7D of 5DmkII. Wat is jullie advies?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Dexter202

weddingfoto schreefCOLONDe 7d is bij mij reeds verkocht, ik heb hem een jaar lang gehad.

De AF feature die erin gebakken is vindt ik niet zo spannend als de 1dmkiv.
Van de 500 foto`s op de 7d haal je maar een aantal die scherp zijn, en niet superscherp!

Wil je een snelle camera koop dan er dan vanaf de 1dmkiii.
Beeldkwaliteit op de 7d is softer en hoge iso zwaar onder de maat! Dan wel nog met een prime lens,
krijg je het resultaat niet van een 5dmkii.
Even een klein zijstraatje inslaan: hoe ervaar je de 50D in dit opzicht, vergeleken met de 7D? Dat beelden op de 7D vaker soft lijken dan op de 1D, herken ik namelijk wel een beetje.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

om daar even op in te haken! ik heb onlangs mijn oude 50D voor een 7D gewisseld! de 7D vind ik qua focus toch wat sterker qua focussnelheid en vooral bij focuspunten die uit het midden liggen! ook heb ik het gevoel dat de AI Servo beter / sneller oppakt! misschien is dit wel gewoon een gevoel maar het lijkt er wel op! ook heb ik het idee dat ik bij bewegende objecten, beelden bij de 7D wat minder soft zijn dan bij de 50D. echt naast elkaar heb ik ze helaas niet meer kunnen testen!
Canon
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

De 7d moet wel snel zijn, hij heeft toch 2 digic 4 processoren? Net zoals 1 van de 1 serie?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

weddingfoto schreefCOLONVan de 500 foto`s op de 7d haal je maar een aantal die scherp zijn, en niet superscherp!
Zijn de foto's op je website geschoten met die softe 7D? Die zijn inderdaad niet superscherp....
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Hoe kan zo'n 7D nou niet superscherp zijn, dat snap ik niet. Je gaat toch geen 1200+ euro uitgeven voor een camera die niet superscherp is?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Vanzelfsprekend is de 7D wél in staat om superscherpe foto's te produceren. Softe foto's worden meestal niet door de camera veroorzaakt tenzij er iets serieus mis is met het ding. :wink:
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Als je opnamen van de 50D en de 7D op 100% vergelijkt is een zekere mate van softheid verklaarbaar.
Je zou de 7D opname moeten bekijken op ~84% en die van de 50D op 100%.

Meer pixels betekent ook dat je je techniek moet aanpassen als je uit de hand schiet; je moet de belichtingstijd met ongeveer 20% zien te bekorten om bewegingsonscherpte te voorkomen.

En, zoals ravon al schreef, er is geen reden om aan te nemen dat er met de 7D geen messcherpe opnamen te maken zouden zijn.
Glaswerk is verder ook belangrijk.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het is gewoon heel simpel, wil je de beste beeldkwaliteit, kom je bij een 5D MKII,. Is de beeldkwaliteit minder relevant maar wil je een snelle body omdat je veel sport fotografeert, dan kies je de 7D.

Afhankelijk van je keuze zal je bij beide camera's wel hetgeen missen wat de andere body dus wel heeft (kwalteit of snelheid).

Het betekent overigens niet dat de 7D een slechte camera is. Ik gebruik nog regelijkmatig mijn 1D MKIII wat kwa beeldskwaliteit volgens mij niet veel verschil met de 7D.
Het verschil met de 5D MKII is alleen zo enorm groot dat ik in mijn vak van fotografie (bruidsreportages) dan toch eerder voor de 5D MKII kies omdat het beeld gewoon echt veel beter is dan mijn 300D of 1D MKIII. Dit zie ik niet altijd terug in de scherpte, maar meer in de zuiverheid van de foto, het dynamisch bereik, contrast en kleur.

vb. als ik een bruid in de volle zon fotografeer, heb ik bij de 1D MKIII (mijn collega met de 7D) altijd een overbelichte jurk. Met de zelfde belichting hou ik bij de 5D nog steeds veel detail erin en word de jurk niet 1 groot witte vlek. Daarnaast zijn de kleuren gesatureerder en de bokeh zachter (scheelt volgens mij 1 stop). Persoonlijk hou ik daar wel van.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Blijft een moeilijk onderwerp. Toen de 7D net uitkwam had ik hem erbij gekocht. Ik had toen twee 1D-mkIII cams. In veel opzichten was de 7D superieur aan de 1D-mkIII. Meer pixels (dus meer mogelijkheden tot uitsnede's) en een focus-systeem wat zelfs met de nieuwe 1D-mkIV nog niet is geëvenaard. Ik kan dat weten, want ik heb inmiddels ook de 1D-mkIV. Nadat ik de 7D gekocht had ging er één 1D-mkIII uit. Toen kocht ik er een 5D-mkII bij. Een dijk van een camera qua beeldkwaliteit, met een sensor die (volgens de president-directeur van Canon Japan) kwalitatief beter is dan die van de 1Ds-mkIII. Nadeel was inderdaad wel dat de 5D-mkII erg veel eissen stelde aan het glaswerk. Gelukkig bestaat mijn collectie uit "L" objectieven dus dat zit wel goed. Uiteindelijk bleef ik voor mijn werk (voornamelijk sport en journalistiek) de 1D-mkIV pakken. De 5D-mkII was te traag, zowel qua beelden per seconde alsook het focus-systeem. Toch kon ik geen afscheid nemen van de beeldkwaliteit van de 5D-mkII en besloot toch om de 7D er weer uit te doen, ondanks dat de 7D trefzekerder was bij sport. Dat gebeurde ongeveer een jaar geleden.

Sinds juli vorig jaar krijg ik van mijn opdrachtgever steeds vaker de vraag of ik ook film-materiaal aan kan leveren van bepaalde evenementen en gebeurtenissen. De mediawereld staat niet stil, en ook kranten willen (bewegend) beeldverslag. Aangezien ik voor mijn journalistieke werkzaamheden altijd de 1D-mkIV gebruik ging ik daar dus ook mee filmen. En geloof me, dat is inmiddels een verslaving geworden. Het is gewoon heerlijk om te streven naar de "Hollywood" kwaliteit van het witte doek. En met een spiegelreflex fotocamera kun je dat bereiken. En dan kom je ook steeds vaker in situaties terecht (toneel / muziekuitvoeringen) waarbij je eigenlijk een tweede camera-positie wil hebben. Dus filmen met 2 DSLR's. Nu was de 5D-mkII de eerste DSLR die full-HD kon filmen, maar de technologie heeft natuurlijk niet stil gestaan. De 5D-mkII heeft zo z'n beperkingen, temeer omdat de technologie nog te nieuw was toen hij op de markt kwam. Zo is de beeld-output naar een externe monitor (live) geen 16 x 9 maar 4 x 3. Dat is lastig werken. Ook is de keuze uit framerates niet gunstig, en is het "rolling shutter" effect erg aanwezig. En zo kreeg ik steeds meer spijt dat ik mijn 7D verkocht had. Als ik toen geweten had dat ik zo verslaafd kon raken aan het filmen...

Eigenlijk kun je dus stellen dat mijn 5D-mkII vrijwel continu op de plank lag stof te happen, en dat terwijl ik een 7D toch regelmatig in zou kunnen zetten onder de nieuwe omstandigheden. Ik heb toen dus lang zitten piekeren en vorige week de knoop doorgehakt. Mijn 5D-mkII is weer verkocht en ik heb er dus weer een 7D voor terug gekocht.

En als we het dan weer puur over fotografie gaan hebben.. ik heb (voordat ik de knoop doorgehakt had) nog eens kritisch naar een bruids-shoot gekeken die ik anderhalf jaar geleden met de 7D had gemaakt, en ook naar een buids-shoot die ik met de 5D-mkII had gemaakt. En als ik heel eerlijk moet zijn... het ontliep elkaar allemaal niet zo veel. In sommige gevallen vond ik de foto's van de 7D zelfs mooier. Neem daarbij de voordelen van het superieure focus-systeem van de 7D, een betere weather-sealing, een fijnere cropfactor voor sport- en natuurfotografie (dieren), de draadloze communicatie met meerdere externe flitsers bestuurd vanaf de 7D body, de uitgebreidere opties voor filmen, de uitstekende hoge ISO prestaties, en de hoogste megapixel-count op een APSC body, en de keuze lijkt mij toch vrij eenvoudig te maken.

I learned the hard (expensive) way!

Groetjes,

John :D
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Betreft je verhaal john, het blijkt dus weer dat het niet alleen belangrijk is wat je fotografeert, maar ook wat joe fotografie stijl is. En dat is altijd lastig na te checken, zo heb ik betere ervaringen bij huwelijken dan met de 7D van weddingfoto die ik een aantal keer geleend heb.

Hij schoot bijv veel met flits en juist op hoge iso's.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Die Japanse ( marketing :wink: ) directeur kan zeggen wat hij wil, maar testen en gelukkige gebruikers van beide camera's geven aan dat de 5D2 en de 1Ds3 absoluut gelijkwaardig zijn qua beeldkwaliteit, ook op hogere (tot 3200) ISO waardes. De 1Ds3 blijft vooralsnog een fantastische camera.... En dat terwijl de camera al 4 jaar in produktie is.

Nu snap ik wel dat een 1Ds3 erg duur is, en je moet het geld er voor (over) hebben, maar toch... Misschien voor de profs onder ons het overwegen waard (niet als je filmt natuurlijk !).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar