Consumer camera are dead

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Beetje lang maar wel behoorlijk solide analyse en duidelijke richting waar camera zullen moeten gaan...

Visie van Tony Northrup

https://youtu.be/AGp3JXKtHBM

( engels talig)

Ook te zien als aanvulling op de WiFi discussie
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Ja we gaan nog steeds omslachtig te werk met onze dslr terwijl het zo makkelijk kan maar dat zal nog wel generaties over heen gaan.
Vind het wel fijn werken zo'n touchscreen op mijn 70D maar de interface kan wel wat gebruiken om aan de huidige maatstaven te voldoen.
Al die knopjes zouden makkelijk vervangen kunnen worden op een groter scherm (5 inch) die ook kantelbaar kan zijn.
als die mirrorless was zouden er nog meer mogelijkheden ontstaan.
Dus een een fullframe mirrorless met 5 inch kantelbaar scherm met volledige bedienings- interface ,microSATA SSD Solid State Drive
en goede wifi/nfc connectie.
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

goed en duidelijk verhaal, maar dat is Tony wel toevertrouwd :D

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

evelakes schreefCOLON Al die knopjes zouden makkelijk vervangen kunnen worden op een groter scherm (5 inch) die ook kantelbaar kan zijn.
als die mirrorless was zouden er nog meer mogelijkheden ontstaan.
Dus een een fullframe mirrorless met 5 inch kantelbaar scherm met volledige bedienings- interface ,microSATA SSD Solid State Drive
en goede wifi/nfc connectie.
Dat is interessant, echter groter scherm en touch screen kost ook meer accu en is lastig met dikke handschoenen te bedienen. Als je een tijdje naar de middle of nowhere gaat waar het koud is, is dat niet handig.
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

maximus schreefCOLON
evelakes schreefCOLON Al die knopjes zouden makkelijk vervangen kunnen worden op een groter scherm (5 inch) die ook kantelbaar kan zijn.
als die mirrorless was zouden er nog meer mogelijkheden ontstaan.
Dus een een fullframe mirrorless met 5 inch kantelbaar scherm met volledige bedienings- interface ,microSATA SSD Solid State Drive
en goede wifi/nfc connectie.
Dat is interessant, echter groter scherm en touch screen kost ook meer accu en is lastig met dikke handschoenen te bedienen. Als je een tijdje naar de middle of nowhere gaat waar het koud is, is dat niet handig.
Ach misschien zit er al voice control op of is het touchscreen al weer meer ontwikkeld als op de ijfone.
Heb ook al niet begrepen waarom er geen aansluiting op zit om een powerpack extern aan te sluiten, mooie breekpen erop geen problemen met dat gefriemel met die usb plugjes

als je dit ziet dan denk je toch wat omslachtig.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik vond vooral zijn verhaal dat ze meer als software producenten moeten gaan denken hout snijden, daarmee kunnen ze in het machine dan al rekening houden zodat via updates bijv een wifi functie wezenlijk beter kan worden via een normale update.
Overigens denk ik dat idereen wel eens is dat de prof Dslr nog oververvangbaar is voor de komende jaren....
Ik merk zelf dat ik de compact niet mer gebruik sinds ik een nieuwe iphone heb... In die zin is het al aan het gebeuren...
Apple fan, Canon volger...
maximus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 06 Sep 2009 16:52
CONTACTCOLON

Waarom geen Adobe Lightroom òp je camera?
It's not the quality of the pots that makes food taste good
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

maximus schreefCOLONWaarom geen Adobe Lightroom òp je camera?
Precies! Dat heb ik al trouwens die camera voor familie snapshot heet iPhone ;-)
Apple fan, Canon volger...
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Klein vraagje hoe ga je al die touch-screen knopjes bedienen als je door de viewfinder ( kan ook evf zijn) kijkt, met je neus??
Touch screen is handig als je met liveview foto of video maakt, echter voor de ouderwetse bediening van de camera, zijn ergonomisch geplaatste knoppen echt iets handiger.
Verder voor snapshots is smartphone vaak de beste camera omdat je die altijd bij je hebt, niet omdat dat de beste camera's zijn.
Tony Northrup moet je trouwens niet als camera technologie kenner al te serieus nemen, zijn verhalen over full frame, aps-c, iso en exposure kloppen niet.
Dat wil niet zeggen dat alles wat hij verteld onzin is, hij lijkt me een hele goede fotograaf maar is geen camera engineer.


groet
jan
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

photogunner schreefCOLONKlein vraagje hoe ga je al die touch-screen knopjes bedienen als je door de viewfinder ( kan ook evf zijn) kijkt, met je neus??
Touch screen is handig als je met liveview foto of video maakt, echter voor de ouderwetse bediening van de camera, zijn ergonomisch geplaatste knoppen echt iets handiger.
Verder voor snapshots is smartphone vaak de beste camera omdat je die altijd bij je hebt, niet omdat dat de beste camera's zijn.
Tony Northrup moet je trouwens niet als camera technologie kenner al te serieus nemen, zijn verhalen over full frame, aps-c, iso en exposure kloppen niet.
Dat wil niet zeggen dat alles wat hij verteld onzin is, hij lijkt me een hele goede fotograaf maar is geen camera engineer.


groet
jan
misschien een multi controller(s) bovenop.
Kijk naar de auto/vliegtuig bouwers vroeger allemaal analoge knopjes nu worden wordt het bijna allemaal vanuit touchscreens bediend en voice control.
Ik heb geen moeite met de huidige setup, maar als ik door de ogen van mijn dochter kijk die ook fotografie studeert (3e jaars) dan zie wel dat die bakstenen die
wij dragen toch wel langzaam op de achtergrond verdwijnen. In de studio geen probleem maar buiten vind ze het maar onhandige dingen waar je niet
direct met de cloud/internet communiceerd.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Kijk waar de software technologie gaat... Iphone 7 plus, 12 mp twee lenzen ... Zodat er 5x zoom is 10x al je wilt... Nwtuurlijk geen partij nog voor de dslr maar toch wie had sit 10 jaar geleden wat zg ik 5 jaar geleden gedacht... Kortom ook de fotografi gaat op de kop...
Apple fan, Canon volger...
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Fotografie is al lang over de kop al sinds de digitale revolutie in fotografie.
De technologie word steeds geavanceerder, hardware krijgt een steeds minder belangrijk deel in het ontwerp van een camera.
Men kan met software nu zaken realiseren in camera die we 10 jaar geleden niet voor mogelijk hielden.
Maar het is niet de camera die de foto maakt maar de persoon die de camera bediend.
De camera is een stuk gereedschap waarmee je je foto maakt.
Als fotograaf kies je voor het stuk gereedschap wat jij denkt nodig te hebben om de foto te realiseren die jij in je hoofd hebt.
Het gebruikte gereedschap hangt ook af wat er voor je beschikbaar is en wat je kan betalen.
Met een Zwitsers leger mes kun je in theorie een boom omzagen, maar toch zullen de meeste mensen kiezen voor een grote ketting zaag omdat deze daar het meest geschikt voor is.
Een smartphone is de swiss-army-knife van de moderne wereld, het kan heel veel waaronder steeds beter foto's maken, maar het is voor heel veel foto klussen nog steeds niet het beste gereedschap.
Elk type camera heeft zijn eigen voordelen, elk merk zijn eigen punten waarop zijn camera's uitblinken.
Het is nu gelukkig zo dat we een zeer grote keus hebben welke camera we kunnen kopen en gebruiken, voor elk wat wils.
Ik ben nog steeds blij met een spiegel reflex camera met de knoppen zo ergonomisch op de camera gearrangeerd, dat ik men men rechterhand bijna alle instellingen kan wijzigen zonder de camera van mijn oog weg te halen. Het had misschien nu ook een moderne mirrorless kunnen zijn als een fuiji xt-1 (2), maar ik heb ooit eens een canon spiegelreflex camera gekocht en een aantal lenzen, daar kan ik mee overweg en dat voldoet voor mij.
Ik kijk af en toe naar videotjes op internet naar camera reviews die mij vertellen dat datgene wat ik heb totaal achterhaald is niet meer voldoet en dat ik een Nikon voor de dynamic range moet kopen en een sony mirrorless om dat het veel lichter is qua gewicht en toch full-frame ( koop de laatste sony lensen de master-g lensen en gewichts en formaat voordeel is weg) en nu weer de Fuiji om de geweldige in camera jpeg's.
Ik probeer me niet meer gek te laten maken, door deze camera goeroe's die hun verhaal vertellen als mening, maar eigenlijk gewoon betaalde camera verkopers zijn.
De world press foto van 2015 is gewoon gemaakt met oude canon 5d mark ii (camera uit 2008, dus totaal achterhaald??).
Als je foto bekijkt is deze niet echt scherp heeft veel iso ruis en toch een super foto. http://www.dutchcowboys.nl/media/dit-is ... -jaar-2015
Mijn pleidooi is eigenlijk laat je door de Tony's en merken switcher's niet gek maken en bepaal zelf wat het beste foto toestel voor jou is, qua techniek en budged.
zoals Johan Cruijff al zei: elk voordeel heb zn nadeel
Volgens mij kun je dat zo toepassen op camera techniek.

groet

jan
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Jan, ik probeer niks te verkopen aan je... Herken wel wat je zegt maar tegelijk constateer ik dat ik mijn canon s120 niet meer gebruik sinds ik de nieuwste iPhone heb... En dan gaat het om fotos van familiegebeirtenissen, ideeen voor shootlocaties, etc....
Het echt (voor mij hobby) werk gaat altijd met de 6D en dat zal ook wel zo blijven, maar met deze nieuwste generatie de 7 kan nog weer meer... Zijn investeringen in point en shoot cameras geen goed idee...
Apple fan, Canon volger...
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Nee, ik weet dat jij me niets wil verkopen.
Ik vind alleen dat je niet gek moet laten maken door verhalen op youtube o.a. van Tony Northrup en collega's.
Hij wil dat jij zijn boek koopt met camera aankoop adviezen. Technisch kloppen zijn verhalen over camera's vaak niet.
Ook de nieuwe Iphone 7 die jij aantipt, is die echt het geld waard 800 dollars in de USA. en dan als point and shoot vervanger.
Lijkt me niet. Ik bedoel eigenlijk met mijn pleidooi, laat je niet gek maken door alle commerciële praatjes en koop allen wat je nodig hebt.


groet

jan


groet

jan
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kan mij in grote lijnen wel vinden in het verhaal van Jan.

Het is een ongelofelijke ratrace waarin iedereen zijn eigen waarheid heeft welke technisch ook vaak goed te onderbouwen is. Het is gewoon een feit dat een mooi beeld maar voor klein deel door de techniek van de camera gemaakt word en voor een groot deel door de fotograaf. Het lijkt soms of je met een camera van twee jaar oud geen goede foto's meer kan maken en dat is natuurlijk onzin.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Rijk schreefCOLONKan mij in grote lijnen wel vinden in het verhaal van Jan.
...Het lijkt soms of je met een camera van twee jaar oud geen goede foto's meer kan maken en dat is natuurlijk onzin.
Absoluut!

Dit artikel had ik gepost om te laten zien waar het denk ik naar toe gaat in de technologie... niet om iedereen morgen een nieuwe camera aan te smeren ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Nu ben je te laat Wibo had ik bijna de op de presale button van de Canon 5d markIV aangeklikt totdat ik het prijskaartje zag :shock: :lol:
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

:lol: :lol: :lol:
Apple fan, Canon volger...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar