Hulp bij aanschaf camera gevraagd

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
esvee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2016 21:41

Goedenavond,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus bij voorbaat excuses als ik mijn vraag in een verkeerde categorie stel.
Een kleine periode leen ik nu een oudere spiegelreflex camera van vrienden en wil nu mijn camera gaan aanschaffen.
In meerdere winkels krijg ik uiteenlopende adviezen gebaseerd op vaak een mooie aanbieding en via internet kom ik er zelf niet helemaal uit.

Ik ben een beginner in fotografie, het wordt mijn eerste eigen camera. Qua onderwerpen wil ik mij volledig richten op honden fotografie. Dit zullen spelende, rennen honden zijn met name in een buiten omgeving, maar ook portretfoto's (binnen en buiten).
Qua camera of wat hier nou echt voor nodig is zie ik door de bomen het bos niet meer.
Mijn budget is rond de 1200 euro (voor camera body + 1 lens die ik om te beginnen voor allround kan gebruiken).

Ik hoop dat iemand op het forum mij misschien kan vertellen welke camera geschikt is voor honden fotografie en welke lens ik eraan toe zou kunnen voegen.

Alvast bedankt!

Groet, Esvee
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Het leren fotograferen is een zaak waarbij je een aantal dingen in de gaten moet houden:
1. Hoe makkelijk is het fotograferen met de camera
2. Hoe makkelijke is een objectief onder de knie te krijgen.
3. Een objectief gaat jaren mee, een camera veel minder lang. (zeker als je als beginner grote stappen maakt)

Fotografie is normaal gesproken:
80% fotograaf
18% objectief
2% camera.

Een goede camera maakt met een instapcamera een fantastische foto, een beginnend fotograaf verbroddeld een foto met een 1Dx met een fantastische L Lens.

Goed. Dit terzijde gegooid. Een objectief fotografeer je jaren mee. Ik heb mijn 100-400 en 24-105 al 10 jaar. Mijn 5DII is veel jonger. Conclusie: koop eerst een goedkope camera met een goed objectief.

Ik zie op http://www.fotokonijnenberg.nl op dit moment een 750D met 18-55 IS STM. Dit is een leuke instapcombinatie die makkelijk uitbreidbaar is. Zoals je ziet heb ik gezocht op Canon en beginner... :) De camera IS een demo, dus is in de winkel wellicht al gebruikt. Dit moet geen probleem zijn.

http://www.fotokonijnenberg.nl/fotocame ... e=Beginner

Als ik kijk naar de prijs: 519 euro, dan houd je van je budget nog 681 euro over.

Kijk ik dan naar een goed objectief waarmee je je hond goed kunt vastleggen:
Zit ik te denken aan een 70-200...

http://www.fotokonijnenberg.nl/objectie ... _for=Canon

Als ik kijk naar de sigma 70-200 2.8 kom ik met een heel goed bruikbaar objectief wat heel lang mee kan gaan. Zit alleen met 959 bij Konijnenberg boven je budget. Is wel uiterst geschikt...
f/2.8 is mooi, hij heeft OS (stabilisatie) en HSM (kan heel snel scherpstellen).

Je hebt zo een mooi bereik van 18 tot 200 mm met (voor de kitlens) redelijk tot goede tot (voor de sigma) zeer goede resultaten.

Je kunt ook kijken naar een tweedehands 70-200. Wellicht komt dan een mooie 70-200 L IS 4.0 van canon (edit: 899 euro voor een occasion bij Konijnenberg) dan ook in beeld of deze zelfde sigma. Kwestie van zoeken.

Wacht even op andere mensen die misschien andere opties voor je hebben.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

VFRood schreefCOLON: Je kunt ook kijken naar een tweedehands 70-200. Wellicht komt dan een mooie 70-200 L IS 4.0 van canon (edit: 899 euro voor een occasion bij Konijnenberg) dan ook in beeld of deze zelfde sigma. Kwestie van zoeken.

Wacht even op andere mensen die misschien andere opties voor je hebben.
Check: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=120574 :wink:

Verder helemaal eens met je observaties, Kars.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Als een goed all-round objectief wordt de Canon EFs 15-85 IS USM hier veelvuldig genoemd. Deze past op de body die VFRood noemt. Hiermee kan je honden in jouw omgeving én portretten doen.
Wanneer de honden wat verder weg zijn is de genoemde 70-200 een dijk van een objectief met een flink tele-bereik op de genoemde body.

Let er bij de lenzenkeuze op dat je voor USM kiest, dit is het snelste scherpstelsysteem. Het STM-systeem stelt gelijkmatig en stiller scherp, wat een voordeel heeft bij het filmen met een spiegel-reflex. Voor de honden is snel scherpstellen nodig.

Vertel eens met wat voor geleende spullen je nu werkt, en wat je daarvan vindt. Met name of je meer tele dan wel groothoek wenst.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Budget is beperkt.... De EF-s 15-85 kost 699. Dan is het budget na de camera al op.... en je hebt voor hondenfotografie (eventueel ook voor portret) toch echt die 70-200 nodig...

Met mijn voorstel en het objectief dat hier te koop staat kom je op totaal 519+750 op 1269 uit. En dan kun je met je objectieven jaren vooruit.

Eventueel ander voorstel nog: de 24-105 erbij nemen. Body + 24-105 moet krap-aan binnen het budget kunnen. Probleem is dan het tele-bereik. 105 is krap.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Bij Kamera Express mooie set aanbiedingen op de 750D, ben je 1e tijd meteen klaar en hou je nog wat geld over voor b.v. een 50mm 1.8.

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... m-usm-iii/

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... mm-is-stm/

Bij Konijnenberg zal je ongetwijfeld een zelfde soort aanbiedingen hebben...

Bij beide zaken staat goed personeel wat je zeker op weg kan helpen, en als beginner zou ik geen 2e hands lenzen van marktplaats afhalen :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
esvee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2016 21:41

Ik heb nu een canon 350D geleend (een oudere camera dus).
Op zich (naar mijn mening) haal ik hier nog redelijke foto's uit qua rennende honden, maar het instellen is gokken, omdat niet alles meer even goed leesbaar is. Ik heb deze camera puur geleend om een beetje te oefenen of ik canon prettig vond werken.

In de winkels werd mij een Canon 70D aangeraden met een 18-135 lens, dit zou mij 1150 euro gaan kosten.
Zou dit ook een goede start combinatie zijn? Is de 70D geen betere keuze dan de 750D?
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

esvee schreefCOLONIk heb nu een canon 350D geleend (een oudere camera dus).
Op zich (naar mijn mening) haal ik hier nog redelijke foto's uit qua rennende honden, maar het instellen is gokken, omdat niet alles meer even goed leesbaar is. Ik heb deze camera puur geleend om een beetje te oefenen of ik canon prettig vond werken.

In de winkels werd mij een Canon 70D aangeraden met een 18-135 lens, dit zou mij 1150 euro gaan kosten.
Zou dit ook een goede start combinatie zijn? Is de 70D geen betere keuze dan de 750D?
70D is een betere optie dan een 750D, maar de 750D is meer voor een beginner, maar wat is een beginner? :)

Ik ben zelf overgestapt van een 700D naar een 70D, best wel een verschil, mooie camera waar je nog jaren mee vooruit kunt.

Wat lenzen betreft is het altijd moeilijk om iemand advies te geven, wat verwacht men en hoeveel wil je uitgeven.

Op Flickr kun je foto's bekijken voor A) 70D en b) type lens :wink: ( https://www.flickr.com/search/?text=70d )
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
barry van strien
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 07:43
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Aangezien je al eerder foto's gemaakt heb met een geleende camera lijkt mij dat daar ook een lens bij zat :D
Met diverse programma's kun je bekijken welke brandpuntsafstand je het meest gebruikt hebt bij het maken van foto's
Aan de hand van die informatie zou ik een lens uitzoeken.
Van het budget wat nog over is zou ik dan een body uitzoeken.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Moet het persé nieuw zijn? Anders is een tweedehands 7D (Snel) met een 70-200 F4 L een mooie combi. 7D staat met garantie bij konijnenberg of cameranu geregeld wel te koop voor 500-600 euro.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
esvee
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2016 21:41

Allen bedankt!

@ Barry , goede tip. Bij de camera die ik nu geleend heb, heb ik met een 50 - 250 gewerkt. Ik zal eens gaan kijken wat ik het meest gebruikt heb.

@ Klaasw , het hoeft niet persé nieuw te zijn. Mijn voorkeur ging er wel naar uit. Maar dit komt meer omdat ik op de een of andere manier altijd pech heb als ik iets tweedehands koop.

@ ajbeefde, ik ga op flickr inderdaad eens kijken naar verschillende foto's.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar