Vakantie Uganda

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ritv

hallo,

Ik ga eind dit jaar op vakantie naar Uganda het is daar de bedoeling om de berg gorilla's te gaan fotograferen je mag daar geen flits gebruiken en het kan er behoorlijk mistig zijn is er iemand die daar geweest is of iemand die weet hoe ik in zulke situatie's mijn camera moet instellen?? Ik ben in het bezit van een Canon EOS 300d kit en een Canon EF 75-300/4.0-5.6 USM IS.

Groeten Ruud,
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je hebt in ieder geval al een goede lens (ik heb 'm ook). IS zorgt er natuurlijk voor dat je een wat langere sluitertijd kunt gebruiken en dat de foto's toch scherp blijven.

Flitsen heeft op lange afstand overigens geen nut. De Speedlite 550EX (sterkste flitser van Canon op dit moment) heeft een richtgetal van 55 feet = ongeveer 18 meter. En met mist flitsen geeft volgens mij sowieso een waas (diffuse verdeling van licht), dus dat is ook niet handig. Is ongeveer als rijden met groot licht terwijl het mist. Dan is het ook net alsof je tegen een muur rijdt.

Er komt overigens nog een 580EX flitser aan. Die kan 3 feet (=ongeveer 1 meter) verder flitsen dan de 550EX.

Ik weet verder helaas ook niet hoe ik je verder moet helpen. Hoop dat bovenstaande genoeg is.
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Ik zou eens gaan proberen te spelen met de ISO waarden, misschien dat dat wat scheelt.... Succes in elk geval!
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Je lens is daar zeker goed voor. Je camera instellen zal niet anders zijn dan hier op een donkere dag in het bos. Dat kan je in elk geval met ons weer hier, nog wel oefenen (ben ik bang).
Hogere iso geeft snellere sluitertijden. Ik zou er voor zorgen dat je je schoten echt goed belicht, dus niet in standje manual en dan onderbelichten.
Zet je camera op RAW, dan kan je in de conversie nog corrigeren, ook 10 jaar later nog, mocht dat nu nog te ingewikkeld zou zijn.
Laat je lens tijdig uit zijn bag, opdat ie dezelfde temperatuur krijgt als het oerwoud.
Zorg dat je onderwerp ( de gorilla in het donkere deel) het meetpunt van je belichting is. Is het te donker, an je evt ook nog de belichtingscomp omhoog gooien (werkt lekker snel)
Douw wat van die zakjes met anti-vocht korrels (silicia ofzo) in je cameratas. Als je condens of vocht uit je lens wil krijgen.
Overweeg een monopod/tripod. Of oefen met langere sluitertijden, het boomleunen, taksteunen en grondzoeken.
Als je een trip of monop. gebruikt zet je IS uit. Je krijgt rare artifacten met IS aan en een tripod.
Heldere Plastic zak en haarbandje mee, als het regent kan je de camera erin doen en de lens door de opening laten steken. Haarbandje bij de lens erom, en je camera is ook in de regen safe. Zeker als je ook nog een paraplu mee neemt.

Zoiets?

;)

Oeganda, mooi man.
Veel schietplezier.
Kro
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

daar spreekt een man met ervaring :D

ik neem van nu af aan ook een dorozichtige vuilniszak mee :)

ciao

marco
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar