Twijfel 60d/600d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
coldrose
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 15:41

Hallo allemaal,
ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en ervaring voor mijn :( :?: :idea:
Al ongeveer twee maand ben ik bezig mijn fotoapparatuur een beetje te updaten. Zo heb ik een 580 EX II gekocht en een lichtsterke lens van Tamron. Ik heb vorige jaar maart een 50D aangeschaft.
Ik ben over dit toestel heel tevreden. Het draaiwiel vind ik bijvoorbeeld erg handig. Daarnaast is hij snel en voldoet hij precies aan mijn verwachtingen..
Mijn oude camera , de 350d heb ik destijds verkocht. Als mijn 50d bij een bruiloft uit zal vallen, vond ik het een enorme switch naar de 350d. Zo heb ik dus mijn reserve body verkocht.

Maar ja... Verlangens blijven. Zo was mijn verlangen dit jaar om een 7d aan te schaffen. Omdat ik veel positieve reviews las en ook omdat ik iemand ben die ook graag met filmbewerking bezig is. Toch vind ik het een hoop geld , zeker omdat ik nog een goede camera heb. Om die dan in de tas te leggen en niet meer aan te raken? Dat was geen optie.


Dilemma is dus: Ik ben op zoek naar een goedkope body die als reserve camera gaat dienen, of een camera die als hoofd camera dient en mijn 50d naar de tweede plek schuift. :?: Nu heb ik zitten kijken naar een 600d. Een camera die mij verder aanspreekt, ook op video mogelijkheden. Specificaties en het verschil tussen 60d kan ik weinig vinden. Maar ik weet zeker dat die er zijn: Daarom de vraag: Welk verschil ga ik merken tussen een 60d en een 600d? Wat zouden jullie doen?
Vaak word geadviseerd om 100 euro bij te leggen voor een 60d, (dat prijsverschil is op het moment erg klein) maar ik wil de camera gaan kopen in juni en ik denk dat de prijzen van beide body's dan alweer verder uit elkaar liggen.

Daarnaast: Wie ziet het verschil tussen de 550 d en 600d op gebied van video? Ik heb begrepen dat er op gebied van foto's niet veel verschil is..

Ik hoor graag jullie adviezen, tips en wellicht andere ideeen. :D :mrgreen:
Canon 50 D - Canon 60D- Speedlite 580 EX II -Speedlite 430 EX - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
- Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF-S 17-85 mm F4-5.6 IS USM
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als je toch op die 7D zit te azen, zou ik daar gewoon voor gaan (eventueel na nog wat doorsparen), en de 50D naar back-up doorschuiven.

Wanneer je puur wilt kiezen tussen 600D en 60D zou ik voor de laatste gaan. Je zegt zelf al dat je het instelwiel op de 50D erg handig vindt: dat ga je dus gegarandeerd missen op de 600D. Verder is de xxxD-serie er sinds de 350D niet echt groter op geworden, dus denk ik dat de 'enorme switch' ook tussen 50D en 600D aanwezig blijft.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
coldrose
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2007 15:41

bramos_ditaljanos schreefCOLONAls je toch op die 7D zit te azen, zou ik daar gewoon voor gaan (eventueel na nog wat doorsparen), en de 50D naar back-up doorschuiven.

Wanneer je puur wilt kiezen tussen 600D en 60D zou ik voor de laatste gaan. Je zegt zelf al dat je het instelwiel op de 50D erg handig vindt: dat ga je dus gegarandeerd missen op de 600D. Verder is de xxxD-serie er sinds de 350D niet echt groter op geworden, dus denk ik dat de 'enorme switch' ook tussen 50D en 600D aanwezig blijft.

Die switch lag hem dan voornamelijk in het kleine schermpje en de andere manier van bediening. ;) Bedankt voor het advies. Zelf twijfel ik nog aan de 60d omdat overal geschreven staat dat er niet eens bijzonder veel verschil zit met de 50d. Daarnaast nog het 'beter duur glas dan een dure camera' doet mij neigen naar een 600d, omdat ik de 50d al in bezit heb. Ik hoop dat je deze overwegingen begrijpt. Er wordt zoveel gediscussieerd hierover op fora.. Ben benieuwd hoe de 60d nog in prijs gaat dalen of de 600d, vind het verschil tussen beide in euro's nu echt klein :shock:
Canon 50 D - Canon 60D- Speedlite 580 EX II -Speedlite 430 EX - Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
- Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF-S 17-85 mm F4-5.6 IS USM
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik heb zelf ook de stap gemaakt van een 350D naar een 50D. Als ik een tweede camera erbij zou willen hebben zou ik de 600D niet nemen. Eenmaal gewend aan het briljante instelwiel aan de achterkant wil je echt niet meer terug naar de XXXD serie.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Precies, wat mijn voorgangers ook al zeggen. Je bent nu gewend aan het instelwiel van de 50D, dat ga je missen op de 600D.
Daarnaast geef je aan dat je ultieme wens een 7D is, maar die vind je nu te duur ook omdat je nog een goede camera hebt. Daar zou ik voor doorsparen.
Het verschil tussen de 50D en 60D is niet aanzienlijk. Het enige wat voor mij een reden zou zijn om over te stappen op een 60D is het handige kantelscherm.
Vergelijk ze maar eens op thediigitalpicture, Dpreview en Photozone.

Mocht je nu persé een reservecamera willen hebben dan kun je ook altijd nog overwegen om een 2e hands exemplaar te zoeken en die later weer te verkopen. Dat kost je minder dan
dat je nu een 600D/60D koopt en later alsnog besluit dat je toch die 7D had willen hebben.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Of lekker doorsparen voor een FF :-)
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Die nog duurder is dan de 7D??? Maar ik zou dus voor de 60D gaan, misschien als primaire model en misschien met een gripje eronder omdat hij ook weer iets kleiner is geworden dan de 50D, maar misschien is het niet iets kleinere formaat welke toch wel groter blijft tov dd 600D, wel prettig bij de gemiddelde vrouwen hand. Maar dat is een aanname, mocht de 60D dan idd iets klein zijn dan is dat gripje een mede investering.

Als het om qualiteit gaat, formaat, film ed dan zou ik de 5DMkII prefereren boven de 7D zeker met jouw voorkeur voor fotografie. Het is natuurlijk een soor tmytisch iets voor velen een FF of de bijbehorende qualiteiten. Gelijk aan de Apple mythe. :) Als je er een hebt dan heeft dat ding ook weer nukken, waardoor je misschien weer een 7D wilt.

Een andere optie zou zijn, afhankelijk van de aantal keren en de doorloop tijd, dat je juist een 7D of 5DMkII gaat huren voor dit werk. De kosten zijn verwaarloosbaar en dus makkelijk terug te verdienen, op die manier kun je voor de 7D vs 5D kunnen kijken als ook de 60D. En zelfs dan is het mogelijk om dit heel lang vol te houden en dus rustig na te kunnen denken over welk ding het nu gaat worden en of het wel een toevoeging gaat worden :)

Optisch gezien zit er niet veel verschil tussen de 600D en de 550D als ook niet met de 7D. De &d heeft natuurlijk wel de instellings en body meerwaardes tov de anderen maar de belichtings meter die op 63 punten meet, en de sensor zijn gelijk en zouden dus onder dezelfde omstandigheden dezelfde foto's moeten produceren.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

jvanarkel schreefCOLONDie nog duurder is dan de 7D???
Daarom zei ik ook doorsparen... :wink:
P30D
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 13:56
WoonplaatsCOLON Gelderland

Als de keuze gaat tussen de 60D en de 600D zou ik voor de 600D gaan. Of de extra FPS moet voor jouw een toegevoegde waarde hebben.

Waarom? De 600D is 150 euro goedkoper en de verschillen zijn m.i. erg klein: zelfde processor, beide kantelscherm, beide video. Ik heb zelf mijn 30D vervangen door een 600D. Ja het klikwiel mis je. 2 weken en daarna ben je er aan gewend.

De keuze voor mij was of een 600D of een 7D. De 7D heeft volgens mij wel duidelijk een onderscheidend vermogen, maar dat zie je dan ook (terecht) weer terug in de prijs.

Voor jou gaat het om een 2e camera. Ik zou dan een 550D nemen en de 50D dan eventueel tzt inruilen voor een 8D / 7DII
Canon Eos 600D, Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM, Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, Velbon P-Max | Canon Powershot SX 230 HS
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Misschien kan dit overzicht je nog helpen in je afweging:
http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Canon_EOS_60D" onclick="window.open(this.href);return false;
http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_6 ... non_EOS_7D" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik zou ook voor de 600D gaan alleen al omdat je hem als back-up camera wil gebruiken scheelt weer gewicht in het mee sleuren, heb je meteen een lichtere camera voor de vakanties bijvoorbeeld.

Natuurlijk is een duurdere camera beter en sneller. Maar kijk vooral hoe en waarvoor je het gaat gebruiken. Als je een 60D en een 50D hebt, ga je de 50D nooit meer gebruiken omdat ze precies het zelfde gewicht hebben etc. Als je de 600D koopt, ga je misschien wel eens op stap met die voor prive.. Scheelt toch behoorlijk in gewicht en formaat.

De meeste hier adviseren altijd de duurste.. Maar alleen jij zelf kan beoordelen wat voor jou het meest toepasselijk is.
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Jerenes
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1352
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 19:49
WoonplaatsCOLON Lochristi, België

Ok, de keuze is tussen een 60D en 600D. Je wil wel graag een 7D. Ik zou zeggen, ga voor de 7D. Schuif dan zo de 50D in de backup. Je zal zien dat je nog eens zoveel plezier gaat beleven aan de 7D. Ik ben van een 400D naar 40D gegaan. Toen kwam de 400D in de backup. Ik kwam dan nog later langs bij marktplaats en hier bij een 7D en is mijn 40D in de backup gegaan en de 400D in de verkoop. Ik zit zo min of meer in dezelfde upgrade lijn als jou.

De 7D is een stuk duurder, dat klopt, maar je krijgt wel waar voor zijn geld. Ik zou zeggen als ie nieuw te duur is, ga eens kijken naar 2e handjes. Ik heb de mijne ook zo overgenomen. Een puntgaaf exemplaar voor niet al te veel geld. (Nog eens bedankt JSnakes... :P )
Je zal ze vast ook wel kunnen vinden. Vooral omdat de 7D in de verkoop gaat omdat de gebruiker heel erg vastbesloten is om een FullFrame te kopen...
Jeroen

7D + Grip | 6D+Grip | Canon EFs 10-22 f/3.5-4.5 USM | Canon EF 24-70 f/2.8L USM| Canon EF 24-105 f/4L IS USM II | Canon EF 70-200 f/4L IS USM |Canon EF 100-400 f/4.5-5.6L IS USM | Canon 1.4x II Extender
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Absoluut geen 7D kopen. Ik zou voor 600D gaan, voor de helft van de prijs dezelfde camera. De 600D lijkt slechter om het gebruikt van native ISO, maar met een ML hackje is dat opgelost. Kijk dat scheelt al weer 700 piek. Kun je een mooi lensje van kopen.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Dezelfde camera? Wellicht dezelfde sensor en het woordje Canon op de body, voor de rest is weinig hetzelfde :mrgreen:
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Jsnakes.

7D is de wat atletischer en gespierder big brother van de 600D, maar diep van binnen zijn ze identiek. De 600D word getemd door de native ISO'S waardoor je veeeeeeel noise krijgt..
Laatst gewijzigd door 1 op andrejwarhola, in totaal 17 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

600D vs 7D: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Canon_EOS_7D" onclick="window.open(this.href);return false;
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Pieterr schreefCOLON600D vs 7D: http://snapsort.com/compare/Canon-600d-vs-Canon_EOS_7D" onclick="window.open(this.href);return false;

Haast geen verschil dus. Bovendien kun je de noise probleem oplossen met ML.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nee joh, die 10 extra focuspunten van de 7D hebben ze bij de 600D gewoon uitgezet :lol:
andrejwarhola
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 07:36

Oh bedoel je dat... :P :P :P :P Die 10 extra focuspunten kunnen me gestolen worden.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik maak zelf dankbaar gebruik van de 8 FPS, 19 AF punten, prettigere knoppen/bediening en weather sealing van de 7D anders..
In tweakers pricewatch zie ik 1269 vs 849, dat is zeker geen helft van de prijs.
Daarnaast heb ik 1007 euro betaald voor mijn 7D met een 'geen btw' actie van de MM, dus dan is het verschil nog maar 150 euro, maar dat is niet helemaal eerlijk want de 60D had ik toen ook goedkoper kunnen krijgen natuurlijk.
757D + 8-400 mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar