[VERZAMELTOPIC] CANON EOS 5D MARK IV

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ook dpreview is best lovend. Al met al ben ik zeer benieuwd naar de praktijktests. Het lijkt een interessante camera te zijn. Wat ik mooi vind, is dat er eindelijk weer eens nieuwe innovatieve technieken worden toegepast - nog even los van de vraag hoe relevant dat voor de gemiddelde gebruiker zal blijken te zijn.


https://www.dpreview.com/reviews/canon- ... ons-review
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon Dual Pixel Technology: Gaining Additional Stop in Highlights
http://www.rawdigger.com/howtouse/Canon ... technology
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Vergelijking Canon 5D IV vs Sony A7R II

En dan te bedenken dat de Sony ook nog eens eye-focus heeft, ingebouwde IS en 399 focuspunten...

Er is niks mis met de 5D4, prima camera, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is compleet zoek imo.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
MvdVaart
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 19:18
CONTACTCOLON

dxomark.com Canon EOS 5D Mark IV Sensor Review: Game changer? https://www.dxomark.com/Reviews/Canon-E ... me-changer
Canon 5D Mark IV crowned as the best Canon camera ever tested at DXOMark Lab. According to DXO Mark
The significant sensor improvements over its predecessor in both resolution and dynamic range makes the new 5D Mark IV look an attractive upgrade for Mark III owners shooting weddings, events, landscapes, editorial and advertising work,” they write in their Mark IV Review Conclusion, “as well as for photographers stepping up to their first full-frame camera.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Deos schreefCOLONVergelijking Canon 5D IV vs Sony A7R II
En dan te bedenken dat de Sony ook nog eens eye-focus heeft, ingebouwde IS en 399 focuspunten...
Er is niks mis met de 5D4, prima camera, maar de prijs/kwaliteitsverhouding is compleet zoek imo.
Het zegt allemaal weinig als je een camera nodig hebt met één van de betere AF systemen en superieure tele's en zooms.
Koop het beste systeem voor jouw gebruik en budget en vergeet dit soort selectieve vergelijkingen. Who cares of dat een 5D4 of een A7R is....
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

GdH schreefCOLON Het zegt allemaal weinig als je een camera nodig hebt met één van de betere AF systemen en superieure tele's en zooms.
Koop het beste systeem voor jouw gebruik en budget en vergeet dit soort selectieve vergelijkingen. Who cares of dat een 5D4 of een A7R is....
Selectieve vergelijkingen? Misschien ben jij wel diegene die selectief is, door alleen AF en long lenses/zooms te noemen? :)

Los van dat, denk ik dat je in het tele-bereik meer profijt hebt van de 42 MP (ipv "slechts" 30), de afwezigheid van het AA filter, de ingebouwde IS (nogal handig voor primes/long lenses), de 399 fasedetectie AF punten die meer dan 60% van de sensor bestrijken en een elektronische sluiter (minder trillingen dus minder shake + minder geluid voor wildlife). Verder doe je net alsof de Sony tele's en zooms helemaal niks zijn. Volgens mij presteert de nieuwe 70-200GM op zijn minst zo goed of misschien wel beter dan de Canon variant...en ja, laatstgenoemde heb ik ook. Nog even los van het feit dat alle Canon zooms en primes gewoon probleemloos op een Sony te schroeven zijn, met bijzonder goede AF. Misschien niet zo goed als native AF, maar voor het gros van de mensen niks om je zorgen over te maken.

Ik denk dat je zoiets als 'selectieve vergelijkingen' alleen kunt zeggen als je alle systemen geprobeerd hebt. Ik kom zelf van de 1D-serie af, heb voor mijn werk veel met Nikon gefotografeerd en fotografeer privé nu geruime tijd met Sony (met behoud van Canon glaswerk) dus ik weet een beetje waarover ik praat. Bovendien is vergelijken en bespreken goed, dat is in essentie het doel van dit forum.

Als ik meer dan 3000 euro voor een camera uitgeef, moet het verd*mme wel een goed ding zijn, anders kan ik beter niks kopen en wachten op betere tijden. Ik behoor tot de gelukkigen die dit als hobbyist gewoon kan en wil betalen, maar ik eis er wel veel voor terug. Dan wil ik dus niet dit soort dingen lezen over enkele essentiële aspecten als ISO, color depth en dynamisch bereik:
With overall DxOMark sensor scores of 97 and 98 for the Nikon D810 and Sony A7R II, respectively, compared to 91 for the 5D Mark IV, Canon has certainly caught up with the competition, but remains behind the top sensors in Sony and Nikon cameras. The Sony A7R II offers over two-thirds of a stop better color (26 bits compared vs 24.8 bits), but only marginally better dynamic range (13.9 EV vs 13.6 EV), thanks to the big strides forward Canon has made in this regard.

The 5D Mark IV is not quite as good as the Sony AR7 II at these higher sensitivities, but it’s not far off and certainly offers comparable results between ISO 200 and ISO 1600.

Where the Sony does excel is color depth, where it maintains a fairly consistent advantage over the Canon and Nikon competition up to ISO 6400.
Geen camera is perfect en de Sony vreet nu eenmaal geheugenkaarten (logisch), en, toegegeven, accukracht :lol: Ook is het menu van de Canons gewoon gebruiksvriendelijker opgebouwd. Maar eerlijk gezegd zijn dat echt randzaken en heeft het niets te maken met de essentie: een mooie foto maken. Ik zou graag terug willen naar Canon (ben toch wel merktrouw normaal gesproken) maar sinds de 5D II, die de wedding- & landscape-industrie destijds overigens op zijn grondvesten heeft doen trillen, is het alleen maar bergaf gegaan.

De A7R2 is al meer dan een jaar op de markt en Canon presteert het gewoon niet om een camera te leveren die de Sony kan matchen, laat staan toppen. Canon is niet op de goede weg en ondanks dat we dit hier al jaaaaren roepen, gebeurt er gewoon niks. Van de enorme voorsprong die Canon eens had op Nikon na de introductie van de 350D, is niks meer over. Ook op objectievengebied gaat het al een aardige tijd bergaf en worden ze links en rechts ingehaald door third party. Ik zou het graag anders zien, maar het is nu eenmaal zoals het is.

Nogmaals, er is niks mis met de nieuwe 5D4 en het is een camera die je blindelings kunt kopen omdat het aan alle verwachtingen van de reguliere Canon-gebruiker zal voldoen. Voor de mensen die echter hebben ondervonden wat er nog meer op de markt is, is de 5D4 echter lang niet zo aantrekkelijk meer.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik sluit mij volledig aan bij Deos.
Gedwongen door artrose in mijn nek. schouders en handen ben ik overgestapt naar een lichter spiegelloos camerasysteem.
Hoewel ik graag bij Canon was gebleven heb ik na uitgebreid lezen en uitproberen gekozen voor Fujifilm, simpelweg omdat Canon (tot op heden) niets fatsoenlijks aanbiedt in dit segment.
Jammer, zeker als je bedenkt dat ik meer dan 36 jaar tot volle tevredenheid met Canon heb gefotografeerd. Overigens is Fujifilm een uitstekende vervanger gebleken.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Deos schreefCOLON
GdH schreefCOLONSelectieve vergelijkingen? Misschien ben jij wel diegene die selectief is, door alleen AF en long lenses/zooms te noemen? :)
Lezen is moeilijk... selectief is gewoon Nederlands waarin wordt gekeken naar een deel van de feiten. En dat is wat er in jouw vergelijking gebeurt, het is nogal dom om aspecten te vergelijken die VOOR JOU GEBRUIK niet relevant zijn.
De 5D4 is een camera die specifiek is gericht op gebruikers die snelle AF en een robuuste camera nodig hebben, anders koop je als je canon lenzen hebt een 6D (of anders inderdaad iets als AR7).

Er is een reden dat je nergens langs de kant van een sportwedstrijd door de profs, of bij mensen die wildlife fotograferen, AR7's ziet, dat snap je toch zelf ook wel. Dat voor jou iets anders beter is en wel werkt prima, maar er is meer.....
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Maar eerlijk gezegd zijn dat echt randzaken en heeft het niets te maken met de essentie: een mooie foto maken
Mooie foto`s maken lukt echt nog wel met een Canon ;)

De voorsprong die Canon had kwam vooral doordat Canon direct de CMOS sensor ging gebruiken. Daarbij maakte Canon in 2002 een CMOS fullframe (1Ds) en de concurrentie stond direct op een gigantische achterstand. Maar... sinds Sony heeft aangegeven een speler van belang te willen zijn en Nikon de beschikking heeft over (fullframe) Sony sensoren (2007 ?)... Heeft Canon het zwaar. Eerlijkheidshalve denk ik juist dat de 5D4 en in mindere mate 5Ds(r) laten zien dat Canon nog lang niet uitgerangeerd is. Want hoewel de 5D4 misschien bij DXO niet de hoogste score heeft lijkt het op papier een ijzersterke allrounder te zijn. Op alle vlakken (heel) goed. Duur? Ja, maar qua specs niet meer te vergelijken natuurlijk met zeg een 5D2 :)

Ik begrijp de keuze voor andere systemen heel goed, Fuji, Sony, etc. Prachtig spul. Concurrentie is goed, en fotografie heeft als het goed is niets met merkblindheid van doen.
Xpose
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2013 02:00
WoonplaatsCOLON Prov. Utrecht

https://www.youtube.com/watch?v=RmfMLeB3lJw
-
Matt Granger,korte test van de Canon 5D Mark IV.
Mvg.
Xpose
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

jans1960 schreefCOLONIk sluit mij volledig aan bij Deos.
Gedwongen door artrose in mijn nek. schouders en handen ben ik overgestapt naar een lichter spiegelloos camerasysteem.
Hoewel ik graag bij Canon was gebleven heb ik na uitgebreid lezen en uitproberen gekozen voor Fujifilm, simpelweg omdat Canon (tot op heden) niets fatsoenlijks aanbiedt in dit segment.
Jammer, zeker als je bedenkt dat ik meer dan 36 jaar tot volle tevredenheid met Canon heb gefotografeerd. Overigens is Fujifilm een uitstekende vervanger gebleken.
Over spiegelloos gesproken :
https://www.dpreview.com/reviews/canon- ... ons-review
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

seoman schreefCOLON
jans1960 schreefCOLONIk sluit mij volledig aan bij Deos.
Gedwongen door artrose in mijn nek. schouders en handen ben ik overgestapt naar een lichter spiegelloos camerasysteem.
Hoewel ik graag bij Canon was gebleven heb ik na uitgebreid lezen en uitproberen gekozen voor Fujifilm, simpelweg omdat Canon (tot op heden) niets fatsoenlijks aanbiedt in dit segment.
Jammer, zeker als je bedenkt dat ik meer dan 36 jaar tot volle tevredenheid met Canon heb gefotografeerd. Overigens is Fujifilm een uitstekende vervanger gebleken.
Over spiegelloos gesproken :
https://www.dpreview.com/reviews/canon- ... ons-review
Voor mij dus 2 jaar te laat!!!! :mrgreen: Jammer want dit zou wel eens de eerste spiegelloze van Canon kunnen zijn die de strijd aankan met zijn directe concurrenten.
Bovendien biedt Canon momenteel nog te weinig op het gebied van objectieven.
En ja ik weet dat je met een adapter ook bestaande objectieven kunt koppelen maar dan raak je al snel het effect van kleiner en lichter kwijt.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar