdrage.
Niet via het eos-album vanwege het enorme verlies aan scherpte.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Peter de Graaf

1. Super leuke foto, omzetting en compositie prima in orde! Het enige wat ik weggehaald zou hebben is het stukje van de koeienband onder zijn hoofd.
29670

2. Leuke foto, ook hier is de omzetting prima in orde. Ik vind alleen de verhouding lucht/voorgrond te groot en had denk ik liever meer lucht gezien.
29671

3. Mooie foto, hier hou ik wel van! misschien ietsie meer contrast.
29672
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thabita

1. Gekke Vicks...helaas zullen we hem voorlopig niet meer in het bassin zien..Leuke foto maar naar mijn smaak net wat te licht, klein tikkie terug is denk ik mooier.
29682

2. Geweldige foto! De uitdrukking van de leeuw is super, omzetting en compositie ook prima in orde. Wat ik jammer vind is het traliewerk links boven...ff wegpoetsen! :wink:
29683

3. Leuke foto welke een verhaaltje verteld. Compositie vind ik prettig, omzetting misschien iets lichter en wat meer contrast. Eens met Peter dat waneer de voorgrond wat meer blurie is het aapje er meer uitspringt.
29684
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Sander

1. Mooie sprekende foto, omzetting en compositie meer dan in orde! Stukje lucht had er afgekund, denk dat hij dan inderdaad een stuk sterker is.
30245

2. Mooi ouderwets plaatje, boom op de voorgrond links vind ik jammer en trekt iets aandacht..omzetting had iets meer zwarten mogen hebben denk ik.
30246

3. Mooie plaat, ben het eens met peter dat de steen wat prominent aanwezig is en rechts of links in beeld misschien fijner had gekeken..ook had ik deze foto denk ik in landscape gemaakt. Omzetting prima.
30247
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Peter1970

1. Mooie foto, weinig op aan te merken eigenlijk..top!
30252

2. Opzich prima plaat hoewel ik het graan/gras op de achtergrond geen toegevoegde waarde vind hebben..omzetting niets op aan te merken!
30256

3. Deze foto vind ik de minste van de serie en spreekt mij persoonlijk niet erg aan. Omzetting prima, boom op de voorgrond trekt teveel aandacht..schaduw van de blaadjes om de stam is wel leuk.
30257
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Peter de Graaf

#1 29670

Leuke foto! Een koe icm een laag standpunt en een groothoek objectief is natuurlijk vaker gedaan, maar de tong maakt deze foto wel af. Een prima plaat, het wit net niet overbelicht, het donker net niet dicht gelopen. Gewoon een goede plaat.

#2 29671

Technisch gezien een prima foto, prima omzetting naar zwart/wit. Het feit dat de kinderen met de rug naar ons (de kijker) toe staan maakt deze foto in mijn ogen niet echt sterk, ondanks dat de compositie verder prima in orde is.

#3 29672 - Ja ......... ect.[/quote]

Het bewegende water is leuk, de omzetting wat grauw. Ik vind dit de minste van je 3 foto`s.
Laatst gewijzigd door 1 op SanderL, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Thabita

#1 29682

Een plaat met heel veel potentie. Ik zou deze anders uitsnijden, misschien zelfs vierkant, en alles (dus ook de poot van de ijsbeer) naar de buitenzijde vervagen naar dezelfde licht kleur. Ondanks de opmerkingen, gave plaat!

#2 29683

Deze oogt vrij donker/hard. Ook van mijn kant wat opmerkingen over mijn inziens storende onscherpte bij de neus/snorharen van de leeuw.

#3 29684

ook deze oogt wat donker, verder zou wat minder scherptediepte icm het iets lichter maken van de aap de plaat goed doen. Het is nu idd. een zoekplaatje met veel dezelfde grijstinten.
Laatst gewijzigd door 1 op SanderL, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Peter1970

#1 30252

Een lichte bloem tegen een zwarte achtergrond. Ik vind deze niet zo spannend. Technisch verder wel prima.

#2 30256

Bij deze foto vind ik de herhaling van het opzij uitstekende takje wel leuk. Technisch prima in orde.

#3 30257

Lekkere plaat! Mooi licht heb je hier te pakken. mooi omzetting, top!
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Judith, jouw foto`s nummer ik even 1, 2 en 3 :wink:

1. Leuke plaat, mooie omzetting. Het in kleur houden van de ogen heeft bij deze wel wat. De huid van de mevrouw heeft wel erg veel detail, wat niet altijd even flateus is.
2. Leuke plaat, prima omzetting. Aangezien je duidelijk ziet dat het een masker is, is het jammer dat er helemaal niets van de ogen zichtbaar is.
3. Dit vind ik de leukste van je serie. De woest uitziende man heeft een mooie milde blik in zijn ogen. Liefde tussen mens en dier, fraai!
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Peter de Graaf
29670
Hoe krijg je het voor elkaar? Op het goede moment en nog scherp op de neus ook.
knap gedaan. Ook de zwartwit omzetting is dik in orde.

29671
Het is een mooie foto. Maar op de een of andere manier komt de voorgrond een beetje vervrongen op me over.
Iets van het groothoek effect denk ik. als je de onderste 1/3 weghaalt (en een panorama overhoudt) komt hij op mij beter over.

29671
De dynamiek van het water is hier op treffende wijze vastgelegd. Belichtingstijd precies goed gekozen.
Goede zwartwit omzetting. het wit van het water en het zwart van de objecten die boven het water uitkomen.
Persoonlijk vind ik dit de mooiste uit deze serie.

Thabita

29682
Een hele mooie "highkey" opname. (weet niet of hij aan alle voorwaarden hiervoor voldoet. Maar zo komt hij wel op mij over)
Formaat is wel een klein minpuntje. Maar dat mag de pret niet drukken.

29683
Volgens mij is deze leeuw toe aan zijn middagslaapje. De scherpte ligt misschien net iest te ver naar voren.
Ik denk dat het kleuren exemplaar mooier is dan de zwartwit omzetting.

29684
Het aapje valt een beetje weg in het groen, doordat het groen en het aapje dezelfde grijstinten opleveren bij het omzetten.
Het vervagen van de voorgrond door Peter de Graaf vind ik niet zo'n succes om dit op te lossen.
Persoonlijk vind ik een vierkante crop (rechter helft, bovenste 2/3) beter

SanderL

30245
Mooie opname die zich m.i. goed leent voor zwartwit. Goed gewerkt met DOF. Bovenste reep lucht zou je inderdaad ook weg kunnen laten

30246
Goede compositie, mooie zwartwit omzetting. Als ik naar de lantaarnpaal kijk staat de foto een beetje scheef.
Ook de boom op de voorgrond komt rechter te staan als de foto daarop recht gezet zou worden. Die boom moet je overigens wel laten staan (niet wegcroppen dus m.i.)
Ook de tekening van de wolken in de lucht voegt iets extra's toe aan deze foto.


30247
Mooie tekening van de wolken in de lucht. Dynamiek in het water komt goed terug, maar een langere sluitertijd had ook gemogen.
als je de foto inderdaad zo cropt dat de steen in de rechterbenedenhoek komt kijkt hij "lekkerder"

Judith
#1
goede zwartwit omzetting. Bijna alle details in de donkere delen zijn nog goed waarneembaar. De ogen
zijn voor een moment wel leuk. Het zou voor mij wel een reden zijn om deze foto niet aan de wand te hangen.

#2
Ook dit is weer een mooie zwartwit omzetting. mooie contrasten en leuke details.

#3
Ook ik vind dit de leukste van deze serie. Goede zwartwit omzetting en een mooie bijpassende achtergrond
Ook echt een foto die in zwartwit beter tot zijn recht komt dan in kleur.
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

@Peter1970,
Als ik naar de lantaarnpaal kijk staat de foto een beetje scheef.
Ook de boom op de voorgrond komt rechter te staan als de foto daarop recht gezet zou worden.
Ik ben bang dat dan de boten in de haven slagzij maken (zie de masten op de achtergrond) :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Zo toch vroeg wakker dus heb ik lekker de tijd om op mijn gemakje de "kritieken" te geven.


Peter de Graaf

29670
Wat een geweldig moment heb je hier te pakken, lekker met je groothoek, laagstandpunt. Die tong
kan ik haast voelen. Ik zie alleen een paar vlekjes aan de rechterkant.

29671
Deze foto doet mij weinig. Ik had 'm misschien vanaf de kant van de steiger genomen, laagstandpunt en
dan de kinderen aan het eind hand in hand laten staan. (Ja, ik zie dat al voor mij :wink: )

29672
Mooi dat woeste water dat tegen die waterbrekers opbeukt. Omzetting had misschien iets meer
contrast gemogen.


SanderL

30245

Zo wel even een foto waar je stil van wordt. Ik had misschien een tikkie hoger diafragma gekozen
zodat het lijnenspel van de kruizen beter zichtbaar was.

30246
Dit lijkt zo uit de vorige eeuw te zijn gekomen dat vind ik mooi gezien verder doet het
mij weinig.

30247
Een mooie rustgevende plaat. Het water dat je "leidt" naar de overkant. Misschien was
een iets lager standpunt mooier geweest.

Peter1970

30252
Wat een mooie foto, heel rustig bijna sereen. Omzetting heel mooi gedaan. TOP

30256
Deze vind ik nog mooier dan de vorige. Ik weet alleen niet of die tweede stengel
op de achtergrond het nu mooier maakt of niet. Een stengel alleen is volgens mij ook
heel mooi.

30257
Een hele andere foto dan de vorige twee maar daarom niet minder mooi. Die schaduw
van die bladeren op de dikke stam, echt heel goed gezien. Wel is ie hier en daar iets
dichtgelopen maar dat vind ik hier niet erg.

Judith
Ik nummer ze ook maar even:

1.
Die fantasyoutfits lenen zich echt goed voor zwart/wit omzetting. Ze kijkt je lekker
indringend aan. Gewoon een mooi portret.

2.
Ik mis hier het oogcontact met het model. Dat is jammer. De outfit spreekt mij
ook minder aan waardoor ik de foto ook minder mooi vind maar dat is persoonlijk.

3.
Wat een contrast, zo'n scary looking man met in z'n ogen de liefde voor z'n raaf.
Heel heel mooi.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Nu alleen nog even wachten op Peter (de Graaf) voor z'n feedback voor de foto's van Peter1970 en Judith en dan kan de volgende ronde weer starten.

Helaas heeft Sander zich afgemeld voor deze kring dus.... we kunnen weer op zoek naar een nieuw lid. :(
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

gvasseldonk heeft eens aangegeven interesse te hebben?

Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de eerlijke kritieken die ik de afgelopen maanden ontvangen heb! Ik ga weer wat meer mijn `eigen ding doen` :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar