[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 13

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Zo daar gaan we weer van start, ronde 13 alweer.
Ik ben benieuwd wie de eerste is; ik gok op of Judith of Peter de Graaf. :mrgreen:
Wat zal deze ronde weer brengen, ik vind de kwaliteit van deze kritiekkring echt enorm hoog en ik kijk er ook
echt elke keer weer naar uit wat voor gevarieerde ronde we bij elkaar produceren.
Ook vind ik het wel lekker dat we een klein groepje hebben, ik denk dat dit wel een mooi aantal is. Wat denken jullie? Zo houden of toch nog iemand erbij vragen?

Hieronder nog even de regels:

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# Juditth
# thabita
# Peter de Graaf
# Peter1970
# SanderL

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiekkring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op maandag 1 MEI en de commentaren op maandag 8 MEI. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Anoniem 3

Ik zou er nog iemand bij vragen... :oops:
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Wat mij betreft mag je aanschuiven maar ik ben niet de baas.. :D
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Laat ik dan maar de spits afbijten :wink:

1.

28754

2.

28750

3.

28753

Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Niet de eerste... hmm... Wel een idee naar aanleiding van je opmerking "klein groepje"

Ondanks het kleine groepje is er maar net tijd om te reageren op de foto's... veel discussie ontstaat er niet. Is er wat voor te zeggen om het aantal foto's terug te brengen naar 1 (of 2.. ?) Zodat we in kunnen gaan op de opmerkingen van elkaar zodat er meer gediscussieerd wordt over de foto's?

28803

28804

28805

Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Goh, ik ben niet eens de laatste deze ronde. :mrgreen:

1.

28858

2.

28859

3.

28860

Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Deze keer een post met dieren die de naam "Thoughts" draagt. vaak als ik dieren zo zie kijken zou ik heel graag willen weten waar ze aan denken, en of ze uberhaubt denken, wat gaat er door het hoofd heen.

1.

29080

2.

29081

3.

29082

http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

SanderL

Erg sprekende foto die een verhaal verteld, je blijft kijken. Omzetting netjes gedaan, fijne plaat!
1. 28754

Leuke plaat maar heb het idee dat hij iets van bovenaf genomen is? omzetting hier ook netjes gedaan.
2. 28750

Deze foto zegt mij weinig, er is teveel afleiding en kan geen duidelijk onderwerp vinden..ik denk de man die daar zit maar door de beweging van bv de auto trekt het de aandacht weg.
3. 28753
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Peter de Graaf

Mooie plaat en prima omzetting, denk wel dat het een sterkere foto was geweest zonder de kabels/lijnen...zonde.
28803

Stakke plaat! wellicht iets meer contrast waardoor de foto net wat minder grijs is, verder gaaf! Beste van de drie naar mijn mening.
28804

Pier, water, keien en omzetting zijn super..jammer van de mensen maar die kun je moeilijk allemaal wegsturen.
28805
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thabita

1. Hmmm, ik weet het niet..onderwrp trekt mij niet zo en ik zie dat deze meneer schuin op een muur fietst? maar toch ziet het er vreemd uit..
28858

2.Hele gave plaat!! Denk wel dat als je deze foto super centraal zet hij nog sterker is door de symetrie die al in de foto zit, omzetting ook netjes. Toppertje!
28859

3. Ook een mooie foto, mooi model ook! omzetting prima voor elkaar, vignetting had voor mij niet nodig geweest..deze vind ik niet echt passen bij de foto.
28860
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

28754

Mooie compositie... volgens mij doordat er een hoop bedrijvigheid te zien is in de diagonaal van linksonder naar rechts omhoog... Je ziet het schip niet helemaal , maar toch genoeg om de sfeer mede te bepalen ... Ook de wijze waarop het schip geladen wordt laat zien dat de arbeidsomstandigheden wel een beetje anders zijn dan in bv. de Rotterdamse haven... Kortom een verhalende foto, met een mooie compositie.
Maar hier gaat het natuurlijk om de zwart/wit omzetting. Tsja... netjes... genoeg zwart, een beetje weinig echt wit.. maar dat stoort me niet.

28750

Mooie omzetting... goed belicht... Je zet een mooi sfeertje neer en ik beleef het ook als een plaatje uit een oud fotoboek.... De compositie is een beetje saai, maar het contact met de man en de sfeer die hebt neergezet maken het goed.

28753

Leuk straatbeeld... de omzetting... prima... laten zo... Verder een mooie foto, door het contrast van de man die daar onverstoorbaar tussen het langsrazende verkeer lijkt te zitten.

Toch zit er wel een verbeterpuntje in.. De zwarte auto heeft genoeg snelheid, maar jammer dat de witte dat niet heeft.. maar je gaat er niet zomaar even voor terug... een bewegende witte of een ander moment met meerdere langsrazende auto's had de hektiek misschien nog meer weergegeven.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Thabita

28858

Zwart wit omzetting mooi... komt ook door de mooie belichting ...

Ik moest wel (te) lang kijken voordat ik wist waar ik naar zat te kijken .. Voordat ik dat wist.. kon ik niet met de foto overweg en wilde ik hem draaien (Staat hij niet verkeerd?) Maar toen ik eenmaal door had dat het een tegen de muur springende fietser is (Ja toch?) valt alles op zijn plaats. Wordt het een leuk lijnenspel met de voegen in de muur en de pijpen en kanalen in het plafond die de fietser richting geven...
Verbeterpuntje... we kijken tegen de rug van de fietser... zou een naar je toe springende niet beter zijn?

28859

Mooie omzetting, veel detail in de zwarten die ook nog eens mooi diep zijn..
Aparte foto... beetje vlak in de witte gedeeltes, maar dat bepaalt ook wel een beetje de sfeer die je neerzet... Alleenn... eehh... waarom op zijn kant... Ik zit nu maar met een stijve nek...

28860

Heel mooi prortet.. ook hier diepe zwarten , mooiere lichte gedeeltes , mider vlak dus... De ogen heel mooi neergezet... De negatieve vignetting haalt de aandacht van de ogen weg en dat is zonde...
Wil je dat NIET meer doen... Leg je handen maar 's om het gezicht zodat je de vignetting niet meer ziet en haal ze dan weg en zie het verschil... imho gaat de aandacht eerst naar de ogen enals je de handen weghaalt wordt de foto opeens veel fletser ..
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

De foto's van Judith... doe ik bij gelegenheid...
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Judith

29080

Mooie scherpte van de tijgerkop tegen een rustige achtergrond... In kleur zou dit wel eens wat drukker kunnen zijn... Aan de omzetting mankeert niet zoveel en toch oogt de plaat erg grijs. Misschien te verhelpen door voor of na de omzetting wat met de filters te werken of met de kleuren schuifjes...?
Scherptediepte maakt de foto toch wel aantrekkelijk.

29081

Hetzelfde hier... echter nu ligt de oplossing in croppen... crop de boom ... weg ermee .... het grijze gedeelte is weg en je houdt een mooie donkere (low key?) plaat over... Anders blijf je zitten met een foto die voor een prettig contrast eigenlijk nog een pot wit nodig heeft en ik zou niet weten waar je zo maar even vandaan haalt (buiten een doe het zelver).

29082

Ook hier een mooie compositie, de wolf heeft voldoende ruimte in de kijkrichting. Echter de foto komt een beetje onscherp over omdat de scherpte rond het ietwat donkere oog ligt en door de kleine scherptediepte te snel weg is... Er onstaat een ietwat wollig beeld. Ik zie wel enige verbetering als ik mijn scherm flink lichter maak... Het oog gaan we zien en daarmee komt ook de scherpte te voorschijn. Mijns insziens heb je het jezelf een beetje moeilijk gemaakt, omdat de foto's imho wat minder geschikt zijn om een mooi z/w beeld te krijgen... Correct me if I'm wrong...
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Peter de Graaf:

Mooie serie !

#1 28803
Prachtige plaat, heerlijk sfeervol, mooie zachte omzetting. Ik zou zelf de foto aan de rechterzijde iets meer ruimte hebben gegeven.

#2 28804
Apart, mooi uitgevoerd. Ik ben persoonlijk niet zo`n fan van `afwijkende maten` en zou aan de rechterzijde wat weggehaald hebben.

#3 28805
Werken met lange sluitertijden geeft hier een leuk effect op het water, het effect op de wandelende mensen is naar mijn mening minder fraai. Ook hier een opmerking vwb de afwijkende maat, maar dat is ook echt iets persoonlijks.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Thabita:

Wat een sfeervolle serie !

#1 28858
Ook ik moest meerdere keren kijken, gave plaat. Die pijl voor de fietser maakt hem af.

#2 28859
Een hele mooie foto (deze moet je wel even draaien hoor!). Mooi belicht, mooie symmetrie en een mooi model!

#3 28860
De lichte hoeken icm het harde licht op haar gezicht vind ik perssonlijk niet zo mooi. Dit vind ik de minste van je serie.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Judith
#1 29080
Tijgers zijn prachtige beesten, ik vind dit een mooi portret, maar in kleur zou deze misschien nog mooier zijn... Verder vind ik deze foto (al je foto`s in deze serie) wat donker overkomen.

#2 29081
Mooie pose, en idd, waar zou de gorilla aan denken. Ook deze is vrij donker.

#3 29082
Dit vind ik de mooieste van je serie, wel komt deze ook iets te donker over, maar deze heeft wel een fraaie achtergrond onscherpte!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Op de "dag van de arbeid' maar eens aan het "werk" gaan voor de kritiekkring hahahaha

SanderL

28754
Mooie vastlegging van het werk aan de haven. Wat een verschil bij ons.
De mooiste van je serie, echt TOP.

28750
Jammer dat er hier echt "geposeerd" wordt, ik vermoed dat hier juist de kleurenversie
mooier zou zijn geweest. Voor mijn idee hebben ze daar van die kleurige kleding (ik kan het mis hebben).
Ondanks dat is de omzetting wel heel mooi.

28753
Ook hier het contrast met "ons" leven hier is enorm. De eenzaamheid van de bedelaar (?) , de luxe
auto die passeert maakt de tegenstelling helemaal compleet. Wederom een hele sterke plaat.


Peter de Graaf

Voor wat betreft je vraag; Ik denk niet dat het hier zal werken, wat we wel kunnen doen is een apart (sub) topic te maken.
Is er behoeft om uitgebreider te reageren op reacties op de foto's kunnen we die daar plaatsen. Ik wil hiermee voorkomen
dat een aantal inzendingen meer "aandacht" krijgen dan anderen. Bovendien een apart topic houdt de snelheid van de kring
niet tegen. In zo'n apart topic zou je dan "overloos" kunnen blijven praten, ook over bijv. hoe je bepaalde zaken anders zou
kunnen aanpakken. Ik hoor wel wat je daar van vindt?

28803

Mooie sfeervolle foto met dat zonnetje dat net een beetje doorkomt. Ik krijg zin om er naartoe te gaan. :)
Mooie zachte omzetting.

28804

Eenvoud maakt sterk. Dat is hier wel echt van toepassing. De sterke schaduw maakt het nog sterker.
Omzetting vind ik ook heel netjes.

28805

Water en lange sluitertijden, ik ben er fan van. Het doet rustgevend aan alleen vind ik hier de linkerkant
van de foto te druk. Ik had 'm meer van de rechterkant genomen, zodat je alleen dat laatste deel van de pier
heb dat zou het in mijn ogen rustiger maken.


Judith

29080

Mooi portret van de tijger. Ik zou 'm misschien nog iets meer gecropped hebben, nog meer kop.
Net als Peter vind ik de foto nog ietwat grijs.

29081

Juist door het harde licht krijg je harde schaduwen, dat had heel mooi kunnen zijn als ook de achtergrond
niet zo donker zou zijn.

29082

Omzetting vind ik hier heel mooi, juist die verschillende grijstinten maken het mooi.
Jammer van de rommelige achtergrond, dit leidt een beetje af, vooral rechtsboven.



Ik zal de andere Peter maar even een pb sturen of hij ons is vergeten. :wink:
Ook zal ik even een subtopic open. :mrgreen: Kunnen we gelijk kijken of het werkt.
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Sorry, dat mijn inzendingen even op zich hebben laten wachten.
Maar hier zijn ze dan. Ik hoop dat ze een beetje smaken

Gr Peter

29377

29374

29371

Laatst gewijzigd door 1 op peter1970, in totaal 1 keer gewijzigd.
Kijk ook eens op mijn Flickr
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hier vast de eerste van mijn commentaren. De rest komt later deze week.
gr
Peter

SanderL

28754
Karakteristiek plaat voor Indonesië. Echt een foto waar je even voor gaat zitten omdat er telkens weer iets nieuws in kunt ontdekken.
Een mooie zwartwit omzettig, die ook echt bij deze foto past

28750
Mooie portretfoto. De persoon sprint er goed uit. Overhemd zit voor mijn gevoel tegen het dichtlopen aan. Had ik zelf denk ik iets lichter gehouden.

28753
Ik neem aan dat het het gaat om de zittende persoon op de voorgrond. Ik kan echter niet goed zien wat deze aan het doen is, waardoor ik ook niet begrijp wat je met deze foto wilt zeggen of wilt laten zien.
De zwartwit omzetting vind ik goed gedaan.
Kijk ook eens op mijn Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar