Diafragma is de belangrijkste instelling!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
superjohn
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 250
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON beesd

Diafragma is de belangrijkste instelling........ik begin pas (met fotograferen) maar denk nu dat het diafragma de belangrijkste instelling is.....sluitertijd en ISO zijn om voldoende "licht" te krijgen, altijd een voorwaarde voor een goede foto, maar spelen met het het diafragma is de creative component.

Kom maar, kom maar, kom maar...ik wil graag wat leren :wink:
netwerken is net werken
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

juist .... en daarom hebben de meetse mensen hun cam op stand AV staan (diafragma voorkeuze)
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

^I'm with him^

Al gebruik ik m'n M nog vaker inmiddels. Omdat ik dan sneller kan inspelen op eventueel over- of onderbelichten.
Aad20D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 23:53

superjohn schreefCOLONDiafragma is de belangrijkste instelling........ik begin pas (met fotograferen) maar denk nu dat het diafragma de belangrijkste instelling is.....sluitertijd en ISO zijn om voldoende "licht" te krijgen, altijd een voorwaarde voor een goede foto, maar spelen met het het diafragma is de creative component.

Kom maar, kom maar, kom maar...ik wil graag wat leren :wink:
Hmmm, ben ik niet met je eens. Er zijn namelijk talloze situaties te bedenken waar bij sluitertijd belangrijker is.
Denk aan bewegende onderwerpen, waarbij je moet kiezen voor actie(bewegingsonscherpte) of bevriezen. Sport, kinderen, bloemen in de wind etc.
Hetzelfde geldt voor nachtfotografie. Van die mooie rode strepen door de achterlichten van voorbij rijdende auto's bijv.
Dan gaat ie bij mij toch echt op sluitertijd voorkeuze. (of M natuurlijk)

Dan zijn er ook nog de specialiteiten zoals hoge snelheidsfotografie (kogel door speelkaart of balon, vallende druppels etc) en IR en UV fotografie. Dan gaan de sluitertijden echt een grote rol spelen hoor.

vrg
Aad
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik doe veel autosport en het diafragma is niet het belangrijkste. Ik neig eerder naar sluitertijd. Maar dat is in die situaties.

Voor bepaalde andere dingen gebruik ik weer veel diafragmainstellingen.

Het is een soort samenspel. Licht vangen (diafragma) en belichten (sluitertijd) waarin je een balans moet vinden die jij voor ogen hebt. Bijvoorbeeld veel of weinig scherptediepte of veel beweging. Of combinaties daarvan.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ok, ik kom :)

Ik vind dat AV een van de belangrijkste instellingen is.

Wat ook nog belangrijk is, is dat jou camera gewoon een dom computertje is.
Je moet hem af en toe corrigeren qua belichting.

Fotografeer een object tegen een zwarte (donkere) achtergrond dan denkt jou camera: goh, wat is het hier donker. Ik ga het maar eens wat lichter maken.

Hier moet je hem corrigeren door de foto wat te gaan onderbelichten zodat zwart, zwart blijft.

En andersom geld de zelfde regel.
Een object tegen een witte achtergrond zou je het beste kunnen overbelichten zodat wit, wit blijft en niet grijs wordt.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Het verschilt per object en per omstandigheid.

Als ik gewoon vrij fotografeer is het bij mij bijna altijd diafragma inderdaad omdat ik zelf mijn DOF wil bepalen.

Bij sport echter wil ik ook altijd minimaal boven de 1/500's zitten dus zoek ik vaak een ISO bij de sluitertijd omdat ik mijn diafragma graag helemaal open heb bij sport.

Belangrijkste is een te groot woord, maar het is wel degene waar je creatief mee kunt zijn.

Aan de andere kant kan sluitertijd belangrijker zijn.
Wil je alles bevriezen moet je snelle tijden gebruiken wil je een beweging uitbeelden dan juist een langzame.

MvrGr.
Frank
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Ook ik betrap mezelf erop dat ik bijna 95% van alle gevallen in Av modus schiet.

Ook sport.

Wanneer ik snelle sluitertijden wil hebben dan kies ik een groot diafragma. Maar wel klein genoeg om nog goede scherpte te leveren. Softe platen wil ik immers niet mee thuis komen. Dus 2 stapjes afknijpen is (vaak) al voldoende onder die omstandigheden. Is de sluitertijd nog te lang dan wijzig ik de ISO waarde.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Ik denk dat je wel degelijk gelijk hebt met je statement, maar dat dit alleen van toepassing is op bepaalde onderdelen van fotografie, zoals al eerder genoemd hier. Als ik portretfoto's maak staat mijn camera áltijd op Av in ieder geval.
Fotoset gekocht bij [url=http://www.foka.nl]FOKA.nl[/url].
Bezoek ook mijn site op [url=http://www.rolandfoto.nl]RolandFoto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Roth-Mastwq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1854
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2005 17:59
WoonplaatsCOLON Emmer-Compascuum

Ik schiet eigenlijk altijd wel in Av - tenzij het om snelheid gaat, dan in Tv.
[url=http://www.300d.nl/forum/album_personal.php?user_id=2924][size=84][color=blue][b]Roth-Mastwq[/b][/color][/size][/url]

Spul [img]http://i18.photobucket.com/albums/b139/Roth-Mastwq/9206180604026209d38285.gif[/img]

[size=75][b][color=red][i]"Wat voor camera is dat? Een Canon? Ik dacht dat jij met Nikon schoot! [/i]En wat voor lenzen gaan daar dan op?"[/color][/b][/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

superjohn schreefCOLONDiafragma is de belangrijkste instelling........ik begin pas (met fotograferen) maar denk nu dat het diafragma de belangrijkste instelling is.....sluitertijd en ISO zijn om voldoende "licht" te krijgen, altijd een voorwaarde voor een goede foto, maar spelen met het het diafragma is de creative component.

Kom maar, kom maar, kom maar...ik wil graag wat leren :wink:
Ook in sluitewrtijd zit een creatieve component. Denk aan het maken van een goede panning foto of het bewust wel of niet bevriezen van beweging.

Diagfragma is een belangrijke instelling, en ik gebruik zelf ook voor 80% de Av staand, maar het is niet de enige.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ook ik neig naar wat Superjohn schreef. Maar ik maak (bijna) geen foto's wat iets met snelheid te maken heeft, want dan zou ik voor de sluitertijd kiezen.
Toch fotografeer ik ALTIJD in Manual. Op die manier heb ik alles zelf in de hand, want ik weet soms toch nog lekker meer dan mijn camera :wink:

Ina
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Ik ben het helemaal eens met dbode. Ik gebruik wel meer dan 80% de AV-stand, maar sommige situaties vragen gewoon om een (meestal langere) sluitertijdkeuze (bijv. stromend water).
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Je gedachte zit zeker in de goeie richting en op het éérste zicht lijkt je F de meest cruciale belangrijke factor.


Toch zijn de situaties verschillend en je zal merken tijdens je ervaring dat:

"COMPROMIS" het geven en nemen van je 'f' tozv je 's' en 'iso' elke shot verschilt en naarmate je hiermee kan jongleren je bijna de grens kan bereiken zoals de grens op het kunnen van je camera.
http://www.jasperfotografeert.com
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Het leuke is dat iedereen een eigen manier van werken heeft. Ikzelf schiet voornamelijk in de P. Reden, mijn camera doet een `voorstel` en ik corrigeer deze door het diafragme te wijzigen via het scrollwiel. Belichting corrigeren gaat dan eenvoudig met de duim via het wiel op de achterzijde.

Verder, zoals genoemd, diafragma en sluitertijd zijn beide belangrijk, afhankelijk van wat je fotografeert.
Gebruikers-avatar
jurgen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:01

De belangrijkste instelling is je viewfinder :?
Dat klinkt misschien stom maar pas als je je camera helemaal kent en je niet meer zo met techniek bezig bent ga je echt door je zoeker kijken.
Tenminste, zo gaat dat bij mij.
Amateurs worry about equipment.
Professionals worry about money.
Masters worry about light.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar