Advies nodig: Door raam met spetters fotograferen.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Advies nodig: Door raam met spetters fotograferen.

Heb een EOS1000D, nog steeds met de standaard 18-55 kit. Geen geld voor uitbreiding, noch voor een regenhoes. Me statief is tevens te groot om als het onweert tussen de raam en me PC te staan. Dus, ik moet hem klaarzetten voor het raam, zonder regen is het nog te doen, soms wat reflectie omdat ik het onmogelijk voor elkaar krijg 100% donker te krijgen op me kamer, maar zodra de druppels komen op me raam, is er alleen maar wazigheid. Natuurlijk weet ik dat ik faal, want meeste lukt het vast wel. Maar nu is de vraag, hoe? Ik weet qua scherpstellen al wel de druppels goed vast te leggen op me raam. Nu moet ik alleen nog, bijvoorbeeld de onweer weten vast te leggen, wat opzich al een bijna onmogelijke taak is met de minimalistische ervaring/kennis/tools die ik heb.

Dus samenvattend. Hoef je niet 10 km tekst te lezen.

Hoe fotografeer je onweer, of mooie luchten, of een object op de straat voor je huis, als de raam nat is en je geen andere optie heb?

Alvast bedankt en een fijne dag/nacht verder.

M.v.g. Herdervriend
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Het raam openzetten. :D
Nu even zonder gekheid, met manual focus voorkom je iig dat je camera scherpstelt op de druppels maar als het raam vol met druppels zit ontkom je er niet aan dat deze zichtbaar zijn op de foto.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

1: Scherpstellen met manual focus in live view!
2: Alle lichten uit om reflectie te voorkomen!
3: Eventueel het raam open inderdaad (heeft de voorkeur ;) ).
4: Sluitertijd zo lang mogelijk!
5: Spiegel opklappen (aanzetten)
6: Self timer (2 sec is genoeg)
7: Klein diafragma (groot F-getal)

Ik hoop dat je zo wel even vooruit kan! :)

Groetjes
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Bedankt voor de tips:)

Maar zoals ik al heel duidelijk zei. De raam kan niet open, althans, dan moet ik me camera van de statief afhalen, heb geen stabiele hand. De PC staat op een veilige afstand van de raam, maar te dichtbij (en t is echt te zwaar om hem elke keer te verplaatsen, ook geen ruimte voor), om de statief goed te zetten. Dus dat is echt geen optie.

Hoe zet je de spiegel aan dan? (Misschien moek zelf zoeken, maar ben daar slecht in).

Volgende keer zeker te weten deze tips gebruiken:)
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

In het menu kijken.... staat onder spiegel opklappen. Vergeet de optie na gebruik niet weer uit te zetten!

Heel waarschijnlijk onder beeldinstellingen te vinden. Staat bij mijn toestellen altijd in het meest rechtse menu.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

en vergeet niet bij gebruik van statief de VR uit te zetten.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Standaard kitlens heeft geen IS.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Sommige std kitlenzen wel.. Mijn kitlens niet maar de nieuwere kitlenzen hebben het wel ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
moussiej
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2010 22:54

Vergeet ook niet de lange sluitertijden ruis reductie uit te zetten, anders wacht je na het sluiten van de sluiter nog even lang als de belichtingstijd was tot je weer een foto kan maken. De ruis haal je er achteraf gewoon uit op de PC.
Gripped 7D | EF-S 17-55 F2.8 IS USM | EF 50 F1.8 | EF 70-200 F2.8 | Yongnuo YN-460-II | Unomat | Cactus V2s | Redged 423 + RT-1 | Monopod |
Gebruikers-avatar
Marcel174
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 268
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2010 10:31
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Weet niet of het en idee is.

Maar vanuit de auto met een rijstzak op het protier, raampje open en evt nog een parapluutje erbij.
Is dat geen alternatief. Kan je ook mooie buitenlocaties opzoeken.

Ok ik kom dan niet met allemaal tips qua instellingen aan maar dacht zo dat dit wellicht iets voor je is om van dat raam af te komen.

Gr Marcel
Gebruikers-avatar
M€nno
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2011 17:30
CONTACTCOLON

In de livevieuw stand is volgens mij de spiegel al opgeklapt.....
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

geen geld voor een regenhoes? waarom gebruik je dan geen vuilniszak die je vast wel ergens in huis hebt!
gat erin maken voor de lens. zonnenkapje erop, elastiek eromheen! e voila!
Canon
Gebruikers-avatar
Peter07
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011 10:33

moet t wel n doorschijnende zak zijn :P
Gebruikers-avatar
BartvA
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 13 Okt 2010 20:05
WoonplaatsCOLON Vinkeveen

buiten gaan staan paraplu boven je hoofd en de camera beide droog :D
Why Nikon When you can Canon.

Genoeg spulletjes volgens veel mensen... Al ben ik het daar lekker niet mee eens :D.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Peter07 schreefCOLONmoet t wel n doorschijnende zak zijn :P
gat erin maken voor de lens. zonnenkapje erop, elastiek eromheen! e voila!

waarom moet ie doorschijnend zijn? je kun van een vuilniszak prima een soort op/tech rainsleeve maken. die overigens op zichzelf ook al voor een prikkie te koop zijn!
Canon
Gebruikers-avatar
huppekees
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1114
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2007 18:31
WoonplaatsCOLON '' Maassluis ''

uit een geopend raam ne auto fotograferen is nog het gemakkelijkste, want met onweer moet je soms toch echt ook de sluiter een tijdje hebben openstaan..
Bij vreselijk weer zou ik die Canon Powershot SX200 IS nemen... de reden hiervoor is, die hoeft je niet te beschermen!!
(althans dat haal ik uit je onderschrift)
EOS 40[color=red]D[/color] / EF 70-200 [color=red]L[/color] 4.0 IS USM / EF 17-40 [color=red]L[/color] 4.0 / EF 50 II 1.8 / EF 35-105 3.5/4,5 / Kenko set / BGrip-E2N /1x16 en 2x4GB geheugen / monopod / 3poot / B&W filters / 430EX speedlite / CS4 + Lr2
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Geen geld voor een regenzak?
Voor 8,= koop je twee rainsleeves, met oculair gaatje en een koord die je aan het eind van je lens om de lenshood aantrekt.
Voor dat geld ga je toch niet lopen klooien met vuilniszakken of achter een raam met regendruppels, drink je maar een paar biertjes minder ;-)

Hier nog een stukje tekst en uitleg over het fotograferen bij slecht weer en het gebruik van een rainsleeve

Ik heb standaard zo'n setje in m'n fototas/rugzak zitten en er al veel plezier van gehad.
In IJsland met stromende regen en vlakbij stuivende watervallen foto's kunnen maken, dus die dingen werken echt prima.

Met onweer heb ik ze ook gebruikt, camera op statief, rainsleeve erover, draadloze ontspanner en in de auto op het knopje drukken.
Datzelfde kun je thuis in de tuin ook.

Als 8,= echt teveel is, dan score je in een hotel gewoon een paar doosjes haarkapjes uit de badkamer, die doen het als nood ook prima.

Succes.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

sven2912 schreefCOLON
Peter07 schreefCOLONmoet t wel n doorschijnende zak zijn :P
gat erin maken voor de lens. zonnenkapje erop, elastiek eromheen! e voila!

waarom moet ie doorschijnend zijn? je kun van een vuilniszak prima een soort op/tech rainsleeve maken. die overigens op zichzelf ook al voor een prikkie te koop zijn!
Omdat je dan nog kunt zien waar de knopjes zitten en je anders alles op de tast moet gaan doen.
Bovendien kijkt het op de LCD ook wat prettiger, anders moet je steeds de zak omhoog trekken.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Herdervriend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2011 22:18
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

arnold_w:

Drink geen bier, eet alleen veel snoep en moet elke maand toch me kosten betalen zonder dat ik inkomen heb. FF duidelijk maken.

Handig ding. 8 euro kan ik wel even vrijmaken:) Nu nog een lokale winkel zoeken (voor 8 euro wat bestellen online, dat voelt te raar xD)

Bedankt voor de tip:D Toch, is het zo, dat als ik binnen zit, foto's maken echt lastig is vanuit de raam, want, behoorlijk veel elektra daar. Dus naar buiten dan maar xD

Huppekees: Ja, die Canon Powershot heb ik nog, maar is feitelijk onbruikbaar. En ja hij kan wel tegen behoorlijk wat water heb ik gemerkt:)

BartvA: Hihi, moet je weer eerst een paraplu hebben. Daarbij heb je beiden handen toch wel nodig, gaat stukken sneller.

Marcel174: In de auto zit ik amper met onweer. Ik zit meestal gewoon thuis.

Moussiej: Bedankt voor de tip. Vond het al zo lang wachten, handig. Alleen ik ben geen goede foto bewerker.

annoh: VR?

De rest bedankt voor de tips:D
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

VR=IS alleen dan in in Nikon taal
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar