Krijg foto's niet scherp met Tamron 150-600

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Hallo ben maar weer eens ingelogd heb namelijk een vraag over camera instelingen voor een canon 650D met sinds kort een tamron 150-600 eerste type.

Heb al meer dan vier honderd foto's gemaakt maar niets lijkt echt scherp te worden.


Instellingen momenteel menu Af-methode L + volgen, Continue AF inschakelen.

Verder TV sluitertijd 1600, Iso800, AL Focus, met negen autofocus punten, Continue opname, Spotmeting, Landschap, Witbalans AWB.


Weet niet wat ik verkeerd doe het lijkt al iets beter sinds ik een sluitertijd van 1600 gebruik misschien dat iemand van jullie hier tips voor heeft ? :mrgreen:
Anoniem 3

Misschien dat een voorbeeldfoto ons verder kan helpen?
Graag inclusief exif.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Tamron zoom lenzen moeten soms opnieuw gecalibreerd worden. Is de afwijking te groot (ik had indertijd >5% op de lens 18-270 VC PZD), dan moet ie terug naar de fabriek in Duitsland. Ga eerst even naar een repaircenter of waar je hem gekocht hebt. Mogelijk kan het nog onder garantie.
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Bedankt alvast voor jullie reactie, Ik ga proberen een paar verkleinde foto's up te loaden bij mijn profiel. Graag hoor ik weer jullie reacties. Een van de foto's van een stilstaand schaap lijkt wel scherper.
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Helaas als ik de foto's upload krijg ik een foutmelding
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Zie ze zelf nu wel als ik op mijn profiel klik.
Anoniem 3

Ik zie in dat je de lens met volle lensopening gebruikt, variërend van f5.6 (250mm) tot f6.3 (600mm).
Je kunt er gevoeglijk van uit gaan dat de (een) lens bij volle lensopening niet het scherpste beeld geeft.
Probeer eens te diafragmeren naar f11 en gebruik een statief.
Misschien dat die negen autofocuspunten ook verwarrend (voor de camera dan) werken. Ik zou alleen het middelste focuspunt gebruiken.
Ik ben benieuwd naar de resultaten van die instelling.

Succes ermee.
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Heel erg bedankt voor je reactie. Het klopt dat ik bij de laatste serie foto's met TV sluitervoorkeuze heb gewerkt meestal 1/1600.
Had eerder ook wel met F8 geprobeerd maar had het vermoeden dat het ook met bewegings onscherpte had te maken.

Ik ga het testen en plaats dan weer een paar voorbeelden maar dit kan wel even duren maar zal het je laten weten.

Ook veel succes met de foto's. :D
Anoniem 3

Nog een aanvulling:

Als je met 600 mm uit de hand fotografeert, is bewegingsonscherpte idd niet uit te sluiten.. En dat is een understatement.
Gebruik bij die instelling een (eenpoot)statief. Heb je geen eenpoot dan kun je altijd één van de drie poten van een normaal statief uitschuiven.
Dat geeft je meer bewegingsvrijheid dan de drie poten.
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Alvast een paar stilstaande testfoto's van pruimebloesem op 600 mm F11 en met een focuspunt een met en een zonder stabilisatie.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

EOS650 schreefCOLONAlvast een paar stilstaande testfoto's van pruimebloesem op 600 mm F11 en met een focuspunt een met en een zonder stabilisatie.
ik zie niks...
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Anoniem 3

Ik zie twee foto's.
Allebei 1/125 sec.
Heb je uit de hand 'geschoten' of vanaf statief?
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

Zulke vaste handen heb ik nog niet de pruimebloesem foto's zijn beide vanaf een driepoot statief geschoten.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik zie ook geen foto's.
Anoniem 3

TS geeft al aangegeven dat de foto's bij zijn profiel wel zichtbaar zijn.
Anoniem 3

Zorg ervoor dat je foto's de 1024px niet overstijgen. Beter is 800, dan zit je altijd safe.
Een andere, betere manier is het plaatsen op Flickr en dan doorverwijzen naar hier.
Voordeel daarvan is dat de exif, indien aanwezig, gemakkelijk te zien is.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

OK. Ik heb ze gezien. Ik heb zelf de 150-600mm van Sigma en ik merk zelf wel dat ik te hoge verwachtingen had. Ik had tot in het oneindige scherpte verwacht maar herten van een afstand van meer dan 500 meter krijg ik niet top scherp. Het stilhouden van de camera op 600mm is ook goed oefenen. Zelfs met een monopod. Maar binnen een redelijke afstand is mijn lens wel hartstikke scherp. Ik weet niet vanaf welke afstand jij die bloesem hebt gefotografeerd maar ze zien er toch niet slecht uit? Ik heb mijn lens ook pas één week en vanmiddag goed uitgetest in de verte. Op 400, 500 en 600mm met OS en zonder en vanaf monopod. Omdat ik geen herten zag heb ik getest op bordjes met verboden toegang etc. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken hoe de resultaten met een statief zijn. Als je echt twijfelt dan zou ik terug gaan naar de winkel.

ps. Ik heb schuif voor drie afstanden en die moet ik vrij precies aanhouden. Bij mijn Canon 100-400mm waren dat er maar twee en die kwamen niet zo nauw.
Laatst gewijzigd door 1 op jonggolde, in totaal 10 keer gewijzigd.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ook ik vind ze niet echt slecht voor 600mm.
Maar, deze zijn denk ik al wel vanaf statief?
1/125 bij 600mm uit de hand, dan zouden het al best wel top platen zijn.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

en als je vanaf statief schiet, image stabilisatie uit!

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
EOS650
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2013 14:46

50150
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar