gebruikte 5D of nieuwe 550D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Een opsomming van de voor- en nadelen van beide camera's:
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5 ... non_EOS_5D" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Met je huidige set lenzen zou ik voor full frame gaan. De 17-40 is heerlijk groothoek en de 24-105 een prachtig allround objectief die je er zo de hele dag op kan laten. Op de 550D is 24mm toch te lang.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
mattia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2009 15:04

Je hebt twee ideale lenzen voor een fullframe camera. De 550D heeft veel voordelen qua moderne technieken, maar qua pure beeldkwaliteit - mits je geen hoge ISOs wil/nodig hebt - is de 5D een betere keuze voor portret en landschap fotografie. Live View is wel handig, filmen wel grappig op een DSLR (en ja, hele goede kwaliteit maar zeer matige handling). Meest nuttig info op een scherm vind ik toch het histogram, en resolutie is leuk maar niet essentieel.

Dus: wil je op een rustig tempo en redelijk tot goed licht mooie platen maken? 5D. Moderne foefjes nodig? 550D.

(eigenlijk zou ik zeggen 5DII, maar da's misschien overkill. Of je glas verkopen en een Fuji X100 kopen...)
5DII, 30D IR, 17-40L, 24-105L, 70-200L 2.8 IS, 100-400L, 15mmFE, 35L, 50/1.8mkI, 135L
Sigma 50/1.4, Pentax 50/1.7, Summicron R 50/2.0, C/Y Planar 50/14, C/Y Distagon 35/2.8, Elmarit R 28/2.8
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik zit zelf ook te twijfelen over een 5d. Ik heb nu al een lange tijd de 400d. Maar als ik hier zo lees dan is de 5d ook geen kei in lowlight situaties.

Dan vraag ik me eigen af om het wel slim is om er een aan te schaffen.
Of ga ik er in vergelijking met se 400d al genoeg op vooruit ten opzichte van beeldruis. Hoger dan 1600 ISO is volgens.mij ook niet noodzakelijk.

Iemand ervaringen hiermee?

Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb een 7D en een 5D, en die laatste gebruik ik het meest, voordagelijks gebruik ed. Terwijl de 7D natuurlijk over veel meer nieuwigheden, features ed beschikt. Maar ik schiet echt zelden met dat ding met een flitser waar ik met welk andere camera naar een externe flitser grijp die je overigens ook goed moet gebruiken als licht add on ipv kapotflitser. Maar regelmatig op verjaardagen zit ik op 1600 en geen enkel probleem.

Wel moet je niet verwarren dat een fullframe camera beter overweg kan met ISO/ruis op hoge waarden, maar dat het nog steeds aan de fotograaf ligt en niet aan de body.

Er zijn mensen die een 5D en later een 5DII en nu naar de III kijken en nog steeds klagen over ruis. En dat is toch echt een gebrek van de regigraaf en niet de cam.

Maar vaak is ISO 1600 of 1000 al voldoende voor mooie en meer sfeervolle opnames dan een crop met externe flits en ISO400 of ISO800 ed.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
sonics
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik ben ruim een jaar geleden overgestapt van een 450D naar een 5D MK I.

Geen moment spijt van gehad.

De kleuren vind ik mooier, WB is beter dan mijn 450D en het beeld is echt scherper.
Ruis op een 5D vind ik "mooier" en is minder dan mijn 450D. Te veel ruis kan je voor een deel voorkomen door bij fotograferen de histogram naar "rechts" te brengen, kortom iets overbelichten.
De zoeker is veel groter dan mijn 450D, veel prettiger. Bovendien heb ik grote handen dus het ligt ook beter in mijn hand.

De pushed iso 3200 is wel iets minder van kwaliteit maar nog steeds bruikbaar.

mbt tot focussen zal het niet veel uitmaken. Bij weinig licht gebruik ik alleen het centrale focuspunt omdat de 5D moeite kan gaan hebben met de 8 hulppunten. Zelfde probleem had ik met de 450D.

Zelf hou ik van de grotere creatieve vrijheid op mijn 5D ivm DOF.

Nadeel is dat je veelal wat duurdere lenzen nodig hebt dan bij een cropcamera voor het beste beeld kwaliteit.

Iemand zei iets over beter dynamisch bereik van een 550D. Dit is wat DxO erover zegt:

550D

ISO 100 dyn bereik 11.6 evs, color sensitivity 22 bits
ISO 1600 dyn bereik 9.5 evs, color sensitivity 16.5 bit


5D

ISO 100 dyn bereik 11.1 evs, color sensitivity 22.9 bits
ISO 1600 dyn bereik 9.8 evs, color sensitivity 18 bits

Ben je een fan van vogeltjes op de foto zetten of vliegtuigen dan zou ik zelf een crop camera nemen, dan haal je 1.6x meer tele uit je lenzen.


verder vind ik dat de auto-knop uit elke DSLR gesloopt moet worden en het nemen van JPGs ontmoedigd, maar dat is een ander verhaal.
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

fotopapa schreefCOLONIk zit zelf ook te twijfelen over een 5d. Ik heb nu al een lange tijd de 400d. Maar als ik hier zo lees dan is de 5d ook geen kei in lowlight situaties.

Dan vraag ik me eigen af om het wel slim is om er een aan te schaffen.
Of ga ik er in vergelijking met se 400d al genoeg op vooruit ten opzichte van beeldruis. Hoger dan 1600 ISO is volgens.mij ook niet noodzakelijk.

Iemand ervaringen hiermee?

Gr Leon
Als ik zo in je handtekening kijk zou ik zelf toch eerst de objectieven upgraden, maar dat is een persoonlijke overweging ;-)
Alleen je 50mm gaat passen op de 5D als ik het zo snel zie ...
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

@apple
Klopt daar heb je gelijk in. Ik heb nog de 35-105 en een 100-300 hier staan. Dit waren vroeger kitlenzen volgens mij, zijn van me schoonvader geweest.

Ik zit er zelfs ook nog over te denken om gewoon door te sparen voor een nieuwe d5m2. Dan ben ik nu 1700 euro kwijt. Ik ben er zelf nog niet helemaal aan uit.
Tweedehands kopen is eigenlijk niet zo mijn ding, waarschijnlijk is dit gevoel niet terecht maar toch.

En zo blijven we maar wikken en wegen

Vriendelijke groet
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik zou gewoon lekker gaan voor set goede objectieven. Op moment dat je overgaat naar bijvoorbeeld een 5D. Heb je gelijk het goede glaswerk.
En wil je perse naar een FF camera. Vergeet niet dat 550D/600D ook goede body's zijn met goede beeldkwaliteit (stuk beter als de 400D)

Tweedehands heb ik zelf ook nog nooit gekocht, maar recentelijk mee geweest met collega die een objectief heeft gekocht. En wij stonden versteld hoeveel spullen er op MP staan waar nog enkele maanden fabrieksgarantie op zit. Ik zou dan ook gaan kijken naar camera waar nog garantie op zit.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar