Upgraden van 600D naar 80D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik ben momenteel in het bezit van het volgende:
- Canon EOS 600D
- Canon EF-S 18-135 lens
- Canon EF 100-400 lens (de oude schuifbare)
- led light halo ring

Er zit een redelijk budget aan te komen en zit nu te kijken naar een EOS 80D. Was laatst bij een fotograaf en in een gesprek over sportfotografie gaf hij aan dat de EF 100-400 nog sneller focust met een betere body wat zeker voor mij handig is.
Kan iemand mij aangeven of op dit gebied de 80D een duidelijke verbetering is over de 600D? Of kom ik met de 750D/800D (een verrre opvolger van de 600D) ook al in de buurt?

Voorbeeldje met de 600D
https://tweakers.net/ext/f/W1LettNfdEua ... medium.jpg

Nu heb ik ook in handen gekregen:
- Praktica super TL1000 camera
- Pentacon auto 2.8/29
- Pentor auto 1:2.8 f=135mm
- Pentacon auto 1.8/50
- Unitax MC auto 80-200mm 1:4.0
- Panagor auto teleconverter 2x (tussenstuk)
- Tele-Universar 400mm 1:6.3 (deze had ik al eerder van deze set gekregen en reeds geprobeerd)

Nu heb ik toevallig ook een verloopadapter om deze oude 42mm schroefdraad lenzen op een EOS camera te zetten. Ik moet ze gewoon even proberen maar zoek nog een (macro) lens om van dichtbij te fotograferen. Kan iemand mij wat meer vertellen over die lenzen? (ik ben met al die getallen nog niet helamaal thuis)

Ik zit eraan te denken om de 80D in combinetie met een 18-55 lens te kopen, dit zou in ieder geval beter zijn voor de scherptediepte maar ik geloof ook voor macro fotofrafie.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Bedankt!

Ik zag de 800d nog niet in de lijst staan maar kon het vergelijk met de 750D goed maken en ook met mijn oudere 600D

Als niet al te kritisch bent op bv resolutie ed dan is het hoofdzakelijk de ISO en snelheid wat de 80D duidelijk beter maakt voor sportfotografie. Ik met zeggen dat het vergelijk met de 600d best nog wel mee valt.

Ook mooi om te zien dat het vergelijk met een 6D-II voor sportfotografie niet zoveel uitmaakt maar door zijn full frame wel overall duidelijk beter is, helaas daar net niet het budget voor (dat is er wel maar is het mij niet helemaal waard)
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

De 80D is een heerlijke camera. Ben zelf van 60D naar 80D gegaan en ook ik gebruik zeer regelmatig de oude 100-400.
Bij deze combi zal de lens de bottleneck zijn. Bij snelle actie is deze gewoon te traag met zijn AF en daar zal de camera niets aan kunnen doen. Het ligt er ook aan welke sport je fotografeert. Bij autosport bijvoorbeeld komt de 100-400 gewoon te kort en daar gebruik ik mijn 70-200 F4 IS voor en dat is best wel een groot verschil. Ga je pannen, waarbij de focus relatief op gelijke afstand blijft is het geen probleem, verplaats de focus snel dan wordt deze lens te traag.
Voor natuurfotografie is het wel een prima lens.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Duidelijk, nu heeft een 100-400 een redelijk goed bereik in wat ik doe, zie plaatjes:
https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 7&t=122141

Een nieuwere camera zoals bv de 80D zou door zijn meerdere fucuspunten en een snellere elektronica erachter sowieso sneller willen focussen. Ik snap dat de lens een vertragende factor is maar als alleen het toestel hierin veel sneller wordt zal ook het totaal sneller worden. Ik heb wel het idee dat mijn 100-400 sneller is dan de 18-135. Overigens heb ik de 100-400 voor bijna een weggeefprijsje kunnen kopen en is niet zomaar iets (in die prijsklasse) dat ik normaal zou aanschaffen.

Om het bereik beter te krijgen zit ik nog te denken aan een 1.6x of een 2x tussenstuk, ik zag ergens hier een heel verhaal dat ik even goed mot doornemen.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Een 2x extender zou ik zeker niet gebruiken, verliest veel licht en alleen bruikbaar bij hele goede omstandigheden. Dan nog ga je veel scherpte verliezen. De 1.4 is nog net te doen, maar verwacht niet hetzelfde resultaat als zonder.
De oude 100-400 is nog steeds een prima lens, maar kwa scherpte niet de beste. Actiefoto's met extender op 100-400 zal niet meevallen. Maar aan wat voor sportfotografie denk je dan? Nog een voordeel van de 80D is dat je door de extra pixels t.o.v. de voorgangers je meer kunt croppen, zonder teveel detail te verliezen.

De nieuwe is wel een heel stuk beter alleen veel duurder, vandaar dat op mp nu veel oude worden aangeboden voor mooie prijzen.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

OK, over een extender wordt dus nog even goed nadenken.
De 100-400 kon ik voor 300 euro overnemen, dat was echt een koopje als ik zie dat ze nu 2e hands via winkels nog voor 800 en meer over de toonbank gaan. Vooral bij foto's die wat verderaf zijn genomen moet je achteraf nog best veel croppen wat ik graag zou minderen. En om daar nu een goede 500 of 600 lens voor te halen is ook weer zoiets (duurs).

Ik fotografeer voornamelijk RC auto's (zie mijn topic in gemotoriseerde sport) maar heb ook al 1x bootjes gedaan en ben er onlangs achter gekomen dat er zowat om de hoek ook een modelvliegclub zit waar met van alles wordt gevlogen dus wil ik komende zomer ook daar eens kijken wat ik op de gevoelige geheugenplaat kan vastleggen.

Ook ik zelf rij wedstrijden met RC auto's....

Om een idee te geven waar het om gaat, dit is de klasse wat ik voornamelijk doe:
https://www.youtube.com/watch?v=WQDfZsn0EQg
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Dat gaat best snel.

Zelf doe ik de grote jongens auto's en vliegtuigen regelmatig (mijn site link staat hieronder). Dat zal idd niet meevallen.
Wellicht kun je langs de baan een ander standpunt kiezen. Je kunt wel investeren op meer tele, maar dan wordt het ook moeilijker om deze razendsnelle rc's in het beeld scherp te krijgen. Ik vermoed dat dit nauwelijks op statief is te doen en dan krijg je op grote afstand ook veel meer bewegingsonscherpte en scherptediepte.
Eenvoudiger is om lager standpunt te kiezen op een tactische plek, waar je kunt scherpstellen en dan fotograferen op het moment dat de wagen in de zoeker komt. Met modelvliegtuigen wordt het al snel te ver weg. Denk dat je daar ook vooral je moment moet kiezen en dus weet welke locatie de actie zal zijn (vooral bij stijgen en landen).

€300 voor deze lens is geen geld en het is en blijft best een fijne lens.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Statief is niet te doen, ook een 1-poot vereist veel oefening om de juiste lijn te volgen. Je moet vooral de plekken zoeken waarbij de snelheid het meest voorspelbaar is en dat is in de bochten of de stukken voor de bochten. Het ingaan van de bochten is het minst makkelijke omdat iedereen dat anders doet maar wel het meest spectaculairste om vast te leggen met overhellende auto's waar zelfs een wiel van de grond komt.
Je moet met een sluitertijd werken om het idee van een snelheid/actie te krijgen, met snelle sluitertijden krijg je van die saaie statische foto's.

De jongens van www.redrc.net zijn hier wel redelijk goed in al zie ik ze de laatste tijd veel meer het gemak van een snelle sluitertijd gebruiken. Zie hun site en dan boven de links naar ENS, EOS, ETS en events waar je per race ook de fotoalbums kunt bekijken.

Maar het is leuk om te doen hoewel als je ook zelf moet racen je soms de camara moet laten voor wat het is.

Er zitten overigens weer 2 grote races aan te komen, 1 met pasen in Heemstede met F1 auto's en 1 begin mei in Rucphen waar met een 150 man een kleine wereldtop bij elkaar komt.

Ook jouw site mooie foto's, deels denk ik ook bewerkt?
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Bij de grote auto's kun je wel met eenpoot werken, echter heb je weinig keuze met je locatie en sta je meestal te hoog. Uiteraard geldt hier ook dat het in de bochten een stukje langzamer gaat. Waar de 100-400 moeite mee heeft is om een voertuig wat op je af komt scherp vast te leggen, ongeacht welke sluitertijd je ook gebruikt. De 70-200 zit daar bijna altijd vol op en maakt dit veel eenvoudiger. Kwam ik ook veel te laat achter: https://www.eosdigitaal.nl/forum/viewto ... 7&t=121791

Nabewerking valt erg mee. Ik gebruik LR om te croppen, recht te zetten en mijn raw bestanden iets te verscherpen. Bij situaties met erg veel licht gebruik ik de tool om de highlights wat te beperken en soms wat extra contrast. Voor de rest houdt het op, omdat ik daar geen geduld voor heb. Op mijn site staat maar 1 foto die echt gemanipuleerd is (flesjes zijn 3 foto's samengevoegd).
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Netjes, vond die springende hond er zo goed uitspringen dat ik dacht dat die geshopt was.

Een maat van mij doet ook veel echte autosporten, hij gooit alles op facebook:
https://www.facebook.com/Mezzanine-Pict ... ?ref=br_rs
Het grappige is dat hij het liefst met analoge lenzen werkt. Maar hij doet nog wel eens wat nabewerken om de foto meer effect te geven.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Hond is gemaakt midden op de dag in volle daglicht met 2 losse flitsers. Deze alleen maar gecropt.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Ik heb de EOS 80D opgehaald. Ik heb nog een 125 euro terug gekregen voor de 600D, die zal toch wel weer voor het dubbele 2e hands aangeboden worden maar dat boeit mij niet meer.
Tevens er een EF 50mm 1:1.8 bij gekocht en een vers 64Gb high speed kaartje. De 1e indruk is heel goed. Wel vergeten een zonnekapje bij de EF 50mm te kopen, die halen we er nog wel eens een keer bij.

Het sneller focussen is wel erg verbeterd tov de 600D en mooi ook om te zien op welke punten hij focust.

De 1e race waar ik naar toe ga is met pasen gapland en zal er dan uitgebreid mee gaan spelen, nu even fat (nieuwe) functies doornemen.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

ach het zonnekapje kun je voor een paar euro incl verzenden wel op e-bay scoren, dat heb ik ook gedaan
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Op Dealextreme hadden ze net het kapje van de andere 50mm lens maar verwacht dat die van deze ook spoedig daar te vinden is en anders voor die paar euro meer heb je hem ook zo in Nederland. De vriendin heeft wel paypal, kan effe snuffelen op Ebay.

Overigens bij Dealxtreme voor 13 euro een accu en voor 27 euro een dual lader voor 12 en 220v met ook nog een USB laadpoort.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

RoelofT schreefCOLONOp Dealextreme hadden ze net het kapje van de andere 50mm lens maar verwacht dat die van deze ook spoedig daar te vinden is en anders voor die paar euro meer heb je hem ook zo in Nederland. De vriendin heeft wel paypal, kan effe snuffelen op Ebay.

Overigens bij Dealxtreme voor 13 euro een accu en voor 27 euro een dual lader voor 12 en 220v met ook nog een USB laadpoort.
Moet allemaal wel voor een koopje he :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Nee, niet echt. De Nederlandse winkelier mag van mij best wat verdienen en ben ook een groot voorstander van het kopen in Nederland. Maar de kleine dingen die soms 5x over de kop gaan, niet makkelijk te koop zijn of de verzendkosten meer is dan het object en zelfs door veel winkeliers ook voor een habbekrats werden ingekocht kijk ik eerst zelf wel. Bij DX is het makkelijk kopen met iDeal en ik koop daar regelmatig elektronica modules en onlangs ook nog wat boren en frezen gekocht.
Een mooi voorbeeld van te goede zaken is te zien aan www.hobbyking.com , deze toko is al de doodsteek geweest voor veel modelbouwwinkels in het westen. Vooral veel mensen in de RC vliegwereld koopt alleen nog daar hun spullen.

Maar een zonnekapje besteld voor een dollar van ebay. Is verder geen haast bij dus 2 tot 4 weken is prima.

Maar hier de accu:
http://www.dx.com/nl/p/PROBTY-LPE6-LP-E ... mMd8MuWzVk

En hier de lader:
http://www.dx.com/nl/p/ismartdigi-lpe6- ... mMgmMuWzVk

En eigenlijk heb ik met de 600D ook prima op 1 accu kunnen werken dus hou het nog even in gedachten.
Gebruikers-avatar
Fresno
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 467
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2007 21:53

Kijk ook eens op: https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... canon+50mm

Koop daar al jaren ook mijn accu's en batterygrip.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

Voor mijn 750D kon ik enkel een originele accu gebruiken want met al dat China spul geeft hij geen resterende accuduur aan, blijkbaar zit er een chip in de originele, dus die heb ik in Belgie gekocht, scheelde weer 10 euro met Nederland en ik wilde die winkel toch al eens bezoeken.

maar veel spul zoals de batterijgrip zonnenkappen enz komen uit China voor een fractie van de prijs en het voldoet prima, ben niet van plan 23 euro voor een stukje plastic als een zonnekap in Nederland te betalen.
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar