In de handleiding van mijn 5D MarkII staat oa. de witbalans als volg:
Daglicht 5200
Bewolkt 6000
Schaduw 7000
Flits 6000
Enz.
In mijn Raw 5.7 program
Open ik een RAWfoto en klik dan op witbalans en sckakel om dan zie ik:
Daglicht 5500
Bewolkt 6500
Schaduw 7500
Flits 5500
Welke is nu juist?
Dré
Kleurbalans
ModeratorCOLON Global Moderators
Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
- Dre_Meuffels
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 98
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2010 11:35
- WoonplaatsCOLON Holtum
- CONTACTCOLON
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Wat zegt je gevoel?
Laat je niet teveel leiden door getallen maar ga af op je ogen en wat je zelf mooi vind
Laat je niet teveel leiden door getallen maar ga af op je ogen en wat je zelf mooi vind
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Waarschijnlijk geen van beide.
In de EXIF van de 5D2 CR2 staat "ColorTempAsShot" en die is meestal (altijd?) gelijk aan "ColorTempMeasured".
Dat is de waarde waarmee de opname genomen is.
In de EXIF van de 5D2 CR2 staat "ColorTempAsShot" en die is meestal (altijd?) gelijk aan "ColorTempMeasured".
Dat is de waarde waarmee de opname genomen is.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Als je echt vastzit aan een witbalans, dan zijn daar betere hulpmiddelen voor dan de witbalans-presets in je camera
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
- Cheese
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 166
- GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 11:11
- WoonplaatsCOLON Biervliet
- CONTACTCOLON
Een grijskaart gebruiken. Hier een opname van maken in de omgeving die je wilt fotograferen. In Camere Raw met het pipetje klikken op de opname van de grijskaart...
http://www.hanskaashoek.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Closeshooter
- Canon shooter Die Hard
- BerichtenCOLON 8318
- GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05
dit is een dusdanig lastige materie dat ik altijd adviseer om er met een grote boog omheen te lopen, licht en kleurenleer is van zoveel zaken afhankelijk dat het haast onmogenlijk is om dit goed te doen voor amateurs zoals de meeste van ons.
Je hebt een aantal factoren die kleur beinvloeden, je eigen ogen bv zien al beide verschillend, kijk maar eens naar een bepaalde kleur (bij ieder oog en persoon kan dit verschillend zijn) met een oog, daarna met het andere, je zult al zien dat daar al een verschil in zit, tevens heb je met omgevingslicht te maken, achterlggend licht, je monitor en ga zo maar even door.
Beste is gewoon even van een standaard uitgaan en niet teveel naar getallen te kijken, dus de tip met de grijskaart is in veel gevallen de beste uitgangspositie, dan weet je in ieder geval dat op ons niveau je de beste keuze hebt.
Mijn advies dus laat de getallen voor wat ze zijn, camera op AWB, later in een RAW convertor de juiste witbalans toewijzen.
Je hebt een aantal factoren die kleur beinvloeden, je eigen ogen bv zien al beide verschillend, kijk maar eens naar een bepaalde kleur (bij ieder oog en persoon kan dit verschillend zijn) met een oog, daarna met het andere, je zult al zien dat daar al een verschil in zit, tevens heb je met omgevingslicht te maken, achterlggend licht, je monitor en ga zo maar even door.
Beste is gewoon even van een standaard uitgaan en niet teveel naar getallen te kijken, dus de tip met de grijskaart is in veel gevallen de beste uitgangspositie, dan weet je in ieder geval dat op ons niveau je de beste keuze hebt.
Mijn advies dus laat de getallen voor wat ze zijn, camera op AWB, later in een RAW convertor de juiste witbalans toewijzen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Zo schiet is dus altijd op 'daglicht' (behalve zonder flits binnen)
Ik denk maar zo: vroeger schoot ik altijd met daglichtfilm. Dus waarom nu niet de digitale variant daarvan.
En omdat ik in RAW schiet, ben ik niet zo bang voor het moment dat ik een andere kleurtemperatuur nodig had.
Wat ik wil zeggen is dit; die getallen zijn niet interessant.
Ik denk maar zo: vroeger schoot ik altijd met daglichtfilm. Dus waarom nu niet de digitale variant daarvan.
En omdat ik in RAW schiet, ben ik niet zo bang voor het moment dat ik een andere kleurtemperatuur nodig had.
Wat ik wil zeggen is dit; die getallen zijn niet interessant.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
- Canon Benny
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1911
- GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
- WoonplaatsCOLON Gelderland
- CONTACTCOLON
Dré,fotojeroen schreefCOLONWat zegt je gevoel?
Laat je niet teveel leiden door getallen maar ga af op je ogen en wat je zelf mooi vind
Wat Jeroen zegt, klopt.
Wel is het zo, dat ik van de getallen in mijn RAW-converter uitga, omdat ik daar in moet optimaliseren.
Moet je kleur echt -zoals ik vanmiddag- werken, dan werk ik met een grijskaart, die ik na de tijd als referentie gebruik.
Kleur echt werken hoeft lang niet altijd, want kleurzweem draagt vaak ook bij aan sfeer.
Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik niet hoor.fredvr schreefCOLON@nando
maar ik kan me ook nog heel goed herinneren dat je vroeger in combi met daglichtfilm dan ook vaak zat te klooien met CC filters....
Voor buiten was dat ook niet echt nodig. Misschien alleen als je 's-avonds/'s-nachts buiten fotografeerde. Maar ja, dan had je gevoelige film nodig en die was (toen) bijna alleen in zwartwit te krijgen.
Voor binnen had je inderdaad last van de "rode" lampen.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 75
- GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
Hoe dien je eigenlijk bij een grijskaart te belichten? Is daar een tutorial over?
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Je dient hem correct te belichten.
O, da's een makkelijk antwoord....
Beetje inkoppertje ook wel.
Grijskaarten worden primair gebruikt voor het afstellen van de belichting, niet voor de witbalans. Maar men gebruikt hem er vaak wel voor. Gaat 999 van de 1000 keer ook wel goed hoor.
Wanneer je een grijskaart voor de belichting gebruikt, dan plaats je hem in je situatie dat het licht wat er op valt, ook het licht is wat je moet weten (dus moet meten). Wanneer je een tafereel van een vaas fotografeert, dan heeft het geen zin om die grijskaart bij je moeder thuis neer te zetten en daar te meten. Nee, je plaatst hem natuurlijk bij de vaas zodat je je camera af kunt stellen op het licht wat bij die vaas valt.
Een goede grijskaart is 18% grijs. Weer die bekende 18% grijs. Dat is ook de waarde waar je camera rekening mee houdt. Je zorgt dat je met je camera een lichtmeting kunt doen op die grijskaart. En niets anders dan die grijskaart. Wanneer je gebruik maakt van een lichtmeting over je complete zoekerbeel, dan zorg je ook dat die grijskaart volledig in beeld is. Wanneer je de spotmeting op je camera gebruikt, dan hoeft de grijskaart alleen in beeld te zijn op het gebied wat lichtmeet (de centrale 5% van je zoeker in dat geval) meer mag natuurlijk.
Het licht wat nu in je camera komt, is het licht wat gereflecteerd wordt van die grijskaart. Dat is dus licht wat op 18%-grijs gereflecteerd is. Hierop stel je dan je belichting in. Dus je neemt een sluitertijd waarmee jij uit de hand vooruit kunt, zeg 1/100. Daarmee stel je ook het diafragma in, bijvoorbeeld f/5.6 (wat jij wilt) en dan kijk je op je lichtmeter of dat correct is of niet (streepje in het midden is correct) Is het te donker of te licht, dan pas je nog iets aan met je sluitertijd, diafragma of iso totdat het klopt.
Alles natuurlijk wel in stand M, want anders maakt de camera een nieuwe lichtmeting als je daadwerlijk gaat fotograferen.
Vervolgens haal je de lichtkaart weg en maak je de foto van moeders wonderschone vaas.
Maar dat is dus bij een lichtmeting. Voor het fotograferen met de grijskaart als hulpmiddel voor de witbalans gaat het nog makkelijker.
Je zorgt dat de vaas correct belicht is, dat is belangrijk. Een te donkere of te lichte foto zorgt voor een andere witbalans als je dit naderhand moet gaan corrigeren.
Je plaatst de grijskaart bij de vaas terug, want die had je al eerder weggehaald. Vervolgens maak je gewoon een foto. Dit is een correct belichte foto van je tafereel met de grijskaart. Daarna haal je de grijskaart weg. Vervolgens schiet je die ene mooie foto van de vaas en pak je je spullen in en ga je naar huis.
Thuis aangekomen open je dan zowel de foto van de vaas met grijskaart als die ene zonder grijskaart in de raw-editor. Ik ga er vanuit dat je in RAW schiet, maar ook een jpg kun je in de raw-editor van bv. Photoshop openen.
Nu klik je met het pipetje voor de witbalans op de grijskaart. Nu springt de witbalans naar je kleurtemperatuur van die grijskaart. Uiteraard werk je op een goed en gecallibreerd scherm. Misschien dat je na gelang je eigen smaak alles nog wat warmer of koeler wilt zetten. Je past in ieder geval de foto aan met de grijskaart. Vervolges klik je de andere foto erbij en synchroniseer je ze zodat ook de foto zonder de grijskaart dezelfde instellingen heeft als die met de grijskaart.
Nu is je witbalans van de foto zonder grijskaart ingesteld op dezelfde kleurtemperatuur en open je alleen die foto verder in Photoshop.
Daar zet je hem netjes recht, werk je de dooie takjes weg. Pas je nog wat dingen aan, verklein je hem. Vervolgens nog even verscherpen en op EOS-Digitaal plaatsen om te horen dat de witbalans toch net niet lekker is.
Kind kan de was doen..
O, da's een makkelijk antwoord....
Beetje inkoppertje ook wel.
Grijskaarten worden primair gebruikt voor het afstellen van de belichting, niet voor de witbalans. Maar men gebruikt hem er vaak wel voor. Gaat 999 van de 1000 keer ook wel goed hoor.
Wanneer je een grijskaart voor de belichting gebruikt, dan plaats je hem in je situatie dat het licht wat er op valt, ook het licht is wat je moet weten (dus moet meten). Wanneer je een tafereel van een vaas fotografeert, dan heeft het geen zin om die grijskaart bij je moeder thuis neer te zetten en daar te meten. Nee, je plaatst hem natuurlijk bij de vaas zodat je je camera af kunt stellen op het licht wat bij die vaas valt.
Een goede grijskaart is 18% grijs. Weer die bekende 18% grijs. Dat is ook de waarde waar je camera rekening mee houdt. Je zorgt dat je met je camera een lichtmeting kunt doen op die grijskaart. En niets anders dan die grijskaart. Wanneer je gebruik maakt van een lichtmeting over je complete zoekerbeel, dan zorg je ook dat die grijskaart volledig in beeld is. Wanneer je de spotmeting op je camera gebruikt, dan hoeft de grijskaart alleen in beeld te zijn op het gebied wat lichtmeet (de centrale 5% van je zoeker in dat geval) meer mag natuurlijk.
Het licht wat nu in je camera komt, is het licht wat gereflecteerd wordt van die grijskaart. Dat is dus licht wat op 18%-grijs gereflecteerd is. Hierop stel je dan je belichting in. Dus je neemt een sluitertijd waarmee jij uit de hand vooruit kunt, zeg 1/100. Daarmee stel je ook het diafragma in, bijvoorbeeld f/5.6 (wat jij wilt) en dan kijk je op je lichtmeter of dat correct is of niet (streepje in het midden is correct) Is het te donker of te licht, dan pas je nog iets aan met je sluitertijd, diafragma of iso totdat het klopt.
Alles natuurlijk wel in stand M, want anders maakt de camera een nieuwe lichtmeting als je daadwerlijk gaat fotograferen.
Vervolgens haal je de lichtkaart weg en maak je de foto van moeders wonderschone vaas.
Maar dat is dus bij een lichtmeting. Voor het fotograferen met de grijskaart als hulpmiddel voor de witbalans gaat het nog makkelijker.
Je zorgt dat de vaas correct belicht is, dat is belangrijk. Een te donkere of te lichte foto zorgt voor een andere witbalans als je dit naderhand moet gaan corrigeren.
Je plaatst de grijskaart bij de vaas terug, want die had je al eerder weggehaald. Vervolgens maak je gewoon een foto. Dit is een correct belichte foto van je tafereel met de grijskaart. Daarna haal je de grijskaart weg. Vervolgens schiet je die ene mooie foto van de vaas en pak je je spullen in en ga je naar huis.
Thuis aangekomen open je dan zowel de foto van de vaas met grijskaart als die ene zonder grijskaart in de raw-editor. Ik ga er vanuit dat je in RAW schiet, maar ook een jpg kun je in de raw-editor van bv. Photoshop openen.
Nu klik je met het pipetje voor de witbalans op de grijskaart. Nu springt de witbalans naar je kleurtemperatuur van die grijskaart. Uiteraard werk je op een goed en gecallibreerd scherm. Misschien dat je na gelang je eigen smaak alles nog wat warmer of koeler wilt zetten. Je past in ieder geval de foto aan met de grijskaart. Vervolges klik je de andere foto erbij en synchroniseer je ze zodat ook de foto zonder de grijskaart dezelfde instellingen heeft als die met de grijskaart.
Nu is je witbalans van de foto zonder grijskaart ingesteld op dezelfde kleurtemperatuur en open je alleen die foto verder in Photoshop.
Daar zet je hem netjes recht, werk je de dooie takjes weg. Pas je nog wat dingen aan, verklein je hem. Vervolgens nog even verscherpen en op EOS-Digitaal plaatsen om te horen dat de witbalans toch net niet lekker is.
Kind kan de was doen..
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
-
- Canon shooter
- BerichtenCOLON 75
- GeregistreerdCOLON 17 Sep 2011 19:30
- WoonplaatsCOLON Amsterdam
tnx voor de uitleg Jeroen! Dus voor kleurbelans dien je het pipetje in ACR / lightroom op het grijze deel van je kaart te houden? Een grijskaart heeft toch een wit deel, 18% grijs en een zwart deel?
Canon 5D + grip met een Tokina 17mm RMC f/3.5, Tamron 28-75mm f/2.8, Zeiss ZE 35mm f/2, Canon 40mm STM, Canon 100mm f/2, Canon 200mm L II f/2.8 en een speedlite 430ex ii
ik moet zeggen dat je met een expo disc oid ook een zeer goed resultaat haalt. wellicht tikkie minder dan met de grijskaart maar het werkt wel aanzienlijk simpeler\vlotter.
Sterker nog: ik gebruik ook vaak gewoon een stukje effen en ongekleurd (en schoon..) toiletpapier. dat ruwe heel goedkope grauwe gaat zeer goed. hoeft dus niet wit te zijn. Je staat versteld hoe goed je daarmee uitkomt. Weer een tikkie minder dan de expodisc maar nog steeds voor heel veel situaties zeeer acceptabel. natuurlijk niet voor het echt hele kritische werk. (Overigens als je de dslr ook gebruikt bij video heb je veelal niets aan awb)
Sterker nog: ik gebruik ook vaak gewoon een stukje effen en ongekleurd (en schoon..) toiletpapier. dat ruwe heel goedkope grauwe gaat zeer goed. hoeft dus niet wit te zijn. Je staat versteld hoe goed je daarmee uitkomt. Weer een tikkie minder dan de expodisc maar nog steeds voor heel veel situaties zeeer acceptabel. natuurlijk niet voor het echt hele kritische werk. (Overigens als je de dslr ook gebruikt bij video heb je veelal niets aan awb)
Laatst gewijzigd door 1 op fredvr, in totaal 22 keer gewijzigd.
- Vlaanderen
- Canon shooter+
- BerichtenCOLON 463
- GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39
fotojeroen schreefCOLONDaar zet je hem netjes recht, werk je de dooie takjes weg. Pas je nog wat dingen aan, verklein je hem. Vervolgens nog even verscherpen en op EOS-Digitaal plaatsen om te horen dat de witbalans toch net niet lekker is.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.