Foto's onscherp..?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Ik kies zelf mijn scherpstelpunt. Hij staat dus niet op 'zelf een punt kiezen' :)

Handmatig scherpstellen ben ik maar slecht in, ik zie op dat kleine schermpje gewoon niet of ik hem optimaal scherp heb, dat zie ik pas op mijn computerscherm. Kan het allicht proberen.

Op de foto's staan de onderwerpen stil, ja het paard kan wat met zijn hoofd heen en weer bewegen, maar niet iets waar je een enorm snelle camera voor moet hebben lijkt me. Ik maak de foto ook als het paard even stil staan en niet beweegt. Verder weet ik van meer dier fotografen die met een 60D fotograferen, en ook die krijgen gewoon mooie scherpe foto's. En ik ook.. maar dus lang niet altijd (meer) :+ Honden die schuin op me af komen rennen (waarvoor een snelle camera dus wel handig is) heb ik ook scherp gekregen, dus dan moet hij een stilstaand paard zeker snel genoeg kunnen scherpstellen. Je bedoelt een update van mijn camera zelf, of naar een betere camera? Er staat firmware 1.1.1 op, ik zie zo snel niet dat er een nieuwe voor is.

Jew-W, ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Bedoel je dat er verschil zit tussen mijn scherpstelpunten? Ik gebruik denk ik het meest linksboven, rechtsboven en helemaal rechts en rechtsonder het meest gebruik vanuit landscape gezien. De middelste gebruik ik bijna niet omdat mijn onderwerp waarop ik scherpstel bijna nooit in het midden zit precies.

Bewegingsonscherpte, zou je bij 1/1000e toch niet zoveel last van moeten hebben? Zeker niet bij het onderwerp, gezien die stil stond en bewegingen maar heel minimum zouden zijn. Ikzelf.. zou kunnen.. Toch heb ik volgens mij een redelijk vaste hand en expres extra steun gezocht ofwel mijn armen laten rusten op de grond of op mijn knie o.i.d. Kan me herinneren dat ik zelfs op 1/250 uit de losse hand scherpe foto's maakte met deze combi bij donker weer. En dat verklaart ook niet waarom dan de achtergrond ineens scherper lijkt? Dan zou alles onscherp moeten zijn.
En ik vergelijk de scherpte niet met een compact camera, maar met voorgaande foto's die ik heb gemaakt :) Ik heb mijn camera al even.. alleen ben ik er zó vaak niet mee bezig. Waardoor het me eerst niet opviel en dacht ik zal wel niet goed hebben scherpgesteld. Tot ik het vaker had en extra op die dingen ging letten dat het dát gewoon niet kon zijn.

Ik wilde vandaag de camera van iemand anders lenen met mijn lens, foto's maken van hun hond, om te zien of ik het dan nog heb. Dan zou het inderdaad aan de lens (of aan mij) kunnen liggen als het dan nog is. Alleen staat het te spoelen hier.. Even kijken wat het weer doet en of die persoon nog kan dan.
Stel dat het is want jonggolde zegt, dat het is omdat ik een lens zonder IS heb. Zou je dat dan ook (even erg) hebben met een betere camera? Als ik gewoon dezelfde instellingen gebruik als bij mijn camera. Anders weet ik het nog niet natuurlijk haha. Het gaat namelijk om een 5DMIII, verder ken ik niemand in mijn omgeving die (met canon) fotografeert.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Ik heb nog een paar test fototjes gemaakt (met mijn eigen camera gewoon) op statief.

Hier heb ik dit papier uitgeprint en foto's gemaakt.
De linkse is 200mm, middelste 135, en laatste 100mm ongeveer.
Afbeelding
200mm lijkt goed in verhouding? Ik zie weinig verschil tussen de tekst en bovenste 2mm. Het geheel lijkt wat wazig.
Op 135mm is hij zelfs wat scherper, 2 en 6mm ook en de 10mm lijkt me ongeveer even scherp als de onderste 2mm.
Bij 100mm lijkt de tekst onscherp, als ik zo kijk lijkt hij rond 14m het scherpst.

Toen ben ik uit het raam gaan fotograferen, in de hoop dat de buren me niet aanzagen als begluurder :lol:
Ik heb hier scherp gestelt op de schroef van het vogelhuisje. Dit was echt te klein voor mij om handmatig te doen dus dat heb ik niet gedaan. BEIDE foto's zijn dus op auto focus gemaakt.
Afbeelding
Links is een stuk waziger dan rechts. Links zie ik wel een gat, rechts oh er zit een sterretje in :P

De volgende 2 foto's heb ik links automatisch scherpgesteld en rechts handmatig. Allebei op 200mm.
De bovenste via liveview allebei en de onderste door de zoeker.
Afbeelding
Er lijkt een minimaal verschil in te zitten. De pluisjes zijn scherper rechts en de 'streepjes' lijken scherper afgrensbaar.
Afbeelding
Hier ook lijkt de tekst rechts iets strakker vooral het rechste deel van de tekst.
Het deel op het voetstuk, die versierseltjes enzo lijken links weer een tikkeltje scherper dan rechts. Dit ligt dus verder naar achter en heb ik niet op gefocust.

Ik zie hier dus wel iets verschil maar niet zo extreem als bij de paardenfoto's. Die heb ik ook niet allemaal op 200mm gemaakt dus misschien moet ik dit eigenlijk ook nog testen op andere focuslengten.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Aurelia schreefCOLONIk kies zelf mijn scherpstelpunt. Hij staat dus niet op 'zelf een punt kiezen' :)

Handmatig scherpstellen ben ik maar slecht in, ik zie op dat kleine schermpje gewoon niet of ik hem optimaal scherp heb, dat zie ik pas op mijn computerscherm. Kan het allicht proberen.
- Net zoals bij AF zal je bij MF een piepje horen(als dat geluidje aanstaat) wanneer je het beeld scherp hebt. Hoor je bij AF wel een piepje?
Je kunt de camera op statief plaatsen voor een onderwerp(bloem oid) en dan mbv live-view bij 5x of 10x vergroting scherpstellen. Zo kun je het ook met de AF ook proberen.
Staat de lens mss stiekem toch op MF?? :wink:
Op de foto's staan de onderwerpen stil, ja het paard kan wat met zijn hoofd heen en weer bewegen, maar niet iets waar je een enorm snelle camera voor moet hebben lijkt me. Ik maak de foto ook als het paard even stil staan en niet beweegt. Verder weet ik van meer dier fotografen die met een 60D fotograferen, en ook die krijgen gewoon mooie scherpe foto's. En ik ook.. maar dus lang niet altijd (meer) :+ Honden die schuin op me af komen rennen (waarvoor een snelle camera dus wel handig is) heb ik ook scherp gekregen, dus dan moet hij een stilstaand paard zeker snel genoeg kunnen scherpstellen. Je bedoelt een update van mijn camera zelf, of naar een betere camera? Er staat firmware 1.1.1 op, ik zie zo snel niet dat er een nieuwe voor is.
- Lijkt me niet het probleem.
Jef-W, ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld. Bedoel je dat er verschil zit tussen mijn scherpstelpunten? Ik gebruik denk ik het meest linksboven, rechtsboven en helemaal rechts en rechtsonder het meest gebruik vanuit landscape gezien. De middelste gebruik ik bijna niet omdat mijn onderwerp waarop ik scherpstel bijna nooit in het midden zit precies.
- Er zit wel wat verschil in de punten onderling, de middelste is f2.8 en de omliggende punten f4(als ik het goed heb). f2.8 is lichtgevoeliger en zou in principe sneller kunnen scherpstellen.
Geloof niet dat dit in jou geval het probleem is.
Bewegingsonscherpte, zou je bij 1/1000e toch niet zoveel last van moeten hebben? Zeker niet bij het onderwerp, gezien die stil stond en bewegingen maar heel minimum zouden zijn. Ikzelf.. zou kunnen.. Toch heb ik volgens mij een redelijk vaste hand en expres extra steun gezocht ofwel mijn armen laten rusten op de grond of op mijn knie o.i.d. Kan me herinneren dat ik zelfs op 1/250 uit de losse hand scherpe foto's maakte met deze combi bij donker weer. En dat verklaart ook niet waarom dan de achtergrond ineens scherper lijkt? Dan zou alles onscherp moeten zijn.
En ik vergelijk de scherpte niet met een compact camera, maar met voorgaande foto's die ik heb gemaakt :) Ik heb mijn camera al even.. alleen ben ik er zó vaak niet mee bezig. Waardoor het me eerst niet opviel en dacht ik zal wel niet goed hebben scherpgesteld. Tot ik het vaker had en extra op die dingen ging letten dat het dát gewoon niet kon zijn.
- bij 1/1000 heb je meestal geen last meer van bewegingsonscherpte, tenzij het onderwerp snel beweegt of je zelf behoorlijk staat te shaken. :lol:
Ik wilde vandaag de camera van iemand anders lenen met mijn lens, foto's maken van hun hond, om te zien of ik het dan nog heb. Dan zou het inderdaad aan de lens (of aan mij) kunnen liggen als het dan nog is. Alleen staat het te spoelen hier.. Even kijken wat het weer doet en of die persoon nog kan dan.
Stel dat het is want jonggolde zegt, dat het is omdat ik een lens zonder IS heb. Zou je dat dan ook (even erg) hebben met een betere camera? Als ik gewoon dezelfde instellingen gebruik als bij mijn camera. Anders weet ik het nog niet natuurlijk haha. Het gaat namelijk om een 5DMIII, verder ken ik niemand in mijn omgeving die (met canon) fotografeert.
[/quote]
- IS maakt het makkelijker om bij iets langere sluitertijden nog uit de hand te kunnen fotograferen.
Voor uit de hand fotograferen9zonder IS) zegt een regeltje dat 1/de focale lengte van de lens = de minimum sluitertijd is. Dus bv in jou geval de lens op 200mm, dan 1/200mm=1/200sec=1/250sec. dat je uit de hand kunt fotograferen.
Met IS aan kun je meestal 2 tot 3 stops lager gaan zitten met de sluitertijd, dus bv op 1/125sec. of 1/60 uit de hand op 200mm.

Maar beweegt je onderwerp, dan kun je nog bewegingsonscherpte krijgen door je onderwerp. :wink:

Waar woon je ongeveer?
Laatst gewijzigd door 1 op Jef-W, in totaal 31 keer gewijzigd.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Toch is het fijn om de EXIf gegevens erbij te zetten?
In welke stand je hebt gefotografeerd AV, TV, M

De foto's zien er iig beter uit en er zitten ook scherpe tussen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Dus dan zou ik daar geen last van moeten hebben met 1/1000sec met een stilstaand paard. Ik heb ook een aantal actiefoto's (paard in galop) op 1/800sec en die zijn wel gewoon scherp (dit was met f7.1).
Ik woon in Brabant omgeving bergen op zoom.
Zal er aan denken :P Is me nog niet gewoon om dat erbij te doen haha
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Op 100 mm is de foto niet scherp op het juiste punt.... Maar om alleen op 100 mm nu backfocus te hebben.... strange.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Tip: Als je handmatig scherp wilt stellen, kan je liveview gebruiken en dan de inzoomknop gebruiken. Dab krijg je een vergroting van 5x en 10x. Daarmee kan je prima handmatig scherpstellen.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Bedankt voor de tip!

Ik heb vandaag foto's gemaakt mijn een andere camera en mijn lens.
Ik heb weer een aantal testfoto's dus ik zal ze laten zien. Bekijk ze wel even op 100% anders is het lastiger vergelijken :)
Hond zat overigens stok stil (gefocust op de bal) dus dat was wel makkelijk.

Om te beginnen foto's gemaakt mijn mijn eigen camera en lens (60D + 70-200 f2.8 non IS)
Ik had wel minder onscherpe foto's dan bij die paarden shoot, maar misschien ligt dat ook aan de afstand. Nu maar een beperkte ruimte gezien de foto's in de tuin zijn gemaakt. Dus meer richting de 100mm dan 200mm gebruikt.
Maar nog steeds wel echt te veel onscherpe.
Eerst de goede:
iso100 95mm f2.8 1/400
https://postimg.org/image/onlo85mpj/
iso160 70mm f2.8 1/500
https://postimg.org/image/pfvyka0qf/

onscherp:
iso100 93mm f2.8 1/400
https://postimg.org/image/jxfxmfa13/
iso160 75mm f2.8 1/640
https://postimg.org/image/xr5fo190h/

En vervolgens mijn lens op een andere camera geschroefd, de 5D mark III.
Hier zat een enkele foto tussen die nét niet helemaal scherp was. Maar die zijn dan ook zoals ik zei nét niet helemaal scherp. En niet zoals bij mijn eigen camera loei onscherp.

goed:
iso160 155mm f2.8 1/400
https://postimg.org/image/igeu4dddz/
iso160 200mm f2.8 1/320
https://postimg.org/image/n6lhm2r2v/
onscherp:
iso160 90mm f2.8 1/500
https://postimg.org/image/xmqznamlj/
iso160 130mm f2.8 1/500
https://postimg.org/image/rkfcv2ckh/

Toen ik weer thuis was 's avonds dacht ik ik schroef nog even mijn andere lens erop. 18-50 2.8 van sigma
Onze kat als slachtoffer.
goed: iso 400 50mm f2.8 1/160
https://postimg.org/image/tlm3la79j/
slechter: iso400 50mm f2.8 1/160
https://postimg.org/image/7yw6bgixj/
en bij deze goed te zien bij de slechte is de achtergrond scherp? (lampionnetjes op tafel, stoelen)
beide iso400 18mm f2.8 1/320
goed: https://postimg.org/image/q5qyi5ttt/
slecht: https://postimg.org/image/njby84w1t/

En ten slotte heb ik nog even gauw dat blaadje met die lijntjes met deze lens gefotografeerd. Toen was het al schemerig, en binnen, dus met bureaulamp. misschien niet ideaal maarja. Nou ik snap er geen bal meer van hoor. Links iso400 50mm 2.8 1/200 rechts iso400 23mm f2.8 1/125
Dus op 50mm is hij ónder het focuspunt scherp en op 23mm bóven het focuspunt :roll: (had er ook nog een op 35mm gemaakt die zat er idd tussenin, net iets meer scherp aan de onderkant)
Afbeelding

Nou het is een lange post geworden :lol:
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik heb veel gelezen, niet alles, sorry dus als ik iets zeg dat niet klopt, of toch vermeld is ergens.
Kijk je wel door de zoeker van de camera?
Of via het scherm?
Lijkt me erg duidelijk, maar toch vraag ik het voor de zekerheid eventjes...
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Door de zoeker :)
Anoniem 3

Het valt mij op dat je alleen maar bij f2.8 fotografeert.
Heb je al eens een kleiner diafragma geprobeerd? De meeste objectieven zijn het scherpst bij f8.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Door de zoeker is in mijn ogen in elk geval de beste manier ja :-)
Alles, of in elk geval veel, is inderdaad op 2.8, probeer eens op f4 of f8, misschien dat het verschil daar toch te maken valt.
Op pagina 1 staan resultaten die mijn inziens on acceptabel zijn voor deze lens.
Pagina 2 staan wel foto's bij waarvan ik denk dat het niet echt verkeerd is.

Dit heb ik ergens gelezen, een post van Beasar:
In volgorde van scherpte:
F/2.8 iS II - F/4 iS - F/4 - F/2.8 - F/2.8 iS I

Er zijn dus echt scherpere types op de markt.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Ja omdat ik het probleem heb op 2.8 maar ik de testfotos met2.8 :p
Ik heb het overigens ook met f4 en volgensmij ook 5.6 bij de foto's van het paard. Bij f7.1 niet, maar dan heb je gelijk ook een groter scherpte gebied dus mocht hij toch net naast mijn scherpstel punt liggen dan merk je er wei of/niets van. Was mijn beredenatie haha.

Maar dan nog. Hij is de ene keer wél scherp, en de andere keer niet. Dát vind ik zo vreemd. Het is dus niet een 'standaard onscherpte' van deze lens lijkt me. Anders zou dit bij alle foto's naar voren moeten komen.
Ook vind ik gek dat bij sommige foto's gewoon totaal iets anders scherp(er) is dan waar om op scherpstel.
Ik geloof best dat mijn lens op 2.8 niet op zijn scherpst is. Want de foto's die ik bestempel als scherp vind ik ook niet háárscherp allemaal. Maar dan zou die niet de ene keer scherp en de andere keer totaal onscherp moeten zijn. Lijkt me..

Ik probeer morgen langs de camera winkel te gaan. Als ik op tijd klaar ben met werken. Ik denk niet dat die er veel mee kunnen maar goed. Ik wil gewoon weten wat het is. Ligt het aan mijn body dat er iets mis is, aan mijn lens dat die niet goed is, is het echt gewoon niet haalbaar altijd scherpe foto's te krijgen met deze body of lens ookal zijn ze goed. En welk van de twee zou ik dan moeten vervangen. Ik
Ik heb helaas geen geldboom om zomaar alles nieuw te kopen :lol:
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ik heb niet alle foto's bekeken, maar heb je 't ook met de autofocus op "One Shot" geprobeerd?
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Het lijkt mij nog steeds een beetje vreemd, ik zou nog niet echt weten waar het aan ligt.
Misschien zou je eens een lijstje kunnen maken met al je instellingen?
Wellicht iemand die in de buurt woont die eens mee zou kunnen kijken?
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Nee nog niet geprobeerd. Gebruik eigenlijk altijd AI focus als ik het goed zeg, wegens bewegende onderwerpen (dieren).
De foto's hier zijn allemaal op Av gemaakt.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Ben dan eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat met "One Shot"
Met AI-servo en (in mindere mate) AI-focus probeert de camera toch op beweging te anticiperen (die er met deze stilstaande onderwerpen niet is).
Dit i.c.m. het gebruik van minder nauwkeurige AF-punten (alleen de middelste is 2.8 en extra gevoelig bij gebruik van lichtsterke objectieven) zou m.i. wel voor wat minder consistente resultaten kunnen zorgen...
Ik herken het i.i.g. niet bij mijn 70-200 2.8 IS (1e versie), maar ik heb dan wel meer 2.8 focuspunten...
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ergens gaf je ook aan dat je 1 focus punt gebruikt (Vaak ergens links of rechts). Dit lijkt me vreemd met AI Focus...
Ik ga met Builder mee, en denk dat One Shot wellicht beter resultaat geeft...
Trouwens, na scherpstellen moet je ook direct de foto maken, niet scherpstellen, dan nog even uitsnede bepalen, dan pas doordrukken voor de foto.
Lijkt me ook logisch, maar laten we alles even benoemen als we een probleem zoeken.
Aurelia
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2015 18:44

Ik bedoel AI servo geloof ik haha waar ik hem op heb staan. Heb me dat ooit laten vertellen door een professionele paarden/honden fotograaf dat dit de beste stand is voor dier fotografie. Gezien die niet altijd muis stil staan.
Kan allicht eens one shot proberen.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Dat zou ik ook doen... Het lijkt me een goede stap om wat dingen te testen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar