Vraag m.b.t instelling, bij een objectief

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RenéW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2016 16:01

Ik maak gebruik van de Canon 500D, en heb daarbij de 70-300
F4-5.6 IS USM ( en nog enkele andere )

In een vorig topic van mij, schreef iemand dat de sluitertijd
te lang was op 300mm. ( Bij een bep.foto )
Ik had beter 1/320 of 1/250 kunnen gebruiken, bij deze foto.
Ik had toen de Diafragma-voorkeuze gebruikt, was het dan
beter geweest, als ik sluitertijd-voorkeuze had gebruikt ?
( Dus, zelf 1/320 of 1/250 had ingesteld, en de camera het
diafragma had bepaald )

Of nog een stap verder gaan, en alles zelf handmatig instellen.

Bedankt voor de info.
Gr. René,
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ja dan moet je Tv of M gebruiken...
Tenzij je weet waarom je bewust afwijkt en wat je dan kunt verwachten als creatieve foto, bijv met pannen, meetrekken of als je camera op statief staat
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

verschillende opties. Je kunt TV gebruiken om je sluitertijd zelf vast te zetten, en dan zal de camera diafragma en ISO bepalen (ervan uitgaand dat ISO op auto staat). je kunt ook naar M(anual) gaan en zelf sluitertijd én diafragma instellen, waarbij de camera zelf weer de ISO bepaalt (als je ISO op auto laat staan). Of je kunt alles handmatig instellen (ISO, ST en diafragma), maar dan zul je zelf moeten checken of je belichting klopt. Verder kun je met je belichtingscompensatie de belichting verder aanpassen door bewust onder of over te belichten. Als je ISO op automatisch laat staan, zal je camera altijd de laagst mogelijke ISO waarde aanhouden, want hoe lager je ISO, deste schoner je opnames.

Wat sluitertijd betreft is de vuistregel 1/aantal mm's, dus bij een 300mm lens minimaal 1/300 sec. IS staat toe dat je langer belicht zonder gelijk bewegingsonscherpte te krijgen, afhankelijk van hoe goed je IS werkt tot wel 3 stops.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

mikeeagle schreefCOLONWat sluitertijd betreft is de vuistregel 1/aantal mm's, dus bij een 300mm lens minimaal 1/300 sec.
Michiel>=-
Deze vuistregel is wel voor full frame cq kleinbeeld, je moet dus eigenlijk ook de cropfactor meetellen.
Dan kom je op 1/480 (IS buiten beschouwing gelaten)

gr
Frank
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Ik heb ooit dezelfde vuistregel geleerd (of gelezen). Kies een sluitertijd van minimaal 1/(aantal mm). Dus inderdaad als je op 300mm schiet kies dan ook minimaal 1/300 sec sluitertijd. Dat is een vuistregel en geen wet. Sommige mensen hebben een heel vaste hand, en kunnen makkelijk nog op 1/200 of op 1/100 een foto zonder bewegingsonscherpte produceren. Andere mensen hebben juist een minder vaste hand en voor hen zal 1/300 misschien nog te lang zijn en dus moeten ze kiezen voor 1/400 bijvoorbeeld. Daarnaast heb je nog een andere factor, IS. Indien je gebruik maakt van objectieven die beschikken over IS, dan zou je nog makkelijk 1 tot 3 stops kortere sluitertijd mogen kiezen. Door te proberen zal je zelf moeten ontdekken hoe vast jouw hand is. Overigens, deze vuistregel geldt dus alleen indien je de foto uit de hand schiet! Indien je camera op een statief staat, dan heb je natuurlijk geen bewegingsonscherpte, als het goed is, dus kan je de sluitertijd zo lang maken als je zelf wilt (en camera toestaat).
frank schreefCOLON Deze vuistregel is wel voor full frame cq kleinbeeld, je moet dus eigenlijk ook de cropfactor meetellen.
Dan kom je op 1/480 (IS buiten beschouwing gelaten)
Dat wil ik nog wel in twijfel trekken dat dit voor camera's met een cropfactor anders is. Dus jij zegt dat, een fullframe en crop, met beide een 300 mm lens erop, en uit de hand geschoten wordt, ik bij de cropcamera een kortere minimale sluitertijd moet hanteren, puur alleen omdat de sensor die het licht opvangt kleiner is ? Als ik met een fullframe camera en bijvoorbeeld 300mm lens een scherpe foto kan produceren op 1/300....waarom zou ik dat niet meer kunnen met de cropcamera en 1/300 ? Alleen de sensor is immers wat kleiner (en misschien de afstand tussen de sensor en lens ?) Volgens mij zit er geen verschil tussen crop en full voor de vuistregel. Het gaat om het aantal mm van het objectief die je gebruikt, en dat is in dit voorbeeld allebei 300mm en dus hetzelfde.
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Ik hanteer ook al redelijk lang dat de vuistregel Xmm=1/X objectief-gebonden is en niet camera-gebonden. Het enige wat een cropcamera doet is een foto maken op Xmm en daar dan een stuk rondom vanaf knippen zodat het lijkt of er meer telebereik is. Het is in wezen hetzelfde als digitale zoom. Ook daarbij wordt de foto gecropt ten opzichte van het originele formaat om de illusie te wekken dat er meer telebereik is.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
RenéW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2016 16:01

Ik wil mij bedanken bij iedereen voor de duidelijke uitleg.
Ik heb zelf géén vaste hand, ( door een vorm van epilepsie, heb ik
ondanks medicatie altijd trillende handen ) Ik gebruik vaker
een statief / monopod. Eigenlijk moet ik dit vaker doen.
Ik ben toevallig afgelopen vrijdag in GaiaZoo geweest, en heb
hier de gegeven tips in de praktijk gebruikt. ( Tv voorkeuzestand )
Foto's zal ik z.s.m eens plaatsen.

Gr. René,
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ga met de vuistregel aan de slag en probeer zelf je grenzen te zoeken. Ga lekker oefenen op een onderwerp waar je de tijd kan nemen om je instellingen te proberen. Zo voorkom je dat je bij een "once in a lifetime" moment staat te klooien met je instellingen. Ik merk altijd dat de omstandigheden erg veel verschil maken, net even tegen een paaltje of boompje leunen kan in zo'n geval het verschil maken.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

emiel_maigoda schreefCOLONIk hanteer ook al redelijk lang dat de vuistregel Xmm=1/X objectief-gebonden is en niet camera-gebonden. Het enige wat een cropcamera doet is een foto maken op Xmm en daar dan een stuk rondom vanaf knippen zodat het lijkt of er meer telebereik is. Het is in wezen hetzelfde als digitale zoom. Ook daarbij wordt de foto gecropt ten opzichte van het originele formaat om de illusie te wekken dat er meer telebereik is.
Groetjes,
Emiel


Bij het scherpstellen door de zoeker heb je ook een ander beeld in de zoeker op een crop dan op een FF met dezelfde brandpuntafstand. Elke beweging met je camera wordt dan ook versterkt op de crop camera, vandaar dat men soms zegt dat je er rekening zou moeten mee houden. Als je al waarde hecht aan de vuistregel natuurlijk .

't Is dus niet enkel de sensor die iets met het beeld doet.

Tenzij je zou beweren dat je door de zoeker hetzelfde beeld zou zien op 300 mm. op een crop als op een FF. en je dus pas later bij het afdrukken of bekijken op een monitor je rot zou schrikken dat de crop zoveel ' dichter ' geraakte.

Het is ook niet zo dat een crop camera altijd een uitsnede van het beeld zou maken. Dat is zo als je een FF lens op een crop camera gebruikt, diens lichtbundel is groter.

Maar met een aps-c of DX lens heb je een smallere lichtbundel, die de crop sensor net zo nauw omsluit als een FF lichtbundel op FF sensor en wordt er dus niet meer vanaf geknipt.

Wel wordt het beeld van de crop sensor uiteraard meer vergroot als men op hetzelfde formaat afdrukt of weergeeft op een monitor en ' foutjes ' worden dus ook uitvergroot, dus ook het risico op wat bewegingsonscherpte door de fotograaf.

Er kan gewoon minder van het beeld op een kleinere sensor maar omdat je scherpstelt via de zoeker en je daarin een uitvergroot beeld ziet, wordt ook elke beweging van de fotograaf uitvergroot. Vandaar dat men al eens oppert om op de vuistregel ook de crop factor toe te passen, niet onterecht maar vaak overdreven.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

En het hele verhaal van die sluitertijd wordt dan weer achterhaald als je meetrekt. (ALs je een voorbijrijdende motorrijder fotografeert bijvoorbeeld)
Omdat je meetrekt is je verticale beweging minder en omdat je de snelheid van het object aanhoud is ook in die richting een langere sluitertijd mogelijk.

Meetrekken zou met jouw ziekte wellicht uit de hand kunnen, maar dit zou ik ook eerst overleggen met mijn artsen. Meetrekken is net iets als je hoofd snel bewegen.

Voor wat betreft scherpte vanaf statief kun je die regel van 1/brandpuntsafstand vergeten. Daar zou ik gewoon rekening houden met bewegingssnelheid van je onderwerp. Op statief heb jij geen bewegingsonscherpte, maar je onderwerp wel. Bij dieren is 1/500 vaak wel veilig.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
emiel_maigoda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2016 21:15

Amberes schreefCOLON
emiel_maigoda schreefCOLONIk hanteer ook al redelijk lang dat de vuistregel Xmm=1/X objectief-gebonden is en niet camera-gebonden. Het enige wat een cropcamera doet is een foto maken op Xmm en daar dan een stuk rondom vanaf knippen zodat het lijkt of er meer telebereik is. Het is in wezen hetzelfde als digitale zoom. Ook daarbij wordt de foto gecropt ten opzichte van het originele formaat om de illusie te wekken dat er meer telebereik is.
Groetjes,
Emiel


Bij het scherpstellen door de zoeker heb je ook een ander beeld in de zoeker op een crop dan op een FF met dezelfde brandpuntafstand. Elke beweging met je camera wordt dan ook versterkt op de crop camera, vandaar dat men soms zegt dat je er rekening zou moeten mee houden. Als je al waarde hecht aan de vuistregel natuurlijk .

't Is dus niet enkel de sensor die iets met het beeld doet.

Tenzij je zou beweren dat je door de zoeker hetzelfde beeld zou zien op 300 mm. op een crop als op een FF. en je dus pas later bij het afdrukken of bekijken op een monitor je rot zou schrikken dat de crop zoveel ' dichter ' geraakte.

Het is ook niet zo dat een crop camera altijd een uitsnede van het beeld zou maken. Dat is zo als je een FF lens op een crop camera gebruikt, diens lichtbundel is groter.

Maar met een aps-c of DX lens heb je een smallere lichtbundel, die de crop sensor net zo nauw omsluit als een FF lichtbundel op FF sensor en wordt er dus niet meer vanaf geknipt.

Wel wordt het beeld van de crop sensor uiteraard meer vergroot als men op hetzelfde formaat afdrukt of weergeeft op een monitor en ' foutjes ' worden dus ook uitvergroot, dus ook het risico op wat bewegingsonscherpte door de fotograaf.

Er kan gewoon minder van het beeld op een kleinere sensor maar omdat je scherpstelt via de zoeker en je daarin een uitvergroot beeld ziet, wordt ook elke beweging van de fotograaf uitvergroot. Vandaar dat men al eens oppert om op de vuistregel ook de crop factor toe te passen, niet onterecht maar vaak overdreven.
Ik heb een simpele tegenvraag: stel ik kan met m'n 5DIII met die 300mm erop uit de hand schieten met 1/320 sluitertijd zonder bewegingsonscherpte. Dan kan ik dat toch ook als ik m'n 5DIII stiekum omwissel voor m'n 7D? Het enige technische verschil is dat het onderwerp dichterbij lijkt, omdat de 7D optisch het beeld toont van 480mm?

Ter illustratie deze afbeelding: http://www.2theworld.nl/uploads/blog/10 ... sensor.jpg
M'n 5DIII zou de hele foto maken, m'n 7D alleen hetgeen binnen het rode kader. Dat is wat ik figuurlijk bedoelde met het enige wat een cropcamera doet is een foto maken op en daar dan een stuk rondom vanaf knippen zodat het lijkt of er meer telebereik is. Alles buiten het rode kader is wat een cropcamera 'er vanaf knipt' ten opzichte van eenzelfde opname met een fullframe-camera.
Groetjes,
Emiel
Canon EOS 5D mark III + BG-E11
Canon EF 16-35mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 24-105mm f/4.0 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM
Canon Speedlite 430EX | Adobe CC

http://www.esm-photographics.nl/
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Tricky... Als jij die 7D gebruikt krijg je een groter plaatje. Een stukje bewegingsonscherpte wat je niet zou zien met de 5D zou je wel kunnen zien op de 7D :D

Maar mijn gevoel zegt me dat je dat ook ziet als je het plaatje van de 5D uitvergroot. Dus als je bij het uitvergrootte plaatje van de 5D niets ziet, zal je op de 7D ook niets zien.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zou zeggen ga gewoon lekker fotograferen en je ziet vanzelf wanneer de sluitertijd te lang wordt.
Een richtlijn heb je wat eigenlijk een minimuum sluitertijd kan zijn. Snellere sluitertijd is altijd goed, langzamere kan ook.

Heb laatst een ijsvogel op een tak vastgelegd met een FF + canon 300mm/f4 + 2.0 ext(=600mm f8) +IS aan, op 1/40sec, iso1000. Handmatige focus, leunend met mijn arm op een vensterbankje, dus niet helemaal stabiel. Niks is onmogelijk. :mrgreen:

Gewoon ter info van Nando geleend: Stukje over cropfactor
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
RenéW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2016 16:01

Bedankt voor de duidelijke info.
Zal er zeker op uit trekken, en onder bepaalde omstandigheden
zaken uitproberen.

Gr. René,
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar