scherpstellen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Koops
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2004 09:43

hallo canon freeks

Ik begin net met digitale fotografie en ik heb een vraag.

Ik ben een vogel liefhebber maar ik heb een beetje moeite met scherpstellen als een vogel bijvoorbeeld in het riet zit.
Ik heb hem dan op sport staan maar hij pakt heel vaak die ene rietstengel en dan die andere en als ik eindelijk die vogel scherp heb is hij natuurlijk net weg gevlogen :(
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Schiet je nog met al je 7 focuspunten aan? Dan zou ik dat even terugzetten op het middelste focuspunt. Dan weet je altijd zeker wat je schiet.

Werkwijze:
1. Camera aan (duhuh)
2. Knopje met vergrootglas (+)
3. Draaiwieltje om gewenste focuspunt te selecteren (zie je op grijze lcd-schermpje)
4. Knopje met vergrootglas (+) (of ontspanknop half indrukken) om te bevestigen.

Succes
Koops
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2004 09:43

ik heb een tamron bijgekocht van AF 70-300mm 1:4-5.6 LD TELE-MACRO(1:2)
of had ik beter een andere lens erbij kunnen kopen?
Koops
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2004 09:43

kun je AF punten wel veranderen in de standaard sport afstelling?
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

voila...

hier komt de discussie die we voorheen al hadden.

Ik heb het ff opgezocht in het oude forum wat nog steeds leesbaar is.

http://www.300d.nl/forumold/forum_posts.asp?TID=35&PN=1

Doe je voordeel er mee en kom ook tot de conclusie dat je alle 7 focuspunten gewoon kan gebruiken.
www.studio111.nl
Gekko
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 21:03
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Ik heb het ff opgezocht in het oude forum wat nog steeds leesbaar is.

http://www.300d.nl/forumold/forum_posts.asp?TID=35&PN=1
Ehr...dit topic heeft betrekking op belichting, en NIET op het scherpstellen/focussen waar de vraag van Koops over ging (misschien heb je je vergist in het topic?).
Hoe dan ook: in de 'standaard'-modes (potret/landschap/close-up/sport/nacht/flits uit) zijn de focus-punten volgens mij niet in te stellen: de camera pakt dan geloof ik het dichtsbijzijnde object dat bedekt wordt door 1 van de 7 focuspunten - en dat kan wel 'ns net niet hetgene zijn dat je scherp wilt hebben. In de 'creative'-modes (P/Av/Tv/M/A-DEP) kun je met het 'vergrootglas'-knopje een enkel focuspunt selecteren. De focus ligt dan altijd op dit focuspunt.
Laatst gewijzigd door 1 op Gekko, in totaal 11 keer gewijzigd.
The greatest pleasure in life is doing what people say you cannot do...
*Marco*

Koops schreefCOLONik heb een tamron bijgekocht van AF 70-300mm 1:4-5.6 LD TELE-MACRO(1:2)
of had ik beter een andere lens erbij kunnen kopen?
Hey die lens ken ik ergens van (zie m'n sig) :lol: Ik moet zeggen: voor die prijs vind ik het een prima lensje (voor foto's gemaakt met de Tamron: zie m'n site)
PS: een lens erbij kopen kan altijd nog hoor...
Koops
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2004 09:43

maar in de 'creative'-modes (P/Av/Tv/M/A-DEP) kan ik dus wel de AF punten instellen maar kan ik hem dan nog wel gebruiken voor bewegende vogels
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Het voordeel van de sport mode is dat je AI-servo tot je beschikking hebt.
AI-servo is niet vrij selecteerbaar in een v/d creative modes. :evil:
Als je dus bewegende objecten "schiet" in de creative modes is het mischien handig om handmatig schep te stellen.
Je kan natuurlijk ook gewoon je vogel volgen en op het moment dat je de foto wilt maken de camera laten scherpstellen en afdrukken.
Hangt natuurlijk ook wel een beetje af van de snelheid waarmee je objectief kan scherpstellen.

Stukje uit de handleiding:

• The camera will first track the subject with the
center AF point. Focus tracking will then
continue with any of the seven AF points
covering the subject.


In de sport mode zijn de focuspunten dus niet vrij selecteerbaar.

In jou voorbeeld zou ik dus een vd creative modes gebruiken met het middelste focuspunt. Dan heb je de vogel scherp en de rest niet.
Als dit niet werkt gewoon handmatig scherpstellen.

Succes. :)
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Hythloday

Gekko schreefCOLON Hoe dan ook: in de 'standaard'-modes (potret/landschap/close-up/sport/nacht/flits uit) zijn de focus-punten volgens mij niet in te stellen: de camera pakt dan geloof ik het dichtsbijzijnde object dat bedekt wordt door 1 van de 7 focuspunten.
Je verwoordt 't redelijk goed. Zo maakte ik eens een foto van iets dat op 30mm afstand was. De camera had ik ingesteld op Landscape Mode. Maar aan de zijkanten stond bomen (ongeveer op 2 meter afstand). Er waren 4 sensorpunten op de bomen gericht. De camera denkt dan dat hij moet scherpstellen op de bomen en niet op dat ene middelste AF puntje dat jij graag wilt hebben. De foto wordt dus niet scherp. Zet je de camera op P Mode, dan kun jij dat ene AF puntje selecteren en dan krijg je een scherpe foto.
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Gelukkig gebruik ik de camera bijna niet voor sport of vogels.
Ik ben meer van de groothoek- lichte tele en heb dus niet zo'n goede telezoom (75-300 USM III)genomen omdat ik hem toch bijna niet gebruik.
Ben wel een paar keer bij een sportevenement geweest en de AF valt me dan altijd weer tegen. Hij mist vaak en is ook te traag.
In de sportstand heb je wel AI-servo maar ik vind die sportstand te weinig mogelijkheden geven. Je zit vast aan de ISO en je camera bepaald alles voor je :S.
Wat ik zelf meestal gebruik is het met de hand scherpstellen. Als je een tijdje oefend kan je dit heel snel en precies doen.
Ook de Camera op Tv zodat je de sluitertijd kan kiezen. Verder de ISO hoog zetten zodat de camera het diafragma knijpt tot ongeveer f/5.6 tot f/8.
Zo wordt er een stuk voor en achter het onderwerp scherp en is de kans op verkeert scherpstellen kleiner.
Dit kan natuurlijk alleen als je bij een buitenevenement bent welke genoeg licht geeft zoals veldsporten.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar