[VERZAMELTOPIC] SENSOR REINIGEN. aangepast 21-1-2014

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hè verdorie! Ga over 2 dagen 4 weken naar USA. Had onlangs in Den Haag door canon de sensor laten reinigen... vanmiddag bleek bij een mooie blauwe lucht de sensor toch vuil.
Vanavond een poging gedaan met een blaasbalg, maar geen succes... zitten 3 hinderlijke stippen op elke foto. Las later op een aantal latere pagina's dat een blaasbalg niet goed is. Beetje tegenstrijdige berichten, aangezien ik van de site van Canon de handleiding heb gebruikt met blaasbalg...
Wat is een 'snelle oplossing' om dit probleem op te lossen voor ik woensdag in het vliegtuig zit? Apollo in Almere (mijn woonplaats) vragen voor reiniging? Ik geloof dat ze laatst tegen me zeiden dat het 29 euro kost.
Ben benieuwd naar jullie advies.
Groetjes,
Marieke
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

CameraNU in Urk doet het terwijl je door de winkel loopt en een kop kofie drinkt. Ook niet al te ver van Almere vandaan.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hij is al bij Apollo. Heb geen auto momenteel dus dan is Urk 1,5 uur met het OV :-) en die tijd heb ik niet. Ben benieuwd naar resultaat. Je legt je camera toch in de handen van een ander.
Na de vakantie wil ik zo snel mogelijk leren hoe ik het zelf kan, want dit is ook niks.
Canon 5D Mark II | Canon 40D | Canon EF 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 mm 4.0 | Canon 70-200 mm 4.0 IS | Canon EF-S 10-22 mm | Canon Speedlite 580 EX
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Nog een aanvullend adres: http://www.sensorreinigen.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik wil jullie graag wijzen op de site:http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=tutorials

Hier wordt geweldig uitgebreid het hoe en waarom van sensorreinigen beschreven.

Ik heb de volgende set rechtstreeks bij hun besteld: http://www.copperhillimages.com/shoppin ... D#MOREINFO

Deze complete set kost $ 99,95 (omgerekend rond de € 70,00) incl. kosten. Dat is een schijntje ten opzichte van de prijzen bij de nl. leveranciers.

Vergelijk maar eens bij de nl winkels, zowel sets als losse onderdelen.

@edit 23-06-2011: Balen, staat zojuist de bezorger van TPG post of hoe dat nu ook weer heet, aan de deur met de mededeling dat ik ff € 21,45 invoerrechten en inklaringskosten moet betalen.
(9,50 belasting en de rest behandelingskosten :twisted: )

Hij gaf me de tip dat als ik nog eens bij Copperhill zou bestellen, ik moest aangeven dat ze op de douaneverklaring moesten invullen dat het een gift betrof en geen koopwaar.

Zojuist nog maar eens een vergelijking gemaakt of ik nu nog steeds goedkoper ben dan als ik alles in Nederland had besteld.
Dat is dus gelukkig nog steeds het geval. Voorlopig kan ik vooruit want ik heb dus 100 van die pads ontvangen. Tsja, dat zijn zo van die dingen.........

Ik denk, ik vul het topic toch maar even aan, niet dat ik de zaken mooier wil laten lijken dan dat ze in werkelijkheid bleken te zijn :cry:

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
allewijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2011 11:34

Op dit moment hebben de Photographic Solutions Sensorswabs met Eclipse dus stééérk de voorkeur om mijn Eos 30d sensor te reinigen.
Kijkende naar alle vergelijkingen en hoe bijna alle fabrikanten het zelf ook mee doen, komt dit product er toch het best, makkelijkst en veiligste uit.
Zie oa hier: http://www.cleaningdigitalcameras.com/methods.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is de type 2/E Digital Survival Kit dan de meest aantrekkelijke set voor mij (qua prijs, compleetheid en de 1.6 cropfactor)?
Wie weet waar ik deze het aantrekkelijkst (winkel of online in nederland) kan kopen?

Gr.

Tim
allewijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2011 11:34

Niet? Betere optie voor mijn 30d?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je de goede type eclips vloeistof hebt is het zeker een goede oplossing.
allewijn
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2011 11:34

En het juiste type voor een 30d is????
Ik meen dat ze gestopt waren met het maken van twee types? Ze voeren toch nu recent 1 voor alle?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb op dit punt de nieuwste ontwikkelingen niet volledig bij gehouden, dus wanneer er nog maar 1 type in de handel is dan is dat de goede.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ja, lees dit topic maar eens een eindje terug dan kom je het vanzelf tegen.

Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Inderdaad Karin.
Ik heb dit topic even niet bijgehouden en lees nu de laatste berichten over E2 reinigingsvloeistof.
Er bestaat bij "Photographic solutions inc." inderdaad nog maar een soort reinigingsvloeistof en dat is de oude vertrouwde "E2"
Voor degenen die via chemische laboratoria er aan kunnen komen dit is gewoon "Methanol" en wordt dus erg duur verkocht.
Pas op ga geen alcohol of ethanol gebruiken want dan gaat het reinigen fout. Deze producten geven onverwijderbare vlekken of het IR filter voor de sensor aangezien hier een klein percentage water inzit dat gewoon moet drogen, met alle gevolgen vandien.
Voor diegenen die liever de producten van visibledust gebruiken deze reinigings vloeistoffen zijn ook OK.
Persoonlijk gebruik ik swabs van visible dust en als vloeistof eclipse. Bijzonder de smalle swabs voor de hoekjes die visibledust levert zijn uitermate handig.
Natuurlijk swabs zijn duur. als je echter de swab direct na gebruik weer terug stopt in de verpakking kun je hem, zo is mijn ervaring, best 2x gebruiken.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Ik heb een vraag over wat nu wijsheid is op het gebied van sensorreiniging.
In de vakantie zag ik als ik door de zoeker van mijn 550 D keek, een klein insectje in beeld. Eerst de lenzen, de zoeker zelf en de spiegel bekeken, maar daar zat niets. Spiegel opgeklapt en er leek inderdaad iets miniscuuls op de sensor te zitten. Blaaspijpje er langs maar het bleef zitten. Toen iets doms gedaan: geprobeerd het er met het blaaskwastje af te vegen. Het ging niet weg, maar toen ik weer door de zoeker keek zat er een soort aanslag (een hoop vage heel lichte spikkeltjes) in beeld.
Op de foto's is er niets op terug te zien, maar het zat me erg dwars, het idee dat ik de sensor zou hebben beschadigd!!

Afgelopen vrijdag was er voor Canonbezitters een actie bij Cameraland: gratis je sensor laten reinigen. Na anderhald uur in de rij staan was ik eindelijk aan de beurt. Ik vertelde het verhaal aan de Canonmedewerker. Hij heeft de sensor bekeken door een loep met een ledlampje en stelde me gerust; hij was niet beschadigd. Het vliegje zat er ook nog maar dat zit ergens "in" de camara op een onbereikbare plaats en zal er zei hij ooit vanzelf afvallen. Hij heeft met een spuitbusje in de camera geblazen en de zoeker opgepoetst omdat ik anders helemaal voor niets zou zijn gekomen want de sensor was prima. Ik blij naar huis. Maar minder blij toen ik thuis door de zoeker keek: die spikkeltjes zitten er nog steeds.
Toen ik die anderhalf uur in de rij stond te wachten heb ik gezien dat veel sensors van anderen met swabs gereinigd werden.
Ik had verwacht dat als het gewoon viezigheid was wat ik met mijn onhandigheid met het blaaskwastje had veroorzaakt, er bij mij ook wel een swab aan te pas zou komen, maar niets dus.
Eigenlijk snap ik er nu niets meer van. Ik overweeg zelf maar een setje swabs te kopen om te kijken of ik daar zelf iets mee bereik. Zoals ik al zei is er voorzover ik kan zien op de foto's niets terug te zien van de aanslag, maar het blijft me gewoon dwars zitten. Wat zouden jullie me aanraden nu te doen?
Bedankt vast
groeten
Margreet.
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
Koen Smit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 07:57

Met een swab maak je een sensor schoon. Jij ziet een beestje in je zoeker. Als je door de zoeker kijkt, dan kijk je daadwerkelijk door de lens. Dat betekent dat het licht niet op de sensor valt, maar via een spiegel door de zoeker. Als je een foto maakt, zal je spiegel opklappen, en zie komt het licht op de sensor. Je maakt dus een cruciale denkfout. Het beestje in de zoeker zal dus nooit op de foto te zien zijn, omdat het licht bij het maken van een foto niet door de zoeker heen gaat. Het schoonmaken met een swab heeft dus helemaal geen zin, het beestje zit immers niet op je sensor.

Als er wel iets op je sensor zit, dan moet het duidelijk te zien zij op je foto, als je een foto schiet met een klein diafragma. Zet je camera is op f22, en maak een foto van de blauwe lucht. Zoom vervolgens is in op de foto, dan moet je vlekken kunnen zien, als je sensor vies is.
Anoniem 3

De medewerker ging de camera met een SPUITBUSJE te lijf???
Moet je eens gaa praten met de man van Chipclean in Malden. Die kan je foto's laten zien, gemaakt met sensors die met een spuitbusje te lijf werden gegaan.
Maar goed nieuws:
Hij maakt je sensor weer helemaal schoon. Niet gratis, maar wel heel vriendelijk en vol goede tips. Neem vooral ook je lenzen mee, die worden ook allemaal voor dezelfde prijs gereinigd. Voor de 550D vraagt hij 40 euro.
Niets dan lof voor Chipclean, waar ik minstens 1x per jaar alles laat schoonmaken. Vlekjes of niet.

En nee, ik krijg geen korting, ik ken de man niet persoonlijk, maar ben wel onder de indruk van zijn kennis en kunde.

De vlekjes zijn overigens pas terig te zien bij een heel klein diafragma. F16-22-32 en zo.

En de vlekjes die je in je zoeker ziet, zitten zeker niet op de sensor, want daar kijk je niet door. Die zitten óf op de spiegel, óf op het matglas en beïnvloeden je foto's NIET.
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Dank je wel.
Morgen 55% kans op zon dus als ik een blauwe lucht zie ga ik dat zeker even uitproberen. Moet het persé een blauwe lucht zijn, of kan ik ook een ander licht oppervlak gebruiken (een grijze muur in huis bijvoorbeeld?).
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
Anoniem 3

Je kunt zelfs een foto maken van je beeldscherm met een lichtblauwe kleur.
Zet diafragma op zijn kleinst, ISO 100 en de tijd op 1 sec of zo.
Tijdens de opname de camera bewegen, zodat je vlekjes van het scherm, of van de blauwe lucht elimineert.

Foto vergroten in fotoprogramma en het contrast flink opvoeren.
Foto bekijken op het scherm van je camera en dan half ingezoomd kan ook. Bekijk de hele foto. Komen er duidelijke vlekjes langs, dan (laten) reinigen.
chrimasa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2010 20:08

Net een foto gemaakt van een hemelsblauw beeldscherm zoals boven beschreven en ik zie helemaal geen onregelmatigheden, dus ik begin behoorlijk gerustgesteld te raken!!

bedankt,
Margreet.
EOS 70D met Canon EFS 15-85 en Canon 50mm 1.8 STM in een Kata 3N1-20 Sling BackPack, of in een superchique Rosa back. Voor de flits een Nissin Di866 DMark
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Het gaat gewoon om stof in de zoeker. En persllucht kan wel, als het maar schonen lucht is. Er bestaan namelijke wel degelijk bussen met droge lucht. Waar Gabriel op doelt is gewone lucht bussen. Hetzelfde geldt voor gasflessen. Die heb je in vele soorten, maar ik wil alleen schone bussen voor de aanstekers die ik gebruik. Daarnaast kan het nog een vacuum bus zijn van greanclean, dus geen aannames doen dat een medewerker van Canon of in dienst of namens Canon maar wat rommelt!
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

chrimasa schreefCOLONDank je wel.
Morgen 55% kans op zon dus als ik een blauwe lucht zie ga ik dat zeker even uitproberen. Moet het persé een blauwe lucht zijn, of kan ik ook een ander licht oppervlak gebruiken (een grijze muur in huis bijvoorbeeld?).

Ja dat kan, als het maar enigzins een lichter kleur is dan donker :) Ik zelf zet de cam in Av, f/22 en de belichting op +1 Ev dan lens op MF op eoneindig en dan richten op het onderwerp, in dit geval de grijz muur. Dan gewoon lekker rondjes draaien. Het gaat namelijk niet om een scherpe foto maar om stof ed te ontdekken.

Door de cam op +1Ev te zetten geeft hij net meer contrast bij het bekijken. Daarna ga ik inzoomen op het scherm en begin ik bij niet de allergrootste maar halverwege inzoomen te kijken en dan gewoon de 'foto' langs en op en neer. Als je daar iets duidelijks ziet dan kun je idd even bij Chipclean of een fotozaak langs.

Echter is het alleen te zien bij f/22 maar niet onder de f/16 dus zeg tussen de f/5.6 en f11/16 dan lekker laten zitten. Stof in de zoeker kan ik me ook aan storen maar heeft geen enkele invloed, behalve op de fotograaf, op het eindresultaat.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar