Err 01 op 70D icm Canon 17-55

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Tijdens mijn vakantie liep ik (voor het eerst in al die jaren) met mijn 70D en de Canon 17-55 tegen de Error 01 (communicatie tussen camera en lens is foutief) aan. Uiteraard heb ik de lenscontactjes van zowel camera als objectief even gereinigd, maar dat was te makkelijk... het hielp niet. Toen maar even getest wanneer het probleem zich voordeed. Bij vol open diafragma (f/2.8) en op 17mm doet hij het gewoon. Maar zodra ik ga diafragmeren of zoomen gaat het fout: error. Het probleem treedt alleen op bij de 17-55, al mijn andere objectieven doen het gewoon.

Mijn eerste gedachte was: het diafragma zal wel kapot zijn. De andere objectieven deden het immers gewoon. Maar toen ik de 17-55 even op de 7D van een kennis schroefde, deed hij het gewoon probleemloos... ongeacht welk diafragma en welk brandpunt ik gebruikte. Vaag...

Canon komt niet verder dan "reinig de contacten of laat 'm repareren". Voordat ik naar Rofa ga rijden: hebben jullie nog briljante tips of suggesties...?

Mijn dank is alvast groot...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zo, vanochtend mijn camera en objectieven ingeleverd bij RoFa repair in Den Haag. Ik zet mijn geld op (minimaal) een kapot diafragma. Laat ook de losse flitsschoen even repareren, de objectieven afstellen en de hele boel cleanen.

Hoop op hun vertrouwde vakwerk... t is best kaal zonder camera :wink:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Offerte is binnen... op de camera moet de flitsschoen vernieuwd worden en wordt de autofocus opnieuw afgesteld. Bij het 17-55-objectief moeten zowel het diafragma als de IS vernieuwd worden. Bij m'n 100mm L wordt denautofocus opnieuw afgesteld. Plus nog wat schoonmaak-; afstel en controlewerkzaamheden komt de meter op een dikke €620,00. Ben benieuwd naar de reactie van de verzekeraar.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONOfferte is binnen... op de camera moet de flitsschoen vernieuwd worden en wordt de autofocus opnieuw afgesteld. Bij het 17-55-objectief moeten zowel het diafragma als de IS vernieuwd worden. Bij m'n 100mm L wordt denautofocus opnieuw afgesteld. Plus nog wat schoonmaak-; afstel en controlewerkzaamheden komt de meter op een dikke €620,00. Ben benieuwd naar de reactie van de verzekeraar.
dat valt niet echt mee :( Hoop dat je nog wat terug krijgt.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

MarcoEOS550D schreefCOLONOfferte is binnen... op de camera moet de flitsschoen vernieuwd worden en wordt de autofocus opnieuw afgesteld. Bij het 17-55-objectief moeten zowel het diafragma als de IS vernieuwd worden. Bij m'n 100mm L wordt denautofocus opnieuw afgesteld. Plus nog wat schoonmaak-; afstel en controlewerkzaamheden komt de meter op een dikke €620,00. Ben benieuwd naar de reactie van de verzekeraar.
Verzekeraar? Valt dit niet onder gebruikers slijtage?
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Anoniem 3

ajbeefde schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLONOfferte is binnen... op de camera moet de flitsschoen vernieuwd worden en wordt de autofocus opnieuw afgesteld. Bij het 17-55-objectief moeten zowel het diafragma als de IS vernieuwd worden. Bij m'n 100mm L wordt denautofocus opnieuw afgesteld. Plus nog wat schoonmaak-; afstel en controlewerkzaamheden komt de meter op een dikke €620,00. Ben benieuwd naar de reactie van de verzekeraar.
Verzekeraar? Valt dit niet onder gebruikers slijtage?
Ik ben ook benieuwd.
Gebruikers-avatar
kromlensje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 154
GeregistreerdCOLON 01 Jan 2017 11:40
WoonplaatsCOLON N Br

een hoop geld, maar noodzakelijk.
wat ik niet begrijp is verzekeraar ? is het allrisk verzekerd ?
eos 750D met grip, eos 400D, met grip, EF 24-70mm f/4.0L IS USM ,Sigma 70-300mm apo dg macro, efs 18-55mm II, efs 18-55mm is stm, ef 50mm F1.8 STM.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Haha ik zie dat ik een toch wel relevant detail niet had vermeld (omdat dat voor mijn initiële vraag niet van belang was): namelijk dat de camera/ objectiefcombi vlak voor m'n vakantie was gevallen. Vandaar dat het een verzekeringskwestie is.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

MarcoEOS550D schreefCOLONHaha ik zie dat ik een toch wel relevant detail niet had vermeld (omdat dat voor mijn initiële vraag niet van belang was): namelijk dat de camera/ objectiefcombi vlak voor m'n vakantie was gevallen. Vandaar dat het een verzekeringskwestie is.
Daar was een paar dagen terug nog nieuws over in de krant en de tv.... wordt tegenwoordig maar wat af geclaimed.... :D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

ajbeefde schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLONHaha ik zie dat ik een toch wel relevant detail niet had vermeld (omdat dat voor mijn initiële vraag niet van belang was): namelijk dat de camera/ objectiefcombi vlak voor m'n vakantie was gevallen. Vandaar dat het een verzekeringskwestie is.
Daar was een paar dagen terug nog nieuws over in de krant en de tv.... wordt tegenwoordig maar wat af geclaimed.... :D
De berichtgeving die ik heb gezien, ging over misbruik. Daarvan is uiteraard geen sprake, anders zou ik er vooral geen openbaar topic over openen :wink:

Dit topic heb ik geopend in de hoop dat ik mijn verzekeraar niet nodig zou hebben, oftewel: dat er een simpele oplossing was. Nu die er helaas niet blijkt te zijn, heb ik de zaak aan m'n verzekeraar voorgelegd. Dat wat is dit topic staat, is ook bij hen bekend.

Ben benieuwd naar de afhandeling, zal die ook in dit topic melden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Aha... meteen (Binnen 24 uur) na de val een melding gedaan dus...
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

telescoop schreefCOLONAha... meteen (Binnen 24 uur) na de val een melding gedaan dus...
Staat dat in dit topic dan? :roll:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Ik vind de hele topic niet zo handig. Het roept enkel maar vreemde reacties op als je in eerste instantie niet duidelijk genoeg bent. Houd het op praktische zaken of gewoon mooie foto's!
JVfoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2010 22:52

Hoi, en onder welke verzekering valt dit dan?
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

JVfoto schreefCOLONHoi, en onder welke verzekering valt dit dan?
Denk de reisverzekering..... beetje wollig topic :D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Robert14 schreefCOLONIk vind de hele topic niet zo handig. Het roept enkel maar vreemde reacties op als je in eerste instantie niet duidelijk genoeg bent. Houd het op praktische zaken of gewoon mooie foto's!

Als ik het goed begrepen heb leest de verzekering agent mee, waarschijnlijk iemand uit het illustere EOS clubje :D
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Robert14 schreefCOLONIk vind de hele topic niet zo handig. Het roept enkel maar vreemde reacties op als je in eerste instantie niet duidelijk genoeg bent. Houd het op praktische zaken of gewoon mooie foto's!
De openingsvraag was juist bijzonder praktisch: heeft er iemand nog suggesties mbt de optredende error. Dat was niet het geval, waarna ik de expert (RoFa) én m'n verzekeraar ingeschakeld heb. Op het moment van het openen van dit topic was de verzekeraar nog helemaal niet in beeld.

Ik heb onduidelijkheid veroorzaakt doordat ik me bij het geven van een update even niet gerealiseerd heb dat ik niet het hele voortraject had vermeld, maar alleen een concrete vraag had gesteld. Even iets beter teruglezen dus de volgende keer dat ik een update plaats, dan istie vollediger :wink:

En die mooie foto's? Die komen wel weer als de boel gerepareerd is... :mrgreen:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Ik had je een email gestuurd omdat ik het niet zo handig vind om verzekeringskwesties publiekelijk op internet te behandelen. Je hebt daar niet op gereageerd en de discussie hier toch verder gevoerd. Dan ga ik ook maar hier verder.
Je begintopic was helder, maar de onduidelijkheid komt in het vervolg en neemt alleen maar toe.

In het begintopic schrijf je over error 1 en dat is een vrij algemene code voor een communicatiefout tussen camera en objectief. Soms helpt schoonmaken van de contacten, maar meestal niet en is er meer aan de hand.
Je verdenkt het diafragma van het objectief, maar meteen daar achteraan schrijf dat het objectief op een andere 7D probleemloos werkt met alle diafragma’s.
Als het objectief het niet is, dan waarschijnlijk de camera.

Na enkele dagen meld je dat je camera en objectieven bij Rofa repair hebt gebracht.
Je schrijft nu dat je minimaal een kapot diafragma verwacht en dat is vreemd, want op een andere 7D was het diafragma van dat objectief prima in orde.
Je laat ook nog de losse flitsschoen even repareren (problemen daarmee had je hier op de site ook al eerder gemeld en leek opgelost) en een en ander afstellen/cleanen.

Daarna meld je dat er een offerte is voor het op de camera vernieuwen van de flitsschoen en afstellen van de autofocus (maar dat zit toch in het objectief), bij het objectief (17-55) moet toch het diafragma vernieuwd worden, hoewel dat op de andere 7D probleemloos werkte, alsook het IS en dat zou ook opgevallen moeten zijn bij het testen op de andere 7D.
Voor mij en ik denk ook voor anderen die dit lezen, is dit uitermate verwarrend.
Dat je ook gelijktijdig andere zaken laat afstellen/schoonmaken, is begrijpelijk.
Als ik dit alles bezie, is de prijs van de offerte hiervoor alleszins redelijk.

Dan komt er uit het niets achteraan: “Ben benieuwd naar de reactie van de verzekeraar.”
Vervolgens schiet iedereen daarop los.
Mede door je eigen reacties gaan nu ook alle alarmbellen rinkelen.
Voor mij is het volstrekt onduidelijk wat er nu precies aan de hand is en wat je nu probeert te verhalen op een verzekering.
Zoals ik al eerder heb gezegd, kun je dit soort zaken beter niet op internet aan de orde stellen, maar als je het wel doet, doe het dan zo zuiver mogelijk. Dat voorkomt dat iedereen er met speculaties mee op de loop gaat.

P.S. Kan iemand de server leren klok kijken? De hier gebruikte tijden kan ik niet thuisbrengen. Ben ook niet zo handig met omrekenen naar andere tijdzones.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ehm Gerard... je had binnen 20 minuten een mail terug van me... De rest van je bericht ga ik later op in, als ik iets meer tijd heb.

Laat ik volstaan met één simpele vraag: zou ik een poging tot verzekeringsfraude (want dat is de onderliggende suggestie in sommige reacties) nou écht publiekelijk op een forum melden...??

Toch vind ik het opvallend dat iedereen gelijk in een kramp schiet als het om een verzekeringskwestie gaat, in plaats van gewoon (hetzij via hetbtopic, hetzij via pb/ mail, zoals Gerard keurig deed) vragen te stellen over onduidelijkheden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

MarcoEOS550D schreefCOLONEhm Gerard... je had binnen 20 minuten een mail terug van me... De rest van je bericht ga ik later op in, als ik iets meer tijd heb.

Laat ik volstaan met één simpele vraag: zou ik een poging tot verzekeringsfraude (want dat is de onderliggende suggestie in sommige reacties) nou écht publiekelijk op een forum melden...??

Toch vind ik het opvallend dat iedereen gelijk in een kramp schiet als het om een verzekeringskwestie gaat, in plaats van gewoon (hetzij via hetbtopic, hetzij via pb/ mail, zoals Gerard keurig deed) vragen te stellen over onduidelijkheden.
Geweldige reactie :D

Je maakt het zelf wat wollig, daarna suggereer je zelf andere zaken.....

Gezien je beroep zou ik wat voorzichtiger oftewel duidelijker zijn in een publiekelijk forum :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar