De "ideale camera"

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik studeer Fotografie, en nou moet ik voor het vak camerakennis een verslag schrijven. We moeten hierin vertellen welke tak fotografie we verder mee willen en wat dan de ideale/perfecte camera en accessoires (objectieven, flitsers, etc.) zou(den) zijn, met beargumentatie. Het hoeft geen bestaande camera te zijn, we mogen ook zelf een ideaalbeeld bedenken. Het draait in dit vak en dus ook in dit verslag vooral om de technische specificaties, en dat is nou net mijn slechte kant.

Daarom mijn vraag of iemand me misschien wat kan helpen. Ik wil verder in de landschappen en natuur en de dieren die je daar tegenkomt. Ik heb alleen geen flauw idee wat daarvoor ideaal zou zijn en waarom... Is er iemand die me misschien wat verder kan helpen?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is op zich toch niet zo moeilijk.

Bedenk bij jezelf wat voor beelden je wilt maken en wat daarbij de beste apparatuur is.

Punt is echter dat jouw interesses helemaal niet zulke zware eisen aan de apparatuur stellen. Laat ik je met wat hersenspinsels op weg helpen.

- Je bent eigenlijk altijd buiten. Hebt daarmee ook de kans in slecht weer actief te zijn. Je camera moet dus tegen zwaar weer bestendig zijn. Je objectieven en alle andere dingen ook.

- Je wilt lenzen waar je ook op grote afstanden herten mee kunt fotograferen en je wilt soms ook praktisch in een bloemetje kruipen. Ook het gebruikelijke overzichtje mag dus niet ontbreken
Qua objectieven heb je dus brandpunten van 10 tot 500mm nodig. Maar dat moet je ook nog allemaal meezeulen, dus je wilt iets wat niet te groot en/of zwaar is.

- Dat hele gebeuren wil je natuurlijk ondersteunen met een mooi statief. Maar ook dit mag niet te zwaar zijn. Carbon is heel licht en erg stevig.

- Bij Macro's is het mooi als je egaal uit kunt lichten.
Een ringflitser op je lens, met TTL aansturing is dan je gereedschap. Eventueel nog met de mogelijkheid voor een adapter zodat je voorop als het ware nog een softbox kunt monteren voor nog zachter en egaler licht

- Misschien wil je ook nog wel eens een camera opstellen bij een drinkplaats die je een keer ontdekt hebt. Een erg stille camera die je op afstand kunt bedienen is dan ook wel erg makkelijk.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Geweldig, hier kan ik al heel veel mee :D . Ontzettend bedankt!

Meer ideeën blijven welkom, ik moet 6 pagina's vol zien te schrijven :wink: .
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ach, eitje toch.

Ik zou het graag voor je willen doen, maar het is jouw huiswerk.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Haha, ik vind het geen eitje, de technische kant is helaas niet mijn sterkste kant. Ik had wel bij alles wat je opnoemde een ohja-moment, en ik weet er ook wel een uitgebreid verhaal van te maken, maar zelf kom ik er niet op :? . Gelukkig mogen er ook plaatjes in het verslag :lol: .
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ga gewoon voor jezelf eens na wat je allemaal kunt verwachten en vertaal dat naar de techniek.

Wat heb je nu en waar ben je tevreden over? Wat heb je niet en moet er dus nog bijkomen (eventueel nog zelfs uitgevonden worden) en wat heb je nu maar half en zou beter ontwikkeld kunnen worden.

Dat zijn de drie vragen die je jezelf moet stellen en dit natuurlijk in combinatie gebracht met de vorm van fotografie waar jij het op toe wilt spitsen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Dat is ook wel handig ja, daar verder over denken.

Ik kom inmiddels al aardig op gang, zit een eind weg te fantaseren, en wat ik ideaal zou vinden bestaat helemaal niet, maar dat hoefde dus ook niet. En als het al zou bestaan zou het onbetaalbaar zijn, maar ook dat deed er niet doe. Straks ga ik er nog lol in krijgen :wink: .
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Je zegt dat je voor jouw studie een verslag moet schrijven. Het lijkt mij dan toch dat jij zelf veel moet lezen en conclusies trekken in plaats van dat je het aan anderen vraagt.
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Nou nee, hoe we aan de nodige informatie komen moeten we zelf weten. Sommigen zullen idd in de paar schoolboeken gedoken zijn die we hebben, ik doe het liever door op internet informatie te zoeken en hulp te vragen :) .
AstroErwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2007 15:17
WoonplaatsCOLON ijmuiden
CONTACTCOLON

Alathariel schreefCOLONNou nee, hoe we aan de nodige informatie komen moeten we zelf weten. Sommigen zullen idd in de paar schoolboeken gedoken zijn die we hebben, ik doe het liever door op internet informatie te zoeken en hulp te vragen :) .
informatie op internet is niet altijd betrouwbaar. :twisted:

en daarnaast als je om info vraagt hier op dit forum bijvoorbeeld, er zijn mensen die weer andere eisen stellen van hun ideale camera ;)
(de 1 kruipt naar een wild dier toe met een camouflag pak aan, en de ander pakt een 800mm tele en schiet vanuit een hutje.... als voorbeeld ! )
[color=green]1DMK!! - 40D - bg - remotes - 550EX - 2000mm F10 - 800mm F4 - 760mm F5,6 - 17-40 - 70-200 2.8 is - extras[/color]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Daar ben ik me zeker van bewust, dat iedereen wat dat betreft een andere mening heeft. Maar ik heb zelf ook een mening, en die verwerk ik er ook in :) .
Het is niet zo dat ik hier om hulp vraag, vervolgens de reacties afwacht en van puur alleen die reacties een verslag in elkaar draai. Ik wist even niet hoe te beginnen, en daar ben ik geweldig mee geholpen, de voorzetjes die dejong1racing me gegeven heeft kom ik ontzettend ver mee, kan ik al een lang verhaal van schrijven. Het is gewoon dat ik zelf technisch niet goed ben, niet weet waar ik aan moet denken en op moet letten. Daar vroeg ik hulp bij :) .
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Zoals zo vaak in opleidingen is het eindresultaat irrelevant - het is de weg er naar toe waar je wat van leert. De bedoeling van een dergelijke opdracht lijkt mij dat je eens goed nadenkt over camera's en wat je nu echt nodig vindt en wat niet. En dat gaat verder dan de oppervlakkige dingetjes als "sport -> hoge framerate" of "buiten -> waterdicht". Dat is ook wat Jeroen bedoelt lijkt me zo. Werk aan de winkel voor je huiswerk lijkt me :twisted:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik zeg net in mijn vorige post dat ik dat ook doe; nadenken en informatie opzoeken :P .
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mee kunnen filmen.

Optie zoals mijn filmcameraatje heeft, soort van buffer. Hij heeft een pre-rec optie, op het moment dat ik die aanzet en begin te filmen, pakt hij al 1,6 seconde mee van voor dat moment. Dus mis je het moment niet. Lastig te implementeren in een dSLR, gaat makkelijker in een compact ivm focussysteem (liveview even negerend).

Betere compressie systemen voor bestandsopslag.

Meer stops dynamisch bereik om bv overbelichte delen te voorkomen.

Camera + lenzen zo compact mogelijk. Qua maat en gewicht. Zonder in te boeten op ruisperformance & DoF mogelijkheden.

Ingebouwd waterpas systeem dat piepjes geeft.

Ingebouwde GPS ontvanger voor lokatiebepaling.

Vooral een opsomming van technische aspecten, een camera die bv meedenkt over compositie etc is een beetje lastig te maken.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ohja, ingebouwde GPS is wel tof en handig ja. Waterpas is idd ook een goeie bij landschappen. Maar of dat handig is met piepjes... als je eens een foto scheef wíl doen zit je dus steeds met irritant gepiep omdat de waterpas het daar niet eens is.

En ach, een camera die meedenkt over compositie mag best over gefantaseerd worden ;) . Nog beter is je hele idee/opdracht invoeren en de camera zelf laten wandelen en fotograferen :P . Pas als ze met je in discussie gaan wordt het vervelend.
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

jonggolde schreefCOLONJe zegt dat je voor jouw studie een verslag moet schrijven. Het lijkt mij dan toch dat jij zelf veel moet lezen en conclusies trekken in plaats van dat je het aan anderen vraagt.
Als je leest in vak literatuur, dan "vraag" je het toch ook aan anderen, want die hebben er dat boek of artikel over geschreven. Leren is een proces van informatie opvragen en filteren. Niks mis mee om anderen te vragen maar ook niet om vakliteratuur te lezen. :lol:
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Dankjewel ;) .

Verslag is inmiddels af, ben er zelf heel tevreden over :) . Moet het straks inleveren, en dan hoor ik tzt wel of het ook goedgekeurd is of niet. In elk geval allemaal ontzettend bedankt voor de hulp!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Krijgen wij hem nog te lezen? :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
rob
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2005 09:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Het verbaasd me dat niemand geroepen heeft dat de ideale camera nooit ruis heeft en dat je dus met oneindig grote ISO kan werken. Als gevolg daarvan kun je zelf altijd de sluitertijd/diafragma combinatie kiezen die je op dat moment wenst.
[size=67]<a href="http://www.capire.nl">www.capire.nl</a>
[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar