Err99 met EOS 300D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

Zo,

Dacht ik effe over te schakelen van compact camera naar digitale spiegelreflex camera, wegens uitbreiding hobby. Veel geld gespaard, zelfs nog geld uitgespaard door camera in Duitsland te kopen (uiteindelijk zo'n 960 euro, wat voor mij toch veel geld is).

Camera is twee weken geleden bij mij aangekomen, ik dolblij natuurlijk...

Sta ik vandaag mijn 365ste foto te trekken en krijg ik opeens Err 99 op mijn lcd-scherm nadat ik de foto genomen heb. Batterij eruit genomen, terug ingeplaatst, noppes, compact flash kaart eruit genomen, er terug in geplaatst, noppes, lens er eens afgenomen, er terug opgezet, noppes,.... In alle modi proberen foto te trekken, maar krijg telkens weer err99.

Heb geprobeerd om foto te trekken ZONDER de lens op de body, krijg ik ook die foutmelding err 99!!!! Dus het ligt niet aan de lens. Ik gebruik trouwens enkel de standaard lens die bij de 300D kit geleverd werd en de lens is niet van het toestel geweest sinds het toestel bij mij aangekomen is.

Je kan je voorstellen dat ik behoorlijk razend ben! Moet je je effe voorstellen: mijn vorig digitaal fototoestel was een compact digitaal toestelletje van het merk Medion, dat mij toen 400 euro heeft gekost. Het was pas op mijn 5000ste foto dat ik het toestel eens heb moeten binnen doen om het lampje van de flash te veranderen.

Ik vind dit toch wel een beetje wraakroepend. Uiteindelijk gaat het mij erom om een kwaliteitsvol en BETROUWBAAR semi-professioneel toestel in mijn bezit te hebben, maar als na 2 weken het toestel het al begeeft middenin een foto-shoot stel ik mij toch ernstige vragen bij de fabricagekwaliteit van dit toestel.

Sorry als ik hier een tikkeltje offensief overkom, dit is ZEKER NIET tegen iemand van het forum gericht, maar wel tegen canon. En qua gezichtsverlies kan dit ook wel tellen, de helft van mijn familie weet al dat ik een professioneler toestel heb aangeschaft en ik ging dit morgen uitgebreid showen en gebruiken op een familiefeest, mag ik daar nu gaan zeggen dat het jammer genoeg al de geest gegeven heeft!!!

Ik kan wel huilen, echt waar!!!!!!!!!

Sniff...

LotusE
RR de Jong

Tja, dat is natuurlijk vreselijk "ruk" dat dit je zo snel overkomt :( .

Heb je geen andere lens, eventueel van iemand lenen om te proberen?

Ben toch wel benieuwd wat dit kan zijn.

Suc6 ermee
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

Het ligt niet aan de lens, aangezien ik zonder de lens op de body, ook die foutmelding krijg...

Het moet iets binnenin de body zijn, ik heb al gezocht op Internet, maar nog geen eenduidige oorzaak voor deze error gevonden.

Sniff, Sniffer, Sniffst...

LotusE
Hythloday

Hier moet je weer mee teruggaan naar de winkel. Je hebt garantie.
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

ik heb ondertussen denk ik zelf al het probleem ontdekt, blijkt dat er 1 van de "sluiter blaadjes" (shutter leaves) niet op z'n plaats zit, zit namelijk een stuk schuin, terwijl het toch de bedoeling is dat deze mooi recht zitten, dacht ik.

Ik kreeg dit vermoeden toen ik de mislukte foto's (met die err 99) eens bekeek, blijkt dat er daar een "zwarte hoek" op zit en dit is afkomstig van dit blaadje dat niet meer goed zit.

Als ik inderdaad de lens van mijn body neem en heel voorzichtig de spiegel ophef, zie ik dat er een blaadje schuin zit, terwijl al de rest recht zit...


Hiep hoy!! Prachtige kwaliteit!!!

Sniffer

LotusE
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

ehm nee alles is nog niet in orde, in tegendeel, ik denk gewoon te weten waar het probleem zit, camera geeft mij echter nog altijd foutmelding Err99 en ik durf daar zelf niet aan te prutsen, hoor, aan die shutter leaves!!!

(nog altijd) Sniff...

LotusE
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

Een firma in Duitsland, maar ik heb gezien dat er een canon-centrum is niet ver bij mij vandaan, misschien dat ik hem daar kan binnen doen...

LotusE
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Heb je er toevallig een sigma objectief ?

De error 99 is een bekende voor de wat oudere sigma objectieven.
Deze moeten worden gerechiped.

Zoek eens met google op "canon 300d error 99" , je bent niet de enige met dat probleem.

Succes.
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

LotusE schreefCOLON...Ik gebruik trouwens enkel de standaard lens die bij de 300D kit geleverd werd en de lens is niet van het toestel geweest sinds het toestel bij mij aangekomen is...
Lijkt me duidelijk dat hij geen Sigma lens gebruikt...
spider2004
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 08:54
WoonplaatsCOLON Schaijk
CONTACTCOLON

Ytos schreefCOLON
LotusE schreefCOLON...Ik gebruik trouwens enkel de standaard lens die bij de 300D kit geleverd werd en de lens is niet van het toestel geweest sinds het toestel bij mij aangekomen is...
Lijkt me duidelijk dat hij geen Sigma lens gebruikt...
Heb ik even overheen gelezen.
[size=75]Cannon EOS 20D - kitlens - 50 f/1.8 - 70-200 f/4L usm - extender 1.4 type II - 2 x 1gig cf Sandisk ultra III - Feisol carbon monopod -[/size]
Mijn website: [url=http://members.home.nl/j-gvk/]Joris-gvk-Fotografie[/url].
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Dacht ik al ;)
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

Ben met mijn camera naar een paar winkels geweest voor herstelling: eerste winkel: geen probleem, mijnheer, maar het kan 2 tot 7 maanden duren vooraleer je jouw camera terughebt. Ik dus vlug weer naar buiten.

Tweede winkel binnengaan: 4 tot 5 weken, maar we rekenen wel 30 euro administratieve kosten aan, aangezien hij niet bij ons gekocht is. Ik heb dus voor deze winkel gekozen... en hopelijk duurt het niet langer dan 4 tot 5 weken vooraleer ik hem terug heb, dat is zo al lang genoeg...

K zal jullie op de hoogte houden.

Groeten

LotusE
Boompie

Lees van die err 99. Komt ook bij ons voor met een sigma objectief (een wat oudere). Er moet dus een chip vervangen worden. Kan dat bij elke fotozaak? En wat kost zo iets?

Boompie
Hythloday

Rechipped schijnt gratis te zijn.
LotusE
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2004 18:09

Ik wou jullie effe laten weten dat ik sinds maandag mijn Eos 300D terug heb.

Het toestel is hersteld onder garantie (maar heb wel 30 euro administratie en verzendkosten mogen betalen wegens niet in die winkel aangekocht), maar ze hebben van Canon uit geen details gegeven over wat er precies mis was of wat ze precies aan het toestel gedaan hebben.

Nu heb ik al gemerkt (ik heb er sinds maandag al meer dan 700 foto's met getrokken) dat de 300D soms verschillende resultaten kan geven als je bijvoorbeeld 2 foto's heel kort na elkaar maakt, zoals hieronder:

foto1:
[img]http://www.thegeckocam.com/113_1340_b.JPG[/img]

foto2:

[img]http://www.thegeckocam.com/113_1341_b.JPG[/img]

Foto 1 is overbelicht, foto 2 is goed. Is zoiets normaal, de camera stond op 'landschap', dus eigenlijk een automatische modus... Ik heb ook het gevoel dat de kleuren sowieso anders zijn dan voor de reparatie.

Zie je, probleem is misschien dat ik eigenlijk nu een (te) groot wantrouwen ten opzichte van dit toestel heb (zie incident bovenaan in deze post beschreven), waardoor ik mij aan allerlei dingen begin te ergeren...

Nog een voorbeeld: een vriend van mij laat een nieuw raam plaatsen en had graag dat ik daar een foto van nam, in huis is het ondertussen donker, ik zet de camera op 'portret' modus en het toestel wil niet met de flash trekken, dan wel en daarachter dan weer niet meer:

[img]http://www.thegeckocam.com/112_1265_b.JPG[/img]

Ik ga naar buiten (waar er beduidend meer licht is) om een foto te trekken van de andere kant van het raam en daar komt opeens wel de flash tevoorschijn, terwijl er buiten toch veel meer licht is:

[img]http://www.thegeckocam.com/112_1269_b.JPG[/img]


Begrijpe wie begrijpen kan...

Nog een laatste voorbeeld: deze foto heb ik buiten getrokken, terwijl er HEEL LICHTE bewolking was (in automatische modus, 'landschap' omdat ik alles mooi scherp wou hebben) en dit is het resultaat:

[img]http://www.thegeckocam.com/111_1168_b2.JPG[/img]

Duidelijk onderbelicht. Na een beetje bijwerken in een beeldbewerkingsprogramma, bekom ik het volgende, dat dicht bij de werkelijkheid aanleunt:

[img]http://www.thegeckocam.com/111_1168_b.JPG[/img]


Is dit normaal voor zo'n professioneel toestel? Ondervinden jullie hetzelfde met jullie camera of mag ik hem weer richting reparatieshop sturen?


Alvast bedankt voor jullie advies!

Groeten

Steve
RR de Jong

Het is wel zo dat het zogenaamde onderbelichten een zaak is waar iedereen tegenaan loopt. Dit is al in diversen berichten op diversen forums besproken. Maar zoals je zelf al laat zien kan je dat in een beeldbewerkings programma prima verhelpen.

Verder is mij het verschil in belichting ook wel eens opgevallen, ben er nog niet uit wat daarvan de oorzaak kan zijn.

Groeten Robert
K.G.H.W.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 09:52

Onderbelichting is geloof ik een tik van de 300D
K.G.W.H ---> canon EOS Rebel, 18-55 MM EF-S, RC-5 Remote control, Velbon CX-444, 2X sandisk ultra II 256 MB, 1X sandisk 128 MB, toploadzoom minni.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

ik zou het niet weten,
Ik weet alleen dat je het beste diverse plaatjes van hetzelfde object kunt schieten en daaruit de beste kunt halen.
Zelf vind ik, dat ik na het regelmatig doorspitten van de handleiding steeds meer mogelijkheden tegen kom.

En het is een handleiding die je niet 1,2,3 even doorloop.

Mart
Laatst gewijzigd door 1 op martmarbus, in totaal 4 keer gewijzigd.
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Hythloday

De Canon kan goede plaatjes geven. Maar het probleem is dat de Canon 300D te veel mogelijkheden biedt. De "basic modes" en de "creative modes". Zelf heb ik tot een maand terug bijna uitsluitend "landscape mode" gebruikt. De camera belicht automatisch op 100 ISO,en stelt scherp d.m.v. 7 autofocussensoren. Helaas kun je m.b.v. de kitlens niet controleren of de camera goed scherp stelt, want het objectief kent geen afstandsschaal. Toen ik mijn Sigma 18-125mm kocht, bleken mijn eerste foto's niet scherp te zijn, althans de helft niet. De 7 AF sensoren werken n.l. niet perfect voor elk onderwerp, vooral als er langs de rand voorwerpen zoals bomen staan.

Ik gebruik nu uitsluitend de P modus. Ik heb de camera op 200 ISO gezet en gebruik slechts de middelste AF sensor, spotmeting dus. Het resultaat: geen bewegingsonscherpte, altijd scherpe beelden. De camera belicht beter en stelt nu perfect scherp.

Toen ik in 1998 een nieuwe analoge camera kocht, was de lens minder lichtsterk dan mijn oude. Dit probleem heb ik toen opgelost door 200 ISO filmpjes te gebruiken. Je wint dan 1 stop.
Lampekap
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 12:11
WoonplaatsCOLON Eindhoven

Sorry dat ik het zeg, is ook niet beledigend bedoelt, maar leer eerst eens wat meer over fotografie voordat je een duur toestel koopt en gaat expirimenteren.
Begin eens om te leren wat lichtmeten is en hoe je dat moet toepassen, haal vervolgens die camera eens van de automaat af (ook die voorgeprogrammeerde zijn automaatstanden) en leer fotograferen in P-stand (nog steeds automaat), Av stand, Tv-stand maar vooral in de M-stand.
Weet wanneer je 1 of 2 stoppen moet over- danwel onderbelichten en zo foto's zullen ZOVEEL beter worden.
Ik heb mijn 300D nu een maand of 3 en ik heb alleen de Av en M stand nog maar gebruikt.
It's better to burn out then to fade away.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar