550D noise op 800 ISO

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Hallo,

Ik heb reeds een nieuwe 550D aangeschaft. Ik ging er buitenhuis mee filmen, prachtig en strak beeld. Vervolgens ging ik er binnenhuis mee filmen en werd een bedonderd door ruis. Met een iso-stand van 800 en shutterspeed op 1/50 (Ik film 24p) zou er op de 550D geen sprake moeten zijn van ruis, lightwaarde staat op f3.5.

Ik film met de 18-55 kitlens (shitlens eerder)

Misschien 50mm 1.8 kopen? Maar zou de ruis dan afnemen... of ligt het aan de camera?

Heeft er iemand tips?
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

nou, ik heb niet veel verstand van filmen, maar ik denk dat dit wel logisch is wat betreft de ruis. Ook als je met normale videocamera's filmt en een te donkere ruimte wilt filmen dat de camera dat dan niet aankan.

En wat de kitlens betreft... Ik ben erg tevreden hoor, ik maak er scherpe foto's mee. Het blijft een goedkoop dingetje maar dat hoeft geen GIGANTISCHE ruis te veroorzaken. ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

bij slecht licht en iso 800 is ruis m.i. niet vreemd... ook niet met een 550d...
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Thanks voor de snelle reactie!

Toch maar de 50mm kopen voor low light situaties?
Gebruikers-avatar
industrial63
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 00:21

Kitlens gewoon weg(gooien) , is altijd rotzooiglas. Glas is 2/3 van je kwaliteit. Snap trouwens niet dat je met een fotokam filmt , koop gewoon een sony fullHD cam....
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

industrial63

Ik ben een shortfilmmaker, gebruikte voorheen een Canon xl1 (klassieker) bekende DV-camera gebruikt in blockbusters als 28 days later. Die heb ik vervangen met de 550D. De 550D filmkwaliteit kun je vergelijken met een semi-pro filmcamera van rond de 1600 piek. Deze spiegelreflex camera verslaat gewoon al die fullhd camcordertjes. Oh ik moet niet denken dat ik met een van de sony of panasonic camcorder interior shots ga maken, ruis van hier tot tokio. Maar 550D geeft ook ruis maar nog watchable, ik verwachte waarschijnlijk te veel, vooral als ik naar de grote van de CMOS-sensor kijk. Maar goed ik pleur die kitlens gewoon weg en koop de 50mm of misschien doorsparen voor een carl zeiss cinelens.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

als je hem "wegpleurt"... ik wil je best de verzendkosten overmaken ;) scheelt jou ook weer afvalverwerkingskosten. het kitlensje is opzich een prima ding daar zal het niet aan liggen. Ruis is een fenomeen van je sensor. vreemd is het overigens niet om op ISO 800 wat ruis te zien. de 50 f1.8 is een leuk lensje en je zult inderdaad wat ISO-stops terugwinnen. bedenkt wel dat op f1.8 je DOF klein is. en dit voor interieur soms niet wenselijk is. als ik met mijn groothoek van voor naar alles in een huis alles scherp wil krijgen zit ik al snel op een opening van f9 - f11.

Succes
Canon
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

sven2912

Ik denk dat je geen verzendkosten hoeft te betalen want je woont in Nijmegen zie ik (ik ook)
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Zou de eerste lens zijn die ruis veroorzaakt......
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Dan is er iets mis met mijn 550D.

interior shot - Lichtbron: zonlicht inval.
ISO 800
Shutter speed: 1/50
Aperture: f3.5

En toch veel ruis.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Nou, ik denk dat je teveel verwacht van je 550D .. Maar dit kan ik niet met 100% zekerheid zeggen ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Maar de cmos-sensor moet gewoon goed zijn en low light situaties aankunnen. Ze hebben een paar aflevering van de serie house opgenomen met een 5D mark 2 (zelfde videocapaciteit als de 550D) natuurlijk hebben ze wel panalenzen aangeschaft maar de cmos-sensor blijft hetzelfde. Dus daarom de hoge verwachtingen.
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Kan je dat filmpje niet uploaden op youtube zodat wij kunnen zien wat je onder ontzettende ruis verstaat? :)
Nu denk ik dat je echt te veel verwacht had en dat het nu tegen heel erg tegen valt. Terwijl het in onze ogen misschien wel meevalt? :)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Zal ik vanavond doen! Alvast bedankt mensen voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
stievie1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1491
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2011 00:01
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland
CONTACTCOLON

:) Ik wacht op je filmpje :mrgreen:
Tot vanavond ;)
En kijk even op mijn nieuwe website: http://www.stephenotto.nl !! :mrgreen:
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

industrial63 schreefCOLONKitlens gewoon weg(gooien) , is altijd rotzooiglas.
Onzinnige uitspraak, natuurlijk zijn er objectieven die veel beter zijn dan de 18-55IS kitlens
maar het is zeker geen rotzooi glas, er zijn met deze lens hele leuke resultaten te behalen
en het is zeker niet de veroorzaker van de hier besproken ruis.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

@Woody111

Het is niet de DIRECTE oorzaak van ruis. De kitlens is een trage lens en heeft hierdoor moeite met lichtopvang in donkere kamers/plekken, dit is een probleem want ik moet dan een hogere iso-waarde gebruiken om licht te krijgen en iedereen weet dat hogere iso resulteert op ruis. Maar aan de andere kant zie ik op youtube filmpjes voorbij komen waar men 800 iso gebruiken in donkere kamers en weinig noise hebben, gefilmed met de kitlens.
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

De kitlens geeft prachtige wide angle shots in daglicht!

Begrijp met niet verkeerd, de kitlens is een perfecte lens voor wide angle exterior shots, maar interior shots? [censored] ruis van hier tot tokio doordat ik de iso-waarden moet boosten.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

andrejwarhola schreefCOLONMaar de cmos-sensor moet gewoon goed zijn en low light situaties aankunnen. Ze hebben een paar aflevering van de serie house opgenomen met een 5D mark 2 (zelfde videocapaciteit als de 550D) natuurlijk hebben ze wel panalenzen aangeschaft maar de cmos-sensor blijft hetzelfde. Dus daarom de hoge verwachtingen.
ehhh, de 550 heeft echt niet dezelfde sensor als de 5DII, en heeft op iso 800 aanzienlijk meer ruis. Ruis valt vooral op in de donkere partijen, en dat zal in lowlight situaties dus meer het geval zijn.
De reactie van industrial63 is klinklare onzin, daar zou ik zelf geen waarde aan hechten.
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Vergelijkbare sensor. En ja de 550D geeft meer ruis op die waarde maar niet noemenswaardig.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar