1000D laten herstellen of nieuwe of 1100D - raad gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jannekesmama
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:05

Hoi,

Ik denk dat ik hier tussen al deze kenners wel goed zit voor wat goede raad.

Mijn probleem is het volgende: ik heb sinds 2,5 jaar een canon eos 1000 D die ik gebruik voor amateurfotografie, voornamelijk mijn kindjes, familie-uitstapjes, allerhande activiteiten, het dagdagelijkse leven. Hij wordt wel erg intensief gebruikt ...
Vorige week kreeg ik plots (zonder aanwijsbare oorzaak) foutmelding "error 99", en geen leven meer in te krijgen, heb alles geprobeerd wat ik kon bedenken. In de winkel kregen ze 'm ook niet meer aan de gang en ze stellen voor 'm op te sturen voor herstelling, geraamde kosten 180 à 220 euro. En expertise alleen kost sowieso ook 50 euro.

Mijn grote vraag: is dit toestel zo'n dure herstelling waard? Gaat hij het niet opnieuw begeven?
Opteer ik beter om een nieuwe body te kopen?
Of ga ik dan beter ineens voor een 1100 D? Wat heeft deze meer te bieden dan de 1000 D?

Alle goede raad is welkom!
Bedankt!
Jannekesmama
Anoniem 3

Ik zou zeggen:
laat de binnenkant van je portemonnee maar eens zien.
Buiten dat: de 1000D is al wat gedateerd. Kun je het jezelf veroorloven, ga dan voor een nieuwe camera.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Kun je geen beroep doen op coulance oid? Ik ga er nu even van uit dat je 2 jaar garantie had. Ik zou aardig zuur zijn als mijn nieuwe camera het na 2 jaar begaf overigens.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Je zou kunnen overwegen hem op te sturen / langs te brengen bij Rofa-repair in Den Haag.
Zij zijn over het algemeen erg voordelig én vakkundig met reparatie.

Prijstechnisch zou ik overigens bij aankoop van een andere camera eerder kiezen voor een 2e hands 40D of eventueel 30D,
dan een nieuwe 1100D. Dit omdat de xxD series semi-professioneel zijn en daardoor naar mijn mening een stuk steviger en beter qua materiaal.
De xxxD serie vind ik meer een 'plastic' camera.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Voor je drastische dingen doet: al een andere lens geprobeerd? En de lenscontacten goed schoongemaakt alcohol oid?

Voor €200,- heb je geen andere 1000D en het verschil met de 1100D is niet zo groot dat ik zo upgraden. Je kunt altijd vragen om coulance, maar de kans dat dit lukt is niet groot tenzij het een probleem is dat niet aan jou toe te rekenen is.

Veel succes!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
-Gaby-
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2009 16:37
WoonplaatsCOLON Hilversum

addy101 schreefCOLONVoor je drastische dingen doet: al een andere lens geprobeerd? En de lenscontacten goed schoongemaakt alcohol oid?
Dit is idd een goede tip. Ik had een hele tijd terug ook err 99 op mijn 350D. Na van alles geprobeerd te hebben kwam ik erachter dat het aan mijn 50mm 1.8 canon lensje lag. Dit lensje doet het op geen enkele andere body en kan ik dus als kapot beschouwen. Mijn 350D is echter helemaal in orde. Fotografeer er nog veel mee.

Als ik het goed heb staat err 99 voor 'onbekende foutmelding'. Want men vaak kan vertalen in 'geen contact tussen lens en body', boosdoener is vaak vieze contactpuntjes..
jannekesmama
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2011 21:05

Bedankt alvast voor de reacties.

Ik krijg de error ook als ik de body zonder lens aanzet, of met een andere lens. Ik vrees dat het ernstiger is dan een slecht contact ...

Zo'n semiprofessioneel toestel is voor mij momenteel echt wel te hoog gegrepen vrees ik, zowel budgettair als gebruiksmatig, ben echt maar een amateur met slechts een basiscursus achter de rug ... Als de kindjes wat groter zijn hoop ik meer tijd te kunnen vrijmaken en over te schakelen op een hoger model, maar voorlopig is zo'n instapmodel echt wel goed genoeg voor mij.

Blijft te vragen: laten herstellen (is dat betrouwbaar) of niet?

Alle meningen blijven welkom.
Bedankt!

Jannekesmama
twistersam

Zoals al meerdere hebben geschreven, een error 99 is een fout die de camera niet herkent, de kans dat het aan de camera ligt is natuurlijk aanwezig maar is klein. Ik zou als ik jou was eerst toch echt eens de contact puntjes goed schoonmaken (met methanol reinigen). Zou de fout aan een van de bewegende delen van de camera zelf liggen zou je eerder een andere error melding krijgen.

Zou je toch je body moeten vervangen zou ik in jou geval kijken voor een 500/550 of 600D.
Anoniem 4

Dit is over het algemeen het advies van Canon bij error 99

"ERR 99" is a general error code displayed by the camera when the camera
knows that something is not working properly, but not exactly what.
This error is typically associated with lens communication or shutter
mechanism issues. To isolate the cause of the issue, we suggest that
you do the following:

1. Turn off the camera.

2. Remove the lens, battery, and CF card.

3. Allow the camera to sit without power for approximately 20 minutes.

4. Insert a fully charged battery, and turn on the camera.

5. Depress the shutter button as you would to take a picture.

Does the "ERR 99" message appear? If it does, then the camera should be
serviced. If it does not, then please proceed to the next set of steps:

1. Turn off the camera.

2. Insert the CF card.

3. Turn on the camera.

4. Format the CF card in the camera.

5. Depress the shutter button as you would to take a picture.

Does the "ERR 99" message appear? If so, then the CF card is the most
likely source of the issue. Try using a different card.

If the message does not appear, please complete the following steps:

1. Turn off the camera.

2. Clean the lens contacts by gently rubbing them with a pencil eraser
or soft cloth. Be careful that you do not let any debris fall into the
camera body.

3. Reattach your lens.

4. Turn on the camera.

5. Depress the shutter button as you would to take a picture.

If the "ERR 99" message only appears when one particular lens is
attached, then that lens should be examined by a service technician.

If you see the "ERR 99" with a different Canon lens attached, then the
camera should be serviced.

Mocht dit allemaal het probleem niet hebben verholpen, dan heb je grote kans dat er een defect is aan de ontspanknop of aan het sluitermechnisme. Vooral dat laatste is een kostbare zaak. Eigenlijk zou dit niet mogen gebeuren met een camera van 2.5 jaar oud die niet al te intensief gebruikt is.
Als Canon uit coulance een deel van de kosten voor zijn rekening neemt, kan het voor jouw rekening blijvende deel wel eens aanleiding zijn om toch maar een nieuwe te kopen.
Kamera Express geeft tijdelijk 5 jaar garantie. Dan heb je én een nieuwe camera én 5 jaar geen zorgen. :D
http://www.kamera-express.nl/is-bin/INT ... Ev0A1d3_0E" onclick="window.open(this.href);return false;
__________________
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Daarnaast, je hoeft geen nieuwe te kopen. Bij cameraland bijvoorbeeld heb je een mooie 20D voor 200 euro, die 2 megapixel mis je niet echt terwijl het wel een hele mooie camera is, of een 400D die vergelijkbaar is met de 1000D minus de liveview, maar wel een snellere camera. Bij cameraland krijg je bovendien op hun camera's nog garantie ook.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Niet vergeten om ook de knoopcel batterij te verwijderen.
tamara3107
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2010 19:04
WoonplaatsCOLON Haarlem

Deze melding heb ik ook gehad.
Ik was buiten aan het fotograferen en kreeg spontaan de "Err99" melding. Ik heb de batterijen verwisseld, cf kaart eruit gehaald, objectief eraf en erop gedraaid, de contacten schoongemaakt. Niets hielp.
Enorm teleurgesteld naar huis terug gelopen. Verdrietig omdat deze 50D net mijn kapot gevallen 300D had vervangen.
Toch even een ander objectief erop gezet. Probleem verholpen. Met het objectief waar de problemen mee waren heb ik nog 1 keer de foutmelding gehad en sinds dien niet meer.

Ik ben toch voor de zekerheid naar de fotozaak gegaan om te informeren of dit niet iets zou zijn wat terug zou keren.
Zij adviseerde mij de body direct door hun te laten opsturen naar Canon. Hun advies was ook om de 50D als backup te gaan gebruiken en de 5D MK II als nieuwe body. Ik begrijp hun standpunt. Alles voor de verkoop :wink: Maar dit gaat mijn petje nog even te boven.

Even terugkomend op het verhaal van TS. Ik zou de body zeker even langsbrengen bij Rofa-Repair zoals premiumblue aangeeft. Je kan er gewoon even naar laten kijken. Als de reparatie kosten lager liggen dan een nieuwe body zou ik hem laten repareren.
Dat de body gedateerd is is waar. Maar als je er tot nu toe tevreden mee was, waarom dan een nieuwe kopen waarmee je waarschijnlijk duurder uit bent? Ik heb tot afgelopen jaar gedaan met een 300D body, gedateerd? Eerder antiek ;-) Maar ik maakte er plaatjes mee waar ik tevreden mee was.

Ik heb zelf de overstap gemaakt van een 300D naar de semi-professionele 50D. Dit heb ik niet als makkelijk ervaren. Ik kon mijn 300D blind bedienen, ik wist precies hoe hij reageerde in welke situatie dan ook. Bij aankoop van de 50D was ik mijzelf de bescheiden mening toegedaan "EOS is EOS ik heb de handleiding niet nodig." Fout :D Ik heb echt moeten leren werken met de 50D.
Daarom denk ik dat het voor de TS geen goed idee is om over te stappen op een xxD. Zeker omdat ze aangeeft dat ze vooral lekker plaatjes wil schieten. Dan is een xxxd of een xxxxd toch voldoende?

Sorry voor mijn lange verhaal, ben op dreef zo op de vroege zondag ochtend ;-) Misschien maar even gebruik van maken en zo even met de studio aan de slag.
Canon EOS 5D | Canon EOS 300D + BG-E1 | Canon 70-200 F4.0 L IS USM | Canon 50mm F1.8 |Tamron 18-200 F.4,5-6 | Speedlite |
Anoniem 4

Gelukkig kan ook Jannekesmamma weer mooie foto's maken van haar kleine meid. Tot het volgende probleem maar weer. :cry:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar