Instelling camera beeldscherm canon eos 70d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
renskesphotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2016 19:51

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje de Canon EOS 70D en die bevalt erg goed. Wel is het zo dat, wanneer de foto's die ik gemaakt heb, op het beeldscherm van de camera precies zo zijn als ik ze wil, ze op het beeldscherm van de computer altijd een stuk donkerder zijn en ik altijd erg veel moet nabewerken. Het beeldscherm van mijn computer lijkt te kloppen, want wanneer ik de foto's laat afdrukken bij bijvoorbeeld Profotonet, dan zijn de afdrukken altijd gelijk aan de bewerkte foto's op de computer. Kan iemand me misschien helpen, doe ik iets fout? Is dit een instelling op de camera? Alvast bedankt.
Photography is a reality so subtle that it becomes more real than reality... - Alfred Stieglitz
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Je kunt in je menu de helderheid instellen (tweede tabblad met het symbool van een steeksleutel vanaf links). Denk dat daar de kneep zit.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
renskesphotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2016 19:51

Hoi Marco,

Helaas had ik die al geprobeerd, het is echt de foto zelf die lichter is. Op het scherm van de camera lijkt dan bijvoorbeeld een witte achtergrond in de studio volledig wit (bijna een overbelichte foto) en op de computer zie je veel meer informatie en schaduwen, alsof het 3 stops verschilt. Dit is ook in het histogram te zien, maar ik durf niet alleen op het histogram af te gaan tijdens het fotograferen, dan ben ik bang dat alles echt overbelicht is en ik informatie mis die juist wel op de foto had moeten staan. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Photography is a reality so subtle that it becomes more real than reality... - Alfred Stieglitz
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als je je histogram goed in de gaten houdt, heb je toch geen overbelichte foto's?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
renskesphotos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2016 19:51

Nee, dat klopt. Maar om alleen daar op af te gaan terwijl het beeld iets anders laat zien vindt ik toch lastig. Ik ga gewoon nog even verder zoeken.
Photography is a reality so subtle that it becomes more real than reality... - Alfred Stieglitz
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONAls je je histogram goed in de gaten houdt, heb je toch geen overbelichte foto's?
Inderdaad dat dacht ik ook.

Als de histogram de rechter zijde raakt dan gaat er info verloren. Je kan zelfs op je camera een waarschuwing aanzetten. De overbelichte delen kleuren dan rood op je scherm. (vind ik heel irritant dus staat uit.)

Een foto echt goed beoordelen op het scherm van je camera is gewoon erg lastig. Je kan een foto pas echt goed beoordelen op je scherm is mijn mening.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

renskesphotos schreefCOLONHallo,

Ik heb sinds een tijdje de Canon EOS 70D en die bevalt erg goed. Wel is het zo dat, wanneer de foto's die ik gemaakt heb, op het beeldscherm van de camera precies zo zijn als ik ze wil, ze op het beeldscherm van de computer altijd een stuk donkerder zijn en ik altijd erg veel moet nabewerken. Het beeldscherm van mijn computer lijkt te kloppen, want wanneer ik de foto's laat afdrukken bij bijvoorbeeld Profotonet, dan zijn de afdrukken altijd gelijk aan de bewerkte foto's op de computer. Kan iemand me misschien helpen, doe ik iets fout? Is dit een instelling op de camera? Alvast bedankt.
Eigenlijk is het schermpje op de camera niet geschikt om "de juiste instelling" te bepalen als je puur alleen naar de opname zelf kijkt. Wat handig is, is het al genoemde histogram in de gaten houden, maar wat ook kan helpen is de overbelichtingswaarschuwing aan te zetten. Zodra er overbelichte stukken in de opname zitten, gaan die op het schermpje van de camera knipperen. Zolang je opnames maakt waar niet of nauwelijk iets knippert, gecombineerd met een goed histogram, heb je een goede indicatie van de belichting.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar