5D of 5D mark II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Voor portretfotografie bij natuurlijk licht.

Ik ben reeds in het bezit van een 5D mark I een 3tal primes(24,50,150macro) en 2 zooms(24-70 70-200 non-IS).
Het budget laat toe om óf de 5D II+85 1.8 aan te schaffen, óf nóg een 5D I+85 1.8+135 2.0(in MK I geval moet de 150macro het veld ruimen).
De MK II is natuurlijk onder slechte lichtomstandigheden met de zooms beter in hoog ISO, maar de 135 2.0 een stop sneller op de MKI tegenover de 2.8 zoom op de MKII.
Nu ben ik sowieso een fan van 't zo veel mogelijk 'open' schieten voor een zo klein, als de situatie het toelaat, mogelijke DoF.
Het nadeel is wel dat de MK I 2ehands wordt gekocht tov de MK II nieuw dus garantie e.d. zit er bij de MK I niet in.
Ik ben absoluut tevreden met de IQ van de MK I en 'verliefd' geworden op de 135 2.0.

Maar zijn er mensen die ervaring hebben met beide camera's en vinden dat de MK II een grote sprong voorwaarts is(in door ervaringsdeskundigen op te noemen opzichten) tov de MK I en deze koop zich rechtvaardigt?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Lastige keuze, waarbij ik denk dat je niet echt een verkeerde keuze kunt maken.

Maar in je line-up kan ik de 85 f1.8 niet helemaal plaatsen tussen de 50 en 150mm. Persoonlijk denk ik dan eerder aan de 100mm f2, zodat het gelijkmatiger verdeelt is. Bij het vervangen van de 150 door de 135 word het al logischer, maar denk je niet dat je de korte scherpstelafstand van de 150mm macro zult gaan missen?
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ook van een tweedehands camera mag je verwachten dat 'ie het gewoon doet. Het is misschien wat meer gedoe, maar het burgelijk wetboek is best wel duidelijk - ook dan heb je garantie.

Ik zou bijna alleen al vanwege de 135/2L kiezen voor de 5D... toch zo'n beetje de beste lens van Canon. Qua camera durf ik het niet te zeggen, maar ik doe een poging. Je zegt dat de 5DII natuurlijk onder slechte lichtomstandigheden met de zooms beter in hoog ISO is, maar daarvoor hoef je het niet te doen - dat is 95% software en als je RAW gebruikt kun je gewoon de nieuwste software gebruiken. Overigens bleek uit de Dpreview test dat er niet een groot verschil qua ruis is. Voor de AF hoef je ook de 5DII niet te nemen (die noemt Dpreview "pedestrian"). Blijven er twee redenen over: 24mp voor croppen en gigantische afdrukken en de video-mogelijkheden. Gelet op het feit dat je deze vraag stelt, lijken beide voor jou niet doorslaggevend. Kortom, de 5D met een 135/2L lijkt mij een eenvoudige keuze.

Hou er wel rekening mee dat de 85/1.8 een goede lens is, maar wel een andere klasse is dan de 135/2L - misschien moet je die gewoon laten lopen. En staar je niet blind op een gelijkmatige verdeling, koop dat wat je gebruikt en met je 70-200 zou je moeten weten of je meer 100mm of 85mm gebruikt.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dpreview doet houtje-touwtje ruismetingen, dus daar moet je het niet van hebben.
Volgens DxOmark scheelt het ~2/3 stop (~2 dB) in het nadeel van de 5D model 1.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

waarom een extra 5D ?
ik zou gewoon de 135L kopen en het een tijdje aanzien, tenzij je absoluut een tweede camera nodig hebt.
De 85 1.8 zou ik niet direct kopen in de line up die je hebt, een goede 70-200 vol open levert ook al platen op die je haast kunt vergelijken met deze 85 1.8 (let wel, ik zeg haast !)
Ik zou bv nog liever de 150 macro verkopen en daar een 100 mm L macro voor terugnemen, heb deze ook en is een erg mooie portretlens met macrofunctie !
Fotograferen is kijken niet klikken.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Bedankt voor de tips allen!

Ik ben er vergeten bij te zeggen dat ik ook bruidsreportages ga doen, vandaar de 2e body.(Heb nu een 7D).
Voor mijn gevoel heb ik de 85 1.8 nodig i.v.m. de personen en hun omgeving, daar ik de 50mm al wel heb, maar deze soms net niet ver genoeg reikt.
De 135 2.0 voor hoofd en/of schouder close ups en mensen in de zaal/kerk/tempel.

De 70-200 is zeker een scherp objectief, maar voor binnen zónder IS haal ik niet altijd de bijbehorende sluitertijden.

De 100mm L is zeker een fijn objectief, deze kan ik gelukkig van iemand lenen, mocht deze nodig zijn, ik heb beide voor portretshoots gebruikt en vind qua lengte de 100mm iets fijner dan de 150mm, maar voor binnen is 2.8 nèt een stop teveel(ok, je hebt IS, maar niet de kleine DOF als op en 135 2.0)

En of ik de macrofunctie dan ga missen? Tja, helaas moet ik concessies doen en dan moet ik die helaas missen als ik de 135 2.0 wil hebben...

Lastig, lastig...
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb ze beide!

De oude 5D blijft nog steeds een topper. Kwa beeld in ieder geval een stuk beter dan mijn 1DMKIII.
De 5D MKII heeft foto's die meer dynamische bereik hebben dan de bovenste 2 en wat warmer is kwa kleur.

De 85 1.8 is een geweldige lens die op 1.8 als echt haar scherp is. Daarnaast heeft deze een ontzettend snelle focus. Daar is de 50 niks bij.
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ow, als je ze toch allebei hebt, dan kan jij mij vast wel iets adviseren hierover! :)
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

@Boels: drie opmerkingen:
1) Dpreview was slechts illustratief bedoeld (het is wel een typisch webreview)
2) 2/3 - stop is 2/3 - stop, maar dat is niet erg veel in de echte wereld
3) DXOmark is erg theoretisch en zegt niet zoveel over de echte wereld, zie ook 2)
Maar beter is beter, de 5DII is beter, dat blijkt ook uit de tests op luminous-landscape.com en outbackphoto.com.

Helaas is de 85/1.2 niet echt betaalbaar, anders zou dat de goede companion zijn van de 135/2L. Anders gewoon je 70-200 gebruiken? De 135/2L zou ik sowieso doen (maar ja, het is jou geld en mijn hobby...)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ja, de 85/1.2 zou denk ik het perfecte objectief zijn, ware het niet de AF zo traag schijnt te zijn en het daardoor m.i. nóg minder zijn prijs rechtvaardigd(ok, je gaat tijdens een bruiloft toch geen rennende objecten vastleggen, maar toch...)
Het is de enige in z'n soort en dat maakt 't zo freaking expensive :(
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ben even het spoor beister of ik kan slecht lezen, je schreef ik heb al een 5D en even verderop schrijf je ik heb een 7D, snap het even niet meer, heb je nu een 5D en een 7D en dan wil je nog een 5D ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ja, sorry niet echt heel duidelijk, maar de uiteindelijke bedoeling is dat naast m'n 5D I ipv de 7D, de MK I of MK II komt.
Ik houd dus 2 bodies over ;)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ik zou dus gewoon de 7D aanhouden , je hebt zo toch een uitstekende veelzijdige combinatie te pakken met deze twee bodies ?
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Inderdaad zoals Closeshooter zegt.
Waarom zou je de 7D willen vervangen door de 1D?

Ik gebruik de combinatie 5D MII en 7D en ik doe ook bruiloften
mee en werkt echt prima :D
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je een 5D gewend bent zou ik nooooit naar een 1.6 x crop camera toe gaan. Ik heb zelf de fout gemaakt om voor een 1D MKIII te gaan. Deze red het kwa beeld niet bij de oude of nieuwe 5D.

Ik schiet regelmatig ook met een 7D, maar hier loop ik tegen het iso probleem aan (veel ruis) en dynamisch bereik. Vooral als je in ruimtes schiet waarbij je veel contrast hebt of tegenlicht krijgt.

Op bepaalde momenten vind ik de 1D wel handig, zoals in de dierentuin of als de bruid en bruidegom de duiven los laten.

De 1D MKIV schijnt een ander verhaal te zijn.

Mijn advies zou zijn de 5D MKII !!!
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Bedankt voor het meedenken allen!

Als je een liefhebber bent van extreem kleine DoF dan heb je aan een 5D met dezelfde objectieven meer dan aan een 7D.
Deze combi is zoals gezegd, ontzettend veelzijdig en veel sportfotografie zal ik nu ook niet meer doen, ik moet dus concessies maken als ik ergens écht voor wil gaan...
Ik ben ontzettend tevreden met m'n 7D en doe 'm liever ook niet weg, evenals m'n 150mm Macro.

Ik moet ook zeggen dat ik zelf ook in 't soort fotografie geïnteresseerd ben als Aestiva, ik kan me in zijn soort fotografie erg goed vinden.
Dat het dus een FF wordt staat vast, ik zag de MK II onlangs voor €1719,- staan en das een mooie prijs.
Waarschijnlijk wordt het de MK II en dan ruil ik m'n 70-200 in voor, óf de 135/2.0 óf de 70-200 IS...
Pfff... :?
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

JSnakes schreefCOLON...ik zag de MK II onlangs voor €1719,- staan...
Ik ben benieuwd waar hij €1719,- kost. Weet je dat nog?
"One test is worth a thousand expert opinions"
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Ja, gek genoeg bij een Mediamarkt!
Dus dat scheelt weer €69 met de goedkoopste nu(Camera.nl)
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

JSnakes schreefCOLONJa, gek genoeg bij een Mediamarkt!
Dus dat scheelt weer €69 met de goedkoopste nu(Camera.nl)
Welke Mediamarkt-vestiging als ik vragen mag?
Ik kan op hun website geen 5DMKII vinden nl.
"One test is worth a thousand expert opinions"
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Bij Mediamarkt hadden ze meerdere weken terug (het waren er meer dan enkele ;-) ) een "fotoweek" oid. Een aanbieding waarbij je op onder meer de Mk II (toen 1800 euro) ~15% korting kreeg. Die ging toen voor iets meer dan 1500 euro weg.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar