grijskaart

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Naar aanleiding van reacties op mijn laatste foto's ben ik op pad geweest voor een grijskaart.
De verkoper liet mijn een aantal grijskaarten zien.
Deze hadden allemaal een andere kleur grijs.
Hij vertelde dat de kaart ook alleen voor de belichting gebruikt moest worden, en niet voor de witbalans.
Daarvoor kon je beter een wit vel gebruiken.
En als je flitsers gebruikt heeft de grijskaart ook geen nut, maar moest je een lichtmeter gebruiken.
Wie kan het verhaal voor mij eens duidelijk uitleggen?
De pipet van de witbalans in Camera Raw plaats je die nu op een grijs gebied of een wit gebied?
De pipetten van de aanpassingslaag curven ed in CS zijn die gelijk aan de pipet in CR, of plaats je die juist weer op wit en grijs en zwart,
en hebben die een andere functie als de witbalanspipet in CR?
Zit in iedere grijskaart 18% grijs, ongeacht de kleur grijs?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een goede grijskaart reflecteert alle kleuren in gelijke mate; daarom is het ook mogelijk om de juiste kleurbalans ermee in te stellen.

Vraag eens aan de verkoper waar de kaarten met verschillende grijzing voor bedoeld zijn; volgens mij zit 'ie er naast.

Van Adobe software weet ik te weinig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Op Fora en in winkels wordt altijd van alles geroepen. Beter om gewoon zelf op internet te zoeken.
Mijn eerdere advies: neem een colorchecker passport is een uiting van wat IK prettig vind om te werken en zo heeft iedereen zijn voorkeur. Wel heb je daarin alle soorten grijs en wit.

Dit heb ik gevonden als het simpelste antwoord op je vraag en hoef je mij niet te geloven.
http://fotografie.blog.nl/algemeen/2009 ... t-witkaart" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

ik heb een kodak papieren versie aan geschaft. werkt perfect, voor witbalans en belichting (als gebruik ik de kaart voor het laatste meestal niet).
Het pipetje van camera raw (en lightroom) kun je op alle grijze vlakken zetten maakt niet uit hoe licht of hoe donker. helemaal wit en helemaal zwart werken logischerwijs niet
In photoshop werk je het best curves: zwart pipetje op zwart, grijs op "ongeveer" midden grijs en wit op wit
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

carla333,

Ik vraag mij werkelijk af, of er nog wel vakbekwame medewerkers rondlopen in allerlei fotozaken, want het advies is ronduit droevig.

Boels, zit vrij goed.

Iets echt wits gebruiken kan, maar mijn ervaring leert, dat men dan een te koele toon krijgt, waardoor men bijvoorbeeld weer moet compenseren met de kleurbalans. Een 18% (ook wel middengrijs genoemd!) grijskaart geeft veel natuurlijkere tinten, en is bijschaven praktisch niet nodig.

Nog een tip: Klik eens met (curve) een grijspipet in het oogwit...

En het advies wat flitsen betreft, slaat de plank werkelijk volledig mis. Ook hier is prima een 18% grijskaart te gebruiken.

Liet de verkoper je drie grijskaarten zien?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Ik kreeg een er een van karton, een van kunststof en een pop-up scherm te zien.
Alle drie in een andere kleur grijs.
Kan je me ook uitleggen waarom ik met het grijspipet in het oogwit moet klikken?
Hierboven staat dat je met grijs op grijs, en wit op wit moet klikken...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Gewoonlijk is "iets wits" niet wit, maar wat blauwig :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

carla333,

De verkoper heeft je waarschijnlijk de "echte" 18% grijskaart laten zien, en daarnaast twee anderen met een ander helderheids niveau. Deze laatsen, al weet ik het niet 100% zeker, gebruikt men volgens mij om de helderheidswaarden in een foto aan te passen, net zoals je bij cuves naast het grijspipet het witpipet en het zwartpipet kunt gebruiken.

Oogwit is nooit 100% wit, maar komt ook een behoorlijk eind in de richting van middengrijs. Boels, wijst er al naar...

De volgende kaart gebruik ik, en ben er meer dan tevreden over:

http://www.cameranu.nl/artikel/8272/Men ... 15_CD.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze is dus van Mennon. Er zit een grote en een kleine kaart bij. Van deze durf ik te beweren dat ze juist werken. 8)

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik heb precies dezelfde kaartjes en ook hier werken ze prima!

Je hebt iig één ding geleerd Carla: Je hebt een winkel gevonden waar je géén advies moet vragen. :wink:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik zou dit topic nog even goed doornemen. Daar hebben we hebben al eerder een discussie gehad over verschillende soorten grijskaarten.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een ruim 2 jaar oud topic met een testje van de SpyderCube:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 18&t=64900" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik de Cube als ik serieus fotografeer (komt niet vaak voor :wink: ).
De "black hole" en het spiegelende bolletje zijn dan bijzonder handig.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Hier en op de kunstacademie inderdaad geleerd om met een grijskaart te werken.
Foto maken met grijskaart erop en op de computer in lightroom of photoshop de witbalans corrigeren.

Vorig jaar aan een wedstrijd meegedaan in Belgie en de finalisten ( waaronder ik ) kregen 2 workshops van Jos Knaepen ( 1 v.d. beste Jazzfotografen in W-Europa ).
Hij zet zijn witbalans voordat hij begint te fotograferen goed.
Gaat voordat het concert begint naar het podium, legt een wit vel papier op het podium, fotografeert dit en gebruikt dit om met de handmatige witbalans v.d. camera om deze meteen goed te zetten.
Dit werkt trouwens ook met de grijskaart heb ik gemerkt.

Inmiddels werk ik dus ook zo. ( foldable grijskaart in bestelling om die op het podium te leggen )
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoe doet ie dat in vredesnaam?
Voor een concert heb je meestal of zaallicht of toneellicht (opbouwlicht) als je überhaupt al licht hebt :shock: :shock:

Toch kan ik me wel iets voorstellen bij die methode, maar niet erg practisch. Overigens merk ik dat bij concerten vooral het frontlicht van belang is. de rest is gewoon te variabel. Even de zanger vragen een grijskaartje omhoog te houden lijkt me op zijn minst een vreemde vraag. Wel probeer ik me aan te leren de temperatuur in te schatten. Soms heb je massa en zit er een witte tekst ergens op een T-shirt of op vlak een gitaar.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

2 weken geleden hetzelfde gedaan.
Voordat het concert begon naar de rand van het podium gelopen.
Daar lag bij diverse microfoons de setlist op de grond geplakt....wit papier en dat werd mijn referentie.

ik doe veel muziek en vond dit een hele bruikbare tip.
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ga het eens proberen. komend weekeinde
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Ik heb de verwijzingen doorgespit en de reacties gelezen.
Samengevat gebruik je dus de grijskaart voor de belichting en witbalans, en de witkaart alleen voor de witbalans.
Bij het gebruik in de studio van de grijskaart, een vaste witbalans gebruiken en geen AWB.
Ik zal de Mennon grijskaart bestellen, en kijken of het me lukt
In ieder geval bedankt voor de uitleg
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Als je een tutorial wilt hoe de grijskaart in een studio te gebruiken, moet je maar even contact opnemen via m'n site en me je e-mailadres geven. Dan stuur ik je er eentje toe, die ik ooit voor m'n cursisten gemaakt heb. Is weliswaar met een oudere versie van ACR, maar het principe is nog steeds gelijk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar