HELP!! Welke camera voor mij? zo veel onderzoek gedaan!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
zoezoektcamera
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2017 11:00

Hoi Hoi,

Zoals de titel al verklapt, ben ik op zoek naar een camera.
Nu heb ik inmiddels zó veel onderzoek gedaan dat ik écht door de bomen het bos niet meer zie.

Achtergrond:

Ik ben bezig met het opzetten van een blog en ben actief instagrammer. Tot nu toe ben ik altijd tevreden geweest met de kwaliteit van mijn iPhone foto's. Echter zijn deze alleen maar goed bij optimaal daglicht en die beperking begint me te irriteren.

Eisen:

- Budget: Maximaal 500/600 euro ( minder mag natuurlijk altijd)
- Ook te gebruiken bij weinig licht, ( denk bijvoorbeeld aan food foto's in een restaurant)
- Makkelijk te bedienen en het liefst makkelijk mee te nemen
- Omklapschermpje zodat je ook foto's van jezelf en vanaf meerdere posities kan nemen.
- Film kwaliteit
- De mogelijkheid tot zoomen. ( Echter is dit meer een extra, ik zou het fijn vinden om op reis bijvoorbeeld wat in te kunnen zoomen maar ik zal meer foto's van dichtbij maken, dit is dus belangrijker.)
- Connectiviteit via wifi voor het gelijk doorzetten naar mobiele telefoon.

Waar ga ik de camera voor gebruiken?

De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor mens en productfotografie. Denk hierbij aan het fotograferen van dagjes weg, reviews van restaurant en koffietentjes met bijbehorende foto's maar ook aantrekkelijke foto's van voeding.

Ik ben dus op zoek naar een goede camera maar ben wel een beginner. Door al het uitzoeken ben ik al tot de conclusie gekomen dat een systeem camera voor mij wellicht het beste is. ( of een instap DSLR/Spiegelreflex.) Ik denk dat een compact camera voor mij te beperkt is, zeker omdat ik er in de toekomst ook wat meer in wil gaan verdiepen.

Nu heb ik zoals ik zei al heel veel onderzoek gedaan en ben ik uitgekomen op een aantal modellen waaronder de:

- Olympus Pen e-pl7

Deze camera heb ik nu een week op proef met de bijbehorende lens ( 14-42 mm 3.5-5.5 F) en ben opzich tevreden. Echter is het diafragma hierbij nog vrij hoog waardoor hij bij weinig licht misschien niet optimaal presteert. ( nog niet echt uitgeprobeerd.) Wel kan je hier bijvoorbeeld een 45mm lens bij kopen met een diafragma van 1.8-2.8 echter is dit een vrij prijzige lens en zit ik dan al weer op een totale aanschafprijs van 800 euro. Volgens mij is de Olympus pen e-pl7 een hele gehypte camera en ik heb het vermoeden dat er meer camera's zijn rond het budget wat ik in mijn hoofd heb met wel een lager diafragma.

Ook ben ik nog gekomen op de

- Canon powershot G7X Mark II ( nadeel, compact dus kan geen lenzen wisselen)
- Sony A5000

Als ik echter op reviews zoek lijkt toch steeds de Olympus Pen E-PL7 het beste uit de test te komen.

AAAAAH HELP!! Zoals jullie wellicht begrijpen weet ik het echt even niet meer en ben ik dus op zoek naar ervaringen/tips/adviezen van gebruikers. Wellicht dan toch maar een instap DSRL? alle tips en adviezen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt

Liefs
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Het zijn alledrie echt prima kamera's.

En het zijn alledrie ook kamera's waar je je gewoon even in moet verdiepen, handleiding lezen en wat over 'hoe je foto's maakt' moet lezen.

Ik zou als ik jou was kijken welke

- het makkelijkste in je hand ligt
- je het makkelijkste vindt werken in samenwerking met je blog
- je de kleuren zo uit de camera het mooiste vindt

Alle megapixel toeters en bellen zijn niet direct voor je van belang, eindeloos nabewerken zo te lezen ook niet. Dus koop gewoon de camera die aan bovengenoemde criteria voldoet en bedenk dat je

- fotografie leuk gaat vinden, en binnen 2 jaar een nieuwe wil

- fotografie voor bloggen leuk vindt, en over 3 - 4 jaar een nieuwe wil die 360-graden foto's maakt, gps heeft en je bloedsuikerwaarde automatisch weet te meten (en met add-on uit is te breiden tot scheerapparaat)

- fotografie niet leuk vindt, het bloggen niet lukt, en het ding over 2 jaar nauwelijks 100 euro oplevert op marktplaats.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Zou ook eens kijken naar een goede mobiel, bijv de Iphone SE of later hebben voor jou doel,
De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor mens en productfotografie. Denk hierbij aan het fotograferen van dagjes weg, reviews van restaurant en koffietentjes met bijbehorende foto's maar ook aantrekkelijke foto's van voeding.
uitstekende camera's en super handig in gebruik...
Apple fan, Canon volger...
Tom Tiger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2006 09:08
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Ehm, Canon M10 of Canon M3, Sony 6300? ook mooie alternatieven, plus de EOS-M serie heeft verwisselbare objectieven (denk er wel aan de M10 heeft geen hot shoe, was voor mij een dealbreaker)

Youtube staat vol met reviews hierover :-) Maar idd, zoals hier boven al vermeld, wat werkt voor jou, wat ligt goed in de hand, wat is handig? Ben zelf heel tevreden over de Canon M3, maar in alle eerlijkeheid, die heb ik pas een maand :-)
Al mijn fotos op Flickr

http://www.flickr.com/photos/tomtiger/albums

Had, Eos 300D, Eos 1000D, Eos 40D
Actueel, Eos 70D en 80D, Eos M3
Powershot 220HS
Vintage lenzen en Russische Kameras.
Canon, Sigma, Tamron en Yongnuo Glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar