[Verzameltopic] - kritiekkring 4 - zwart/wit - ronde 12

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Zo dat was een " Quickie" afgelopen ronde.
Een hele gevarieerde ronde vond ik de 11de.

Maand maart, de maand van de Lente, bloemen die uitkomen, baby-diertjes. Ik denk dat
we allemaal inspiratie genoeg hebben.
Helaas heeft Paul (Roelie-Ulft) afscheid van ons genomen. Ik zit nog te denken of ik er iemand
bij ga vragen maar voor deze ronde wil ik het even zo houden, kijken of de snelheid erin blijft zitten.

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# Juditth
# thabita
# Peter de Graaf
# Peter1970
# SanderL

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiekkring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op maandag 2 APRIL en de commentaren op maandag 9 APRIL. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dat is vlot!
Ik heb mezelf voorgenomen morgen erop uit te trekken, wellicht dat ik wat interessants tegen kom :mrgreen:
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

pfff gelukkig ik schrok al, ik dacht dat je al wat gepost had. :)
Waar ga je heen?
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nog geen idee, ik denk richting de stad..oude haven of iets dergelijks.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mijn bijdrage...Ik had de foto's eerst via mijn album van het forum ge-upload..ik weet niet wat er is en hoe het komt, maar de scherpte was echt dramatisch dus ik heb ze dit keer via mijn eigen uploader in het topic gezet..excusses daarvoor!

Ik voel mezelf een beetje geroepen het verhaal achter deze foto's te vertellen...ik woon tegenover een verzorgingshuis waar de directeur afscheid heeft genomen. Hiervoor werd een groot feest gegeven met alle toeters en bellen, hierbij waren diverse dieren aanwezig zoals zeehonden, roofvogels en deze onderstaande olifanten. Triest dat deze dieren voor dit soort vermaak ingezet worden..de olifanten hebben heel de middag de kunstjes die ze konden moeten vertonen, mensen op de slurf moeten nemen en ga zo maar door..

1. Deze foto verteld niet echt een verhaal maar vond het wel een mooie uitsnede.
Afbeelding

2. Deze foto geeft mijn inziens goed weer dat de olifant niet "happy" is, kijkt triest en de traan die uit zijn oog loopt maakt het plaatje "af"
Afbeelding

3. Deze meneer zat achter de flut dranghekken waar de olifanten achter stonden, één boze olifant die het zat is en de gevolgen zijn niet te overzien. Ik vraag mezelf af wat deze meneer denkt...
Afbeelding
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Deze ronde ben ik een beetje aan het experimenteren met Nik silver exif pro die ik van een droppie heb gekregen. :D :wink:
Het zijn wel allemaal "oude" foto's.

1.

28163

2.

28164

3. Hier wilde ik eigenlijk de achtergrond helemaal zwart hebben en dat alleen het vallende water van de waterval wit zou zijn. Is helaas niet helemaal gelukt. :(

28165

Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Zo, mijn bijdrage, allemaal recente foto`s uit het prachtige Indonesië.

1.

28171

1.

28172

1.

28173

Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

28347

28348

28349

Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Judith

1

Veeel detail, scherp, oog mag een tikje lichter maar verder ok... Jammer is dat je de lichte bovenkant nodig hebt voor de slurf... Anders had je, net als foto twee, een meer low key beleving gehad.

2.

Zoals ik al opmerkte in foto 1 is dit een prettige low key ... Rustiger beeld dan foto 1 en daarmee ook beter (imho)

3.

We hebben eigenlijk het verhaal nodig om te weten wat de link met de 1e twee foto's is. Verder gewoon een man in een rolstoel achter een dranghek.... niet meer...niets minder... Boompje beetje in de weg... In mijn beleving een schnapshotje...

2e foto gewoon het best... de uitschieter... andere twee ... Windstil...
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Thabita

28163

Het strijklicht op de steentjes doet het meestal goed... We hebben alleen een probleem met het hoge kontrast tussen onder en bovenkant. Hou je hand voor het onderste gedeelte van de foto en je hebt prachtig licht.. De onderkant is door het hoge kontrast een beetje te licht en de omzetting word een beetje als hard ervaren (Komt ook door de belichting en het hoge kontrast in de foto)
In de voorbewerking (RAWconversie) kan je hier al wat aan doen door het trapgedeelte donkerder te maken en dan pas met Silver te gaan werken.

28164

Niet alle foto's zijn even geschikt om een zwart/witje van te maken.. dan wordt het experimenteren ook moeilijker.. want het is dan lastig om resultaat te boeken... De licht intensiteit van voor en achtergrond is nagenoeg gelijk en daardoor vallen de paarden weg tegen de achtergrond .. bovendien is het beeld door de twee hoofden achter elkaar een beetje rommelig...

28165

Je hebt de neiging om te veel contrast in de foto's te leggen... / te hard te maken.. Ik zou zeggen : Een beetje vignettering zodat de aandacht naar de waterval gaat en laat ook het bladerdek voor een groot gedeelte zien... Het water helemaal wit lijkt te veel op overbelichting .. Je gaat dat al een beetje zien in deze foto ..
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

SanderL

28171

Omzetting is wel ok... genoeg zwart mét toch daarin voldoende detail.

Je had de omstandigheden niet mee... Ik begrijp je keuze om het water met de reflectie mee te nemen in je compositie, maar het is wat te onrustig... (Long exposure had hier best een optie geweest)

28172

Hier loopt het zwat bijna dicht... Ik moet mijn scherm best wel wat lichter zetten om te zien dat er nog detail in het zwart zit... Komt hierdoor een beetje hard over... L:euk is het kijkje tussendoor naar het landschap... Heb je nog meer foto's (met een ander standpunt) gemaakt ? Beetje naar links of rechts.. Om te kijken of een asymmetrisch beeld beter is...

28173

Op zich best een leuk beeld, de auto's verstoren (imho) wel het beeld .. leuke reflektie , Maar ik denk dat de kleurenversie beter is... laat ik het zo zeggen ... De foto is , ondanks dat er wel wat zwart in zit, toch best grijs... (Wellicht niet zo geschikt voor z/w?
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Hier mijn bijdragen voor deze ronde.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik bijna bang ben om ze er bij te zetten. Wat zitten er veel mooie platen tussen deze keer.

#1

28476

#2

28477

#3

28478

bedankt voor het kijken
gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Peter1970

28476

Nou Peter... om te beginnen hoef je je voor deze foto niet te schamen... Doet het altijd goed zo'n eenzame boom en de panoramauitsnede vind ik ook wel appetijtelijk . Verder is het mistig, maar toch heeft je voorgrond net genoeg zwart om de plaat uit het grijs te trekken.. dusseeehh... deze is alvast geslaagd.

28477

Op de panorama opmerking na gaat het bovenstaande ook hier op... Echter de compositie vind ik niet zo sterk... Wellicht had meer groothoek een wat beter perspectief gegeven, maar je zou je er ook voor hebben moeten verplaatsen naar de bomen toe..

28478

Ik ken de lokatie wel en ben er ook al een paar keer geweest.. Oud Delfshaven....
Leuk plaatje alhoewel het grotere schip wat krap ingekaderd is... Ook hier juist voldoende contrast in de voorgrond om hem uit het grijs te trekken.. Ook vind ik de foto wat rommelig .. Het grote schip komt niet helemaal los uit de achtergrond en alhoewel ze in het tijdsbeeld passen maken de huizen auto's (passen natuurlijk niet echt in het tijdsbeeld) aan de linkerkant het een beetje druk...
Meer mist of een grotere lensopening hadden de achtergrond misschien minder aanwezig gemaakt...
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

@Peter1970 Ik bekijk de laatste foto nu met safari ipv internet explorer maar dan wint hij weer aan sterkte... Weerwat meer contrastin de voorgrond.. zwarten wat dieper en Boten en meerpalen komen net wat beter uit de verf....en steken daarmee beter af tegen de achtergrond.

Vreemd dat dit zo'n verschil maakt...
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

1. Mooie lijnen en compo, alleen het verschil van contrast vind ik te groot..foto lijkt wel HDR?
28163

2.Had in het begin denk een mooie foto kunnen zijn maar nu is het jammer dat je een stuk neus mist van het achterste paard..
28164

3. Mooie plaat maar net als bij de eerste foto vind ik het verschil in contrasten te groot, het zwart is erg donker en het wit is naar mijn smaak net wat te wit
28165
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

1. Mooie plaat, had vanmij ietsje meer contrast mogen hebben..jammer dat je geen ND hebt gebruikt om het water wat softer te krijgen.
28171

2. Fijne plaat, ik had alleen denk nog een klein randje van de zijkanten afgehaald of juist meer laten zien.
28172

3. Leuke foto, nette omzetting..auto's vind ik wel iets storen.
28173
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

1.Mooie plaat, er mooi met de grafstenen op de achtergrond..mooie omzetting.
28347

2.Mooie lijnen maar de foto zelf is naar mijn smaak iets te grijs en zou ik hem wel willen zien met iets meer contrast.
28348

3.Mooie omzetting, lijnen ook mooi..alleen de "vlek"? rechts zou ik even weghalen.
28349
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Bang om ze erbij te zetten???..niet zo raar praten hoor :wink: :mrgreen:

#1 Mooie binnenkomer, nette serene plaat..verder weinig aan toe te voegen!
28476

#2 Ook een mooie plaat, wel iets te grijs naar mijn smaak en wellicht had een stapje naar rechts mooier geweest zodat het einde van de laatste boom aan de rand van de foto had gezeten.
28477

#3 De omzetting vind ik bij deze foto wel in orde, de foto zelf pakt mij niet zo. De omgeving is wat rommelig en druk en mijn aandacht wordt niet naar een punt getrokken.
28478
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Volgens mij mogen er nog een paar een verhaaltje schrijven.......
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ja, ik nog. Maar ik heb denk ik dit weekend niet zoveel tijd en we hebben nog de tijd dus.....;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar