Fotografie opleiding Friese Poort.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Brell

Onze zoon wil volgend jaar een opleiding fotografie gaan doen op de Friese Poort in Drachten. Nu zou ik graag een open een eerlijk mening willen hebben of dat wel een goed idee is omdat hij geen prettige ervaring heeft gehad met een andere opleiding aan de Friese Poort. Slechte begeleiding en geen strak omlijnde opleiding. Docenten die ruzie kregen onderling en het niveau van de opleiding was erg matig. Wellicht dat dat niet zo is met de opleiding fotografie op de Friese Poort vandaar mijn vragen.

gr,

Brell
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Ik kan helaas geen oordeel geven over de situatie van nu.
Wel weet ik dat het 14 jaar geleden toen ik op dezelfde school zat toen al een puinhoop was. Leraren die totaal geen aandacht voor de leerlingen hadden en vaak zelf tijdens de les nog de stof moesten lezen/leren die ze ons moesten vertellen. Behalve als het op he tgeloof aankwam (Friese Poort is een christelijke school), dan waren er enkele leraren die wel heel graag hun woord wilden verkondigen. (Ik ben zelf atheist, maar je zoekt toch een school in de buurt die de opleiding biedt die je op dat moment zoekt).
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Nicodejong
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2007 13:26
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

ik heb er ook een opleiding gedaan, en vond dat er zeer weinig interesse voor leerlingen was en volgens mij ben ik voor dingen geslaagd die ik nooit heb gedaan.
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

ik cheer voor de foto academie in amsterdam :-)
super creatief, goede docenten en oog voor individu!
Gebruikers-avatar
Elisabethfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 397
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2007 15:27
WoonplaatsCOLON Fryslan boppe.. Winsum (frl)
CONTACTCOLON

Hallo

Ik heb er zelf ook niet op gezeten, maar een vriendin van mij wel..

Heb alleen maar negatieve dingen gehoord. Ik heb nu 2 vrienden die op de fotoacedemie zitten.. Allemaal lof!!
[color=red][size=75]Lowepro Roller 3 anders is het niet te huffen.Canon 5D Mark II BG-E6 Canon 1d mark III
Canon EF 70-200 2.8 IS USM Canon EF-50mm 1.4Flitsers 580 I en II www.elisabethfotografie.nl voor al uw foto's [/size][/color]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb geen kinderen, maar als ik ze zou hebben en ze willen de fotografie in, dan zou ik eerst eens heel lang met ze praten.

Ik zou ze ook niet een puur-fotografieopleiding laten doen, maar toch breder bezig laten zijn. Afgezien van het vlak waar ze zich in willen verdiepen, zijn er een hoop richtingen waarin fotografie langzaam aan een stille dood sterft en andere media in de toekomst waarschijnlijk meer hun intrede zullen gaan doen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Brell

De op en aanmerkingen die ik hier over lees bevestigd allen maar wat ik al steeds dacht, een slechte school waarin er geen ruimte is voor kritiek en verbetering. Wat mij het meeste tegen de borst stuit is dat er geld van de burger naar dit soort onderwijsinstellingen gaat. Inmiddels is mijn zoon heel duidelijk geweest wat hij wil gaan doen en dat wordt beslist géén opleiding fotografie op de Friese Poort.
Bedankt voor al jullie bedragen.

Brell
Anoniem 3

My God, je zult dit soort beoordelingen over je opleidingen over je heen krijgen......
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ze komen niet voor niets uit de lucht vallen. Als een opleiding zijn zaakjes op orde heeft, dan wordt datr ook wel gedeeld hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ik ga toch een ander geluid laten horen v.w.b. deze opleiding.
Onze jongste zoon volgt aan de Friese Poort deze opleiding (ja Jeroen, ik/we heb heeeeeeeeeeeeeeel lang met hem gepraat om precies dezelfde reden die jij aangeeft; hij deed de opleiding journalistiek en wilde na verloop van tijd toch de switch maken. Onze lange gesprekken hebben er toe geleid dat hij nú fotografie doet en daarna HBO journalistiek. Lijkt me een goede en leuke combinatie)

Ik kan niet anders zeggen dan dat wij en hij toch echt tevreden zijn met de school en de opleiding. En geloof me, we hebben al een ruime ervaring met MBO-opleidingen die onze andere kinderen volgden. Die ervaringen waren bijzonder, en dan ook écht bijzonder!! negatief.
De omgang docent en leerlingen is aan de Friese Poort goed en persoonlijk. Ze weten de interesse van de leerlingen te houden. Onze zoon gaat met plezier naar school! (en mijn camera gaat vaak mee :wink: )
In vergelijking tot de vroegere opleidingen van onze andere kinderen op andere MBO-opleidingen is dit een 'cadeautje'!

Ik vind het ten onrechte dat er hier nu alleen maar hele negatieve geluiden ten gehore gebracht worden. Dat heeft deze school niet verdient.
Het is idd een christelijke school, geen enkel probleem lijkt me.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ina schreefCOLON Onze lange gesprekken hebben er toe geleid dat hij nú fotografie doet en daarna HBO journalistiek. Lijkt me een goede en leuke combinatie)
Zeker leuke combinatie, heb het zelf ook gedaan :-)
Alleen... je moet wel heel sterk in je schoenen staan om vervolgens aan het werk te komen. Staar je er niet blind op dat journalistiek hem werkgelegenheid zal brengen, want daar is de markt net zo krap als in de fotografie!

Tenzij hij bij het plaatselijke stoffertje wil werken :lol:
Daar zoeken ze altijd vrijwilligers :-)
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

@Marie: Onze 5 kinderen zijn inmiddels (jong) volwassenen, we weten helaas hoe moeilijk het voor deze categorie is om aan werk te komen, ongeacht welke opleiding ze hebben gevolgd.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
MarieCanon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1998
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 11:48
CONTACTCOLON

Ina schreefCOLON@Marie: Onze 5 kinderen zijn inmiddels (jong) volwassenen, we weten helaas hoe moeilijk het voor deze categorie is om aan werk te komen, ongeacht welke opleiding ze hebben gevolgd.
Ja, de tijd is echt waardeloos... Maar... het wordt vanzelf alweer beter en de vergrijzing komt er aan :-)
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Brell schreefCOLON...vandaar mijn vragen.
Opleidingen doen tegenwoordig heel veel aan marketing en kwaliteitszorg voor de bühne en het kan lastig zijn om een juiste indruk te krijgen, zeker als je je laat leiden door mooie verhalen op open dagen of de wilde verhalen die over elke opleiding of school de ronde doen.

Ik denk dat je heel snel een indruk krijgt van de opleiding als je het volgende doet:

Loop eens binnen (is meestal geen probleem) en zoek de opleiding op en proef de sfeer. Als het een zootje is merk je dat heel snel.
Maak een afspraak met de vakdocenten om langs te komen tijdens een praktijkles. Stel vragen aan docenten en studenten.
Maken de docenten een bevlogen indruk of zitten ze hun tijd uit?
Bijna alle scholen leveren zgn. "competentiegericht onderwijs" maar om dat goed te doen is het zeer belangrijk dat de onderdelen van de opleiding in tijd en diepgang op elkaar zijn afgestemd. Vraag naar de studiewijzer, daarin ligt (als het goed is) het programma van de hele opleiding in vast zodat de studenten altijd weten waar ze aan toe zijn. Vraag aan de studenten (in kleine groepjes of één op één) of die samenhang in orde is en wat de school doet als er problemen zijn.
Wat is het verloop onder de docenten?
Hoe oud zijn de docenten?
Komen de vakdocenten uit de praktijk of komen ze net van school?
Wat zijn de uitvalpercentages in het eerste jaar en over de hele opleiding?
Wat zijn de struikelvakken in het eerste jaar en wat doet de opleiding eraan om studenten door het eerste jaar heen te helpen?
Hoe bevalt het werken aan de projecten? Zorg dat je projecten en examenwerkjes te zien krijgt en let op de manier van beoordeling.
Zijn er voldoende stageplekken? Voldoet de stagebegeleiding?
Waar komen de studenten na de opleiding terecht?
Zijn de faciliteiten in orde? Zijn de toiletten schoon? Zie je sporen van vandalisme?
Vraag of studenten deze opleiding opnieuw zouden kiezen als ze opnieuw mochten beginnen.

Als je eenmaal op dezer manier bezig bent ga je heel snel zien waar de pijnpunten zitten en daar kun je op doorvragen. Ga niet in discussie maar observeer, stel vragen en bewaar je oordeel voor thuis. Ik beoordeel weleens de kwaliteit van HBO opleidingen en dat gaat deels op dezelfde manier.
Brell

ravon schreefCOLON
Brell schreefCOLON...vandaar mijn vragen.
Opleidingen doen tegenwoordig heel veel aan marketing en kwaliteitszorg voor de bühne en het kan lastig zijn om een juiste indruk te krijgen, zeker als je je laat leiden door mooie verhalen op open dagen of de wilde verhalen die over elke opleiding of school de ronde doen.

Ik denk dat je heel snel een indruk krijgt van de opleiding als je het volgende doet:

Loop eens binnen (is meestal geen probleem) en zoek de opleiding op en proef de sfeer. Als het een zootje is merk je dat heel snel.
Maak een afspraak met de vakdocenten om langs te komen tijdens een praktijkles. Stel vragen aan docenten en studenten.
Maken de docenten een bevlogen indruk of zitten ze hun tijd uit?
Bijna alle scholen leveren zgn. "competentiegericht onderwijs" maar om dat goed te doen is het zeer belangrijk dat de onderdelen van de opleiding in tijd en diepgang op elkaar zijn afgestemd. Vraag naar de studiewijzer, daarin ligt (als het goed is) het programma van de hele opleiding in vast zodat de studenten altijd weten waar ze aan toe zijn. Vraag aan de studenten (in kleine groepjes of één op één) of die samenhang in orde is en wat de school doet als er problemen zijn.
Wat is het verloop onder de docenten?
Hoe oud zijn de docenten?
Komen de vakdocenten uit de praktijk of komen ze net van school?
Wat zijn de uitvalpercentages in het eerste jaar en over de hele opleiding?
Wat zijn de struikelvakken in het eerste jaar en wat doet de opleiding eraan om studenten door het eerste jaar heen te helpen?
Hoe bevalt het werken aan de projecten? Zorg dat je projecten en examenwerkjes te zien krijgt en let op de manier van beoordeling.
Zijn er voldoende stageplekken? Voldoet de stagebegeleiding?
Waar komen de studenten na de opleiding terecht?
Zijn de faciliteiten in orde? Zijn de toiletten schoon? Zie je sporen van vandalisme?
Vraag of studenten deze opleiding opnieuw zouden kiezen als ze opnieuw mochten beginnen.

Als je eenmaal op dezer manier bezig bent ga je heel snel zien waar de pijnpunten zitten en daar kun je op doorvragen. Ga niet in discussie maar observeer, stel vragen en bewaar je oordeel voor thuis. Ik beoordeel weleens de kwaliteit van HBO opleidingen en dat gaat deels op dezelfde manier.
Laat mij raden, je zit in het onderwijs? Zelf docent misschien op een mbo?
Het zijn goede tips die je geeft dat geef ik toe.
Aan de andere kant heb ik gezien hoe slecht, wellicht op een paar uitzonderingen na dan, het MBO presteert. Ik heb aan den lijfe ondervonden dat een opleiding die mijn zoon heeft gedaan, hij heeft het wel met succes afgerond, zo schrikbarend slecht was dat alleen zijn eigen inzet er heeft toe bijgedragen DAT hij geslaagd is.

Deze discussie had ik niet verwacht, maar het toont nog maar weer eens aan dat sommige "veranderingen"niet altijd een verbetering zijn.
Als ik mijn eigen MBO tijd voor de geest haal, en dat is toch al een behoorlijke tijd geleden"streekschool" heete dat toen, was zowieso vele malen beter. De docenten waren personen uit het vak zelf, geen gedoe met competentie gericht leren, wat ik al een vreselijk iets vindt omdat de jongeren die meestal van het VMBO komen, niet echt gewend zijn om zo los les te krijgen. Daarbij komt dat het niveau van de startende mbo's niet al te best is, vooropgesteld dat ze beginnen op niveau 1 of 2. Ik vraag mij af of het niet tijd wordt om eens een gedege onderzoek te laten doen naar de mbo's, en wat mij betreft, terug naar de oude wijze.

Maar goed, deze topic dwaalt wel heel erg af van wat mijn eerste opmerking was. Is de Friese Poort een goede school om een opleiding fotografie te doen.

Brell

Brell
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Brell, ik kan je frustratie omtrent het tegenwoordige MBO onderwijs alleen maar vet onderstrepen. Het is 'huilen met de pet op'!
Ook de fotografie-opleiding van het Friese Poort in Drachten is een eigentijdse MBO-opleiding, je vindt gewoon geen andere (lees 'ouderwetse') methoden meer helaas.
Echter ik heb onze zoon dit topic laten lezen en hij kon zich echt niet vinden in de kritiek die hier gegeven wordt.
Hij noemde het zelfs zo 'dat we behoorlijk aan de hand genomen worden'.
Ik denk dat je daar toch blij mee kunt zijn, wij zijn het wel in ieder geval :D
Succes met je keuze!

(oh, vanmiddag kwam hij een uur eerder thuis, dat was de eerste keer in dit schooljaar. I.t.t onze andere zoon, die bijna meer thuis is dan dat hij op school kan/mag zijn :roll: )
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Brell schreefCOLONLaat mij raden, je zit in het onderwijs? Zelf docent misschien op een mbo?
Nee, ik ben geen docent. Ik treed weleens op als zgn domeindeskundige voor kwaliteitsbeoordeling van HBO opleidingen.
..., maar het toont nog maar weer eens aan dat sommige "veranderingen"niet altijd een verbetering zijn.
Ja en nee. Fotografie lijkt mij een vak wat prima en heel leuk op een competentiegerichte manier kan worden onderwezen en omdat je het er op dit moment mee zult moeten doen kun je in mijn optiek beter zo goed mogelijk in het systeem meegaan dan ertegen vechten.
..., was zowieso vele malen beter. De docenten waren personen uit het vak zelf, geen gedoe met competentie gericht leren, wat ik al een vreselijk iets vindt omdat de jongeren die meestal van het VMBO komen, niet echt gewend zijn om zo los les te krijgen.
Mee eens. Dat iedereen zelfstandig moet leren is inderdaad een enorme misvatting van de onderwijshervormers geweest. Veel jongeren zijn in hun puberteit helemaal niet in staat om zelfstandig te leren en veel van de ouderwetse docenten hebben (hadden) moeite met het systeem.
...en wat mij betreft, terug naar de oude wijze.
Dat zou voor veel jongeren helemaal niet verkeerd zijn.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ina schreefCOLON...Hij noemde het zelfs zo 'dat we behoorlijk aan de hand genomen worden'.
... En geleidelijk aan wordt er steeds iets meer zelfstandigheid gevraagd. Als het goed is moet je die opbouw in het lesprogramma van de opleiding kunnen terugzien.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar