Nut Wi-fi

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Op mijn 70D zit Wi-Fi. Na geruime tijd merk ik toch dat ik lang niet altijd optimaal gebruik ervan maak. Foto's downloaden doe ik met de USB kabel, dat gaat stukken sneller dan met Wi-Fi. Het gebruik met mijn smartphone gaat ook niet altijd vlot; een hoop gehannes voordat er verbinding is. Met de gewone afstandbediening werkt het sneller.
Zoals ik het bekijk, leuke gadget, maar het gebruik ervan is matig.
Denken andere gebruikers er ook zo over?
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Heb al diverse keren gebruik gemaakt van de WIFI functie in combinatie met m'n Iphone 6S, geen gehannes hoor, fluitje van een cent.

Met Macro opnamen een fijne optie. :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

WiFi kan handig zijn wanneer je de vers gemaakte foto's direkt op een monitor wilt kunnen zien. Met de EOS-utility of Lightroom kan je deze koppeling maken.
In de fotostudio wordt dit gebruikt. Het kan ook met een kabeltje, maar struikelen is daarmee een risico.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik vind het een gedrocht van een functie.
Het is leuk dat het kan maar gebruik liever een usb kabeltje naar mijn tablet.

De functie is zo slecht afgestemd op mobiele devices.
Vergeten de standby functie uit te zetten op je camera resulteert in een verbroken verbinding waardoor de mobile device meteen probeert te zoeken naar een ander wifi. Dat herstellen lukt bijna niet. wtf
Waarom kan mijn 6d niet gewoon de wifi laten slapen ipv uitschakelen.
Ik heb het op gegeven.
Ik vraag me af hoe het inmiddels met de nieuwe toestellen gaat.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik het ook eigenlijk nooit. Heb het ooit eens gebruikt om te kijken wat het kan, maar werd er niet blij van. Voor mij heeft het geen meerwaarde.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

MarcoEOS550D schreefCOLONIk gebruik het ook eigenlijk nooit. Heb het ooit eens gebruikt om te kijken wat het kan, maar werd er niet blij van. Voor mij heeft het geen meerwaarde.
Met Camera op statief voor een macro opname is het best wel een goede optie, mits je een goede Wi-Fi verbinding hebt. :wink:

Opnamen overzetten van memory card naar Lightroom is het beste vanaf card in computer.
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik zelden een statief bij macro, en áls ik dat al doe gebruik ik gewoon mn afstandbediening. Sneller en makkelijker. Wat is dan de meerwaarde van de wifi-verbiding? Puur het grotere beeld?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Kunnen we remote shooting los koppelen van wifi.
Remote is super handig in bepaalde omstandigheden.

Het is echter een ramp om dit on the fly met wifi te doen.
Een moderne mobile device heeft gewoon usb hosting. Als ik de kabel tussen mijn tablet en camera verbind heb ik binnen 2 seconden mijn camera onder controle. De spiegel klapt meteen weg en ik zie door de camera heen.
Met wifi heb ik belachelijk veel handelingen nodig.

Bij stationaire opstellingen (studio) is die tijd eenmalig en te overzien.
In het veld is de slak al uit beeld tegen de tijd dat je eindelijk verbinding hebt.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik ( vrouw ) zou WIFI heel nuttig vinden. Als ik een situatie niet zou vertrouwen zou ik snel een foto maken en doorsturen. Met mijn camera gaat dat niet. Nu bel ik soms wel eens kentekens door als ik naar een afgelegen plek ga.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

jonggolde schreefCOLONIk ( vrouw ) zou WIFI heel nuttig vinden. Als ik een situatie niet zou vertrouwen zou ik snel een foto maken en doorsturen. Met mijn camera gaat dat niet. Nu bel ik soms wel eens kentekens door als ik naar een afgelegen plek ga.
Die functies zitten vooral in compactcamera's en nog handiger: in telefoons.
Ik neem aan dat je , als je de hond gaat uitlaten, niet met je DSLR gaat 'pronken'


wifi is totaal nutteloos buitenshuis. mocht je contact willen leggen met internet dan MOET je een telefoon hebben met dataabonnement. Nou dan is wifi op de camera verspilde energie. Maak dan maar meteen een foto met whatsapp, telegram of FB op je telefoon.
https://androidworld.nl/nieuws/goede-ca ... phone-200/
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuk draadje :D

Ik zie/zag wifi wel van toegevoegde waarde qua remote shooting en transporteren van bestanden maar als ik dit zo lees twijfel ik toch ernstig.

Blijf dit volgen en hoor graag ook andere ervaringen
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Rijk schreefCOLONLeuk draadje :D

Ik zie/zag wifi wel van toegevoegde waarde qua remote shooting en transporteren van bestanden maar als ik dit zo lees twijfel ik toch ernstig.

Blijf dit volgen en hoor graag ook andere ervaringen
Wifi begint interessant te worden op het moment dat:
je een apple telefoon/tablet hebt
Je camera meer dan 5meter van je usb verwijderd is. (5meter is officieel de maximale lengte van een USB verbinding)
Of je bent bang om over een kabeltje te struikelen. (koop een langer snoertje, of verleng 'm)

Valkuilen:
Wifi is geen internet, je foto is naar je tablet/telefoon verhuist en dan? Waarom wil je 'm op je telefoon? voor internet?
Wifi is nog steeds trager dan USB
De 6D weigert video te streamen via Wifi.
Voor je het weet ligt de verbinding er uit. Herstellen is een ramp. Beide devices herstarten werkt meestal.
Het gemak waarmee mobile devices omgaan met wifi geeft een verkeerd beeld van hoe Wifi van Canon werkt.

USB simpel, snel, betrouwbaar
mits je geen MS-phone of IOS product hebt en een usb OTG aansluiting.
de grootste irritatie is dat 95% van de verkochte OTG kabeltjes geen OTG kabeltjes zijn
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

In het begin was het lastig de connectie tot stand te brengen met de android smartphone, nu een fluitje van een cent
met de Sony Z2 vaak is het makkelijk om te kijken of het allemaal wel scherp genoeg is en dan is de Smartphone wel handig
met uitvergroten. Op het kleine schermpje van de 70D is het vaak net te klein ondanks uitvergroting. Ook op de tablet
krijg ik direct een goed overzicht van de images.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Rijk schreefCOLONLeuk draadje :D

Ik zie/zag wifi wel van toegevoegde waarde qua remote shooting en transporteren van bestanden maar als ik dit zo lees twijfel ik toch ernstig.

Blijf dit volgen en hoor graag ook andere ervaringen
Valt wel mee, dus niet ernstig twijfelen :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

evelakes schreefCOLONOp het kleine schermpje van de 70D is het vaak net te klein ondanks uitvergroting. Ook op de tablet
krijg ik direct een goed overzicht van de images.
Klopt, dat maakt het makkelijker :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Dirkjan82
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2014 16:59
CONTACTCOLON

Zelf heb ik ook een 70D met Wi-Fi en vind het erg handig:

- als ik onderweg ben en snel even een foto met iemand wil delen kan ik deze draadloos (in het ov, tijdens het lopen) snel naar mijn iPhone kopiëren. Dit gebruik ik wel eens in de tram als ik uit Artis kom, of als ik door de waterleidingduinen loop.

- mijn iPhone functioneert als remote. Handig als je een statief gebruikt en een foto wil maken met remote. Ik had dit ten tijde van de "terror"-oehoe bij Purmerend. De uil had ik al een paar dagen op het oog om te fotograferen. Camera klaargezet en wachten maar met wat meer afstand om de uil niet op te jagen (voor een terror oehoe was hij banger voor mij dan andersom). Helaas wilde de oehoe niet bij dezelfde boom gaan zitten als de avonden daarvoor. Ik had toen nog een 55-250 mm lens en te weinig bereik om de uil mooi in beeld te krijgen zonder 'm op te jagen.

Let wel op: als er een Wi-Fi verbinding met de camera is, waarbij de camera als hotspot optreedt heb je geen internetverbinding. Dus een foto delen werkt pas als de foto is overgezet en de Wi-Fi op de camera weer uit staat (dan ga je weer verder via je mobiele data).
seoman schreefCOLONwifi is totaal nutteloos buitenshuis. mocht je contact willen leggen met internet dan MOET je een telefoon hebben met dataabonnement. Nou dan is wifi op de camera verspilde energie. Maak dan maar meteen een foto met whatsapp, telegram of FB op je telefoon.
https://androidworld.nl/nieuws/goede-ca ... phone-200/
Een mobiel data abonnement is echter NIET nodig om de remote functie te gebruiken, of om de foto's over te zetten. Alleen als je ze daarna meteen online wil plaatsen of via bijvoorbeeld WhatsApp wil delen.
Voordeel van de foto maken met dslr is vaak betere lenzen en meer bereik dan met de smartphone. Dus je kan een goede foto maken met meer groothoek of meer tele en deze daarna delen.
seoman schreefCOLONHet is echter een ramp om dit on the fly met wifi te doen.
Een moderne mobile device heeft gewoon usb hosting. Als ik de kabel tussen mijn tablet en camera verbind heb ik binnen 2 seconden mijn camera onder controle. De spiegel klapt meteen weg en ik zie door de camera heen.
Met wifi heb ik belachelijk veel handelingen nodig.
Het instellen is één keer wat gedoe, maar als dat eenmaal is gebeurd hoef je alleen Wi-Fi op de camera in te schakelen (zet deze in het custom menu en je bent er snel bij) en de bijbehorende app op de smartphone te openen en je bent al klaar. Niet meer handelingen dan een kabel pakken, aansluiten op je camera en een computer/tablet en de juiste software starten.
Het enige nadeel is dat er een kleine vertraging is tussen wat de camera ziet en wat je op je smartphone ziet en een kleine vertraging bij het afdrukken. Dit allemaal nog geen seconde, dus als je shot qua timing niet te belangrijk is (geen vallende druppel of wielrenner die voorbij racet) is er niks aan de hand. Als je sportfotograaf bent raad ik remote schieten via Wi-Fi dus af :wint:
Voordeel is dat je veel verder van je camera af kan blijven (bijvoorbeeld als je wild fotografeert) dan een kort kabeltje. Tenzij je "korte" kabel een meter of tien is.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@dirkjan

Wat jij kan, kan mijn 6d nog niet eens in de verte. Het is ook een onwaarschijnlijk verhaal want je moet hoe dan ook op je mobile device wisselen van wifi
maar misschien heeft canon wifi iets verbeterd. De 70D is immers nieuwer dan de 6d

Sorry hoor maar wat moet whatsapp/FB etc met betere lenzen? Als je denkt dat daar iets van teruggezien gaat worden dan vergis je je in de interesse van je mede mens.
En hoezo moeten foto's meteen op internet verschijnen? Dat is ook al zo'n vreemde wens. Het veranderd niets aan de foto en je publiek zal het ook een worst wezen hoe 'vers' een foto is.


Mijn kanttekening tav van wifi in het veld is 100% gericht op het ontbreken van internet en afdrukken via wifi naar iets anders streamen heeft daarmee een betrekkelijke functie.
Ik heb eerder aangegeven dat remote en wifi 2 totaal verschillende functies zijn en ze ook als zodanig benaderd moeten worden.
'Remotewerken' kunnen alle camera's, wifi-en maar enkele.
Met een gemodificeerde accuwifirouter kunnen alle cameras via wifi bediend worden.
Dus hoewel wifi eindelijk geïntegreerd is, op mijn 6D is het geen feestje en de toegevoegde waarde minimaal.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

seoman schreefCOLON wifi is totaal nutteloos buitenshuis. mocht je contact willen leggen met internet dan MOET je een telefoon hebben met dataabonnement. Nou dan is wifi op de camera verspilde energie. Maak dan maar meteen een foto met whatsapp, telegram of FB op je telefoon.
https://androidworld.nl/nieuws/goede-ca ... phone-200/
Seoman klopt niet helemaal de 6d zet een eigen netwerk op wat handig kan zijn als je door de lens wil kijken via je telefoon laag bij de grond of hoog boven je hoofd.
Voor data transfer naar bijv de Cloud klopt het natuurlijk wel ...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Als oud 6d gebruiker sluit ik mij volledig aan bij Seoman.
De WiFi op deze camera, dus niet de remotefunctie, voegt niets toe en is omslachtig om op te zetten.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

wibo53 schreefCOLON
seoman schreefCOLON wifi is totaal nutteloos buitenshuis. mocht je contact willen leggen met internet dan MOET je een telefoon hebben met dataabonnement. Nou dan is wifi op de camera verspilde energie. Maak dan maar meteen een foto met whatsapp, telegram of FB op je telefoon.
https://androidworld.nl/nieuws/goede-ca ... phone-200/
Seoman klopt niet helemaal de 6d zet een eigen netwerk op wat handig kan zijn als je door de lens wil kijken via je telefoon laag bij de grond of hoog boven je hoofd.
Voor data transfer naar bijv de Cloud klopt het natuurlijk wel ...
Het opzetten van een eigen netwerk is de hoofdreden dat wifi zo onbruikbaar is.

Als canon gewoon zou inloggen op bestaande wifi netwerken.
en ons (bv) 5 ssid's met bij behorende wachtwoorden kon laten opslaan.
Dan zou remoten met wifi een 1000X bruikbaarder zijn.

Dan kun je 1 keer het wachtwoord van je werk invoeren, 1 keer voor thuis en 1-2keer voor de hotspotfuncties van je mobiele devices.
De camera vind vanzelf een SSID en logt in indien het wachtwoord beschikbaar is.
Om een onbekend ssid van wachtwoord te voorzien zou je pas in het menu hoeven gaan.

Het klote van canon is dat ze dit dus nooit zullen updaten voor de 6D.
Koop maar een nieuwe 5mk4, 70d of 80D en misschien krijg je dan wel een bruikbare wifi-functie.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar