Soft huidje op foto

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
femmetastic
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hallo, ik volg al enige tijd met veel plezier de foto's in de showcase van mensen. Wat ik regelmatig zie is dat er een nabewerking wordt gedaan op de huid van de modellen. Een gladde, softe uitstraling (soms iets over de top, maar dat is een persoonlijke smaak).

Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt in photoshop? Waarschijnlijk zullen er verschillende manieren zijn, maar in ieder geval de basis?

Bedankt!
EOS400D - kitlens 18-55 mm - 50mm F1.8 - EF-S 17 - 55 mm F2.8 IS - EF 75-300 mm f/4-5.6 III

check www.femmetastic.web-log.nl
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Soms kan de softe huid al gedaan worden dmv visagie of icm bepaalde flitsertoebehoren.

Als iemand weet welke precies het zijn mag die gerust aanvullen. Ben zelf niet zo zeer bezig met portret fotografie maar zie ze vaak genoeg langskomen en die vraag ook zien stellen.

Gr en succes
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Gebruikers-avatar
Chrit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 726
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2005 12:55
WoonplaatsCOLON Herten
CONTACTCOLON

Ik ben hier ook benieuwd naar.
www.chrit.nl

Canon 5D MK3 + BG-E11 | 17-40 f4 L | 24-105 f4 L IS | 70-200 f2.8 L IS | 50mm 1.4 | Speedlite 430 EX | Canon 600ex-rt | Media Storage M30
jaimiegrafie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2007 13:06
WoonplaatsCOLON rotterdam
CONTACTCOLON

ik ben pas een rookie maar omdat nog niemand anders heeft gereageerd doe ik het nu maar. Wellicht zullen de betere fotografen met betere antwoorden komen.

Er zijn 2 technieken die ik ken.

1) stempel. In je toolbox zit een stempeltje. Als je dit aanklikt en je vergroot je foto zodat je de vlekjes in het gezicht vrij groot ziet kun je door met het stempeltje op zo'n vlekje te klikken het vlekje egaal maken naar de kleur die eromheen te zien is. Je kan ook eerst 'aimen' alt indrukken verandert het stempeltje in een kruisje, ga naar een stukje huid die mooi van kleur is, klik, ga terug naar het vlekje, klik erop en hij krijgt de kleur van waar je net gekozen hebt. Dit is heel summier omschreven dus zoek ff google op ofzo.

2) softening. maak 2 copy layers van je main layer. op de 2e layer zet je gausian blur op 60% en op de 2e layer zet je gausian blur op 40%. ga naar de layer eigenschappen en zet bij layer 2 hem op darken en layer 1 op lighten.. layers beide op 50% opacity , extra layer maken, main layer invisible maken, dan visible layers mergen.. dan heb je een dikke soft laag op je foto (main layer weer visible maken). zet op je 2e layer nu een mask reveal all.. ik gum dan alles weg wat niet huid is.. doe dit met minder hardness (eigenschappen van je gum) heb je alles weg wat geen huid is, zet dan de opacity van je 2e layer op bijv 50%..

heel kort omschreven heb je nu de huid verzacht
using the same lens but with a different eye... Canon 30D, 17-40 L Canon, 50mm 1.8F Canon, Metz flitser...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Er zijn nog wel meer manieren hoor.

Maar vergis je niet. Het begint bij een correct belichte en goed uitgelichte foto. Ook visagie kan ontzettend veel doen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ontspanner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2007 14:30
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Probeer te werken met de curve en masking tool van Adobe Photoshop.

Het komt erop neer dat je dan een laag heb met het origineel, en een laag die je gaat laten 'blurren'. Daarna werk je het bij door met de eraser (op opacity 60% ofzo) de geblurde laag iets te laten doorschijnen, zodat de originele laag eronder er als het ware een beetje doorheen schijnt. Anders krijg je zo'n wassen beeldje, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Maar zoek het in ieder geval bij masking. :)

Hoop dat je er mee uit de voeten kunt.

Groet,

Ontspanner
Canon EOS 30D, EF 24-70 F/2.8 L USM
Top Fotograaf
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 18:13
WoonplaatsCOLON Schiedam

Hoi, dit onderwerp spreekt me wel even aan, omdat ik hier in het begin aardig mee heb lopen klooien :D
Mijn eerste tip voor het gebruik van fotoshop is zo snel mogenlijk de snel toetsen te leren. Dit gaat je een boel tijd schelen :wink:
Als ik een huid glad ga maken begin ik dus door in te zoomen op het gezicht, vervolgens druk ik de "j" toets. Onder de "j"zitten Spot healing brush tool(deze neemt een gemiddelde van de texture van de omgeving), de healing brush tool (deze vervangt de texture in een dmv alt klik te bepalen bron punt texture), de patch tool(veranderd texture in te laden texture) en de red eye tool. Hier tussen kun je kiezen door shift "j".
De healing brush tool is de beste voor het doel waar ik hem voor ga gebruiken, namenlijk het verweideren van grotere oneffenheden als rimpels pukkels en dergelijken.
Deze tool werkt veel beter voor dit gebruik als het stempelje(clone stamp), omdat die niet een letterlijke kopie maakt van het stukje huid van het bron punt, maar alleen de texture veranderd en dus de orginele kleur behoud.
Soms gaat het mis :roll: Vooral vaak als je in de buurt van contrast rijke gebieden komt. In dit geval gebruik je Ctrl Z om de laatste handeling ongedaan te maken.
Af en toe even in en uit zoomen (Ctrl +/-), om te kijken of het geheel nog goed over komt.
In geval van rimpels kan het weleens zo zijn dat je ze wel enigzins wild behouden, maar niet zo sterk als het orgineel.
Dan bied de "y"( historie tool) uitkomst. Door gewoon cijfers te rukken kan je de sterkte hiervan veranderen (bijv de 3 geeft 30%, 5= 50%).
Als dit allemaal mooi is ga ik verscherpen met unsharp mask.
Maar die verscherping wil je dan niet op de huid dus pak je de blur tool, door de "r" te toetsen. Deze zet ik dan meestal op 30%, want ik vind het ook niet mooi als het te soft wordt 8)
De grasian blur methode ben ik zelf geen voorstander van, omdat je naar mijn mening wel enorm snel barbi popjes gaat maken :lol:
Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande voor wat betreft goede (zachte) belichting en visagie :wink:
Soms is het gewoon al moeilijk om bij een model 1 goed clone punt te vinden :roll:
Sow dat was een lang verhaal :oops:
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :)
Groet,
Bart.
Canon 350D (kit lens) sigma 70-300 4-5.6 apo dg macro, sigma ef-500 dg super, canon 50mm 1.8 II, lumiquest promax 80-20, 2x 1GB mkinkston elite pro.
femmetastic
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle tips! Flink oefenen dus....
EOS400D - kitlens 18-55 mm - 50mm F1.8 - EF-S 17 - 55 mm F2.8 IS - EF 75-300 mm f/4-5.6 III

check www.femmetastic.web-log.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar